Willen ze buiten het moskee bidden hoe durven ze die fanatiekelingen, mensen kunnen nog niet eens over straat lopen in ieder hoek zitten ze te bidden. Als de freethinkers aan de macht komen dan zullen ze het wel merken.
Was al een ideetje van Atatürk.
Het was een intentie van je neefje die denkt dat hij waarschijnlijk afstamt van de roodbilbavianen, en jij heb jij je roots al gevonden tot de eencellige amoeboe
Dinsizler schreef:Het was een intentie van je neefje die denkt dat hij waarschijnlijk afstamt van de roodbilbavianen, en jij heb jij je roots al gevonden tot de eencellige amoeboe
Kan de schrijver dit vertalen naar een deugdelijk argument?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Dinsizler schreef:
Het was een intentie van je neefje die denkt dat hij waarschijnlijk afstamt van de roodbilbavianen, en jij heb jij je roots al gevonden tot de eencellige amoeboe
Dinsizler, gaarne niet op de man spelen.
Ad hominems leveren over het algemeen waarschuwingen op.
Och, Atatürk was wel een zeer ver neefje. Dus ik voel me niet aangesproken. En ja, ik zal evolutionair ook wel afstammen van een amoebe.
De verering van Atatürk lijkt af te nemen, tenminste, vergeleken met de tijd, dat ik een poosje in Turkye zat (25 jaar geleden).
Verder begrijp ik de intentie van de opmerking ook niet helemaal.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
ik denk dat het gewoon ligt aan de manier van bidden van moslims. Daarom moeten ze een apart hokje hebben om te bidden. Op je knieën liggen naar het Oosten doe je niet zo snel in een cafe in Walibi.
Christenen daarentegen kunnen makkelijk hun handen vouwen en in stilte een gebed opzenden naar den Hoge.
Moslims daarentegen moeten ook nog luidop bidden : Allah Akbar.
En die ruimte moet ook nog een kompas hebben, anders kunnen ze niet zien waar het Oosten ligt.
Vroeger toen ik met mijn familie naar dit soort gelegenheden ging gingen we ook vaak bidden voor het eten. De schaamte kwam pas toen men het hardop ging doen
Hoewel steeds minder, wordt er in gezelschappen, al dan niet na vragen, een ogenblik stilte gehouden voor hen, die willen bidden.
Maat het bidden van moslims is inderdaad veel opzichtiger. Er moet eerst gewassen worden, dan volgens een vast ritueel gestaan, geknield, gebogen worden onder het opzeggen van het voorgeschreven gebed en een Korantekst.
Ik kan me voorstellen, dat e.e.a. als belediging wordt opgevat door Christenen en voor je het weet lopen die rond met borden als: "Crucify those who insult Christianity".
Atatürk, zoals ik al eerder schreef, was ook een voorstander van het uitbannen van religieuze uitingen in het openbaar, let wel, hij was niet tegen de Islam. En of hij atheïst was, daar is nogal discussie over. In ieder geval gedroeg hij zich niet Islamitisch, zeker niet in zijn alcohol gebruik. Tja, en dan kan het wel een verre neef zijn en ik een ezel, die van amoeben afstamt, maar de vader des Turkse vaderland probeerde een westerse levensstijl in te voeren. Hij zou zich in zijn graf omdraaien, als hij zou zien wie er nu aan de macht is en dat er weer hoofddoeken gedragen worden.
Afijn, ik ben het met mijn verre neef eens: Bidden achter een deur. En ik heb alle begrip voor Walibi, die dat ook liever niet in het openbaar wil.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.