Vragen aan Dinsizler over de islam (en natuurlijk anderen)
Moderator: Moderators
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
extra motivatie: een hele lap tekst kopieren maar zelf niets zeggen doet mij denken dat je zelf ook niet snapt waar je nou naartoe wilt en dus maar wat kopieert in de hoop slim over te komen. Dat gaat het hier niet doen.
Ooit gehoord van standplaatsgebondenheid? Probeer dat te vermijden als je wil, en kijk dan nog eens naar je eigen reacties zonet.
goedemorgen, trouwens
Ooit gehoord van standplaatsgebondenheid? Probeer dat te vermijden als je wil, en kijk dan nog eens naar je eigen reacties zonet.
goedemorgen, trouwens
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Om het gemakkelijker te maken.
Standplaatsgebondenheid.
Standplaatsgebondenheid.
Standplaatsgebondenheid
Standplaatsgebondenheid betekent dat ieders denken en handelen bepaald wordt door de positie die zij of hij inneemt ten opzichte van anderen en door zijn persoonlijke ervaringen. Het ontwikkelen van het besef van de standplaatsgebondenheid van de eigen opvattingen is een belangrijke doelstelling van het hedendaagse geschiedenisonderwijs. Van de leerlingen wordt verwacht dat ze zich leren te verplaatsen in de positie van anderen en vanuit hun situatie kunnen denken. Daarnaast behoren ze zich te realiseren waardoor hun eigen ideeën bepaald worden.
De standplaats kan worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden (bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, opvoeding, opleiding, godsdienst en persoonlijke ervaringen), de sociale positie (heerser of de geregeerde, rijk of arme, autochtoon of allochtoon) en de historische situatie waarin iemand leeft (economische crisis, oorlog, standenmaatschappij).
Het besef van standplaatsgebondenheid wordt ook wel beschouwd als een van de onderdelen van een goed ontwikkeld historisch besef.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Ik snap Dinsizler wel hoor, hij wil het goede antwoord volgens de islam geven en doet dat met een tekst van een geleerde. Ok, beetje lang is het wel en een bron moet erbij maar toch. Dit is inderdaad het antwoord volgens de islam.Optimist schreef:extra motivatie: een hele lap tekst kopieren maar zelf niets zeggen doet mij denken dat je zelf ook niet snapt waar je nou naartoe wilt en dus maar wat kopieert in de hoop slim over te komen. Dat gaat het hier niet doen.
Ooit gehoord van standplaatsgebondenheid? Probeer dat te vermijden als je wil, en kijk dan nog eens naar je eigen reacties zonet.
goedemorgen, trouwens
Even kort samengevat:
1. wie de boodschap hoort, maar hem verwerpt, gaat naar de hel
2. wie de boodschap hoort, en moslim wordt volgens de correcte leer, gaat naar het paradijs (evt. met periode in hel als straf voor zijn zonden).
3. wie de boodschap niet hoort, kan evengoed uit zichzelf al zoekende zijn naar de waarheid en de logische conclusie trekken dat er maar 1 almachtige schepper is, en niet afgodenbeelden of sterren of geesten want die zijn net als wij vergankelijk
4. wie de boodschap niet hoort, kan ongeïnteresseerd zijn in de waarheid en alleen gericht op het aardse leven
Op de dag des oordeels krijgt al wie in het aardse leven geen boodschapper heeft gehad, alsnog een boodschapper om de correcte islam te horen. Die boodschap luidt dan tawheed - niets of niemand heeft het recht aanbeden te worden behalve allah. Luistert hij dan gaat hij alsnog naar het paradijs, luistert hij niet dan is de conclusie dat hij in het aardse leven ook wel niet geluisterd zou hebben. Dus hel.
Dit is even kort de samenvatting van de theorie, een moslim zet er dan altijd nog bij en allah weet het het best, omdat een mens niet kan oordelen over wie naar hel of paradijs gaat.
Het is met name dus categorie 3 en 4 die de islam aanvoert als antwoord op de vraag van Optimist. Ook als jij geboren bent in een land vol afgodenaanbidders, kun je inzien dat afgoderij niet het juiste antwoord kan zijn en op zoek gaan naar leiding.
Persoonlijk ben ik het echter nog steeds met Optimist en Cluny eens: je kunt gewoon heel goed zien aan de verdeling van de godsdiensten op aarde dat wie eenmaal geboren is als moslim, meestal ook moslim blijft en datzelfde geldt voor overige geloven ook. Kinderen hebben evolutionair gezien logischerwijs de neiging om hun ouders te volgen / geloven (als ze dat niet deden waren ze vogelvrij, onbeschermd tegen roofdieren etc.) en raken dus veelal gevormd naar het systeem van de ouders.
Hoe hard ik ook probeerde in mijn periode van twijfel om als westerse vrouw mijn hersens te vormen naar de 'logica' van de islam, het lukte me uiteindelijk niet. Ik geloof dat dat mede te maken heeft met hoe ik gevormd ben, mijn achtergrond, cultuur, taal, ideeën over de wereld, allemaal dingen die je na je jeugd niet even 1-2-3 verandert. In dat opzicht zou een geboren moslim al een enorme voorsprong hebben qua kans om naar het paradijs te gaan, want een westerling heeft naast de (op het eerste gezicht logisch klinkende) eenheid van god tig andere redenen om de islam af te wijzen: mensenrechten, slavernij, ongelijkheid tussen man en vrouw, bidden in het arabisch, geweld gepleegd door Mohammed, weet niet eens of Mohammed echt bestaan heeft, en noem maar op. Zou dat echt de bedoeling zijn van allah?
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Alleen allah weet het!petals schreef:Zou dat echt de bedoeling zijn van allah?
En zo is het cirkeltje weer rond.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
bedankt Petals, dit is tenminste helder. Het feit dat dinsizler niet in eigen woorden kan zeggen wat hij bedoelt, deed mij denken dat hij het niet weet. Ik wilde er naartoe om te horen hoe hij er zelf over denkt, de vraag om meer uitleg was dus deels ook een strikvraag. Mijn complimenten over uw heldere stuk.
Om dan terug te komen op het volgende rijtje:
1. wie de boodschap hoort, maar hem verwerpt, gaat naar de hel
- want er leidt maar 1 weg naar Rome (ooooh niet Mekka?) en wie die niet volgt is slecht. LOL
2. wie de boodschap hoort, en moslim wordt volgens de correcte leer, gaat naar het paradijs (evt. met periode in hel als straf voor zijn zonden).
- en wat is dan de correcte leer? Naar mijn mening interpreteert toch elke moslim de koran anders (al zijn de verschillen niet altijd even groot) dus iedereen naar de hel?
3. wie de boodschap niet hoort, kan evengoed uit zichzelf al zoekende zijn naar de waarheid en de logische conclusie trekken dat er maar 1 almachtige schepper is, en niet afgodenbeelden of sterren of geesten want die zijn net als wij vergankelijk - echt waar? waarom dan niet? geesten zijn vergankelijk en dus gelijk minder logisch? Persoonlijk vind ik die nog eerder te verklaren dan een monotheistische god
4. wie de boodschap niet hoort, kan ongeïnteresseerd zijn in de waarheid en alleen gericht op het aardse leven - kan, maar hoeft niet. Maar het kan, dus allemaal maar gelijk naar de hel als voorzorgsmaatregel.
Het is er in de hel vast nog drukker dan op Amsterdam Centraal in de ochtendspits
Om dan terug te komen op het volgende rijtje:
1. wie de boodschap hoort, maar hem verwerpt, gaat naar de hel
- want er leidt maar 1 weg naar Rome (ooooh niet Mekka?) en wie die niet volgt is slecht. LOL
2. wie de boodschap hoort, en moslim wordt volgens de correcte leer, gaat naar het paradijs (evt. met periode in hel als straf voor zijn zonden).
- en wat is dan de correcte leer? Naar mijn mening interpreteert toch elke moslim de koran anders (al zijn de verschillen niet altijd even groot) dus iedereen naar de hel?
3. wie de boodschap niet hoort, kan evengoed uit zichzelf al zoekende zijn naar de waarheid en de logische conclusie trekken dat er maar 1 almachtige schepper is, en niet afgodenbeelden of sterren of geesten want die zijn net als wij vergankelijk - echt waar? waarom dan niet? geesten zijn vergankelijk en dus gelijk minder logisch? Persoonlijk vind ik die nog eerder te verklaren dan een monotheistische god
4. wie de boodschap niet hoort, kan ongeïnteresseerd zijn in de waarheid en alleen gericht op het aardse leven - kan, maar hoeft niet. Maar het kan, dus allemaal maar gelijk naar de hel als voorzorgsmaatregel.
Het is er in de hel vast nog drukker dan op Amsterdam Centraal in de ochtendspits
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Vraag 2:gelooft u in alles wat de koran schrijft:100%geen twijvel mogelijk
De wijsheid achter het in delen openbaren van de Qor-aan
De Edele Qor-aan, bestaande uit 114 hoofdstukken (Soewaar: enkelvoud = Soerah), is een gunst die vanuit de hemelen naar de aarde geopenbaard is en die de verbinding tussen de dienaren en hun Schepper legt.
De Qor-aan is via de betrouwbare Geest (de engel Djibriel (Gabriël); vrede zij met hem) nedergedaald, op het hart van Moh'ammed, de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), zodat hij voor de werelden als waarschuwer geldt en als leiding en verkondiger van het succes. Allah de Verhevene heeft gezegd: “O mensen, er is voor jullie waarlijk een bewijs van jullie Heer gekomen en Wij hebben een duidelijk Licht (de Qor-aan) over jullie doen neerdalen.” (Soerat [hoofdstuk] An-Nisaa-e (4), aayah [vers] 174)
De wijze van openbaring van de Qor-aan aan de beste van Zijn schepselen, Mohammed (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), is één van de zaken die de gelovige laat nadenken en bij hem vragen laat opkomen, over hoe de Qor-aan geopenbaard is? En wat de stappen zijn die het doorgemaakt heeft bij openbaring? En of het nu in het geheel is geopenbaard of dat het in delen is geopenbaard? In dit artikel zullen wij inshaa-e Allaah (als Allah dat wil) antwoorden geven op deze vragen.
De geleerden zijn het met elkaar eens dat de edele Qor-aan nedergedaald is van Allah (Verheven en Glorieus is Hij) op de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) op verschillende momenten in een totale tijd van 20 jaar en dat het niet in één keer geopenbaard is. De Qoeraysh [de stam waar de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) toe behoorde] hoopten dat de Qor-aan in één keer zou neerdalen, zoals Allah de Verhevene gezegd heeft: “En degenen die ongelovig zijn, zeggen: “Was de Qor-aan maar in één keer volledig aan hem neergezonden…” (Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 32)
Allah de Verhevene, Die datgene weet wat goed is voor Zijn boodschap en voor Zijn dienaren, wilde de Qor-aan in delen openbaren. Dit door verschillende wijsheden. Eén van deze wijsheden is datgene wat Allah de Verhevene genoemd heeft in dezelfde aayah door te zeggen: “…(Maar) zo hebben Wij daarmee jouw hart versterkt (O Mohammed)…” Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 32)
De Qoeraysh wilden dat de Qor-aan in één keer zou neerdalen, zoals de Taurah (Torah) en de Indjiel (het Evangelie) zijn geopenbaard. Maar Allah wilde de Qor-aan laten neerdalen op de juiste momenten, om het hart van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) standvastig te maken.
Het standvastig laten maken van het hart van de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) is een grote wijsheid waarom de Qor-aan neer gezonden werd in delen. Het was voor de ongelovigen een nederlaag, die verwachtten dat de Qor-aan in één keer neer gezonden zou worden, omdat zij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) uitgedaagd hadden dat te doen. En als de Qor-aan verzonnen was door de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), dan zou hij deze uitdaging aangegaan zijn en hen de Qor-aan bezorgen.
Eén van de doelen waarom de Qor-aan in delen is geopenbaard, is het antwoord geven op de twijfels die de ongelovigen verspreidden, en de gelovigen de juiste bewijsvoeringen en antwoorden te geven om de valsheid van de ongelovigen te weerleggen. Allah de Verhevene heeft gezegd: “En zij komen niet met een rare vraag tot jou, of Wij brengen jou de waarheid en een mooiere uitleg.” (Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 33) In deze aayah wordt er duidelijk gemaakt waarom de Qor-aan in delen geopenbaard werd, om de twijfel en valsheden van de ongelovigen te weerleggen.
Een ander doel van het in delen openbaren van de Qor-aan, is het vergemakkelijken van het onthouden van de Qor-aan door de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) en door zijn metgezellen (moge Allah tevreden zijn met hen), die geen ervaring hadden met openbaringen zoals dit wonder. Het was geen poëzie dat voor hen gemakkelijk was om te onthouden en ook geen normaal dialect dat op hun spraak leek. Het is een zware openbaring in zijn betekenis en doelstellingen. Allah de Verhevene heeft gezegd: “En (de openbaring van) de Qor-aan hebben Wij in gedeelten verdeeld, om hem aan de mensen met tussenpozen voor te dragen en Wij hebben hem als een neerzending neergezonden.” (Soerat Al-Israa-e (17), aayah 106) Allah heeft het met tussenpozen geopenbaard met bepaalde wijsheden. Omdat het in delen is geopenbaard, is het gemakkelijk om datgene wat men hoort te begrijpen en te onthouden.
Eén van de doelen van het in delen openbaren van de Qor-aan, is het verduidelijken en antwoorden geven op gebeurtenissen en vraagstukken. De Qor-aan daalde neer naar de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om de nieuwe voorgekomen gebeurtenissen te verduidelijken en daar antwoorden en oordelen op te geven. Allah de Verhevene heeft gezegd: “…En Wij hebben jou het boek neergezonden, als een uitleg van alle zaken en als leiding en barmhartigheid en een verheugende tijding voor de moslims.” (Soerat An-Nah'l (16), aayah 89)
Vele aayaat (meervoud van aayah (vers)) en soewar (meervoud van soerah (hoofdstuk)) zijn geopenbaard om antwoorden te geven op een gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de drie metgezellen die achterbleven van het slagveld uit luiheid, terwijl het verplicht voor hen was, en de gebeurtenis van iefk (leugen) waarbij ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) beschuldigd werd van overspel en waarbij Allah haar onschuld vanuit de zeven hemelen heeft verduidelijkt in Soerat An-Noer (24), vanaf aayah 11, en het verhaal van de Moedjaadalah (twistster) (Soerat 58), waarbij een vrouw twistte bij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om haar man, en andere gebeurtenissen waarop de Qor-aan neer daalde om een duidelijk oordeel daarover te geven.
Het was de gewoonte van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om niet te spreken over iets, totdat Allah hem een openbaring gaf, zoals het eerder genoemde verhaal van de vrouw die bij de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) twistte over haar man, omdat haar man tegen haar zei: “Jij bent voor mij als de achterkant van mijn moeder (dhehaar)”. Dit was in de tijd van de djaahielieyyaah (de pre-islamitische tijd) een gezegde dat gezegd werd om echtscheiding aan te geven. Zij klaagde bij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) over wat haar man tegen haar zei. De profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) vroeg haar om geduld te hebben totdat de Qor-aan neerdaalde met een oordeel over haar zaak. Over deze gebeurtenis daalde het volgende vers neer: “Degene onder jullie die de dhehaar uitspreken over hun vrouwen…”, totdat Hij de Verhevene zei: “…En Allah is Alziende over wat jullie doen.” (Soerat Al-Moedjaadalah (58), aayah 1-3) De openbaring was een duidelijk oordeel waarover niemand kon twisten.
Wat betreft de hoeveelheid dat geopenbaard werd van de Qor-aan aan de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem); de juiste mening is die wat de meeste ah'adieth (overleveringen) verduidelijken, en dat is dat het geopenbaard werd aan de hand van de gebeurtenissen en toestanden. Tot hem werden vijf, tien of iets meer of minder geopenbaard en in andere tijden werden er één of twee verzen aan hem geopenbaard. Het is overgeleverd in een authentieke h'adieth waarover Boekhaarie en Moesliem het over eens zijn, dat de gebeurtenis die bekend is met Al-Iefk (de leugen) in één keer is geopenbaard. Het bestaat uit tien verzen, vanaf dat Allah de Verhevene zegt: “Voorwaar, degenen die de laster…”, totdat Hij de Verhevene zei: “En als de gunst van Allah voor jullie er niet geweest was en Zijn Barmhartigheid en Allah niet Vriendelijk en Meest barmhartig was…(zouden jullie snel ten ondergaan.)” (Soerat An-Noer (24), aayah 11-20)
Over de wijze waarop de openbaring geopenbaard werd aan de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem), daar hebben de geleerden verschillende manieren aangegeven hoe dat gedaan werd. Wij zullen hier een aantal van deze manieren opnoemen:
• Dat de openbaring tot hem neerdaalde zoals de trillingen van een bel, en dit is het zwaarste van wat hem overkwam. Zoals het vastgesteld is in de authentieke verzameling van Boekhaarie, in een h'adieth van ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn), dat Al-H'aarieth Ibn Hishaam (moge Allah tevreden met hem zijn) gezegd heeft dat de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) werd gevraagd: “O boodschapper van Allah, hoe wordt de openbaring naar u verzonden.” Hij zei: “Het komt af en toe tot mij als de trillingen van een bel en dit is het zwaarste en vervolgens gaat het weg en ik onthoud dan wat er gezegd werd.” ‘Aa-ieshah zei: “Ik heb hem gezien wanneer de openbaring naar hem neerdaalde toen het erg koud was, wanneer het stopt vloeit het zweet van zijn voorhoofd.”
• De openbaring komt ook tot hem als een man die hem de openbaring doet toekomen, zoals overgeleverd is in een h'adieth van Boekhaarie, waarbij de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) gevraagd werd over de wijze waarop de openbaring neerdaalde en hij zei: “Op andere momenten wordt de engel als een man voor mij afgebeeld en spreekt mij aan en ik onthoud datgene wat hij mij zegt.”
• De openbaring daalde ook neer als spraak wanneer hij wakker was, zoals overgeleverd is in de lange h'adieth over de gebeurtenis Al-Israa-e [de nachtreis van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) van Mekkah naar Al-Qoeds (Jeruzalem)], die overgeleverd is door Al-Boekhaarie in zijn authentieke verzameling. In één van deze ah'adieth zei de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem): “Toen ik verder ging werd er geroepen: “Ik heb de verplichting vastgesteld en Ik heb het vergemakkelijkt voor Mijn dienaar.”
Het belangrijkste van dit allemaal waarin men moet geloven, is dat Djibriel (vrede zij met hem) de Qor-aan openbaarde met bepaalde bewoordingen die wonderen bevatten, vanaf Soerat Al-Faatieh'ah (1) tot aan het einde van Soerat An-Naas (114), en dat deze bewoordingen de Woorden zijn van Allah.
Zowel Djibriel als onze profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) hebben daar geen inbreng op en hebben het niet zelf verzonnen en hebben het niet gesorteerd. Het zijn woorden waarover Allah de Verhevene gezegd heeft: “(Dit is) een Boek waarvan de verzen hecht zijn geplaatst en die vervolgens zijn uiteengezet, van de Zijde van de Alwijze, de Alwetende.” (Soerat Hoed (11), aayah 1)
De bewoordingen van de Qor-aan die geschreven en gereciteerd worden, zijn afkomstig van Allah (Verheven en Glorieus is Hij). De taak van Djibriel (vrede zij met hem) daarin, was alleen het over te brengen naar de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) en de taak van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) is alleen het te onthouden en deze te verkondigen en te verduidelijken en het in praktijk te brengen.
Allah de verhevene heeft gezegd: “En voorwaar, hij (de Qor-aan) is zeker een neerzending van de Heer der Werelden. Met hem (de Qor-aan) daalde de getrouwe Geest (Djibriel) neer. Op jouw hart (O Mohammed), opdat jij tot de waarschuwers behoort.” (Soerat As-shoe'araa-e (26), aayah 192-194)
De Spreker is Allah en degene die het brengt is Djibriel (vrede zij met hem) en de ontvanger is de profeet Mohammed (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem). Degene die in iets anders dan dit gelooft, verkeert voorzeker in dwaling. We vragen Allah de leiding en standvastigheid van Zijn duidelijke Boek en de Soennah van Zijn profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem).
De wijsheid achter het in delen openbaren van de Qor-aan
De Edele Qor-aan, bestaande uit 114 hoofdstukken (Soewaar: enkelvoud = Soerah), is een gunst die vanuit de hemelen naar de aarde geopenbaard is en die de verbinding tussen de dienaren en hun Schepper legt.
De Qor-aan is via de betrouwbare Geest (de engel Djibriel (Gabriël); vrede zij met hem) nedergedaald, op het hart van Moh'ammed, de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), zodat hij voor de werelden als waarschuwer geldt en als leiding en verkondiger van het succes. Allah de Verhevene heeft gezegd: “O mensen, er is voor jullie waarlijk een bewijs van jullie Heer gekomen en Wij hebben een duidelijk Licht (de Qor-aan) over jullie doen neerdalen.” (Soerat [hoofdstuk] An-Nisaa-e (4), aayah [vers] 174)
De wijze van openbaring van de Qor-aan aan de beste van Zijn schepselen, Mohammed (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), is één van de zaken die de gelovige laat nadenken en bij hem vragen laat opkomen, over hoe de Qor-aan geopenbaard is? En wat de stappen zijn die het doorgemaakt heeft bij openbaring? En of het nu in het geheel is geopenbaard of dat het in delen is geopenbaard? In dit artikel zullen wij inshaa-e Allaah (als Allah dat wil) antwoorden geven op deze vragen.
De geleerden zijn het met elkaar eens dat de edele Qor-aan nedergedaald is van Allah (Verheven en Glorieus is Hij) op de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) op verschillende momenten in een totale tijd van 20 jaar en dat het niet in één keer geopenbaard is. De Qoeraysh [de stam waar de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) toe behoorde] hoopten dat de Qor-aan in één keer zou neerdalen, zoals Allah de Verhevene gezegd heeft: “En degenen die ongelovig zijn, zeggen: “Was de Qor-aan maar in één keer volledig aan hem neergezonden…” (Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 32)
Allah de Verhevene, Die datgene weet wat goed is voor Zijn boodschap en voor Zijn dienaren, wilde de Qor-aan in delen openbaren. Dit door verschillende wijsheden. Eén van deze wijsheden is datgene wat Allah de Verhevene genoemd heeft in dezelfde aayah door te zeggen: “…(Maar) zo hebben Wij daarmee jouw hart versterkt (O Mohammed)…” Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 32)
De Qoeraysh wilden dat de Qor-aan in één keer zou neerdalen, zoals de Taurah (Torah) en de Indjiel (het Evangelie) zijn geopenbaard. Maar Allah wilde de Qor-aan laten neerdalen op de juiste momenten, om het hart van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) standvastig te maken.
Het standvastig laten maken van het hart van de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) is een grote wijsheid waarom de Qor-aan neer gezonden werd in delen. Het was voor de ongelovigen een nederlaag, die verwachtten dat de Qor-aan in één keer neer gezonden zou worden, omdat zij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) uitgedaagd hadden dat te doen. En als de Qor-aan verzonnen was door de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem), dan zou hij deze uitdaging aangegaan zijn en hen de Qor-aan bezorgen.
Eén van de doelen waarom de Qor-aan in delen is geopenbaard, is het antwoord geven op de twijfels die de ongelovigen verspreidden, en de gelovigen de juiste bewijsvoeringen en antwoorden te geven om de valsheid van de ongelovigen te weerleggen. Allah de Verhevene heeft gezegd: “En zij komen niet met een rare vraag tot jou, of Wij brengen jou de waarheid en een mooiere uitleg.” (Soerat Al-Foerqaan (25), aayah 33) In deze aayah wordt er duidelijk gemaakt waarom de Qor-aan in delen geopenbaard werd, om de twijfel en valsheden van de ongelovigen te weerleggen.
Een ander doel van het in delen openbaren van de Qor-aan, is het vergemakkelijken van het onthouden van de Qor-aan door de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) en door zijn metgezellen (moge Allah tevreden zijn met hen), die geen ervaring hadden met openbaringen zoals dit wonder. Het was geen poëzie dat voor hen gemakkelijk was om te onthouden en ook geen normaal dialect dat op hun spraak leek. Het is een zware openbaring in zijn betekenis en doelstellingen. Allah de Verhevene heeft gezegd: “En (de openbaring van) de Qor-aan hebben Wij in gedeelten verdeeld, om hem aan de mensen met tussenpozen voor te dragen en Wij hebben hem als een neerzending neergezonden.” (Soerat Al-Israa-e (17), aayah 106) Allah heeft het met tussenpozen geopenbaard met bepaalde wijsheden. Omdat het in delen is geopenbaard, is het gemakkelijk om datgene wat men hoort te begrijpen en te onthouden.
Eén van de doelen van het in delen openbaren van de Qor-aan, is het verduidelijken en antwoorden geven op gebeurtenissen en vraagstukken. De Qor-aan daalde neer naar de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om de nieuwe voorgekomen gebeurtenissen te verduidelijken en daar antwoorden en oordelen op te geven. Allah de Verhevene heeft gezegd: “…En Wij hebben jou het boek neergezonden, als een uitleg van alle zaken en als leiding en barmhartigheid en een verheugende tijding voor de moslims.” (Soerat An-Nah'l (16), aayah 89)
Vele aayaat (meervoud van aayah (vers)) en soewar (meervoud van soerah (hoofdstuk)) zijn geopenbaard om antwoorden te geven op een gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de drie metgezellen die achterbleven van het slagveld uit luiheid, terwijl het verplicht voor hen was, en de gebeurtenis van iefk (leugen) waarbij ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn) beschuldigd werd van overspel en waarbij Allah haar onschuld vanuit de zeven hemelen heeft verduidelijkt in Soerat An-Noer (24), vanaf aayah 11, en het verhaal van de Moedjaadalah (twistster) (Soerat 58), waarbij een vrouw twistte bij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om haar man, en andere gebeurtenissen waarop de Qor-aan neer daalde om een duidelijk oordeel daarover te geven.
Het was de gewoonte van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) om niet te spreken over iets, totdat Allah hem een openbaring gaf, zoals het eerder genoemde verhaal van de vrouw die bij de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) twistte over haar man, omdat haar man tegen haar zei: “Jij bent voor mij als de achterkant van mijn moeder (dhehaar)”. Dit was in de tijd van de djaahielieyyaah (de pre-islamitische tijd) een gezegde dat gezegd werd om echtscheiding aan te geven. Zij klaagde bij de profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) over wat haar man tegen haar zei. De profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) vroeg haar om geduld te hebben totdat de Qor-aan neerdaalde met een oordeel over haar zaak. Over deze gebeurtenis daalde het volgende vers neer: “Degene onder jullie die de dhehaar uitspreken over hun vrouwen…”, totdat Hij de Verhevene zei: “…En Allah is Alziende over wat jullie doen.” (Soerat Al-Moedjaadalah (58), aayah 1-3) De openbaring was een duidelijk oordeel waarover niemand kon twisten.
Wat betreft de hoeveelheid dat geopenbaard werd van de Qor-aan aan de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem); de juiste mening is die wat de meeste ah'adieth (overleveringen) verduidelijken, en dat is dat het geopenbaard werd aan de hand van de gebeurtenissen en toestanden. Tot hem werden vijf, tien of iets meer of minder geopenbaard en in andere tijden werden er één of twee verzen aan hem geopenbaard. Het is overgeleverd in een authentieke h'adieth waarover Boekhaarie en Moesliem het over eens zijn, dat de gebeurtenis die bekend is met Al-Iefk (de leugen) in één keer is geopenbaard. Het bestaat uit tien verzen, vanaf dat Allah de Verhevene zegt: “Voorwaar, degenen die de laster…”, totdat Hij de Verhevene zei: “En als de gunst van Allah voor jullie er niet geweest was en Zijn Barmhartigheid en Allah niet Vriendelijk en Meest barmhartig was…(zouden jullie snel ten ondergaan.)” (Soerat An-Noer (24), aayah 11-20)
Over de wijze waarop de openbaring geopenbaard werd aan de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem), daar hebben de geleerden verschillende manieren aangegeven hoe dat gedaan werd. Wij zullen hier een aantal van deze manieren opnoemen:
• Dat de openbaring tot hem neerdaalde zoals de trillingen van een bel, en dit is het zwaarste van wat hem overkwam. Zoals het vastgesteld is in de authentieke verzameling van Boekhaarie, in een h'adieth van ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden met haar zijn), dat Al-H'aarieth Ibn Hishaam (moge Allah tevreden met hem zijn) gezegd heeft dat de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) werd gevraagd: “O boodschapper van Allah, hoe wordt de openbaring naar u verzonden.” Hij zei: “Het komt af en toe tot mij als de trillingen van een bel en dit is het zwaarste en vervolgens gaat het weg en ik onthoud dan wat er gezegd werd.” ‘Aa-ieshah zei: “Ik heb hem gezien wanneer de openbaring naar hem neerdaalde toen het erg koud was, wanneer het stopt vloeit het zweet van zijn voorhoofd.”
• De openbaring komt ook tot hem als een man die hem de openbaring doet toekomen, zoals overgeleverd is in een h'adieth van Boekhaarie, waarbij de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) gevraagd werd over de wijze waarop de openbaring neerdaalde en hij zei: “Op andere momenten wordt de engel als een man voor mij afgebeeld en spreekt mij aan en ik onthoud datgene wat hij mij zegt.”
• De openbaring daalde ook neer als spraak wanneer hij wakker was, zoals overgeleverd is in de lange h'adieth over de gebeurtenis Al-Israa-e [de nachtreis van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) van Mekkah naar Al-Qoeds (Jeruzalem)], die overgeleverd is door Al-Boekhaarie in zijn authentieke verzameling. In één van deze ah'adieth zei de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem): “Toen ik verder ging werd er geroepen: “Ik heb de verplichting vastgesteld en Ik heb het vergemakkelijkt voor Mijn dienaar.”
Het belangrijkste van dit allemaal waarin men moet geloven, is dat Djibriel (vrede zij met hem) de Qor-aan openbaarde met bepaalde bewoordingen die wonderen bevatten, vanaf Soerat Al-Faatieh'ah (1) tot aan het einde van Soerat An-Naas (114), en dat deze bewoordingen de Woorden zijn van Allah.
Zowel Djibriel als onze profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem) hebben daar geen inbreng op en hebben het niet zelf verzonnen en hebben het niet gesorteerd. Het zijn woorden waarover Allah de Verhevene gezegd heeft: “(Dit is) een Boek waarvan de verzen hecht zijn geplaatst en die vervolgens zijn uiteengezet, van de Zijde van de Alwijze, de Alwetende.” (Soerat Hoed (11), aayah 1)
De bewoordingen van de Qor-aan die geschreven en gereciteerd worden, zijn afkomstig van Allah (Verheven en Glorieus is Hij). De taak van Djibriel (vrede zij met hem) daarin, was alleen het over te brengen naar de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) en de taak van de boodschapper van Allah (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem) is alleen het te onthouden en deze te verkondigen en te verduidelijken en het in praktijk te brengen.
Allah de verhevene heeft gezegd: “En voorwaar, hij (de Qor-aan) is zeker een neerzending van de Heer der Werelden. Met hem (de Qor-aan) daalde de getrouwe Geest (Djibriel) neer. Op jouw hart (O Mohammed), opdat jij tot de waarschuwers behoort.” (Soerat As-shoe'araa-e (26), aayah 192-194)
De Spreker is Allah en degene die het brengt is Djibriel (vrede zij met hem) en de ontvanger is de profeet Mohammed (Allah's Vrede en Zegeningen zij met hem). Degene die in iets anders dan dit gelooft, verkeert voorzeker in dwaling. We vragen Allah de leiding en standvastigheid van Zijn duidelijke Boek en de Soennah van Zijn profeet (Allah's Vrede en Zegeningen zijn met hem).
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Dinsizler,
Voordat ik je stuk lees, waarom niet een eigen stuk? is het echt te moeilijk?
Hier heeft hij z'n berichten gevonden dacht ik: http://www.uwkeuze.net/Introductie%20to ... Koran.html
Groet, Sytze
Voordat ik je stuk lees, waarom niet een eigen stuk? is het echt te moeilijk?
Hier heeft hij z'n berichten gevonden dacht ik: http://www.uwkeuze.net/Introductie%20to ... Koran.html
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Vervolg ook na aanleiding van drwho
De Qor-aan werd verzameld tijdens het leven ven de profeet (vrede en zegeningen zijn met hem)
Allah de Verhevene heeft de Islamitische gemeenschap een zegen gegeven die Hij aan geen andere gemeenschap heeft gegeven. En wel dat zij het Boek van hun Heer uit hun hoofden kunnen leren. Eén van de middelen om het Boek van Allah te beschermen is dat Hij de Islamitische gemeenschap het vergemakkelijkt om het Boek van hun Heer uit het hoofd te leren.
Er zijn vele bewijzen uit de Soennah over de voortreffelijkheid over het uit het hoofd leren van de Qor-aan en het reciteren daarvan. De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) motiveerde zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) om datgene te leren wat aan hem geopenbaard werd, de metgezellen leerden dat op het moment dat zij dat van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hoorden. Oem Haashiem (moge Allah tevreden met haar zijn) vertelt ons hoe zij Soerat Qaaf had geleerd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zegt: “…ik leerde “Qaaf wal-Qor-aanie l-madjied” van de mond van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem).” (Overgeleverd door Moeslim)
Het was een zorg van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) om zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) de Qor-aan te laten leren. Hij motiveerde iedereen die de Islaam omhelsde om zich te richten naar iemand die hem de Qor-aan kon onderwijzen. Overgeleverd door ‘Oebaadah Ibn S-saamit (moge Allah tevreden met hem zijn), dat de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bezig was en op het moment dat er iemand emigreerde naar de profeet (vrede en zegeningen zij met hem), dat hij hem aanzette om direct bij één van hen in te trekken om de Qor-aan te leren.” (Overgeleverd door Ah'mad)
Er was een grote groep metgezellen die de Qor-aan uit hun hoofd leerde en het is voor ons niet mogelijk om hun aantal te weten te komen omdat zij met zo velen waren. Tot hen behoorden de kholafaa-e ar-raashiedoen (de vier rechtgeleide leiders), Talh'ah, Sa'd, Ibn Mas'oed, H'oedhayfah ibnoe l-Yamaan, Aboe Moesa Al-Ash'arie, Saaliem de bediende van Aboe H'oedhayfah, ‘Abdoellah ibn ‘Amr en vele anderen.
En tot de vrouwelijke metgezellen die de Qor-aan hadden verzameld behoorde o.a.: Oem Waraqah (moge Allah tevreden met haar zijn). De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gebood haar om de bewoners van haar huis voor te leiden. De h'adieth is te vinden in Moesnad Ah'mad.
De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zorgde er ook voor om zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) te gebieden om de Qor-aan op te schrijven, om als tweede bescherming tegen verlies te zijn. Hij (vrede en zegeningen zij met hem) gebood in de beginfase om niets anders dan datgene wat hij vertelde op te schrijven van de Qor-aan.
In Sah'ieh' Moesliem is van Aboe Sa'ied Al-Khoedrie (moge Allah tevreden met hem zijn) overgeleverd, dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zei: “Schrijf niets op wat ik zeg, en degene die iets anders dan Qor-aan opschrijft dient het weg te vegen.”
An-Nawawie zei: “Hij (vrede en zegeningen zij met hem) was bang dat de Qor-aan gemengd zou worden met andere zaken, toen hij erop vertrouwde dat het niet fout kon gaan, gaf hij toestemming om andere zaken te schrijven. Ibn H'adjar zei: “Het verbod gold in tijden waarop de Qor-aan neerdaalde, uit vrees om iets anders dan dat op te schrijven.”
Zijn zorg over de Qor-aan ging zover dat wanneer iets van de Qor-aan op hem neerdaalde hij direct iemand riep en gebood om datgene wat hem geopenbaard was op te schrijven. In de h'adieth van Zayd (moge Allah tevreden met hem zijn) wordt overgeleverd dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) voor hem het volgende reciteerde: “Laa yastawie l-qaa'iedoena miena l-moe-emienoen (niet gelijk zijn de (thuis-)zittenden van de gelovigen).” (Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 95) Ibn Maktoem kwam naar hen toe terwijl het gereciteerd werd. (Moettafaq ‘alayh)
De metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) gebruikten om de Qor-aan op te schrijven alle middelen die zij konden vinden in hun omgeving. Zij gebruikten leer, botten, stenen en dergelijken als schrijfgerei. Overgeleverd door Al-Baraa-e (moge Allah tevreden met hem zijn) dat: “Toen het volgende werd geopenbaard: “Laa yastawie l-qaa'iedoena miena l-moe-emienien” zei de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem): “Roep Zayd om te komen en laat hem komen met de borden en middelen om te schrijven.” En hij gebood hem om te schrijven.” (Overgeleverd door Boekhaarie)
En in de h'adieth van Zayd, toen Aboe Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) hem gebood om de Qor-aan te verzamelen en zei: “Ik verzamelde de Qor-aan van de bladeren van de palmboom, platte stenen, ribben van dieren en de houten stukken van de zadels.” (Overgeleverd door Boekhaarie)
Deze overleveringen laten ons weten dat de metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) een grote taak hadden in de tijd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) om de Qor-aan op te schrijven. Zij namen alle moeite en inspanning om de Qor-aan op te schrijven en het te beschermen. De Qor-aan bleef genoteerd op al deze stukken en middelen, beschermd bij de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn).
Het werd niet in geschriften opgenomen tijdens het leven van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Al-Qoestalaanie heeft gezegd: “De Qor-aan was volledig geschreven in de tijd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en was niet gebundeld en lag niet op één plaats opgeslagen, het was ook niet geordend in de volgorde van Soewar (meervoud van Soerah, hoofdstukken uit de Qor-aan). De ziel van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) werd genomen en de Qor-aan bevond zich nog in deze toestand."
Mensen zullen zich mischien het volgende afvragen: waarom is de Qor-aan in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) niet verzameld als één bundeling zoals Aboe Bakr en ‘Oethmaan daarna hadden gedaan? Geleerden hebben hierop als antwoord gegeven, dat de oorzaken hiervan te maken hebben met een aantal kwesties en wel:
• Dat er geen aanleiding voor was in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) en wel in de tijd van Aboe Bakr en ‘Oethmaan (moge Allah tevreden met hen zijn).
• Dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) de openbaring kreeg van Allah en dat er verzen kwamen die andere verzen afschaften en daardoor mensen in de war zouden komen.
• Dat de Qor-aan niet in één keer is neergedaald, maar in verschillende periodes. De volgorde van het neerdalen van de verzen (aayaat) en de Soewar zijn niet hetzelfde als de volgorde die in de Qor-aan terug te vinden is. Als het toen in één boek verzameld zou worden, dan zouden verschillende aayaat in een aantal soewar komen waar ze niet geplaatst moesten worden.
Eén van de zaken die de geleerden hebben onderzocht is de plaatsing van de verzen in de hoofdstukken en de volgorde van de hoofdstukken in de Qor-aan. Er is unanimiteit van de geleerden over de eerste zaak, dat de volgorde van de verzen in de hoofdstukken een bevel was van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) waar de metgezellen zich aan moesten houden, en dat er geen sprake was van eigen inbreng of eigen ideeën en geen enkel persoon van de geleerden had een andere uitspraak dan deze. De bewijzen hierover zijn te veel om op te noemen. Eén van deze bewijzen is de h'adieth (overlevering) van Ibn Az-Zoebayr (moge Allah tevreden met hem zijn), dat hij zei: “Ik zei tegen ‘Oethmaan: “De volgende aayah die in Al-Baqarah terug komt: “wal-ladhiena yoetawaffawna mienkoem wa yadharoena azwaadjan wasieyyatan lie az-waadjiehiem mataa'an iela l-h'awlie ghayra iekhraadj (en degenen onder jullie die weggenomen worden en echtgenotes achterlaten, moeten een testament maken voor hun echtgenotes, een voorziening voor een jaar, zonder uitzetting.” (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 240) is afgeschaft door een ander vers, waarom schrijf je het op?” Hij zei: “O zoon van mijn broeder, ik zal geen enkel vers van haar plaats verwijderen.” (Overgeleverd door Al-Boekhaarie)
Wat de volgorde van de Soewar in de Qor-aan betreft; de meest bekende uitspraak hierover is dat de geleerden hebben gezegd dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) de keuze aan de metgezellen had overgelaten om de Soewar in een volgorde te plaatsen.
Dit was in kort bestek de wijze van verzameling van de Edele Qor-aan tijdens het leven van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem).
De bewijzen die eerder genoemd zijn, duiden erop dat de Qor-aan tijdens het leven van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) genotuleerd werden en dit is het bewijs tegen degenen die beweren dat de Qor-aan niet in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) werd opgeschreven.
Moge Allah ons laten behoren tot degenen die de Qor-aan leren en het in praktijk brengen. En alle lof is aan Allah, de Heer der werelden.
De Qor-aan werd verzameld tijdens het leven ven de profeet (vrede en zegeningen zijn met hem)
Allah de Verhevene heeft de Islamitische gemeenschap een zegen gegeven die Hij aan geen andere gemeenschap heeft gegeven. En wel dat zij het Boek van hun Heer uit hun hoofden kunnen leren. Eén van de middelen om het Boek van Allah te beschermen is dat Hij de Islamitische gemeenschap het vergemakkelijkt om het Boek van hun Heer uit het hoofd te leren.
Er zijn vele bewijzen uit de Soennah over de voortreffelijkheid over het uit het hoofd leren van de Qor-aan en het reciteren daarvan. De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) motiveerde zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) om datgene te leren wat aan hem geopenbaard werd, de metgezellen leerden dat op het moment dat zij dat van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hoorden. Oem Haashiem (moge Allah tevreden met haar zijn) vertelt ons hoe zij Soerat Qaaf had geleerd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zegt: “…ik leerde “Qaaf wal-Qor-aanie l-madjied” van de mond van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem).” (Overgeleverd door Moeslim)
Het was een zorg van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) om zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) de Qor-aan te laten leren. Hij motiveerde iedereen die de Islaam omhelsde om zich te richten naar iemand die hem de Qor-aan kon onderwijzen. Overgeleverd door ‘Oebaadah Ibn S-saamit (moge Allah tevreden met hem zijn), dat de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) bezig was en op het moment dat er iemand emigreerde naar de profeet (vrede en zegeningen zij met hem), dat hij hem aanzette om direct bij één van hen in te trekken om de Qor-aan te leren.” (Overgeleverd door Ah'mad)
Er was een grote groep metgezellen die de Qor-aan uit hun hoofd leerde en het is voor ons niet mogelijk om hun aantal te weten te komen omdat zij met zo velen waren. Tot hen behoorden de kholafaa-e ar-raashiedoen (de vier rechtgeleide leiders), Talh'ah, Sa'd, Ibn Mas'oed, H'oedhayfah ibnoe l-Yamaan, Aboe Moesa Al-Ash'arie, Saaliem de bediende van Aboe H'oedhayfah, ‘Abdoellah ibn ‘Amr en vele anderen.
En tot de vrouwelijke metgezellen die de Qor-aan hadden verzameld behoorde o.a.: Oem Waraqah (moge Allah tevreden met haar zijn). De profeet (vrede en zegeningen zij met hem) gebood haar om de bewoners van haar huis voor te leiden. De h'adieth is te vinden in Moesnad Ah'mad.
De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zorgde er ook voor om zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) te gebieden om de Qor-aan op te schrijven, om als tweede bescherming tegen verlies te zijn. Hij (vrede en zegeningen zij met hem) gebood in de beginfase om niets anders dan datgene wat hij vertelde op te schrijven van de Qor-aan.
In Sah'ieh' Moesliem is van Aboe Sa'ied Al-Khoedrie (moge Allah tevreden met hem zijn) overgeleverd, dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zei: “Schrijf niets op wat ik zeg, en degene die iets anders dan Qor-aan opschrijft dient het weg te vegen.”
An-Nawawie zei: “Hij (vrede en zegeningen zij met hem) was bang dat de Qor-aan gemengd zou worden met andere zaken, toen hij erop vertrouwde dat het niet fout kon gaan, gaf hij toestemming om andere zaken te schrijven. Ibn H'adjar zei: “Het verbod gold in tijden waarop de Qor-aan neerdaalde, uit vrees om iets anders dan dat op te schrijven.”
Zijn zorg over de Qor-aan ging zover dat wanneer iets van de Qor-aan op hem neerdaalde hij direct iemand riep en gebood om datgene wat hem geopenbaard was op te schrijven. In de h'adieth van Zayd (moge Allah tevreden met hem zijn) wordt overgeleverd dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) voor hem het volgende reciteerde: “Laa yastawie l-qaa'iedoena miena l-moe-emienoen (niet gelijk zijn de (thuis-)zittenden van de gelovigen).” (Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 95) Ibn Maktoem kwam naar hen toe terwijl het gereciteerd werd. (Moettafaq ‘alayh)
De metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) gebruikten om de Qor-aan op te schrijven alle middelen die zij konden vinden in hun omgeving. Zij gebruikten leer, botten, stenen en dergelijken als schrijfgerei. Overgeleverd door Al-Baraa-e (moge Allah tevreden met hem zijn) dat: “Toen het volgende werd geopenbaard: “Laa yastawie l-qaa'iedoena miena l-moe-emienien” zei de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem): “Roep Zayd om te komen en laat hem komen met de borden en middelen om te schrijven.” En hij gebood hem om te schrijven.” (Overgeleverd door Boekhaarie)
En in de h'adieth van Zayd, toen Aboe Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) hem gebood om de Qor-aan te verzamelen en zei: “Ik verzamelde de Qor-aan van de bladeren van de palmboom, platte stenen, ribben van dieren en de houten stukken van de zadels.” (Overgeleverd door Boekhaarie)
Deze overleveringen laten ons weten dat de metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn) een grote taak hadden in de tijd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) om de Qor-aan op te schrijven. Zij namen alle moeite en inspanning om de Qor-aan op te schrijven en het te beschermen. De Qor-aan bleef genoteerd op al deze stukken en middelen, beschermd bij de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zijn metgezellen (moge Allah tevreden met hen zijn).
Het werd niet in geschriften opgenomen tijdens het leven van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem). Al-Qoestalaanie heeft gezegd: “De Qor-aan was volledig geschreven in de tijd van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en was niet gebundeld en lag niet op één plaats opgeslagen, het was ook niet geordend in de volgorde van Soewar (meervoud van Soerah, hoofdstukken uit de Qor-aan). De ziel van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) werd genomen en de Qor-aan bevond zich nog in deze toestand."
Mensen zullen zich mischien het volgende afvragen: waarom is de Qor-aan in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) niet verzameld als één bundeling zoals Aboe Bakr en ‘Oethmaan daarna hadden gedaan? Geleerden hebben hierop als antwoord gegeven, dat de oorzaken hiervan te maken hebben met een aantal kwesties en wel:
• Dat er geen aanleiding voor was in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) en wel in de tijd van Aboe Bakr en ‘Oethmaan (moge Allah tevreden met hen zijn).
• Dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) de openbaring kreeg van Allah en dat er verzen kwamen die andere verzen afschaften en daardoor mensen in de war zouden komen.
• Dat de Qor-aan niet in één keer is neergedaald, maar in verschillende periodes. De volgorde van het neerdalen van de verzen (aayaat) en de Soewar zijn niet hetzelfde als de volgorde die in de Qor-aan terug te vinden is. Als het toen in één boek verzameld zou worden, dan zouden verschillende aayaat in een aantal soewar komen waar ze niet geplaatst moesten worden.
Eén van de zaken die de geleerden hebben onderzocht is de plaatsing van de verzen in de hoofdstukken en de volgorde van de hoofdstukken in de Qor-aan. Er is unanimiteit van de geleerden over de eerste zaak, dat de volgorde van de verzen in de hoofdstukken een bevel was van de profeet (vrede en zegeningen zij met hem) waar de metgezellen zich aan moesten houden, en dat er geen sprake was van eigen inbreng of eigen ideeën en geen enkel persoon van de geleerden had een andere uitspraak dan deze. De bewijzen hierover zijn te veel om op te noemen. Eén van deze bewijzen is de h'adieth (overlevering) van Ibn Az-Zoebayr (moge Allah tevreden met hem zijn), dat hij zei: “Ik zei tegen ‘Oethmaan: “De volgende aayah die in Al-Baqarah terug komt: “wal-ladhiena yoetawaffawna mienkoem wa yadharoena azwaadjan wasieyyatan lie az-waadjiehiem mataa'an iela l-h'awlie ghayra iekhraadj (en degenen onder jullie die weggenomen worden en echtgenotes achterlaten, moeten een testament maken voor hun echtgenotes, een voorziening voor een jaar, zonder uitzetting.” (Soerat Al-Baqarah (2), aayah 240) is afgeschaft door een ander vers, waarom schrijf je het op?” Hij zei: “O zoon van mijn broeder, ik zal geen enkel vers van haar plaats verwijderen.” (Overgeleverd door Al-Boekhaarie)
Wat de volgorde van de Soewar in de Qor-aan betreft; de meest bekende uitspraak hierover is dat de geleerden hebben gezegd dat de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) de keuze aan de metgezellen had overgelaten om de Soewar in een volgorde te plaatsen.
Dit was in kort bestek de wijze van verzameling van de Edele Qor-aan tijdens het leven van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem).
De bewijzen die eerder genoemd zijn, duiden erop dat de Qor-aan tijdens het leven van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) genotuleerd werden en dit is het bewijs tegen degenen die beweren dat de Qor-aan niet in de tijd van de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zijn met hem) werd opgeschreven.
Moge Allah ons laten behoren tot degenen die de Qor-aan leren en het in praktijk brengen. En alle lof is aan Allah, de Heer der werelden.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Helemaal goed, omdat ik geen geleerde ben, en absoluut geen letter verkeerd wil overbrengen.sytze schreef:Dinsizler,
Voordat ik je stuk lees, waarom niet een eigen stuk? is het echt te moeilijk?
Hier heeft hij z'n berichten gevonden dacht ik: http://www.uwkeuze.net/Introductie%20to ... Koran.html
Groet, Sytze
Groet
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
sytze schreef:
3) Wat heeft voor jullie de doorslag gegeven om precies in deze god te geloven? En waarom niet een van alle andere goden? Het zijn er namelijk nog al een aantal!
Natuurlijk heb ik hierover nagedacht, en mijn conclusie was dat het boek wat is gegeven aan een ongeletterde arme jongeman midden in het woestijn PERFECT is. En al mijn vragen beantwoord. Uitleg is een beetje als antwoordt 1.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Een lange reeks religieuze propagandapraatjes.
Er komt altijd een moment waarop een normale lezer afhaakt, dus de boel niet meer wil lezen en ook niet meer inhoudelijk wil reageren.
Er komt altijd een moment waarop een normale lezer afhaakt, dus de boel niet meer wil lezen en ook niet meer inhoudelijk wil reageren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Dinsizler,
Ik heb de indruk dat hetgeen je als antwoord aan mij gaf niet van eigen hand is. Het is niet enkel gewoonte maar zelfs verplicht aan bronvermelding te doen dus graag de bron nog vermelden.
Ik heb de indruk dat hetgeen je als antwoord aan mij gaf niet van eigen hand is. Het is niet enkel gewoonte maar zelfs verplicht aan bronvermelding te doen dus graag de bron nog vermelden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Jinny
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Wel Dinsizler, daar jij blijkbaar te lui bent om de link erbij te geven, hetgeen je al eerder is opgedragen door Rereformed, loop je toch een fors risico op een tweede waarschuwing wegens stelselmatig negeren van de aanwijzingen van het team.Dinsizler schreef:Helemaal goed, omdat ik geen geleerde ben, en absoluut geen letter verkeerd wil overbrengen.sytze schreef:Dinsizler,
Voordat ik je stuk lees, waarom niet een eigen stuk? is het echt te moeilijk?
Hier heeft hij z'n berichten gevonden dacht ik: http://www.uwkeuze.net/Introductie%20to ... Koran.html
Groet, Sytze
Groet
Waarschuwing op dezelfde grond als Rereformend hem heeft gegeven dus.
Nummer twee naar mijn weten.
Bij drie stuks volgen er verdergaande maatregelen.
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Dinsizler,
Het is ook helemaal geen probleem als je fouten maakt. Je laat hiermee zien dat het erg moeilijk is om een geloof te verdedigen. Dat is denk ik de eerste conclusie die we uit deze discussie kunnen trekken. Het leuke aan zo'n discussie is nu juist dat je tot inzichten gebracht kunt worden. Misschien denk jij naar een discussie wel, hé mijn geloof, iets klopt er niet aan. En dat is helemaal niet verkeerd. Maar sta er wel open voor. Denk niet; ik geloof dit, ik moet dit geloven, en iedereen die me er vanaf probeert te brengen is slecht. Probeer eens een vrijdenker te worden, en als je dan op jou geloof uit komt, ok. Dan is dat ook goed. maar probeer vrij te denken. Je wilt toch niet de rest van je leven opgesloten zitten in een kooi?
Groet, Sytze
Het is ook helemaal geen probleem als je fouten maakt. Je laat hiermee zien dat het erg moeilijk is om een geloof te verdedigen. Dat is denk ik de eerste conclusie die we uit deze discussie kunnen trekken. Het leuke aan zo'n discussie is nu juist dat je tot inzichten gebracht kunt worden. Misschien denk jij naar een discussie wel, hé mijn geloof, iets klopt er niet aan. En dat is helemaal niet verkeerd. Maar sta er wel open voor. Denk niet; ik geloof dit, ik moet dit geloven, en iedereen die me er vanaf probeert te brengen is slecht. Probeer eens een vrijdenker te worden, en als je dan op jou geloof uit komt, ok. Dan is dat ook goed. maar probeer vrij te denken. Je wilt toch niet de rest van je leven opgesloten zitten in een kooi?
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Re: Vragen aan Dinsizler (en natuurlijk anderen)
Dinsizler,
ik wil niet naaierig doen ofzo, maar een tekst kopieren en gebruiken zonder bronvermelding is plagiaat en wettelijk strafbaar. Doe er mee wat je wilt.
daarbij: zulke lappen tekst ga ik niet lezen omdat ik de bron niet ken, noch waarom je die relevant acht, dus ik zal er toch niets zinnigs over kunnen zeggen.
Vervolgens (ja, ik heb voor jou speciaal toch eens gespit) geven zij geen gericht antwoord op de door mij gestelde vragen, slechts een algemeen praatje dat wij maar als waar moeten aannemen.
Zo werkt het dus niet. Of je blijft vastzitten aan de dogma's die je kopieert waarop ik mijn mond zal houden omdat ik daar geen zin in heb, of je denkt zelf eens na en geeft antwoord op de door mij gestelde vragen in begrijpelijke taal.
ik wil niet naaierig doen ofzo, maar een tekst kopieren en gebruiken zonder bronvermelding is plagiaat en wettelijk strafbaar. Doe er mee wat je wilt.
daarbij: zulke lappen tekst ga ik niet lezen omdat ik de bron niet ken, noch waarom je die relevant acht, dus ik zal er toch niets zinnigs over kunnen zeggen.
Vervolgens (ja, ik heb voor jou speciaal toch eens gespit) geven zij geen gericht antwoord op de door mij gestelde vragen, slechts een algemeen praatje dat wij maar als waar moeten aannemen.
Zo werkt het dus niet. Of je blijft vastzitten aan de dogma's die je kopieert waarop ik mijn mond zal houden omdat ik daar geen zin in heb, of je denkt zelf eens na en geeft antwoord op de door mij gestelde vragen in begrijpelijke taal.
Laatst gewijzigd door Optimist op 08 jan 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.