Samsa schreef:Dat is toch irrationeel? Daarom probeer ik me niet te mengen in dit soort discussies.. het is bijna een religie op zich geworden.
Wat is er irrationeel aan voorzichtig zijn bij een gebrek aan kennis?
Of je wel of niet deelneemt, moet je zelf weten.
Je toespelingen over religie ergeren me slechts, want die gaan niet over de inhoud.
Framing is niet acceptabel.
Ik lees schattingen van het IAE, zonder specifieke details lopen die uiteen van decennia tot honderden jaren: het verschil zit er maar net in welke voorraden je meeneemt. Als je de goedkope bronnen telt waar je weinig aan hoeft te raffineren.. ja enkele tientallen jaren. Neem je alle onaangeboorde (en politiek en ecologisch gevoelig liggende) voorraden mee... honderden jaren. Neem je alle gas en koolvoorraden mee... nog meer. Schaarste drijft de prijs op waardoor allerlei voorraden die niet rendabel zijn dat opeens wel kunnen worden.
Het gas en de olie hoeven niet absoluut op te zijn om een Malthusiaans scenario te doen ontvouwen.
Het is voldoende wanneer deze voor grote groepen mensen onbetaalbaar worden zodat de vraag inzakt, dus je blindstaren op schaarste en bijgevolg prijsopdrijving en een hoger rendement lijkt me nogal eendimensionaal.
Nog even los van de vraag of we überhaupt overal bij kunnen komen.
Het overgaan op andere bronnen *puur* om de eindigheid en niet om andere redenen (autarkie, ecologie, etc.) is dus echt irrationeel gezien het feit dat deze gewoon meer kosten en OOK beperkingen kennen. Sterker nog, een van de hoofdredenen dat ze in het lab naast mij primair werken aan Si cellen is juist die eindigheid van grondstoffen: wil je de totale energiebehoefte dekken met duurzaam dan heb je nog een paar planeetjes nodig met zeldzame aardmetalen of verdomd veel betere technologie: dat kost echter tijd en heel veel geld om te ontwikkelen.
Ik heb het ook niet over een complete overstap van vandaag op morgen, maar hoe sneller het kán, hoe beter het is, ongeacht de voorradigheid van fossiele brandstoffen.
Ik gaf eerder bovendien al het voorbeeld van geothermische energie, die wellicht aangeleverd kan worden door Ijsland.
http://seattletimes.com/html/nationworl ... and13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zou al een flinke hap kunnen halen uit zowel kernenergie als kolencentrale's.
Een kabel is redelijk snel gelegd, en er wordt in dat geval alleen gebruik gemaakt van beproefde technieken (dus weinig extra ontwikkelingsgeld), en een minimum aan extra grondstoffen.
In diezelfde tijd blijken boormaatschappijen ook mee te doen. Op het recente congres voor ontwikkelingen in de zonnesector werd niet voor niks gezegd dat het grootste risico voor die sector de ontwikkelingen zijn m.b.t. de gasprijs.
Eea hangt samen met de mogelijke winning van schaliegas.
Maar de ontwikkelingen daaromtrent zijn niet zonder meer rooskleurig.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaliegas" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij hebben we helemaal geen tijdsschaal.
Politici wel.. een paar ambtstermijnen en veel verder gaat het niet toch?
Dat is net mijn bezwaar.
Het is niet gezegd dat mogelijke alternatieven zonder zachte dwang tijdig populair worden.
Gaat redelijk.. Pallieter weet hier vast meer van dan ik overigens. 3D seismic imaging kun je een eind mee komen.
Oké. Zeggen de resultaten dat we alles kunnen winnen?
Alle O2 in de atmosfeer en oceaan was ooit CO2: door fotosynthese omgezet. Tel de hoeveelheid zuurstof en je hebt de hoeveelheid C die ergens moet zijn. Trek daar alle bekende C vanaf (alle bekende bronnen, huidige CO2, alle bekende voorraden, alle bekende biomassa, etc.) en je hebt een schatting voor hoeveel C er nog ergens moet zijn.
Maar wat heeft dit nu met de voorradigheid van conventionele energie te maken dan?
Er gaan toch miljoenen naar subsidies van duurzame initiatieven?
Die duurzaamheid van de projecten waar die subsidie's terecht komen valt vaak nogal tegen.
Helaas zijn het politici die bepalen wie de subsidie krijgt, en niet wetenschappers.
Vandaar dat er op het verbouwen van koolzaadolie (biobrandstoffen gen.1) in het verleden ook behoorlijke subsidie's hebben gezeten.
Het raakte kant noch wal.
Praktisch mijn volledige werk is gefinancierd uit deze energiepotjes..
Wat is dat werk dan, als je vrijuit kan spreken hier?
PM is ook oké.
het is gewoon niet iets dat in 4 jaar is opgelost en zolang staat het nog niet op de agenda. Kijk naar het aantal publicaties in deze sector.. dat is geëxplodeerd de afgelopen jaren.. zoiets moet echter rustig uitgerold worden.. wil je niet je economie vernietigen met compleet onrendabele oplossingen (dan maak je de olie gewoon goedkoper voor je concurrent immers).
Kapitalistische rendabiliteit gaat deze kar toch niet trekken, want dat kan alleen maar volgas op de afgrond af razen.
In sommige gevallen zullen we, of dat nu op de korte of langere duur is, genoegen moeten nemen met "anders", "slimmer", (
http://www.duurzameenergiethuis.nl/ener ... -1380.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) en ja, hier en daar ook wat "minder".
Het laatste vooral op het gebied van persoonlijke mobiliteit, dat we bijna als een grondrecht zijn gaan beschouwen.
Een oud, maar nog steed actueel artikel:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... 66d283a86/" onclick="window.open(this.href);return false;