heeck schreef:Peter,
Mijn boekenkast ongeduldig latend voor wat hij is en even goegelen brengt me al dichter bij wat ik (voor je) zoek:
 http://www.ziedaar.nl/article.php?id=193 schreef: . . . Rechtspsycholoog 
Peter van Koppen illustreert de controverse mooi in een recent krantenartikel over de achterliggende motieven van Volkert van der G.: 
"Toerekeningsvatbaarheid is typisch een uitvinding van juristen. Het begrip suggereert dat een mens volledig uit vrije wil kan handelen. Dat is nog maar de vraag" (Cornelisse, 2003). De leer van de vrije wil kan men definiëren als de filosofische assumptie dat de mens in staat is te kiezen. Een meer traditionele, strikte definitie van de vrije wil luidt: "the power of agents to be the ultimate creators (or originators) and sustainers of their own ends or purposes" (Kane, 1996, p. 4). 
In deze definitie wordt aan de vrije wil alleen recht gedaan indien er geen enkele onderliggende causale factor aan gedrag ten grondslag ligt. Geen erfelijkheids- of omgevingsinvloeden, geen God(en), het lot, of wat dan ook als uiteindelijke bepalende factor. Op deze manier ligt de ultieme causaliteit daar waar de ketting van causale factoren stopt: bij de mens.
Dit is exact de redenering die men van oudsher in de rechtspraak hanteert, men gaat uit van menselijke verantwoordelijkheid waarin iedereen beschikt over de vrijheid van de wil om verschillende gedragsalternatieven te zien, keuzes hiertussen te maken, de morele correctheid van de keuzes in te schatten en het gedrag hierop af te stemmen. In beginsel is elk individu toerekeningsvatbaar. Indien de persoon maatschappelijk en moreel gezien onacceptabele keuzes maakt, kun je hem een straf opleggen.
In de wetenschappelijke psychologie is het wel of niet bestaan van een vrije wil een heikel punt. Eigenlijk houdt de psychologie zich van oudsher liever niet met deze kwestie bezig.   
 
Vet door mij.
 
Ik val in herhalingen, maar dat komt omdat jij oa niet schijnt te kunnen onthouden wat mijn standpunt is, en telkens weer aankomt met theorien waarvan je tevoren had kunnen weten dat ik ze als irrelevant van de hand zal wijzen. Vergeef me dus, het is niet uit vrije wil dat ik op een kapotte grammafoonplaat begin te lijken.
The power of agents
Hm, ook in de defintie van Kane is het niet de wil de vrij is, maar de keuze van het doel waartoe wij bestaan. Deze is mijns inziens inderdaad volkomen vrij, aangezien dat doel er iin principe niet is. Het bestaan van Peter van Velzen heeft namelijk geen vooropgezet doel. Dit gaat volgens mij over zingeving.
Lijkt me niet van belang in verband met verantwoordelijkheid, noch in verband met rechtspraak. Volgens mij haal jij of halen jouw bronnen hier heel verschillende zaken door elkaar.
"Vrije wil" (de absurde defintie)
Vrije wil zonder onderliggende causale factor is puur toevallig gedrag. Zulk gedrag kan iemand onmogelijk aangerekend worden, dus dat is zo een beetje het omgekeerde van wat in de rechtspraak met "handelen uit vrijwel wil" bedoeld wordt. Nogmaals je handelt uit vrije wil, als jouw wil de bepalende causale factor van jouw handeling is. Niet als er geen enkele causale factor is.
Maar je weet nooit. Misschien heeft jouw bewering meer betekenis voor mij als je me kunt uitleggen wat je met ""onderliggende" bedoelt. Waar moet het onder liggen?
Toerekeningsvatbaar.
Als ik het woord in zijn delen ontleed moet het ongeveer betekenen, dat je gevoelig bent voor het feit dat je de schuld krijgt. Dat betekent dus dat iemands' handelingen worden beinvloed door de mate waarin je iemand verantwoordelijk houdt. Iemand is dus toerekeningsvatbaar indien het feit dat je hem of haar verantwoordelijk stelt (of zult stellen) een (al dan niet onderliggende) causale factor is van zijn of haar gedrag. Dat was ook de insteek van Jantje Doedel als ik mij niet vergist bij zijn persoonlijke theorie vrije wil. Je kunt - volgens Jantje - slechts uit vrije wil handelen als er causale factoren aanwezig zijn die jouw keuze beinvloeden.
rechtspraak
Nogmaals de wil kiest niet en de wil heeft geen vrijheid. De wil heeft zover wij weten altijd een oorzaak.Als het geen erfelijkheidfactoren zijn, dan zijn het wel gewaarwordingen. (omgevingsfactoren moeten wij echt eerst gewaar worden voordat ze onze mentale processen beinvloeden). Het is de mens die kiest - op grond van wat hij wil of op grond van waar hij toe gedwongen wordt. Wil of dwang dat is de bepalendende juridische vraag. De gedachte dat een wil zelf vrij of onvrij kan zijn, is absurd. Daar heb ik geen neurologie voor nodig, noch maakt het wat uit hoe determinstisch de processen precies zijn.
Het is de mens die al dan niet vrij is.