Het groene geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Het groene geloof

Bericht door Jagang »

Jim schreef:Omdat je bij onderzee kabels het verhaal redelijk dubbel speelt, je hebt de capaciteit tov elkaar en de capaciteit tov ground ofwel aarde.
Zeewater is een prima geleider en doe kan dus de energie kortsluiten tov aarde.
Dus ook de isolatie die direct om de kabels zit, is niet allesbepalend?
Ik wist helemaal niet dat er zowieso sprake is van lekstroom. :oops:
En over twee geleiders eventueel, maar men gebruikt ook daar maar een ader en misbruikt de zee als tweede geleider (koper besparen weet je nog?)
Ergo, je begrijpt hem?
En bij gelijkstroom heb je die condensator werking natuurlijk ook, maar daar heeft het geen invloed verder.
Wel komt daar een pak elektronica aan te pas om eea weer om te zetten in wissel 50 Hz (Europa, America heeft 60 Hz)

Geen voordeel zonder nadeel dus.
Nou, ik ben best wel slecht met elektriciteit.
Ben meer iemand van de klassieke mechanica, die ik intuïtief goed "beet" heb.

Dus wat zou nou uiteindelijk rendabeler zijn voor transport onder zee: Gelijk- of wisselstroom?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Re: Het groene geloof

Bericht door Jinny »

Qua verliezen tijdens transport is gelijkstroom in deze de betere, ondanks de grotere diameter van de koperkabel denk ik.
Vuistregel, bij wisselstroom kan je ongeveer 7 Ampère per vierkante millimeter ader transporteren, bij gelijkstroom ongeveer 3 Ampère.
Je hebt dus een dubbel zo dikke kabel nodig bij gelijkstroom.

En de isolatie is juist wel de bepalende factor, aan de eigenschappen van de isolatie hang je de capaciteit en de lekweerstand.
Juist echter omdat het van dergelijke lengtes zijn (2000 Km werd al geroepen) lopen de getallen erg snel op.
Plaats reactie