Lesbisch pleeggezin duikt onder voor Turkse woede

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Re: Lesbisch pleeggezin duikt onder voor Turkse woede

Bericht door Samsa »

Ik weet ook niet meer wat ik ervan moet denken, het leek een klein schaafwondje maar nu blijkt dat bij het wegknippen van de broek er een heel rottend been onder zit.

Het is vrij shockerend om te lezen hoe vrij normale mensen op facebook opeens het meest weergaloze racisme tentoonstellen.. en zonder enige schaamte blijkbaar, want hun volledige naam staat erbij inclusief hun werkgever, etc. Ik weet niet wat dat precies zegt.. bij geenstijl benj e zo onderhand wel gewend aan de racistische onderbuikreacties, maar daar is geen gek die z'n volledige naam erbij durft te zetten (wat ik nog wel iets positiefs vind eigenlijk). Als je daarentegen wel je volledige naam erbij zet ben je -denk ik- ook nog in de veronderstelling dat het een normale mening is.. (?)
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

De situatie in Turkije:

In 2008 had de voormalige Britse hertogin Sarah Ferguson als vrijwilliger voor de verbetering van de situatie van de kinderen meegewerkt aan geheime opnamen in weeshuizen in Ankara en Istanbul. De hertogin filmde met een verborgen camera hoe zwakbegaafde kinderen met lapjes stof de hele dag aan hun bedden vastgebonden leefden en hoe het personeel kinderen sloeg. Na de uitzending van de beelden reageerden de Turken woedend op 'Fergie' en werd zij door een Turkse rechter wegens het schenden van het recht op de 'heimelijkheid van het leven van kinderen' veroordeeld tot een celstraf van 22 jaar. De Turkse justitie vroeg Groot-Brittannië bovendien om uitlevering van de ex-vrouw van prins Andrew.

Of na de undercoveractie van Ferguson in 2008 veel is veranderd in de kinderopvanghuizen in Turkije, is de vraag. Wel staat vast dat het aantal lijmsnuivende kinderen in de grote steden niet daalt en dat mensen niet in de rij staan voor pleegouderschap.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... land.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat een volk.
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Zou de discussie niet moeten gaan waaróm deze jongen uit huis is geplaatst?

Waaróm de biologische moeder geen nederlands kan praten?

Waaróm er tal van deze kinderen uit dit soort ontwrichte gezinnen worden geplaatst in nederlandse pleeggezinnen?

Waaróm er een tekort aan Turkse pleegouders is om ze op te vangen?

Waaróm je als buitenlander in een land wil vestigen waar delen van diens grondwet haaks staat tegenover de eigen culturele normen en waarden?

Deze discussie moet juist gevoerd worden, inclusief met het bezoek van Erdogan.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Grima schreef:De opmerking van de PVDA-leden via Facebook lijkt positief; ze verwachten dat Turkse Nederlanders(dat woord alleen al krijg ik kromme tenen van maar goed) zich nu massaal gaan aanmelden om pleegouders te worden".
Daarmee suggereert de PvdA dat het beter af zou zijn als het kind bij Turkse pleegouders i.p.v. een lesbisch Nederlands stel. Ofwel: Erdogan heeft wel een beetje gelijk, maar het gaat helaas even niet anders.
Ik vind dit een zeer verkeerd uitgangspunt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Het is, zo begrijp ik, gebruikelijk een pleeggezin te zoeken, dat aansluit bij de achtergrond van de biologische ouders. Begrijp ik ook wel, want een uithuisplaatsing is al ingrijpend genoeg zonder dat alles opeens anders moet. Ik vind het juist wel goed dat de PvdA de aandacht gebruikt om meer pleeggezinnen te werven, i.p.v. wat populistische uitspraken te doen over de rug van een negenjarige. Daar kan Erdogan nog heel wat van leren!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

gk schreef:
De belangrijkste gebeurtenissen rondom het gezin op een chronologisch rijtje.

2003 – Yunus wordt als baby met een gebroken arm en een opgezwollen hoofd naar het ziekenhuis gebracht. Volgens zijn Turkse moeder is er geen sprake van kindermishandeling, maar heeft ze haar kind per ongeluk laten vallen. Het jochie is vijf maanden oud als hij bij zijn lesbische pleegouders in Nederland wordt geplaatst.

2008 – Het is de bedoeling dat ook twee oudere broers van Yunus (op dat moment 7 en 11 jaar) bij hetzelfde pleeggezin worden ondergebracht, maar hun biologische ouders ‘ontvoeren’ beide jongens naar familie in Turkije.

Februari 2013 – De biologische moeder van Yunus begint in haar thuisland een mediacampagne. Huilend vertelt ze op Turkse televisie: “Ik wil niet dat mijn zoon wordt opgevoed door twee lesbiennes!” Ze wil haar kind terug en vraagt daarbij de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan om hulp. Sindsdien is er veel commotie bij de Turkse overheid over de opvang van pleegkinderen bij homo- en lesbische stellen, maar ook in christelijke gezinnen in Europese landen.

Donderdag 14 maart – Yunus is in Turkije nog steeds het middelpunt van een verhitte politieke discussie over pleeggezinnen in Europa. Op Twitter wordt de zin ‘Çocuklarimiza Dokunma Hollanda’ (‘Nederland blijf van onze kinderen af’) massaal geretweet. Een Turkse televisiezender begint zelfs een programma dat luistert naar die naam. Er start zelfs een digitale handtekeningenactie tegen Nederland. Het gezin duikt noodgedwongen onder op een geheim adres. Volgens Bureau Jeugdzorg is er nog geen concrete dreiging, maar gaat het om een voorzorgsmaatregel.

Vrijdag 15 maart – Het Turkse dagblad Aksam plaatst op haar website: ‘Erdogan komt, lesbische familie verstopt zich’. Het feit dat een islamitisch kind door lesbische moeders wordt grootgebracht is voor veel Turken moeilijk te verkroppen. De woede lijkt met de dag te groeien.
Vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) noemt de bemoeienis van Turkije ‘volstrekt ongepast’ en ‘aanmatigend’. Jeugdzorg doet een oproep om het gezin met rust te laten. Een woordvoerder zegt dat de moeders voortdurend worden aangesproken, terwijl ze juist hartstikke goed voor hun zoontje zorgen. Yunus en zijn broertjes kunnen voorlopig niet meer naar school.

Zaterdag 16 maart – Op Facebook worden Turken opgeroepen om op donderdag bij de Islamitische Universiteit in Rotterdam te demonstreren tegen de opvang van pleegkinderen bij homoseksuele ouders in Nederland. Duizenden mensen geven aan deel te nemen aan het protest. Diezelfde avond wordt de oproep nog ingetrokken; volgens de initiatiefnemer heeft de gemeente de vergunning ingetrokken, maar burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft nooit een officiële aanmelding van de demonstratie ontvangen.

Zondag 17 maart – De twee Turks-Nederlandse Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk van de PvdA zijn geraakt door de commotie van de afgelopen dagen. Ze plaatsen een oproep op Twitter: Nederlanders van Turkse afkomst kunnen zich verontwaardigd voelen over de plaatsing van Yunus bij lesbische pleegouders, maar ze kunnen ook hun verantwoordelijkheid nemen en zich aanmelden als pleeggezin.
Op Facebook wordt een nieuwe pagina geopend met een oproep voor de demonstratie in Rotterdam. Ook op die pagina hebben al meer dan zeshonderd mensen laten weten dat ze willen komen.

Op donderdag 21 maart zal de Turkse premier een bezoek aan Nederland brengen – officieel om te praten over diplomatieke en economische betrekkingen. Turkse media verwachten dat Erdogan het gezin zal bezoeken om zo de druk op de Nederlandse moeders op te voeren om Yunus af te staan.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ik vind het juist wel goed dat de PvdA de aandacht gebruikt om meer pleeggezinnen te werven
In reactie op een pleidooi waarin een Nederlands, lesbisch stel als problematisch wordt beschouwd, pleit de PvdA voor meer Turkse pleeggezinnen. Daarmee geven ze een oplossing voor het "probleem" die ook voor de boze Turkse mensen prima zou zijn. Maar je erkent ermee dat er een "probleem" zou bestaan.

Het lijkt me sterker als de PvdA zou stellen dat een Turks pleegkind in een lesbisch gezin géén probleem is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Bericht door Jinny »

Natuurlijk is dat geen probleem, alleen in gehersenspoelde koppen van domme gelovigen.....
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Door alles heen klinkt in ieder geval :

Moslims mogen zich niet aan niet-moslims aanpassen en niet-moslims dienen zich verplicht aan moslims aan te passen. Zo niet, dan breekt de hel los.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Juist, zo kwam het op mij dus ook over. Enige positieve wat ik er uit zou kunnen halen is "stop met zeuren en neem dan verantwoordelijkheid" maar het is eigenlijk je reinste discriminatie om zoiets te zeggen.
Sindsdien is er veel commotie bij de Turkse overheid over de opvang van pleegkinderen bij homo- en lesbische stellen, maar ook in christelijke gezinnen in Europese landen.
Zegt genoeg.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Laten we het even omdraaien: Ik zou het ook niet zo prettig vinden als mijn kinderen bij moslims/christenen geplaatst worden. Losse katholieken gaat nog, maar voor de rest ....
Een homopaar vind ik daar in tegen geen probleem.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Gisteravond in Nieuwsuur interviewde Twan Huys oud-Groenlinks-Europarlementariër Joost Lagendijk, die in Turkije woont, over deze kwestie. Hij gaf aan dat het grootste onbegrip van Turken 'm zit in het feit dat in Nederland kinderen bij hun ouders weggehaald worden en in pleeggezinnen worden geplaatst. In Turkije is dit ondenkbaar, daar worden dit soort zaken binnen de familie (die daar heilig is) opgelost. Dat zo'n pleeggezin ook nog eens uit lesbische (of christelijke) ouders bestaat, is natuurlijk extra olie op het vuur, maar is in feite van secundair belang.

In een ander interview gaf een Nederlands gemeenteraadslid van Turkse afkomst aan dat Turkije zich zelfs tot in de derde of vierde generatie nog bemoeit met Nederlandse staatsburgers met roots in Turkije, omdat men bang is dat Turken hier geassimileerd worden. De vraag is natuurlijk: so what? Nederland is een soevereine staat en Turkije heeft helemaal niets te maken met Nederlandse ingezetenen. Het meest storende aan deze discussie vind ik dan ook dat er vaak gesproken wordt over 'Turkse Nederlanders' - het zijn gewoon Nederlanders!
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Nu is ook België aan de beurt. Straks Duitsland?

'Turkije vraagt de Belgische overheid om Turkse kinderen niet langer bij Belgische pleeggezinnen onder te brengen. Dat meldden verschillende Vlaamse media dinsdag.
(...)
België zegt niet aan de eis te kunnen voldoen. 'Ten eerste beslissen niet wij dat een kind moet worden weggehaald uit een gezin, dat doet een jeugdrechter', aldus Karel Henderickx, afdelingshoofd algemene diensten van het Agentschap Jongerenwelzijn. 'Ten tweede is onze voornaamste opdracht geschikte pleeggezinnen te vinden, die opleidingen gevolgd hebben en aan onze eisen voldoen. Hoewel we altijd met respect handelen voor culturele en religieuze overtuigingen, houden we geen rekening met nationaliteiten.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... ezin.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Klikzoi schreef:Zou de discussie niet moeten gaan waaróm deze jongen uit huis is geplaatst?

Waaróm de biologische moeder geen nederlands kan praten?

Waaróm er tal van deze kinderen uit dit soort ontwrichte gezinnen worden geplaatst in nederlandse pleeggezinnen?

Waaróm er een tekort aan Turkse pleegouders is om ze op te vangen?

Waaróm je als buitenlander in een land wil vestigen waar delen van diens grondwet haaks staat tegenover de eigen culturele normen en waarden?

Deze discussie moet juist gevoerd worden, inclusief met het bezoek van Erdogan.
Sorrie om mezelf te citeren. Maar om deze vragen draait de inhoudelijke kern.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Wat de regering niet of onvoldoende begrijpt, is dat Turkije de Turken wél als hun onderdanen beschouwt, en Erdogan vindt wél dat hij alles te zeggen heeft over de Turken die hier wonen.
En hoe machtiger Turkije wordt, hoe meer dat zich zal doen gelden. De vraag is hoe landen waar veel Turken wonen - Duitland, Nederland, België - daarmee moeten omgaan. Ruzie met Turkije willen ze niet, ik denk dat wij zullen inbinden en er bijv. geen Turkse kinderen meer naar homogezinnen gaan in de toekomst. Als Turkse kinderen naar een pleeggezin gaan, zal dat gezin aan bepaalde eisen van Turkije moeten voldoen: pro Turks, pro islam, moskee in de buurt, een omgeving met Turkse kinderen etc. Ik denk dat dat het compromis gaat worden.
Laatst gewijzigd door Loekie1 op 19 mar 2013 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie