Een gewone 'simpele gelovige' kan zich 'voorstellen' dat een afgezet been - desnoods op voorspraak van een heilige - in korte tijd weer aangroeit. En de ontwikkelde science fiction technieken kunnen het eventueel op de TV 'laten zien'! 'Mundus vult decipi' = 'De wereld wil belazerd worden'.
Massey over Eusebius: "Hij mag er op pochen dat hij alles voor de Christenen 'duidelijk' heeft gemaakt, in feite heeft hij de mythische en mystieke wortels van het Christendom gerooid en zonder wortels blijft geen plant in leven. De Gnostiek is door hem gemuilkorfd en de waarheid ervan is door hem verborgen. Hij en zijn medesamenzweerders hebben documenten verwoest en kletspraat gepromoot zodat de voorbije eeuwen niet meer aan het woord kwamen. Zij hebben de wijsheid van de mythen veranderd in banale geschiedenis en alles gebruikt om hun 'bedrog' te bewijzen".
Mead waarschuwt – sussend - in zijn 'Fragmenten van een vergeten geloof': "Er moet niet van worden uitgegaan dat de herschrijvers van de oude traditie vervalsers en bedriegers waren in de moderne zin van het des woord. De Oudheid had niet ons begrip van 'letterlijke historische waarheid'. Religieuze geschriften dienden een bepaald doel. Of de beschrijving van historische gebeurtenissen objectief waar was, was niet de eerste zorg. Het ging erom de beleving van een spiritueel leven onder begrijpelijke woorden te brengen. In een religieus twistgesprek was het voor alle partijen normaal van deze list gebruik te maken".
Von Mosheim schrijft in zijn 'Geschiedenis van het Christendom' over het evangelie van Hermas: "In de tijd waarin hij schreef (140-150) was het een stelregel voor de christenen dat het te vergeven was om bij de verdediging van het geloof gebruik te maken van bedrog en misleiding, als het beoogde goed maar werd bereikt".
Gibbon: "Zolang de verhalen bijdroegen aan de glorie van de Kerk, werden de leugens verwelkomd door zowel de massa als de hiërarchie". En als ondersteuning van zijn bewering haalt hij de titel van het 32ste hoofdstuk uit het 12de boek van Anselmus aan:"Hoe het wettig en gepast kan zijn om bedrog te gebruiken als medicijn en tot tevredenheid van hen die bedrogen willen worden".
Sint Johannes Chrysostomus (345-407), kerkleraar, schrijft: "Groot is de kracht van het bedrog, op voorwaarde dat het met een goede bedoeling wordt aangewend".
Eeuwen later schrijft Kardinaal Newman (1801-1890): "De oude kerkvaders dachten nog dat, als het doel goed was, het spreken van onwaarheid geen leugen was".
++++++++++++++++
En, als ik dan op een orthodox christelijke site de propagandateksten voor de Alpha-cursus lees, denk ik onwillekeurig: 'Er is nog niets veranderd".
Bovenstaande is maar een bloemlezing uit wat aan teksten voor handen is. Wie graag meer leest verwijs ik naar: Tom Harpurs 'The Pagan Christ'.
Maar… ik word wat moe (of beschaamd) van het vertalen en uittikken van al deze ellende. Het stadium van: 'Dit zal toch niet allemaal wáár zijn'!!! Het gemakkelijkste zou zijn om alle gegevens glashard te ontkennen of net te doen alsof ik van niets weet.
Het probleem blijft dan echter: 'Wat geschreven staat, staat geschreven'. De aangehaalde teksten blijven in de genoemde boeken en brieven staan.
Er zijn massa's 'christelijke' boeken en geschriften op bevel van het kerkelijk gezag verbrand. Waarom zijn ze niet allemáál verbrand en is er een aantal teruggevonden? Zou - om een 'christelijke' tekst te gebruiken - uitgerekend NU 'de Geest waaien waar HIJ wil'?
Groeten.
Fons.