Rereformed schreef:@Kevin,
Geweldige bijdragen die je hier gaf
Inderdaad een interessant onderwerp om ooit eens te bespreken. Iedere geloofsrichting heeft zijn typische zwakheden. De zwakheid van een geloof dat het vooral van de geloofservaring moet hebben is dat het te subjectief is en de rationele kant niet erg kritisch ontwikkeld is.
Er is zelfs een boek over geschreven door Mark A. Noll:
The Scandal of the Evangelical Mind, dat ik in mijn boekenkast heb staan, en dat begint met deze zin: "The scandal of the evangelical mind is that there is not much of an evangelical
mind". De grote nadruk op persoonlijke vroomheid en geloofsbeleving heeft tot gevolg gehad een enorme afwezigheid van intellectueel denken over de maatschappij en de volledige afwezigheid van kritisch-intellectueel nadenken over het geloof. Veelvuldig stuit men zelfs op anti-intellectualisme.
Iets wat een grote rol gespeeld heeft in mijn ontkerstening is juist dat het evangelische geloof vol zit met mensen waar niet op enige rationele manier mee te praten valt. Voor mij is een geloof dat zo'n basis heeft een ego-trip voor mensen die psychisch beschadigd zijn, geloof nodig hebben als drug, en intellectueel zich niet erg ontwikkeld hebben. Het is dus voor mensen die aan rationaliteit een grote waarde geven onmogelijk serieus te nemen.
Thnx voor de boeksuggestie. De korte beschrijving die er bij staat geeft ook een beetje mijn mening weer over de evangelische stroming, zonder dat ik er een heleboel van weet. Maar het wordt wel direct duidelijk wanneer je met zo iemand praat. Het gaat inderdaad alléén maar over de beleving, wat je voelt, hoe je bepaalde dingen ziet. Waarschijnlijk omdat er maar zo weinig wordt gezien en de diepgang er niet in zit. Misschien wel in het oog van de specifieke gelovige maar een meter in troebel water wat religie heet is heel wat anders dan de trog van wetenschap die ze door hun geloof niet kunnen ontdekken.
coby schreef:Er staat in de Bijbel dat God almachtig is en dat Hij goed is en wat Hij schiep was goed. Hij laat wel het kwade ontstaan: rampen, als zijn geduld op is en er geen bekering komt om het kwaad te vernietigen.
Als god al die slechte dingen doet, waarom heb je de duivel dan nog nodig? Als god de duivel heeft gemaakt kan ik dat niet bepaald goed noemen. Hoe kan zijn geduld op zijn als hij almachtig én goed is? Wáárom heeft een almachtig goede god bekering nódig?
Het punt is dat wij als mens makkelijk een wereld kunnen bedenken waarin dit alles (rampen, ziekte, honger, dorst, ruzie, oorlog, mishandeling, dood, frustratie, verdriet, verlies, somberheid, boosheid, machteloosheid, etc) niet nodig is. Als god dan zo almachtig goed is, waarom is de wereld dan niet zoals wij die als 'puur goed' inzien? Als wij het zo makkelijk in één zin kunnen beschrijven, waarom heeft god de wereld dan niet zó gemaakt?
We hebben net al gezien dat heel genesis gewoon een farce is. Een toneelstukje, in scene gezet om het denken te manipuleren. Want dat is religie: als je de li weg haalt staat er regie: manipuleren en sturen, een oud systeem van volksmennerij en niet meer dan dat en zéker niet het woord van een almachtig goede god.
Dit zijn vragen waar je absoluut niet omheen kan en waar geen rationeel bevredigend antwoord op mogelijk is. Het enige wat er aan het eind van een discussie wordt gezegd, EN VOORAL IN DE EVANGELISCHE HOEK, is : "Je zal het er maar mee moeten doen". Onzin!
Als je tevreden bent met zulke marginale fabeltjes over de aard van het bestaan, weiger je gewoon niet verder te kijken dan je neus lang is. Er is een soort van subtiel geduld en blootleggend inzicht wat de onzin van dit systeem aan het licht brengt en als er al iets goeds bestaat is dat één van de meest goede en mooie dingen die een mens kan bezitten, dit vermogen tot stil inzicht. Niet alleen extern in de natuur, maar ook intern in zichzelf als mens.
De joodse god... hahaha, die diskwalificeert zichzelf al gauw genoeg in het o.t. dus het enige wat ik daar voor hoef te doen is het o.t. voor zichzelf te laten spreken.

Waarom zou ik moeite doen om die af te breken als hij dat in het o.t. al goed genoeg zelf doet!