Het fabeltje van de boze cholestorol

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: Het fabeltje van de boze cholestorol

Bericht door Fenomeen »

Peter van Velzen schreef: Cholesterol eten heeft geen gevolgen, het gaat om de cholesterol die het lichaam zelf aanmaakt.
Op Wiki lees ik dit:
Interpretatie "goed" en "slecht"

Al langer is het in de literatuur bekend dat HDL- en LDL-cholesterol in verschillende subklassen verschijnen. HDL kan bijvoorbeeld in 5 subklassen worden verdeeld, waarbij voor de grootste 3 geldt dat zij er toe bijdragen dat hart- en vaatziekten (HVZ) minder voorkomen. De kleinere twee varianten hebben deze beschermende werking niet. Ook voor LDL geldt iets soortgelijks. LDL wordt op grond van het type vaak in twee categorieën gescheiden: het "small dense LDL" (patroon B) en het "large buoyant LDL" (patroon A). Van small dense LDL (sdLDL) is bekend dat het geassocieerd is met een verhoogde kans op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten. De hoogte van de plasmacholesterol concentratie is een afspiegeling van de aanwezige hoeveelheid LDL. De hoeveelheid triglyceriden komt overeen met de hoeveelheid VLDL. Bij verhoogde triglyceriden concentraties in het bloed worden verlaagde HDL concentraties gevonden (negatieve correlatie). De combinatie van "small dense LDL", lage HDL-waarden en hoge TG-waarden noemt men dan ook het "atherogenic lipoprotein profile" oftewel (vrij vertaald) het "atheromabevorderende bloedlipidenprofiel", en deze conditie is deels erfelijk. Het tegenovergestelde is ook waar, de combinatie van grotere LDL deeltjes, verhoogde HDL concentratie en verlaagde triglyceriden in het bloed geeft een significante verkleining van het risico op atherosclerotische aandoeningen en hart- en vaatziekten in het algemeen. Bij de evaluatie van hyperlipidemieën en daarmee de kans op hart- en vaatziekten let de arts op meerdere laboratoriumuitslagen: HDL, LDL, cholesterol, triglyceriden en de cholesterol/HDL ratio. Aan de hand van deze gegevens in combinatie met gegevens uit de Standaard Cardiovasculair Risicomanagement bekijkt de arts de kans op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten en start waar nodig de bijpassende therapie.

LDL-grootte wordt door het Adult Treatment Panel III (V.S.) in toenemende mate gezien als een relevante risicofactor voor hart - en vaatziekten. Het is dus zeker niet alleen het cholesterol dat invloed heeft op de kans op hart- en vaatziekten: allerlei eigenschappen van de vetten die we eten en de vetten in ons bloed zijn van belang. De kennis hiervan neemt in het laatste decennium snel toe.
Het gaat mij om dat laatste zinnetje, daar staat dus; aangezien wij, van de wetenschap geen flauw benul hebben en vooral niet hadden van waar we mee bezig zijn waardoor we u jarenlang linolzuren en meervoudige onverzadigde plantaardige vetten letterlijk door uw strot hebben geduwd menen we nu wel verstand van zaken te hebben.

Ik volg de goede raad op van een Duitse kokkin en The Two Fat Ladies.
Daar voel ik mij prima bij.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Klikzoi schreef: Daarom werken tijdelijke diëten ook niet..
volgens mij werken tijdelijke dieten nooit

een mens heeft 2000caloriën nodig. vreet hij er 2500 komt hij bij
vreet hij er nog maar 1500 (dieet), valt hij af. gaat hij na dat dieet terug gewoon 2500 calorieën vreten vliegen de kilo's er uiteraard terug gewoon aan.

gebruik uw gezond verstand, eet uw fruit, beweeg een beetje en ge klokt automatisch op een goed gewicht af (met minimaal risico op diabetes, cholesterol,...)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

appelfflap schreef:
gebruik uw gezond verstand, eet uw fruit, beweeg een beetje en ge klokt automatisch op een goed gewicht af (met minimaal risico op diabetes, cholesterol,...)
En dan kan je hier je BMI vinden.

http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/bmi_berekenen/" onclick="window.open(this.href);return false;

De mijne is 22.8.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Igor

Bericht door Igor »

appelfflap schreef:
Klikzoi schreef: Daarom werken tijdelijke diëten ook niet..
volgens mij werken tijdelijke dieten nooit

een mens heeft 2000caloriën nodig. vreet hij er 2500 komt hij bij
vreet hij er nog maar 1500 (dieet), valt hij af. gaat hij na dat dieet terug gewoon 2500 calorieën vreten vliegen de kilo's er uiteraard terug gewoon aan.
Het werkt toch iets genuanceerder hoor.
Stel je drinkt 2000 calorien, laten we zeggen , een glas wijn is grofweg 100 calorien, dus 20 glazen wijn, drie flessen. Wat gebeurt er dan denk je, wordt die persoon dik?

Of je drinkt 2000 caloriën aan olijfolie, wordt die dik?

Er is al lang aangetoond dat het heeft te maken met koolhydraten en suikers, laat je die staan dan val
je als een raket af.
Jinny

Bericht door Jinny »

Uiteraard is het wat genuanceerder, maar we gaan uit van het normale voedingspatroon......
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Igor schreef: Er is al lang aangetoond dat het heeft te maken met koolhydraten en suikers, laat je die staan dan val
je als een raket af.
ik spreek over de lange termijn
als jij over een lange periode, pakweg een jaar, dagelijks gem. 2500 cal. opneemt en je verbruikt er maar 2000 dan kom je bij
ga je nu op dieet, opnieuw een jaar, en je verbruikt nog maar dagelijks 1500 terwijl je 2000 verbruikt dan val je af.

nu maken de meeste de mensen de fout dat ze na dit dieet (eens op hun streefgewicht) terug in hun oude voedingsgewoonten vallen en terug 2500 cal gaan opnemen terwijl ze er maar 2000 nodig hebben. Een jaar later wegen ze dus terug evenveel als voor hun dieet.
doet dit 5x en je bent een jojo :)

hoe je crashgewijs afval is irrelevant (fruitdieet, proteine, schrappen koolhydraten,...) maar crashdieten zijn ongezond
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik ben voorstander van het kiwi dieet.

dan mag je alles eten behalve kiwi's
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

doctorwho schreef:Ik ben voorstander van het kiwi dieet.

Je bedoelt toch de vrucht en niet de vogel ?
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Afbeelding
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Igor schreef: Er is al lang aangetoond dat het heeft te maken met koolhydraten en suikers, laat je die staan dan val
je als een raket af.
Dik worden wel. Met hartvaten zit het toch iets anders, , ,
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Fenomeen schreef:
<knip>

LDL-grootte wordt door het Adult Treatment Panel III (V.S.) in toenemende mate gezien als een relevante risicofactor voor hart - en vaatziekten. Het is dus zeker niet alleen het cholesterol dat invloed heeft op de kans op hart- en vaatziekten: allerlei eigenschappen van de vetten die we eten en de vetten in ons bloed zijn van belang. De kennis hiervan neemt in het laatste decennium snel toe.
Het gaat mij om dat laatste zinnetje, daar staat dus; aangezien wij, van de wetenschap geen flauw benul hebben en vooral niet hadden van waar we mee bezig zijn waardoor we u jarenlang linolzuren en meervoudige onverzadigde plantaardige vetten letterlijk door uw strot hebben geduwd menen we nu wel verstand van zaken te hebben.

Ik volg de goede raad op van een Duitse kokkin en The Two Fat Ladies.
Daar voel ik mij prima bij.
Lees eenss goed wat er staat. Dat de kennis snel toe neemt, betekent niet dat het eten van linolzuren niet ter preferen is. Ik geef toe, het artikel is moeilijk leesbaar, maar er staat toch echt dat het verschil tussen de verschillende vetten van belang is!
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Nee geen kiwi in vogel of vruchtvorm [-X
doctorwho schreef:Ik ben voorstander van het kiwi dieet.

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dat de kennis snel toeneemt zegt weinig, dat lees ik ook in een onderzoek over margarine uit 1902...
Ik betwijfel ook niet dat het verschil tussen de verschillende vetten niet van belang is, maar wat nou precies goede vetten zijn, dat verandert om de 10 jaar.

Mijn grootouders mochten ineens geen roomboter meer in de jaren 70, en niet meer hun dagelijkse eitje.
Dat werd margarine van dierlijke vetten tot dat niet meer mocht, het moest plantaardig.
Daarna meervoudig onverzadigd en weer later konden de enkelvoudig onverzadigde vetten weer.
Transvet is al weer een tijdje de boosdoener, eens kijken wat er over een tijdje komt.

Ik heb aan alle trends meegedaan, een tijdje geleden ben ik daar van afgestapt.
Nu gebruik ik wat ik lekker vind; reuzel, ganzenvet, rundervet, geklaarde boter, kokosvet, notenolie, rijstolie en ik kan nog wel even doorgaan, maar dat heeft meer te maken met dat ik zelden kan kiezen. ;)
Thaise tips om in te bakken zijn overigens zeer welkom. :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Peter van Velzen
Site Admin

Fenomeen schreef:Dat de kennis snel toeneemt zegt weinig, dat lees ik ook in een onderzoek over margarine uit 1902...
Ik betwijfel ook niet dat het verschil tussen de verschillende vetten niet van belang is, maar wat nou precies goede vetten zijn, dat verandert om de 10 jaar.

Mijn grootouders mochten ineens geen roomboter meer in de jaren 70, en niet meer hun dagelijkse eitje.
Dat werd margarine van dierlijke vetten tot dat niet meer mocht, het moest plantaardig.
Daarna meervoudig onverzadigd en weer later konden de enkelvoudig onverzadigde vetten weer.
Transvet is al weer een tijdje de boosdoener, eens kijken wat er over een tijdje komt.

Ik heb aan alle trends meegedaan, een tijdje geleden ben ik daar van afgestapt.
Nu gebruik ik wat ik lekker vind; reuzel, ganzenvet, rundervet, geklaarde boter, kokosvet, notenolie, rijstolie en ik kan nog wel even doorgaan, maar dat heeft meer te maken met dat ik zelden kan kiezen. ;)
Thaise tips om in te bakken zijn overigens zeer welkom. :)
Mijn vrouw gebruikte in Nederland uitsluitend zonnebloemolie en (roer)bakte voor mij vooral veel vis.
Toen ik haar leerde kennen kon ik zelf nog koken, maar dat heeft ze me snel afgeleerd. Wij gebruikten overigens in Nederland wel margerine met meervoudig onverzadigde vetzuren. Die zijn echt beter. (heeft iets met hun vorm te maken)
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef:[Toen ik haar leerde kennen kon ik zelf nog koken, maar dat heeft ze me snel afgeleerd.
Waarom krijg ik nu een visioen van een weg vluchtende man en een kleine vrouw met een deegroller zwaaiend boven haar hoofd? :mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie