Ik vind het geen zwaktebod. Je moet er niet van uitgaan dat elk mens/ patient zo bij te tijd, begaafd en alert is als de gemiddelde forumbezoeker hier. Uitleg en uitleg en aandacht is voor sommigen niet genoeg, een 'medicijn' moet het zijn. Onderdeel van het behouden van die vertrouwensband is dan wellicht soms het voorschijven van gedroogd water. De huisarts houdt die patient dan tenminste in zijn bestand en houdt dus overzicht en enige controle. Heel belangrijk, dat kan ellende voorkomen.Marvin schreef:Ik denk dat de taak van een goede arts niet is om alleen maar pillen voor te schrijven, maar een vertrouwensband op te bouwen aandacht en goede uitleg te geven. Het voorschrijven van neppillen als homeopathie is dan een zwaktebod, waarmee je het geloof in homeopathie in stand houdt.windsurfer schreef:Ik denk dat er ook nog wel argumenten zullen zijn om homeopathische middelen voor te schrijven en geen werkzame medicatie. Sommige patiënten willen gewoon een pilletje of drankje, voelen zich niet serieus genomen als een arts aangeeft dat 'het vanzelf wel over gaat' .
Het bestrijden van geloof anderzijds is een missie die mijn belangstelling in ieder geval niet heeft, omdat het zinloos is.
en