nomaden, fluitspelers luitspelers en smeden?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Oggi
Geregelde verschijning

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Oggi »

Contradicties in de bijbel:
Ik heb er eentje dat ik persoonlijk veel erger vind, dan de verschillende boeken in deze bijbel, waarbij feitjes elkaar tegenspreken (en ja, soms zo erg dat je tenen erbij krullen of je moet er kostelijk om lachen).

Zijnde:

Jezus houdt zogezegd van iedereen, net zoals zijn Vader, "God".

Maar het N.T. staat letterlijk BOL van dreigementen ten opzichte van mensen die twijfelen of niet geloven in hem en zijn vader.

Ik ben ongelovig opgegroeid en sta open voor alles. Zo ook voor de Bijbel.

Ik knap echter altijd af op het feit dat twijfelaars die de inhoud wel ter harte willen nemen, ondergeschikt zijn aan rasechte gelovigen, die er inhoudelijk gezien gewoon hun broek aan vegen.

Een gemiste kans voor god en co., m.i.: beste god, het is tijd om kleur te bekennen!

M.v.g.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

het lijkt me dat je hier beter een apart topic van kunt maken, Oggi
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Dag.

Ik begrijp wat je bedoelt: "contradicties in de bijbel" wordt wellicht volgens consensus opgevat als zijnde tekstuele problemen, die laten zien dat god niet de schrijver was en het dus nog ten zeerste de vraag is of god hier uiteindelijk voor iets tussen zat. Heb ik dit goed begrepen?

Persoonlijk heb ik minder problemen met dergelijke inconsistenties, dan met het feit dat de Bijbel zichzelf echt ook op een diepere, existentiële wijze tegenspreekt. Het kan me bijvoorbeeld niet echt schelen hoe ze Jezus gevonden hebben, de beruchte 3de dag...

Maar ik knap werkelijk helemaal AF met een Jezus, zijnde zogenaamd de zoon van god, die enerzijds zeer wijze dingen zegt en anderzijds uiterst gevaarlijke dingen zegt, ja wat zelfs extreem dictatoriaal overkomt.
Dus echt NIET CONSEQUENT!!

Van de god in het O.T. kan je zo iets nog een beetje verwachten. Maar van iemand die onvoorwaardelijke liefde predikt?

Als ik naar de vele geschriften van verschillende religies kijk, zonder ze te WILLEN vergelijken, maar echt van binnen uit te willen aanvoelen en begrijpen, dan geven ze me allen inderdaad een zekere wijsheid mee die psychologische vormend kan dienen, MAAR ze doen allen juist op dit punt mijn wenkbrouwen fronsen: zij die niet geloven maar toepassen wat inhoudelijk de boodschap is, zijn ondergeschikt aan zij die gelovig zijn, maar de boodschap niet als dusdanig toepassen.

Wat dus na de komst van het inzicht bij één persoon (Boeddha, Jezus, ...) gebeurde met een bepaalde religie, wordt geschetst met de allegorie van het terugkerende spinnenweb in het boek, "Aldus sprak Zarathustra". Allegorieën zijn in dit boek samenvattende schetsen van patronen die herkenbaar terugkeren in de geschiedenis van de mensheid, die de auteur voorstelt als de kop van een monster die je (in jezelf: psychologisch dus) de kop moet afbijten...

Dit boek spreekt bij mijn grote verwondering vele gelovigen aan, terwijl het vele jaren juist verketterd werd! En het aanzet tot een nadenken voorbij elk systeem en diens grenzen.
Ook economische systemen, trouwens: ze lijken volgens deze patronen betrekkelijk op de religieuze systemen.

En of ik op dàt punt in de knoop zit! Maar ik niet alleen: dat heet volgens cultuurfilosofen: post-modernisme...

Groeten
SteffOnline
Contacteer:

Bericht door SteffOnline »

HenkM schreef:
JohanT schreef:Ik zag een prachtig document op internet, had hem nog niet in dit topic gezien, omdat het niet zozeer contradicties zijn, maar meer de inconsistenties:

Inconsistenties in de Bijbel
zoals die 40 jaar in de woestijn?

zoals de zondvloed?

zoals de leeftijd van de aarde/mensheid?
Is de zondvloed ook niet erkend in de wetenschap? Of toch een soort van vloed. Hoe kan men anders een hele boom vinden door meerder aardlagen?

Steff.
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

SteffOnline schreef:
Is de zondvloed ook niet erkend in de wetenschap? Of toch een soort van vloed. Hoe kan men anders een hele boom vinden door meerder aardlagen?

Steff.
ehm, nee.
http://www.talkorigins.org/faqs/polystrate/trees.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
SteffOnline
Contacteer:

collegavanerik schreef:
SteffOnline schreef:

Steff.
ehm, nee.
http://www.talkorigins.org/faqs/polystrate/trees.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks dude :D .

Steff.
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

Naar mijn weten is het verhaal van de Zondvloed gebaseerd op de doorbraak van de Bosporus, vele eeuwen geleden. Dus er zit dan wel een kern van waarheid in, maar door alle fantasieverhalen eromheen is de gebeurtenis opgerekt tot hoe die nu wordt voorgesteld.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Jinny

Bericht door Jinny »

Eerder een combinatie van verhalen lijkt mij....
Overal is wel eens een overstroming geweest.
SteffOnline
Contacteer:

Optimist schreef:Naar mijn weten is het verhaal van de Zondvloed gebaseerd op de doorbraak van de Bosporus, vele eeuwen geleden. Dus er zit dan wel een kern van waarheid in, maar door alle fantasieverhalen eromheen is de gebeurtenis opgerekt tot hoe die nu wordt voorgesteld.

Mensen geeft er altijd een draai aan. Interpretaties genoeg.

Steff.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

SteffOnline schreef:
Optimist schreef:Naar mijn weten is het verhaal van de Zondvloed gebaseerd op de doorbraak van de Bosporus, vele eeuwen geleden. Dus er zit dan wel een kern van waarheid in, maar door alle fantasieverhalen eromheen is de gebeurtenis opgerekt tot hoe die nu wordt voorgesteld.

Steff.
Maar jij dacht dat die zondvloed er wel was.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
SteffOnline
Contacteer:

HenkM schreef:
SteffOnline schreef:

Steff.
Maar jij dacht dat die zondvloed er wel was.

Weet ik niet :roll: . Ik was er toen nog niet.

Steff.
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

Gelukkig heeft de archeologie al aangetoond dat van een wereldwijde zondvloed nooit sprake is geweest.

Wel zijn er overstromingen zat geweest vroeger, die tot legendevorming hebben geleid.

Dankzij onderzoek is het argument 'ik was er niet, dus ik weet het niet' geen argument meer.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook hier geldt:

De bijbel heeft niet het alleenrecht op een (zond)vloed. Weer is er sprake van plagiaat.

Wikipedia:
De Bijbel en de Koran zijn niet de enige bronnen van dit verhaal, het verhaal van de grote overstroming komt in vele culturen voor. Uit veel oudere geschreven bronnen, bijvoorbeeld het Sumerische Gilgamesj-epos en het nog oudere Atrahasis-epos is het ook bekend, met uitgestuurde vogel en al. De Sumerische geschiedkundige bronnen bevatten een lijst met koningen waarvan de eerste dynastieën van voor de zondvloed stammen. In Mesopotamië werd de zondvloed dus als een historisch feit beschouwd.

De Masai vertellen van Tumbainot, een rechtvaardig man, die een vrouw genaamd Naipande had en drie zonen: Oshomo, Bartimaro, en Barmao. De wereld was dichtbevolkt, maar de mensen waren zondig en dachten niet aan God. Toch moordden zij elkaar niet, totdat een man genaamd Nambija een andere man, Suage, doodsloeg. God besloot daarom de mensheid te verwoesten, maar Tumbainot vond genade in Zijn ogen. God gebood Tumbainot een ark te bouwen en die met vrouw en kinderen en dieren van iedere soort te betrekken. Nadat ze aan boord gegaan waren, zorgde God voor een langdurige regenval die voor een overstroming zorgde. Mens en dier stierven uit.

In India is een zondvloedverhaal bekend uit de Shatapatha Brahmana, een appendix van de Veda's, met Manu in de rol van Noach of Utnapishtim. Op grond van dit verhaal heeft men berekend dat de zondvloed daar in 3102 v.Chr. plaats gehad zou hebben, maar die datum wordt ook wel gezien als de tijd van de grote Bharata-oorlog, die later plaatsgevonden zou hebben. Dit wordt beschreven in het belangrijkste Indiase epos de Mahabharata.

In de Griekse mythologie komen er drie zondvloedverhalen voor.
Het eerste verhaal is dat van Ogyges, de stichter van de stad Thebe.
Het tweede verhaal gaat over Deukalion en Pyrrha en wordt onder andere beschreven in Ovidius' Metamorphosen.
Het derde verhaal is dat van Dardanus. Dit verhaal wordt beschreven door pseudo-Apollodorus.

En zo hebben we nog de Eskimo's, de Altaische cultuur en de Lakota-indianen.

Maar. Onze christenvriendjes en vriendinnetjes hebben wel het alleenrecht op dit verhaal. Wanneer gaat dat lampje nu eens branden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: Maar. Onze christenvriendjes en vriendinnetjes hebben wel het alleenrecht op dit verhaal. .....
Al deze verhalen bewijzen juist het tegenover gestelde: heel veel volkeren hebben wel eens een zeer grote overstroming meegemaakt.

Zoals hierboven al werd gesteld.

Maar het zou geen kwaad kunnen als dit soort verhalen ook op de (lagere) school wordt verteld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Natuurlijk zijn er overstromingen geweest!
Maar de conclusie "God, Allah of iedere andere willekeurige god" hieraan verbinden slaat nergens op.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie