De doodstraf

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Klikzoi
Ervaren pen

Re: De doodstraf

Bericht door Klikzoi »

Jin schreef:
Gelukkig erkent Jin nu dat de doodstraf een goedkopere oplossing is dan het levenslange onderhoud van de dader door de samenleving. Daarmee maakt ze toch de uiteindelijke draai van Roeland naar mij toe. Mijn complimenten hiervoor.
Je kunt dus niet lezen.
A, de doodstraf blijkt daar waar het wordt toegepast niet goedkoper.
B, Vanwege het onomkeerbare principe van de doodstraf en het risico op onschuldigen ombrengen ben ik tegen.
A) Daar is niet hier. De effectiviteit van criminaliteitscijfers rondom de doodstraf verschilt per land en rechtssysteem. In de VS moet je als verdachte de eigen onschuld aantonen terwijl in Nederland de aanklager moet bewijzen dat de verdachte schuldig is. Dat is nogal een verschil.

B) Ik ben ook tegen het ombrengen van onschuldigen, dus daar verschillen we niet van mening. Daarom is het onterecht een vergelijking te maken met het Amerikaanse rechtssysteem en het rechtssysteem van Nederland.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zijn in Nederland nooit onschuldigen veroordeeld dan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

dikkemick schreef:
A) Sta me toe landen erbij te betrekken waar doodstraf wel ingevoerd is, om aan te tonen dat dit niet DE oplossing is. Verder geef ik alleen aan waarom IK vind dat doodstraf geen optie is. Ik geef daar mijn reden voor. Ben je het daar niet mee eens reageer daar dan op.

B) Dus leven en dood (en straf) is een kwestie van geld? In dat geval legt de kruidenier weer een pistool onder de toonbank. Wordt er gestolen, schiet je de dief af. Scheelt de rechter/advocaat/de gemeenschap een hoop geld.

C) Euthanasie ben ik voorstander van ALS degene die geeuthaniseerd wil worden bij het volle verstand is en dus niet schizofreen!
A) Van mij mag je tegen de doodstraf zijn. Daarom schreef ik al eerder in een reactie dat dit onderwerp nooit zal leiden tot deelnemers die gelijk hebben of ongelijk. Vergelijk de criminaliteitscijfers tussen China en de VS (landen waar de doodstraf wordt toegepast) en je ziet overduidelijke verschillen.

B) De keuze tussen leven en dood wordt steeds meer bepaald door geld. Dat zien we nu al in de zorg, een andere post die door de samenleving wordt bekostigd. Daar valt het gevangeniswezen echt niet buiten. Ik blijf bij mijn stelling dat wanneer de criminaliteitscijfers wegens bezuinigingen en de crisis zullen blijven stijgen de samenleving zal vragen om hardere straffen. Waaronder de discussie rondom de doodstraf.

C) Licht dementerende ouderen worden in Nederland al geëuthanaseerd. Wanneer een schizofreen goed is ingesteld op medicatie kan hij/zij bij zijn volle verstand zo'n wens kenbaar maken.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Klikzoi schreef:
Jin schreef:
Gelukkig erkent Jin nu dat de doodstraf een goedkopere oplossing is dan het levenslange onderhoud van de dader door de samenleving. Daarmee maakt ze toch de uiteindelijke draai van Roeland naar mij toe. Mijn complimenten hiervoor.
Je kunt dus niet lezen.
A, de doodstraf blijkt daar waar het wordt toegepast niet goedkoper.
B, Vanwege het onomkeerbare principe van de doodstraf en het risico op onschuldigen ombrengen ben ik tegen.
A) Daar is niet hier. De effectiviteit van criminaliteitscijfers rondom de doodstraf verschilt per land en rechtssysteem. In de VS moet je als verdachte de eigen onschuld aantonen terwijl in Nederland de aanklager moet bewijzen dat de verdachte schuldig is. Dat is nogal een verschil.

B) Ik ben ook tegen het ombrengen van onschuldigen, dus daar verschillen we niet van mening. Daarom is het onterecht een vergelijking te maken met het Amerikaanse rechtssysteem en het rechtssysteem van Nederland.
Artikel 114: Doodstraf - Hoofdinhoud

Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden (2008)
Hoofdstuk 6: Rechtspraak

113 Artikel 114 115
De doodstraf kan niet worden opgelegd.
|||
1.

Toelichting

Niemand kan de doodstraf krijgen.
2.

In eenvoudig Nederlands

Niemand kan de doodstraf krijgen.
Uitleg
Niemand kan de doodstraf krijgen. Hoe erg de misdaad ook is, een Nederlandse rechter kan niemand ter dood veroordelen. Ook niet in een bijzondere situatie. Of in een oorlog. Nooit!
Bron: De Grondwet in eenvoudig Nederlands
Einde discussie. Jouw discussiepunt is voor de Nederlandse wet geen discussiepunt volgens artikel 114 En dat is een veel betere reden waarom de Nederlandse situatie niet vergelijkbaar is met die van de VS.
Je mag er gerust een mening over hebben, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig maar dat het lidmaatschap van Nederland bij de Europese Unie in het geding komt als er sprake zou zijn van doodstraf als straf in Nederland, kun je daar ook een boom over opzetten en de argumenten tot in den treuren herhalen alsof ze in de herhaling ineens wel een argument zijn.
En ja lui en slordig ben je ook, want het is een kwestie van even googlen om artikel 114 van de grondwet te vinden. En googlen levert nog wel meer goede tegenargumenten op.
Dat was ook aanvankelijk het advies aan de topicstarter, waarna het gekaapt werd door een herhaling van zetten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Klikzoi
A) Van mij mag je tegen de doodstraf zijn. Daarom schreef ik al eerder in een reactie dat dit onderwerp nooit zal leiden tot deelnemers die gelijk hebben of ongelijk. Vergelijk de criminaliteitscijfers tussen China en de VS (landen waar de doodstraf wordt toegepast) en je ziet overduidelijke verschillen.
Qua moraliteit vind IK het een achteruitgang. Aangeven dat doden (in bepaalde omstandigheden) gelegaliseerd is. Ik zie homo asapients liever evolueren naar een moralistischer soort.
Maar je hebt gelijk dat het een persoonlijke mening is. De verschillen tussen China en VS zou je moeten toelichten. Voor zover ik weet, houdt de doodstraf criminaliteit niet tegen.
B) De keuze tussen leven en dood wordt steeds meer bepaald door geld. Dat zien we nu al in de zorg, een andere post die door de samenleving wordt bekostigd. Daar valt het gevangeniswezen echt niet buiten. Ik blijf bij mijn stelling dat wanneer de criminaliteitscijfers wegens bezuinigingen en de crisis zullen blijven stijgen de samenleving zal vragen om hardere straffen. Waaronder de discussie rondom de doodstraf.

In de zorg? Waar ik werk worden terminale patienten nog steeds onderworpen aan de meest gruwelijke onderzoeken. Op dit gebied denk ik dan ook weer geheel anders! Maar dat is off topic.
Of doodstraf (met alle precedures er aan voorafgaand) goedkoper is, zal me worst zijn.
C) Licht dementerende ouderen worden in Nederland al geëuthanaseerd. Wanneer een schizofreen goed is ingesteld op medicatie kan hij/zij bij zijn volle verstand zo'n wens kenbaar maken

Euthenasie is een ander onderwerp. Ik noemde het slechts als voorbeeld.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Klikzoi schreef:
dikkemick schreef:
A) Sta me toe landen erbij te betrekken waar doodstraf wel ingevoerd is, om aan te tonen dat dit niet DE oplossing is. Verder geef ik alleen aan waarom IK vind dat doodstraf geen optie is. Ik geef daar mijn reden voor. Ben je het daar niet mee eens reageer daar dan op.

B) Dus leven en dood (en straf) is een kwestie van geld? In dat geval legt de kruidenier weer een pistool onder de toonbank. Wordt er gestolen, schiet je de dief af. Scheelt de rechter/advocaat/de gemeenschap een hoop geld.

C) Euthanasie ben ik voorstander van ALS degene die geeuthaniseerd wil worden bij het volle verstand is en dus niet schizofreen!

C) Licht dementerende ouderen worden in Nederland al geëuthanaseerd. Wanneer een schizofreen goed is ingesteld op medicatie kan hij/zij bij zijn volle verstand zo'n wens kenbaar maken.
Nu loop je zwaar uit je nek te lullen zonder enige onderbouwing en gebruik je nu precies het argument dat wij alsmaar aandragen, tegen jezelf.
Waar haal jij in vredesnaam vandaan dat licht dementerende bejaarden in Nederland worden geëuthanaseerd . En ook een goed ingestelde schizofreen is niet bij zijn of haar volle verstand, je denkt met zorgvuldige gekozen woorden de onzinnigheid van je betoog te omzeilen. Een wens kenbaar maken kan namelijk altijd, ik kan ook de wens kenbaar maken te kunnen vliegen, alleen zal dat niet gebeuren op eigen kracht.
Het cynisme waar jij je van bedient is schokkend en getuigt van een niets ontziend gebrek aan moreel besef en van een vervelend soort kinderlijke drammerigheid, maar vooral van een intellectuele oneerlijkheid . Eigenlijk kun je zo aansluiten bij al die gelovige betweters die precies dezelfde retoriek gebruiken om hun gelijk te houden terwijl al heel snel duidelijk werd dat ze geen enkel werkelijk ander argument hebben dan een goedkoop sentiment.
En als het de bedoeling voor jou is om het goedkoop te houden, dat laatste is het wat dat betreft wel gelukt.
Meer heb ik niet toe te voegen, want ik heb geen zin om deel te nemen aan een herhaling van zetten.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef: Maak geen illusie, voor veel daders is een leven niets waard. Waarom zou de samenleving het tegenovergestelde moeten claimen?
Wie moet hier nu geen illusies maken? Eerder zei je nog dat het om een enkel vonnis van de doodstraf per jaar ging. Nu zijn het ineens vele daders...

Stennismakerij, daar ben je nu mee bezig. Anderen voor angstig uitmaken, krachttermen gebruiken... ze voegen niets toe aan je inhoud, maar versterken je eigenwaarde enkel in een discussie waarin je standpunt niet zo absoluut bleek te zijn als dat je meende. Verwacht van mij niet dat ik daarvan onder de indruk ga zijn, sterker nog, ik vind het verwerpelijk hoe je het niveau van deze discussie tot een dieptepunt gebracht hebt. Ik zou even rust nemen en je ideeen nogmaals overdenken en teruglezen wat er nu precies gezegd is, door jou en anderen. En dan de eindbalans opmaken. Ben je dan nog steeds overtuigd van de kracht van je argumenten, dan is een agreement to disagree op zijn plek. Een ander hoeft geen ongelijk te hebben, wil je een eigen mening hebben.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik vind het mooi geweest.
Klikzoi heeft duidelijk kunnen maken dat hij vanuit zijn onderbuik oreert en voor de meelezers zijn de argumenten duidelijk genoeg.

Ik sluit het topic.
Gesloten