Egypte: Mursi weggestuurd.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Egypte: Mursi weggestuurd.

Bericht door gerard_m »

Jagang schreef: Er is niets partijdigs aan om voor seculariteit te zijn.
Integendeel, want het is namelijk seculariteit waaronder gelijkberechtiging mogelijk wordt.
Maar ook gelijkberechtiging is niet perse iets waar de andere partij voor is.
Er valt een mooi verhaal van te maken, maar eigenlijk is een militaire ingreep om een democratisch gekozen leider af te zetten nooit fraai. De enige reden dat ik er positief over ben, is dat ik partijdig ben en hoop dat het de seculariteit een kans geeft.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:Maar ook gelijkberechtiging is niet perse iets waar de andere partij voor is.
Tenzij deze achtergesteld is.
Seculariteit = onpartijdigheid.
Laatst gewijzigd door Jagang op 06 jul 2013 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Appelflap: En als je toch met dat Wiki-artikel bezig bent, lees dan ook het stukje over de afzetting.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Alleen is Mursi aangenomen met 52% van de stemmen.
Dat is weldegelijk een (nipte) absolute meerderheid.
als er na 2 rondes nog maar 2 kandidaten zijn lijkt me dat logisch. zo'n verkiezing geeft iemand ook geen absolute alleenheerschappij. er zijn genoeg presidenten die dat kunnen bevestigen

ff surfen en dan zul je ontdekken dat de bvb meerderheid van Morsi's regering GEEN moslimbroeders waren. Lijlkt me geen zet van een moslimfundamentalist die een dictatuur voor het leven wil installeren.
en ja, als het leger een grondwet zelf schrijft en/of zelf wil bepalen wie de grondwet zal schrijven dan lijkt het me evident dat de verkozenen des volks hier tegen in gaan en hun stempel op de gang van zaken drukken. zij hebben tenslotte, itt het leger, de toestemming/legitimiteit vh volk (na een democratische verkiezing)

maar goed jij bent het blijkbaar eens met een militaire coup en een militaire dictatuur om moslims te onderdrukken en vindt dat je de uitslag van een verkiezing en de wens vh volk kunt negeren als de uitslag je niet aanstaat.
so let's agree to disagree

vond de bevolking morsi slecht dan hadden ze hem binnen 3j gewoon wandelen kunnen sturen en de oppositie een kans kunnen geven.
ik vind Di Rupo ook niet geweldig maar om daarom het leger op hem af te sturen?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

België # Egypte.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik vermoed dat angst dat Mursi zich over drie jaar zwaar genesteld zou hebben (en de financiële belangen van bepaalde mensen onderuit geschoffeld zou hebben) zeer meegespeeld hebben in de beslissing van de legertop om nu in te grijpen.

Ik zeg niet dat ik erg gecharmeerd was van het moslimbroederschap, en dat speelt waarschijnlijk ook wel mee in mijn emoties over deze coup.....
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Appelfflap schreef:maar goed jij bent het blijkbaar eens met een militaire coup en een militaire dictatuur om moslims te onderdrukken en vindt dat je de uitslag van een verkiezing en de wens vh volk kunt negeren als de uitslag je niet aanstaat.
Holle retoriek, dit is niet wat Jagang schreef en ook niet wat het Egyptische leger doet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:maar goed jij bent het blijkbaar eens met een militaire coup en een militaire dictatuur om moslims te onderdrukken en vindt dat je de uitslag van een verkiezing en de wens vh volk kunt negeren als de uitslag je niet aanstaat.
so let's agree to disagree
Stropop.
Try again.

Ik ben niet voor de onderdrukking van moslims, maar tegen een theocratie.]
Je neemt bovendien een voorschot op de toekomst door te beweren dat het leger voortaan moslims zal gaan onderdrukken..
Henry Ford
appelfflap
Banned

Jagang schreef: Ik ben niet voor de onderdrukking van moslims, maar tegen een theocratie.]
Je neemt bovendien een voorschot op de toekomst door te beweren dat het leger voortaan moslims zal gaan onderdrukken..
Mursi is democratisch verkozen, zijn ambstperiode is beperkt, de grondwet is door de bevolking goedgekeurd, de meerderheid van zijn regering zijn/waren geen leden vd moslimbroeders, ...
ik zie hierin niets dat spreekt over een theocratie, absolute macht voor het leven, dictatuur,...
en het schrijven van een grondwet is een moeilijke en lastige taak. wie wat hoe en dat zorgt uiteraard voor discussiestof.

wat het egyptische leger doet kun je gewoon volgen
meerderheidspartij geheel oppakken, huisarrest voor de premier, elke kritisch geluid (media) in de kiem smoren, dodelijk geweld tegen de eigen bevolking, opleggen grondwet zonder legitimiteit vh volk...
ik zie daar niets wat me doet denken aan democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid, respecteren stem vh volk,...

jin
ja, ik vind de moslimbroeders net iets aangenamer en veel beter dan de echte salafistisch geïnspireerde moslimfundamentalisten of het militaire apparaat. het enige dat voor het leger pleit is dat ze iets seculierder zijn dan de moslimbroeders.

of dit nu opweegt tegen hetgeen ze nu uitvreten (de punten die ik hierboven opsom) moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken, Ik vind alleszins van niet. Het leger nu de beschermers vd democratie noemen is wel heel cynisch.
SteffOnline
Contacteer:

Bericht door SteffOnline »

Egypt for democracy 8*)

Steff
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:Mursi is democratisch verkozen, zijn ambstperiode is beperkt, de grondwet is door de bevolking goedgekeurd, de meerderheid van zijn regering zijn/waren geen leden vd moslimbroeders, ...
ik zie hierin niets dat spreekt over een theocratie, absolute macht voor het leven, dictatuur,...
en het schrijven van een grondwet is een moeilijke en lastige taak. wie wat hoe en dat zorgt uiteraard voor discussiestof.
Het is een misvatting te denken dat dictators altijd voor het leven benoemd zijn.
China is ook een dictatuur, ook al worden de kopstukken daar niet voor het leven benoemd.

Het is ook een misvatting te denken dat democratie iets te maken heeft met de juridische onschendbaarheid van de bewindvoerder, die daardoor niet meer ter verantwoording kan worden geroepen.
Zelfs wanneer de volledige bevolking het boven de wet staan van de president zou steunen, is dat democratisch bezien niet legitiem.

Dit is eens temeer ondemocratisch wanneer het merendeel van zijn regering niet uit zijn eigen achterban bestaat (waarvan hij zich formeel heeft losgemaakt, maar meer dan een formaliteit is dat natuurlijk niet). Kennelijk heeft hij in zijn eentje meer macht dan de regering als geheel.

En wat het leger verder gaat doen, is pas na volgende verkiezingen weer interessant.
Henry Ford
appelfflap
Banned

Jagang schreef: Zelfs wanneer de volledige bevolking het boven de wet staan van de president zou steunen,
dit klopt gewoon niet. ik zou er nogmaals op kunnen wijzen dat hij niet boven de wet staat. het simpele feit van een beperkte ambtstermijn (al zul je dit feit opnieuw overlezen) betekent dat hij NIET boven de wet staat
Jagang schreef: Dit is eens temeer ondemocratisch wanneer het merendeel van zijn regering niet uit zijn eigen achterban bestaat (
dus wanneer zijn regering voor het merendeel uit leden van andere partijen bestaat is het ondemocratisch.
dit slaat natuurlijk nergens op en zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
de insinuatie dat regering en parlement niets te zeggen heeft is natuurlijk bangmakerij.

ja, zijn regering heeft de raad die de grondwet ging schrijven verandert. Dat lijkt me logisch als je weet dat die raad door het leger was samengesteld en dus enkel de belangen vh leger dienden. dat die raad geen legitimiteit vh volk had dmv bvb verkiezingen zul je uiteraard negeren/vergeten/overlezen/... :)

welke concrete feiten heb je die aangeven dat mursi een dictatuur voor het leven wou instellen (hemzelf/zijn partij/..). niet enkel buikgevoel, insinuaties of bangmakerij maar echt concrete feiten?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Is het nou Morsi of Mursi?
Google mursi decreten : Ongeveer 3.380 resultaten (0,10 seconden)
Google morsi decreten : Ongeveer 8.080 resultaten (0,27 seconden)

Au. Au. Mijn onderbuik.
In november dat jaar kwam Morsi onder vuur, nadat hij een decreet had uitgevaardigd dat regelt dat zijn besluiten niet juridisch kunnen worden aangevochten, wat door velen als dictatoriaal wordt gezien.[9] Ook had hij de belangrijkste openbaar aanklager ontslagen, met wie hij een conflict had. Volksprotesten en klachten van rechters volgden op Morsi's stappen.[10] Op 8 december trok hij het decreet weer in. Ook zijn houding ten op zichte van de vrije meningsuiting kan discutabel genoemd worden: zijn vervolging van de populaire tv-host Bassem Youssef werd wereldwijd veroordeeld. [11]
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

@Appelflap

De allereerste taak van Morsi was het maken van een grondwet.

Een grondwet die gebaseerd moest zijn (naderhand bepaald door de broederschap) op de sharia. Om die redenen hadden de Kopten en christelijken (mogelijk ook zelfs anders-denkende moslims) zich teruggetrokken uit het overleg.

Datgene wat toen als grondwet uit de grond werd gestampt, en ter stemming zou worden voorgelegd (het referendum) werd keer op keer uitgesteld: omdat men (de massa ) geen sharia wil.
Kom nu niet met de massa van het platteland, want die heeft moeite genoeg om overeind te blijven. Die maakt het geen donder uit door wie ze onderdrukt wordt. (of je nu door de kat of de hond wordt gebeten)

Morsi werd voornamelijk gekozen, naar mijn idee, omdat zijn verhaal vóór de verkiezingen een heel andere was dan er ná. Wat dat betreft is een Oosterse politicus niet anders dan een Westerse.
Maar goed: hij was gekozen. En heeft er zelf een puinhoop van gemaakt. Nu moet hij op de blaren zitten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Zelfs wanneer de volledige bevolking het boven de wet staan van de president zou steunen,
dit klopt gewoon niet. ik zou er nogmaals op kunnen wijzen dat hij niet boven de wet staat. het simpele feit van een beperkte ambtstermijn (al zul je dit feit opnieuw overlezen) betekent dat hij NIET boven de wet staat
Onzin, het een sluit het ander niet uit.
Zie ook de link van Cluny.
dus wanneer zijn regering voor het merendeel uit leden van andere partijen bestaat is het ondemocratisch.
Wanneer hij decreten uitvaardigt waarin andere partijen niet gekend zijn. Ja.
dit slaat natuurlijk nergens op en zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
de insinuatie dat regering en parlement niets te zeggen heeft is natuurlijk bangmakerij.
Nee, realiteit.
Als het parlement iets te zeggen had gehad, had Mursi niet eigenhandig decreten kunnen uitvaardigen.
Zo simpel is het.
welke concrete feiten heb je die aangeven dat mursi een dictatuur voor het leven wou instellen (hemzelf/zijn partij/..).
Je legt me opnieuw woorden in de mond.
Een dictatuur namens een partij/ideologie volstaat.
Dat staat het verruilen van poppetjes niet in de weg.
Henry Ford
Plaats reactie