Jagang schreef:
Ik ben niet voor de onderdrukking van moslims, maar tegen een theocratie.]
Je neemt bovendien een voorschot op de toekomst door te beweren dat het leger voortaan moslims zal gaan onderdrukken..
Mursi is democratisch verkozen, zijn ambstperiode is beperkt, de grondwet is door de bevolking goedgekeurd, de meerderheid van zijn regering zijn/waren geen leden vd moslimbroeders, ...
ik zie hierin niets dat spreekt over een theocratie, absolute macht voor het leven, dictatuur,...
en het schrijven van een grondwet is een moeilijke en lastige taak. wie wat hoe en dat zorgt uiteraard voor discussiestof.
wat het egyptische leger doet kun je gewoon volgen
meerderheidspartij geheel oppakken, huisarrest voor de premier, elke kritisch geluid (media) in de kiem smoren, dodelijk geweld tegen de eigen bevolking, opleggen grondwet zonder legitimiteit vh volk...
ik zie daar niets wat me doet denken aan democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid, respecteren stem vh volk,...
jin
ja, ik vind de moslimbroeders net iets aangenamer en veel beter dan de echte salafistisch geïnspireerde moslimfundamentalisten of het militaire apparaat. het enige dat voor het leger pleit is dat ze iets seculierder zijn dan de moslimbroeders.
of dit nu opweegt tegen hetgeen ze nu uitvreten (de punten die ik hierboven opsom) moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken, Ik vind alleszins van niet. Het leger nu de beschermers vd democratie noemen is wel heel cynisch.