bestrijding religie?!

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Virchow

bestrijding religie?!

Bericht door Virchow »

Een vraag waar ik al een tijdje over mijmer: denkt/vindt u dat we religie moeten bestrijden?

Enerzijds zou je kunnen argumenteren dat de meeste religieuze mensen vredevol en volgens de waarden opgelegd door het bijhorend boek leven. En laat ons zelf eerlijk zijn, het zijn vrij goeie waarden als ik de koran/bijbel er op nalees.

Anderzijds kijk ik naar het journaal en zie ik Egyptenaren ijveren voor een islamitische staat, terwijl kerk en staat toch gescheiden moeten zijn?! Bovendien is religie in het algemeen weinig vooruitstrevend en legt het misschien een limiet op de menselijke capaciteiten? Voorts vind ik het ook vreselijk dat religie een vorm van valse troost/hoop biedt. Het beloven van een betere wereld na de dood, vreselijk toch?

Of misschien anders gesteld stel dat uw zoon/dochter/partner zich plots bekeert, zou u dit erg vinden?

mvg
Virchow
Jagang
Ontoombaar

Re: bestrijding religie?!

Bericht door Jagang »

Virchow schreef:Een vraag waar ik al een tijdje over mijmer: denkt/vindt u dat we religie moeten bestrijden?
Ja, dat denk ik wel.
Al was het alleen maar omdat de daders van religieus geïnspireerde misdrijven zich nergens voor schamen, maar zich daarentegen als heiligen zien.
Enerzijds zou je kunnen argumenteren dat de meeste religieuze mensen vredevol en volgens de waarden opgelegd door het bijhorend boek leven. En laat ons zelf eerlijk zijn, het zijn vrij goeie waarden als ik de koran/bijbel er op nalees.
Dat hangt er voor zowel jou als (andere?) religieuzen helemaal vanaf welke waarden zij voor zichzelf highlighten, en welke waarden zij liever negeren.
We kennen allemaal de suikerzoete en vaak verstikkende "christenliefde", maar we kennen ook de artsendodende anti-abortusactivisten.

We kennen de Sufi's, en we kennen de Wahabi's.

Allen lezen hetzelfde boek, en allemaal zijn ze even "heilig".
Hun heilige boeken zijn de onzichtbare kleren die hen die arrogantie verlenen.
Zonder zijn ze naakt, en kunnen ze niet naar teksten wijzen.
Zonder zijn ze opeens zelf aansprakelijk, hier en nu, in dit, en waarschijnlijk ook het énige leven.

Daarnaast zijn de "goede waarden" niet het exclusieve domein van religieuzen.

In de beste gevallen kent religie geen authentiek voordeel.
In de slechtste gevallen wordt het gedragen door een stel gehersenspoelde idioten.
Anderzijds kijk ik naar het journaal en zie ik Egyptenaren ijveren voor een islamitische staat, terwijl kerk en staat toch gescheiden moeten zijn?! Bovendien is religie in het algemeen weinig vooruitstrevend en legt het misschien een limiet op de menselijke capaciteiten? Voorts vind ik het ook vreselijk dat religie een vorm van valse troost/hoop biedt. Het beloven van een betere wereld na de dood, vreselijk toch?
Religie is inherent conservatief omdat het dogmatisch is.
De witte raaf die tegen de hardliners binnen eigen gelederen in gaat, bevestigt dat nog maar eens.

Religie draait om gehoorzaamheid, en niet om zelf nadenken.
Het gekoketteer met het leven na de dood is als het willen verkopen van een onzichtbare auto.
Je betaalt flink, en krijgt uiteindelijk niets.
Of misschien anders gesteld stel dat uw zoon/dochter/partner zich plots bekeert, zou u dit erg vinden?
Ik zou het zeer betreuren, ja.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Virchow schreef:Een vraag waar ik al een tijdje over mijmer: denkt/vindt u dat we religie moeten bestrijden?
Ligt eraan wat je verstaat onder bestrijden.
Als je bedoeld het op een vreedzame manier verbannen van religie naar de huiskamer dan zeg ik ja.
Virchow schreef:Enerzijds zou je kunnen argumenteren dat de meeste religieuze mensen vredevol en volgens de waarden opgelegd door het bijhorend boek leven. En laat ons zelf eerlijk zijn, het zijn vrij goeie waarden als ik de koran/bijbel er op nalees.
Die mensen zijn vreedzaam omdat ze net als ieder ander mens een geweten hebben.
En ze pikken die normen en waarden uit hun heilige boek waar ze mee kunnen leven.
Zeer selectief dus.
Bedenk dat daar tegenover staat dat ook een aanzienlijk deel van de gelovigen normen en waarden uit die boeken selecteert/interpreteert die veel minder kies zijn zo niet schadelijk voor de omgeving.
Virchow schreef:Of misschien anders gesteld stel dat uw zoon/dochter/partner zich plots bekeert, zou u dit erg vinden?
Mijn kinderen zou ik daar vrij in laten, het is hun beslissing, maar ik zou dat wel erg vinden ja.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Religie bestrijden? Welnee. Vrijdenken bevorderen!
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Achterlijkheid op basis van oude geschriften en de gedachte dat deze respect verdient mag best bestreden. En zoals Erik schreef in eigen huiskamer met dien verstande dat ontoerekeningsvatbaren en minderjarigen er van verschoont blijven. Met uitzondering van het geloof in Sint Nicolaas natuurlijk. In het openbare leven geen privileges of uitzonderingen en het verbod op van die stomme visjes achterop je leasebak. Geen kerkklokken die oproepen tot gebed en geen gejammer vanaf de minaret als je het klokken-gieten niet machtig bent. Met andere woorden valt u mij s.vp. niet lastig met uw geloof. Maar juist de onderlinge bevestiging en bonding heeft de angstige/onzekere gelovige nodig om de programmering te handhaven en het leven te bezweren. Met uitzondering van godsdienst-waanzinnige mensen schuwe kluizenaars, alhoewel ik van die geen last van heb.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mensen die in clubverband zoet zijn met het onderhouden van hun geloof in het een of ander bestrijden?
Dat is een hopeloze zaak want wat doe je dan met hen die geloven in paranormale verschijnselen, aliëns, genezen op afstand, homeopathie, levitatie, zielsverhuizingen, gedachten lezen, fijnstoffelijke energieën, radionica, telekinese, etc. ?

Dus geef maar eens redenen op die het zouden kunnen rechtvaardigen dat het bestrijden van religie en andere vormen van geloof in ons rechtssysteem zou moeten worden opgenomen en geef aan wanneer menselijk gedrag zeker met rust moeten worden gelaten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Erik schreef: Ligt eraan wat je verstaat onder bestrijden.
Als je bedoeld het op een vreedzame manier verbannen van religie naar de huiskamer dan zeg ik ja.
Daar voel ik het ook het meeste voor. Naast het ontmantelen van de tientallen plekken in het Burgerlijk Wetboek waar gelovigen geaaid worden. Ik heb ze niet opgezocht!. Een bron in het maandblad de Vrije Gedachte had het over ongeveer 60. En een echte scheiding kerk-staat. Niet dat halfslachtige gedoe van ambtsgebeden, troonredes met een god erin, politici die iets beloven met onzichtbare hulp.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Alhoewel religie in de praktijk altijd berust op foutieve aannames, vind ik het niet nodig om religie als zodanig te bestrijden. Ik vind het belangrijker om zaken te bestrijden die daadwerkelijk mensen c.q. de mensheid of eventueel hogerediersoorten kwaad doen. Als dat toevallig door religie wordt veroorzaakt, zo zei het.
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Virchow schreef: Of misschien anders gesteld stel dat uw zoon/dochter/partner zich plots bekeert, zou u dit erg vinden?
Dan is er iets fout gegaan. Ik zou het onprettig vinden. Maar verder blijven het gewoon je kinderen. Gelukkig is het niet veel voorkomend. Het maatschappelijk beeld laat het omgekeerde zien. Ogenschijnlijk is de huidige jeugd beter voorgelicht dan de groep van pak hem beet 15 jaar geleden. Tenzij je ze van jongs af aan drilt, onderwerpt aan alles wat maar te maken heeft met religie en ze laat opgroeien in een klimaat met gelijkgestemden. Maar dat zie ik weinig vrijdenkers doen. Ik merk wel in discussies met religieuzen dat dit een worsteling is. Sommigen kunnen er zelfs niet van slapen. Nu weet ik uit ervaring dat een bekeert kind het ergste is wat je als seculiere ouder kan overkomen. Hier valt niet meer mee te praten en ze zitten op de golflengte van de sektarische stroming. Het is bij sommige leden voorgekomen. Het overvalt hen, in tegenstelling tot veel gelovigen die hier veel aan denken. En er nog een verblijf in een denkbeeldige hel aan vastknopen waar ze hun kind horen wenen en met de tanden knersen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Er kan nooit sprake zijn van bestrijding want wat zou je dan moeten bestrijden. Moet je geloof bestrijden, je zult toch eerst heel goed moeten definiëren wat religie is om het te kunnen bestrijden en dan nog. Is er wel wat te bestrijden.
Het klinkt als het willen maken van een omelet zonder eieren te breken .
Je moet eerst de aard van religie en de verwevenheid met de mentale systemen die ook niet religieuze mensen inzetten begrijpen om er achter te komen dat de vraag een onmogelijke vraag is. Kun je lopen toestaan en het gebruik maken van de benen verbieden ?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Virchow,

Het lijkt er op dat je overwegingen al in een goed afgecheckt wetsvoorstel zijn vervat:
http://www.antisuperstition.org/index.p ... &Itemid=80" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien een Nederlandse versie het parlement in zien te loodsen?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

We moeten "religie" (veelomvattend woord) niet bestrijden.
Er zijn ook godsdiensten waarvan de aanhangers geen vlieg kwaad doen.
Er is vrijheid van godsdienst en dat is iets goeds, mits we het tweede deel van het artikel waar dit in staat nooit vergeten: ook gelovigen moeten zich aan de Nederlandse wet houden.

Het is dit laatste wat we in de praktijk vaak vergeten:
We tekenen internationale verdragen waarin we afspreken dat kinderen nooit de gezondheidszorg mag worden onthouden waar ze recht op hebben, maar laten wel ongestraft kinderen doodgaan aan mazelen of polio.
Daardoor krijgen gelovigen een verkeerd beeld van godsdienstvrijheid, krijgen ze meer vrijheid dan wettelijk is afgekaderd.

Overigens ben ik het met deze zin
En laat ons zelf eerlijk zijn, het zijn vrij goeie waarden als ik de koran/bijbel er op nalees.
absoluut niet eens.
Er is weinig goeds aan gewelddadige onderdrukking van vrouwen en homofielen of het ombrengen van naasten en familie ter meerdere eer en glorie van iets wat men 'god' noemt.
Of misschien anders gesteld stel dat uw zoon/dochter/partner zich plots bekeert, zou u dit erg vinden
Ach, elke tiener heeft zo zijn nukken. In dit specifieke geval zou ik dagelijks iets in de praktijk gaan brengen wat in het desbetreffende 'heilige' boek zou worden aangemoedigd:
- al zijn bezittingen weg geven
- de huisdieren offeren
- als zijn vriendin komt logeren, haar aan de buurt aanbieden om er gemeenschap mee te hebben; wil niemand, dan ik want alles onder mijn dak is mijn bezit
- zo kan ik nog wel even doorgaan
Net zo lang tot hij/ zij er de onzin van inziet en weer verstandig wordt. Een week, hooguit.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Virchow"]
Een vraag waar ik al een tijdje over mijmer: denkt/vindt u dat we religie moeten bestrijden?
Bestrijden te vuur en te zwaard zoals de kruistochten en inquisitie? Neen! Ik zou zelf graag zien dat er op educatief vlak een en ander gaat veranderen. Geen religieuze scholen, maar onderwijs waar kennis wordt overgedragen (ook religie!). Onderwijs waar de hoofdstromingen besproken worden en de ontstaansgeschiedenis van de religie. Kinderen moeten een breder beeld krijgen waardoor hopenlijk meer begrip. Tot welke god of geest ze buiten schooltijd bidden...who cares?!
Je eerste gedeelte ben ik het gedeeltelijk mee eens. Als ik om me heen kijk en de doorsnee christen bezie, proberen deze echt wel goed te doen. Maar om te zeggen dat de normen en waarden voor het grote deel goed zijn...Daar kan ik nog wel een boek over opendoen. Je moet nl. erg je best doen de goede normen en waarden uit de bijbel te filteren.
Voor de gelovigen zelf is het geen valse hoop. Zij geloven oprecht in hun god en een leven na dit leven. Dat religie beperkend kan werken, ben ik met je eens. En als dit een vrije keus van volwassen mensen is, kan ik hier weinig van vinden, maar als kinderen zo opgroeien... :evil:
Ik zou het onbegrijpelijk vinden. Maar erg? Het is een eigen weldoordachte (hoop ik!) keus. Ik zou ze er vrij in laten (geeft wel hoop gespreksstof!)

mvg
Virchow
Groet,
Mick
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Alles wat je noemt is m.i. een kwestie van "met welke mate". Iemand kan geloven in iets maar ook ontzettend veel en er veel last van ondervinden. Het geloven in leven na de dood is op zich, buiten het feit dat het niet zo is, niet gevaarlijk. Zolang zo iemand zo'n gedachte bij zichzelf houd en niet bij een ander oplegt. Ideeën uitwisselen is uiteraard een juist iets, het opleggen daarentegen niet.

Veel gelovigen, zo heb ik gemerkt, zijn vaak niet erg zwaar gelovig. Ze houden het bij het in stand houden van een aantal rituelen, verder zijn ze erg rustig.

Extreem geloven, wat ik vooral op het internet tegenkom, is iets wat wel gevaarlijk is voor de Nederlandse maar ook buitenlandse maatschappijen. De vrijheid tot homoseksuele uitingen komt dan bijvoorbeeld in het gedrang.

Het is lastig om geloven in een bepaalde schaal te leggen, van zwaarte. Ik merk alleen persoonlijk wel op aan iemand of het gevaarlijk wordt, of belemmerend. Als dit het geval is probeer ik met iemand in gesprek te gaan, wat vaak ook weinig uitwerking heeft. Het is meestal een kwestie van een zaadje planten.

Ja, het extreme moet bestreden worden. En het minder extreme sterft vanzelf uit. Hoe verder we ontwikkelen hoe minder religie is mijn "voorspelling". Het heeft ook gewoon even tijd nodig.

Naaste familie is gelovig, maar matig. Ik heb ook familie die wat minder gematigd zijn maar ook dit word nog niet gevaarlijk, hooguit irritant. (behalve het geloof in een hel, daar was ik minder blij mee.) Als er plots iemand in mijn naaste familie het slachtoffer word van een religie of sekte, dan kan ik hier hooguit van balen en eens met diegene praten. Verder heb ik er waarschijnlijk weinig invloed op. Iedereen heeft vanaf een bepaalde leeftijd ook wel zelf de verantwoordelijkheid over zichzelf.

Wat ik vind doet er in de praktijk meestal weinig toe. Ik kan alleen mensen in mijn omgeving beïnvloeden en natuurlijk hier op het forum.

Mag ik vragen wat uw aanzet is geweest deze post te schrijven, of gewoon puur uit interesse?

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

We moeten mensen bestrijden die andere mensen willen bestrijden. Daar zijn we trouwens hard mee bezig.
Iedereen een eigen snelheid
Plaats reactie