Stelling: "Gezond leven is een plicht."

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

"Gezond leven is een plicht."

A: Mee eens. (want)
3
14%
B: Oneens. (want)
15
71%
C: Geen mening. (evt. want ene kant/andere kant)
3
14%

Totaal aantal stemmen: 21

Singulariteit
Forum fan

Re: Stelling: "Gezond leven is een plicht."

Bericht door Singulariteit »

Fish schreef:Er is sport en er is sport. Als je zittend werk doet is het goed om elke dag enige tijd te bewegen.
Alleen als je een beweeglijke soort wilt zijn, niemand zegt dat je dat moet zijn. We hebben bepaalde vooroordelen ten aanzien van actief en passief. Evolutie werkt natuurlijk heel langzaam, en we zijn naar een vrij beweeglijke soort geëvolueerd, maar om dan te zeggen dat het goed is om te bewegen is een soort eigendunk die ongepast is.
Fish schreef:En laat je door Midas niet om de tuin leiden hij zegt dat sport niet helpt maar hij loopt wel regelmatig een kilometer of tien.
Dat zou me verbazen.Zijn conclusie in het boek is dat als je het leuk vindt sporten dat je het dan niet moet laten, misschien heeft hij dan toch een manier gevonden om het leuk te vinden, maar dat lijkt me sterk. Ik denk wel dat veel mensen zo met hun gezondheid en sporten bezig zijn omdat het van ze verwacht wordt door de andere sekse. Daar helpt waarschijnlijk geen dik boek vol wijsheid tegen.

De toon van het boek is goed verwoord in de review van Stine Jensen:

http://www.stinejensen.nl/inter16.php
Iedereen een eigen snelheid
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Valt dit niet onder de categorie "ethisch onmogelijke discussies"?
Zelfde met de vraag: "Wanneer moet je een medische behandeling stoppen (vanaf welke leeftijd)"?

Krijg je discussies over leeftijd. Kom je ook nooit uit. Wat dit onderwerp betreft. Ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. En dat niet iedereen die kan dragen is duidelijk. De mensen met zwaar overgewicht welke van meneer orthopeed een nieuwe knie krijgen.
De kettingroker met astma (of erger: longkanker welke enorm dure behandeling ontvangt (en uiteraard begrijp ik dat die longkanker ook zonder roken had kunnen ontstaan), de sporter die de ene blessure na de andere laat behandelen...

Misschien dat op gezonde producten minder en op ongezonde producten meer BTW geheven kan worden. Maar ja: "Wat is (on)gezond?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef:Valt dit niet onder de categorie "ethisch onmogelijke discussies"?
Toch moeten die "onmogelijke discussie's" ook regelmatig gevoerd worden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Virchow

Bericht door Virchow »

Je kunt een gezond leven niet wettelijk verplichten, maar de wet moet een gezonde levensstijl/ongezonde levensstijl wel zoveel mogelijk stimuleren/afstraffen!

En de discussie wat is gezond leven dan? Wel gezond leven is een combinatie van:

1) Niet roken
2) Voldoende beweging
3) Alcoholbeperking (max 15-30g ethanol)
4) Gezonde voeding

Hierdoor daling morbiditeit en mortaliteit, waardoor mensen dus langer actief hun steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij, door ofwel langer te werken (pensioenleeftijd optrekken) of meer geld uit te geven als gepensioneerden.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Je vergat er nog bij te zetten: autorijden, wedstrijdsport, houden van huisdieren, kroegbezoek, te laat thuis komen, luisteren naar mensen die zeggen hoe je moet leven, en zo zijn er nog wel wat zaken op te noemen. :wink:
En wie gaat dat allemaal handhaven? Oh wacht.

Voor mensen als ik, behept met een latente vorm van anarchisme, wordt het wat lastig. :(

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Virchow

Bericht door Virchow »

kiks schreef:Je vergat er nog bij te zetten: autorijden, wedstrijdsport, houden van huisdieren, kroegbezoek, te laat thuis komen, luisteren naar mensen die zeggen hoe je moet leven, en zo zijn er nog wel wat zaken op te noemen. :wink:
En wie gaat dat allemaal handhaven? Oh wacht.

Voor mensen als ik, behept met een latente vorm van anarchisme, wordt het wat lastig. :(

Groet

kiks
Zoals ik zei je moet het niet wettelijk verplichten, je moet het STIMULEREN!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik zie ook staan "afstraffen".

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Gezond leven , niet roken, geen overmatig alcohol gebruik zijn ook een goed voorbeeld voor de kinderen .Ik ben begonnen met roken toen ik ging varen omdat je "geen vent "was als je niet rookte. Op mijn 40ste ben ik ermee gestopt omdat ik s ochtends hoestend en rochelend mijn longen moest schoonschrapen en vond dat het geen goed voorbeeld voor mijn kinderen was. Het stoppen was moeilijk maar ik was voldoende gemotiveerd om toch door te gaan. Het lukte en ben er nog steeds happy mee. Alcohol drinken doe ik heel matig en dat is beperkt tot een biertje als het warm weer is. Als het weer goed is zoals de laatste dagen dan fiets ik zo'n 50 km in de middag. Verder 2x p/w op fitness om de rest van mijn lichaam wat training/beweging te geven. Ik zie mijn huisarts 1x p//j voor een anti griepprik.
Wij eten hier gezond, veel groente, afwisselend, weinig vlees. Zo doen wij hier ons best om ons lichaam gezond te houden waardoor onze aanspraken op de zorg ook laag blijven.
Onze 2 zonen hebben ook nooit gerookt. Wij hadden hen een racefiets beloofd als zij op hun 16de nog niet rookten. Dat kostte ons 2 racefietsen en dat was een beste investering. Nu zijn het 2 grote sportieve kerels , amateur wielrenners en zijn ook actief op de ATBs .
Zelf hoop ik 78 te worden in oktober en "still going strong" . :)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Cactus schreef:Gezond leven , niet roken, geen overmatig alcohol gebruik zijn ook een goed voorbeeld voor de kinderen .Ik ben begonnen met roken toen ik ging varen omdat je "geen vent "was als je niet rookte. Op mijn 40ste ben ik ermee gestopt omdat ik s ochtends hoestend en rochelend mijn longen moest schoonschrapen en vond dat het geen goed voorbeeld voor mijn kinderen was. Het stoppen was moeilijk maar ik was voldoende gemotiveerd om toch door te gaan. Het lukte en ben er nog steeds happy mee. Alcohol drinken doe ik heel matig en dat is beperkt tot een biertje als het warm weer is. Als het weer goed is zoals de laatste dagen dan fiets ik zo'n 50 km in de middag. Verder 2x p/w op fitness om de rest van mijn lichaam wat training/beweging te geven. Ik zie mijn huisarts 1x p//j voor een anti griepprik.
Wij eten hier gezond, veel groente, afwisselend, weinig vlees. Zo doen wij hier ons best om ons lichaam gezond te houden waardoor onze aanspraken op de zorg ook laag blijven.
Onze 2 zonen hebben ook nooit gerookt. Wij hadden hen een racefiets beloofd als zij op hun 16de nog niet rookten. Dat kostte ons 2 racefietsen en dat was een beste investering. Nu zijn het 2 grote sportieve kerels , amateur wielrenners en zijn ook actief op de ATBs .
Zelf hoop ik 78 te worden in oktober en "still going strong" . :)
Geld voor ons ook zo ongeveer, alleen ga ik drie keer in de week hardlopen in plaats van fietsen. Drink wat meer alcohol, een glas per dag ongeveer.
Ben al eerder gestopt met roken was toen 25, kinderen roken ook niet. Hoop over vijf jaar 78 te worden. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Fish schreef: Geld voor ons ook zo ongeveer, alleen ga ik drie keer in de week hardlopen in plaats van fietsen. Drink wat meer alcohol, een glas per dag ongeveer.
Ben al eerder gestopt met roken was toen 25, kinderen roken ook niet. Hoop over vijf jaar 78 te worden. :)
Zo zie je maar weer dat gezond leven met wat sport cq lichaamsbeweging de mensen op leeftijd hun lichaam nog behoorlijk gezond kunnen houden. :D
Bepaalde ziekten kan je niet voor zijn, maar ongezond eten en te weinig lichaamsbeweging zijn funest voor een gezond lichaam. Zo, nu ga ik lekker op weg op mijn Pinarello fiets. Zon, lichte bries en ik ben weer happy! :wink:
Virchow

Bericht door Virchow »

Singulariteit schreef:
Fish schreef:Er is sport en er is sport. Als je zittend werk doet is het goed om elke dag enige tijd te bewegen.
Alleen als je een beweeglijke soort wilt zijn, niemand zegt dat je dat moet zijn. We hebben bepaalde vooroordelen ten aanzien van actief en passief. Evolutie werkt natuurlijk heel langzaam, en we zijn naar een vrij beweeglijke soort geëvolueerd, maar om dan te zeggen dat het goed is om te bewegen is een soort eigendunk die ongepast is.
Fish schreef:En laat je door Midas niet om de tuin leiden hij zegt dat sport niet helpt maar hij loopt wel regelmatig een kilometer of tien.
Dat zou me verbazen.Zijn conclusie in het boek is dat als je het leuk vindt sporten dat je het dan niet moet laten, misschien heeft hij dan toch een manier gevonden om het leuk te vinden, maar dat lijkt me sterk. Ik denk wel dat veel mensen zo met hun gezondheid en sporten bezig zijn omdat het van ze verwacht wordt door de andere sekse. Daar helpt waarschijnlijk geen dik boek vol wijsheid tegen.

De toon van het boek is goed verwoord in de review van Stine Jensen:

http://www.stinejensen.nl/inter16.php
Ik denk dat u toch eens moet overwegen om andere lectuur van dichtbij te bekijken! Iemand die de heilzame effecten van (matige) sport ontkent, is een kwakzalver! Doe uw eigen lichaam een plzr en doe regelmatig aan sport! En als u mij niet gelooft, geloof dan in de wetenschap:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23438219" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg
Virchow
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Moeten we nu echt stappen gaan tellen?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Singulariteit schreef:
Dat zou me verbazen.
Mij niet.

http://www.google.nl/search?q=midas+dek ... 0QWIpYGgBA" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ja, maar Fish, dat gaat niet om hardlopen, hé.
Wandelen kan ik nauwelijks sporten noemen.
Henry Ford
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Met plicht voor gezond leven versta ik niet een opgelegde plicht van de overheid maar een plicht voor je eigen lichaam en voor je gezin. Dus iedereen zou zo wijs moeten zijn een gezond leven te leiden. Er wordt hier behoorlijk gegriept over de hoge kosten van de zorg maar als mensen een meer gezond en sportief leven zouden leiden dan zouden die zorgkosten ook veel lager kunnen zijn.
Ik ken een aantal mensen die door te veel eten en te weinig bewegen een enorm overgewicht hadden mee te torsen met als gevolg versleten knieën en heupen die vervangen werden door prothesen.
Gisteren ontmoette ik weer zo 'n kennis en zij kan amper vooruit komen en moet zich overal aan vasthouden. Nog steeds te zwaar en de kunstheupen zijn alweer versleten. Zo zijn er ontelbaar veel voorbeelden op te noemen die een zware wissel trekken op de zorg en die voorkomen hadden kunnen worden door een gezonder en sportiever leven te leiden.
Plaats reactie