Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)
dikkemick
Adelaar

Re: Roken

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef:Maar toch eigenlijk wel jammer dat je niet ingaat op de argumentatie in mijn posts Dikkemick!
Welke argumentatie? Deze?
Ik vind dat ik het recht heb om op een terras, waar dat toegestaan is, te roken! De anti rooklobby heeft al genoeg bereikt voor de niet rokers! Of bestaan er in jouw belevingswereld geen rokers? En hoezo onvrijheid? Je kunt toch ook gewoon binnen gaan zitten? De veroverde ruimte van de anti rooklobby, speciaal voor jou!?
je eerste zin ben ik het (met egoistische) tegenzin mee eens. Het mag, is gedoogd, dus jij doet dit. Prima. Ik schuif wel een plaats op.
Je 2e zin ben ik het niet mee eens. Zou dit echt alleen voor de anti-rooklobby gerealiseerd zijn, of zit er meer achter? Ook ik heb ik klassen gezeten waar de leraar stond te kettingroken. Geen goede zaak vinden we nu? Hebben we dat te wijten(!) aan de antirooklobby of is dit gewoon beschaving?
Je derde zin: Ja, in mijn wereld zijn (helaas) nog rokers. Zoals verteld, ik heb er ongelooflijk last van als mijn buren ieder kwartier MOETEN roken. Maar ook dan verplaats IK me, omdat ze buiten mogen roken.

Je zin m.b.t. binnen zitten: Dat verdom ik! Zeker ook als ik je laatste zin lees. Je hebt nogal wroeging wat betreft de anti rooklobby. Helaas ben ik er trots op dat we het zover voor elkaar hebben gekregen. Nu die laatste stap nog. het is deels egoistisch belang, deels in belang van de kinderen en de beschaving. IK vind dat roken daar niet meer bij hoort. Roken heeft in mijn optiek geen enkel nut, behalve het wegdrukken van de ontwenningsverschijnselen.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Yours schreef:Op elke plek in mijn nabijheid is jouw (tevens schadelijke) rookvrijheid die je neemt mijn onvrijheid.
lost and not found yet! schreef:Ik vind dat ik het recht heb om op een terras, waar dat toegestaan is, te roken!
Juridisch gezien, ja.
De anti rooklobby heeft al genoeg bereikt voor de niet rokers! Of bestaan er in jouw belevingswereld geen rokers?
Ik kom ze regelmatig tegen.
En hoezo onvrijheid? Je kunt toch ook gewoon binnen gaan zitten? De veroverde ruimte van de anti rooklobby, speciaal voor jou!?
Zit ik op een terras van de zon te genieten, moet ik naar binnen omdat jij op een bepaald moment wenst te roken. Dat is de omgekeerde wereld. Het is jouw plicht om mij geen (schadelijke) overlast te bezorgen.
Wat roken betreft dan! En dat zal nog maximaal, als ik niet wordt geveld door longkanker, een jaartje of 30 zijn!
Als jij longkanker krijgt, eis je dan met dezelfde vanzelfsprekendheid als je je rookrecht opeist, het recht op behandeling van die kanker op?
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lost and not found yet! schreef:[
En ik veroorzaak overlast? Kom op zeg! Ik kan net zo goed zeggen dat jij mij overlast bezorgdt, omdat ik niet mag roken, omdat jij toevallig op hetzelfde terras zit! Blijf dus vooral lekker ver weg bij de rokers, je hebt mogelijkheden genoeg lijkt mij! Lijkt me niet, is tegenwoordig zo!
en dat is het klassieke discours vd verslaafde
het discours dat ervoor zorgt dat de wetgeving nog verder verscherpt zal moeten worden.

ik breng met nietroken jouw gezondheid niet in gevaar, jij de mijne wel maar je hebt daar, gedreven door je verslaving geen respect voor. Koppel dit aan je kapot reukorgaan en uiteraard is er voor jou in jouw belevingswereld niets aan de hand.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maar hoe gevaarlijk is nu en dan een vlaagje rook op een open terras precies?
MAW: Is het "red mijn gezondheid" argument in deze niet een beetje een paardenmiddel?

In een afgesloten ruimte begrijp ik dat, maar in de open lucht?

En ik begrijp niet waarom sommigen geen kleur bekennen, en niet gewoon pleiten voor een totaalverbod.
Laat de overheid een datum prikken, na welke roken geheel verboden is.
Dat is het "discours" ten einde, en het hele gezeur achter de rug.

Toch?

Of is dat toch de angst om te fanatiek over te komen?
Of de angst voor boemerang effect in de vorm van een nanny-state, wellicht? http://en.wikipedia.org/wiki/Nanny_state" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

En ik begrijp niet waarom sommigen geen kleur bekennen, en niet gewoon pleiten voor een totaalverbod.
Laat de overheid een datum prikken, na welke roken geheel verboden is.
Dat is het "discours" ten einde, en het hele gezeur achter de rug.
Omdat het over geld gaat.
Als iedereen nu ter plaatse stopt met roken heeft de regering een begrotingsprobleem.....
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jin schreef:Omdat het over geld gaat.
Als iedereen nu ter plaatse stopt met roken heeft de regering een begrotingsprobleem.....
Ja, maar Jin, als men werkelijk een rookvrije maatschappij willen, zal men op enig moment de knoop toch eens moeten doorhakken?

Laat ze een datum prikken, over een jaar, of twee jaar..
Dan heeft iedereen te tijd om er aan te wennen, en hebben boekhouders de tijd om alternatieven voor de financiën te regelen.

Ik vind het in ieder geval hypocriet om tégen roken te zijn, maar vóór de accijnzen die het opbrengt.
Wie A zegt moet dan ook B zeggen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Jagang schreef: Maar hoe gevaarlijk is nu en dan een vlaagje rook op een open terras precies?
MAW: Is het "red mijn gezondheid" argument in deze niet een beetje een paardenmiddel?
roken is kankerverwekkend. wil jij dat risico lopen, be my guest
maar ook dit is een bekend argument. er zijn nog ongezonde zaken dus is rook niet erg
Jagang schreef:In een afgesloten ruimte begrijp ik dat, maar in de open lucht?
dan zitten we op zijn minst terug bij het kapotte reukorgaan. Geen verslaafde beseft hoe hinderlijk sigarettenreuk is en hoe erg het stinkt. en als je niet begrijpt hoeveel overlast veroorzaakt kun je er uiteraard geen rekening mee houden en heb je het al snel over antirooknazi's ed

het voorbeeld vh terras, rook vd onderburen die je slaapkamer binnenwaait etc.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Eens wat opgeduikeld.

Een Roker kost 7.000 euro aan (extra) zorgkosten, maar levert 50.000 euro op doordat hij eerder komt te overlijden. Ziekteverzuim door rokers kost 5.000 euro, accijns en BTW levert de schatkist weer 65.000 euro op. De AOW, min de gederfde belasting zorgt voor 70.000 euro in de schatkist. Als laatste leveren de besparingen op pensioenkosten bij rokers (ze leven minder lang) 90.000 euro op. In het totaal zitten we dan op 275.000 euro winst!

Deze kosten zijn gebaseerd op een roker die op zijn 15e begint, en tot zijn 68 per dag een pakje sigaretten rookt. Bron: HP de Tijd en ‘Kosten van ziekten in Nederland’, RIVM

Maar ik ben het met Jagang eens dat je er naar moet streven dat mensen niet roken dat zoals bij alcohol verkoop er een hogere minimumleeftijd voor tabak komt is prima. Ik kon zelf vroeger probleemloos op 14 jarige leeftijd mijn pakje shag gaan halen en het heeft me tot mijn 30e gekost om de knoop definitief door te hakken. Dat een roker netto geld oplevert voor de samenleving mag geen motief zijn om geen anti/rook beleid te voeren.
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
appelfflap
Banned

doctorwho schreef: In het totaal zitten we dan op 275.000 euro winst!
dan stel ik voor om met onmiddellijke ingang Heroine, cocaïne en crack te legaliseren
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

appelfflap schreef:dan zitten we op zijn minst terug bij het kapotte reukorgaan.
:?:
Geen verslaafde beseft hoe hinderlijk sigarettenreuk is en hoe erg het stinkt.
Onzin. Mijn niet rokende dochter vond de geur van een sigaret die ik wel eens opstak juist heerlijk. En zo ken ik er veel meer. Deze ex-verslaafde begreep het best. Aardig is in dezen dat ik nooit een opmerking kreeg over mijn rookgedrag, nu ik elektronisch rook heeft men last. Er is kennelijk een categorie mensen die ongefundeerd wil zeuren en ziet in de roker een gemakkelijk object.
en als je niet begrijpt hoeveel overlast veroorzaakt kun je er uiteraard geen rekening mee houden en heb je het al snel over antirooknazi's ed
Er zijn zelfs mensen die last van rookgedrag hebben als er helemaal niet gerookt wordt. :shock: Daar ging mijn opmerking over.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
appelfflap
Banned

kiks

als je vanaf je geboorte tussen de rookgordijnen opgroeit wordt je die stank gewoon, zo groeien miljoenen kinderen op. als je dan de stank van verschillende merken vergelijkt zou het wel eens kunnen dat Gauloise minder stinkt als Marlboro.

en wat begrijp je niet?
als je de stank niet riekt besef je niet welke overlast je veroorzaakt. dat bedoel ik met kapot reukorgaan.
Jinny

Bericht door Jinny »

Appelflap, stank is een subjectieve ervaring.
Degene die als nietroker tussen de walmen opgroeit ruikt zo ook niet.

Voorbeeld, ik heb de helft van mijn leven tot nu toe naast een maalderij gewoond.
Pas nadat ik er 5 jaar weg was en weer terug kwam voor een bezoek realiseerde ik me dat die zooi gewoon ruikt.
En kan ik me voorstellen dat mensen het kunnen vinden stinken....

Dito met werkplaatsen waar aan verbrandingsmotoren gewerkt wordt, daar hangt ook een eigen geurtje wat bij de een een prettige herinnering oproept aan de DKW van zijn overgroot opa en de ander een déjà vu aan de verschrikkelijke vakantie waar de cilinderkop stuk ging en de achteras leegliep.....
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Maar hoe gevaarlijk is nu en dan een vlaagje rook op een open terras precies?
roken is kankerverwekkend. wil jij dat risico lopen, be my guest
Dat is niets nieuws voor me, appelflap.
Maar ik vroeg hoe gevaarlijk het was als je op een open terras nu en dan eens een vlaagje rook binnenkreeg.
Is dat hetzelfde als gewoon roken, of in een afgesloten ruimte meeroken?

Verlies je gevoel voor perspectief niet, en reageer eens normaal.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jin schreef:Appelflap, stank is een subjectieve ervaring.
Degene die als nietroker tussen de walmen opgroeit ruikt zo ook niet.

Voorbeeld, ik heb de helft van mijn leven tot nu toe naast een maalderij gewoond.
Pas nadat ik er 5 jaar weg was en weer terug kwam voor een bezoek realiseerde ik me dat die zooi gewoon ruikt.
En kan ik me voorstellen dat mensen het kunnen vinden stinken....

Dito met werkplaatsen waar aan verbrandingsmotoren gewerkt wordt, daar hangt ook een eigen geurtje wat bij de een een prettige herinnering oproept aan de DKW van zijn overgroot opa en de ander een déjà vu aan de verschrikkelijke vakantie waar de cilinderkop stuk ging en de achteras leegliep.....
Inderdaad, ik ben een niet-roker, en heb in het verleden "meegerookt" met mijn vader.
En met mijn "reukorgaan" is niets mis.

Ik "ruik" de rook dan ook wel degelijk, zoals ik dat altijd heb gedaan, en bij hoge concentratie's vind ik het onprettig, maar het is niet zo dat als ik en passant een beetje oppik, dat ik meteen begin te steigeren.

En ik vind mensen die dat wél doen, tenzij ze astma of een andere allergie hebben, toch wat overreageren.
Ook omdat het gevaar voor kanker in die situatie's schromelijk wordt overschat, en onvergelijkbaar is met de gevaren voor diegene die zelf aan de peuk lurkt.

Op datzelfde open terras zal men vele malen meer uitlaatgassen dan sigarettenrook inademen.
Henry Ford
Plaats reactie