Supers boycotten Israëlische producten

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Cactus
Bevlogen

Supers boycotten Israëlische producten

Bericht door Cactus »

Het begin is er eindelijk. Supers boycotten Israëlische producten. Ik doe dit al jaren.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_755872
PietV.
Erelid

Re: Supers boycotten Israëlische producten

Bericht door PietV. »

Cactus schreef:Het begin is er eindelijk. Supers boycotten Israëlische producten. Ik doe dit al jaren.

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... n_1_755872
Het is jammer dat Aldi ondertussen door internationale druk terug gekropen is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Is dat werkelijk zo ?
Kan je zien hoe de kaarten liggen in ons "democratische "westen.
Nou, ik boycot rustig door hoor.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cluny schreef:Einde actie.
Er zit wel een interessant artikel in de link verstopt. Zou goed zijn als de Nederlandse bevolking hiervan op de hoogte is. Het vergemakkelijkt principiële keuzes.

http://www.cordaid.org/media/publicatio ... tion_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

En iedereen vergeet dat het merendeel Palestijnen zijn die op deze plantages werken(echt waar ik heb het met eigen ogen gezien) en zo hun broodnodige geld daar verdienen... :lol:
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Zo kan je ook wel redeneren met kinderarbeid. Als ik weet dat een product met kinderarbeid wordt vervaardigd dan koop ik het mooi niet. Als iedereen dat doet dan zal dat uitbuiten van kinderen hopelijk stoppen.
Zo ook met producten uit Israël. Als er op een product staat dat het in Israël gemaakt of geteeld is, dan komt dat mijn huis niet in. Die Palestijnen zullen ook wel voor een appel en een ei moeten werken als slaven van de Israëlische heersers. Verder kan ik niet zien of het product uit Israël zelf komt of uit de geroofde en bezette Palestijnse gebieden.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

@cactus:
Zou jij iets kopen (niet uit Israël) in de winkel van een jood die pro-israël is?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Mahalingam schreef:@cactus:
Zou jij iets kopen (niet uit Israël) in de winkel van een jood die pro-israël is?
Mijn eerlijke antwoord: N E E !
Alles dat/wie pro Israël is boycot ik.
Je zal best begrijpen waarom als je mijn reacties hebt gelezen.
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Cactus schreef:Die Palestijnen zullen ook wel voor een appel en een ei moeten werken als slaven van de Israëlische heersers.
Wat dat betreft ben je echt een standaard "Palestijnen-zijn-zielig" product. Ik snap niet dat mensen zich pro dit of pro dat uitlaten. Er is altijd een derde kant. De media laten, aan beide kanten overigens, een enorm vertekend beeld zien. Het gewone volk, zowel Joden als Palestijnen, zijn het gewoon allemaal spuugzat. Het is een achterlijk conflict dat al veel te lang voortduurt doordat een minderheid, knettergekke(meestal religieus ook nog) machthebbers gewoon niets willen opgeven in ruil voor vrede.
Iedereen wil maar; graaien en houden en geen duimbreed geven.

Als je het zo aangrijpt ga dan naar de Westbank en ga daar een tijdje wonen. Bezoek ook Israël zelf en praat daar met de gewone man en vrouw op straat. Als je terugkomt hoor ik graag je ervaringen. Ik denk dat je dan heel anders tegen het probleem aankijkt.
Sowieso ga ik altijd voor eigen ervaringen tegenover wat de media me verteld.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Cactus schreef:Die Palestijnen zullen ook wel voor een appel en een ei moeten werken als slaven van de Israëlische heersers.
Grima schreef: Wat dat betreft ben je echt een standaard "Palestijnen-zijn-zielig" product. Ik snap niet dat mensen zich pro dit of pro dat uitlaten. Er is altijd een derde kant. De media laten, aan beide kanten overigens, een enorm vertekend beeld zien. Het gewone volk, zowel Joden als Palestijnen, zijn het gewoon allemaal spuugzat. Het is een achterlijk conflict dat al veel te lang voortduurt doordat een minderheid, knettergekke(meestal religieus ook nog) machthebbers gewoon niets willen opgeven in ruil voor vrede.
Iedereen wil maar; graaien en houden en geen duimbreed geven.
Wat IK ben staat hier niet ter discussie Grima !
Ik heb meer dan voldoende hier geschreven waaruit mag blijken waarom ik het voor de Palestijnen opneem. Puur omdat zij de bestolenen zijn.
Grima schreef: Als je het zo aangrijpt ga dan naar de Westbank en ga daar een tijdje wonen. Bezoek ook Israël zelf en praat daar met de gewone man en vrouw op straat. Als je terugkomt hoor ik graag je ervaringen. Ik denk dat je dan heel anders tegen het probleem aankijkt.
Sowieso ga ik altijd voor eigen ervaringen tegenover wat de media me verteld.
A) Wat ik zou moeten doen staat hier niet er discussie !
B) Het is niet nodig om dáár te zijn om te weten hoe de situatie daar is.
C) De man en vrouw in de straat zijn net als hier onbelangrijk. Het zijn de machtshebbers!
D) Als je alleen op je eigen ervaringen afgaat dan zou bijna niemand meer over de 2de WO of holocaust mogen discussiëren.
E) Ik heb kennissen in Israël waarvan de man een Palestijn is en de vrouw een Nederlandse. Die zijn getrouwd en hebben de Israëlische nationaliteit. Van haar heb ik meer dan voldoende gehoord hoe die mensen daar behandeld worden.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

C) De man en vrouw in de straat zijn net als hier onbelangrijk. Het zijn de machtshebbers!
Een boycot (d.w.z. eentje waar veel mensen aan meedoen) gaat ten koste van de man in de straat en versterkt meestal de machthebbers.
E) Ik heb kennissen in Israël waarvan de man een Palestijn is en de vrouw een Nederlandse. Die zijn getrouwd en hebben de Israëlische nationaliteit. Van haar heb ik meer dan voldoende gehoord hoe die mensen daar behandeld worden.
Een steekproef van 1 geeft niet altijd een juist en volledig beeld.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

gerard_m schreef:
Een boycot (d.w.z. eentje waar veel mensen aan meedoen) gaat ten koste van de man in de straat en versterkt meestal de machthebbers.
Een steekproef van 1 geeft niet altijd een juist en volledig beeld.

Dan moet men die boycot tegen Iran en N Korea ook maar stoppen. Die zouden dan ook contra productief zijn.

Ik heb meerdere voorbeelden van de situ in Israël en Gaza gezien. Die 2 doku's van de EO / Tegenlicht
(Checkpoint en The Wall) staan in mijn geheugen gegrift. Daar was te zien hoe de Palestijnen behandeld worden. Verschrikkelijk. :twisted:
grischa

Bericht door grischa »

Dat de Palestijnen slecht worden behandeld zal ik niet bestrijden.
Wat me wel niet lekker zit, is dat de Palestijnen (vaak niet minder religieus dan de Joden) dan als tegenreactie gaan zeggen de Joden slecht te zullen behandelen (bv Hamas, met hun leus 'de Joden in de zee drijven'). De vraag is, als je de Palestijnen meer macht zou geven, of het er dan beter op wordt.
Waar je (of iig ik) dan op hoopt is een soort Palestijnse (of Joodse, zo je wilt) Mahatma Ghandi die anders reageert, door een verzoenende toon aan te slaan maar dat zie ik nergens.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Even wat cijfertjes.. corrigeer me waar nodig. Ik lees op wikipedia bij Israël:

GDP by sector: agriculture: 2.5%, industry: 31.2%, services: 64.7% (2011 est.)

En dan de export (in volgorde van aandeel):

Export goods: high technology products, telecommunications equipment, military equipment, pharmaceuticals, mechanical machinery and machinery based equipment, cut diamonds and jewelry, agricultural products and foodstuffs, chemicals, textiles and apparel.

En dan de belangrijkste exportpartners:

Main export partners: United States 27.8%
Hong Kong 7.7%
United Kingdom 5.7%
Belgium 4.6%
China 4.3% (2012 est.)

Met de groei van de export van de afgelopen jaren in acht genomen.. en een beetje rekenen.. zou een 100% waterdichte en volledige boycot van alle Israëlische agricultuurproducten door Nederland ze terugbrengen naar het oude exportniveau van 2009 (mondiaal).. (dit is omdat hun export de laatste jaren sterk gestegen is, waaronder ook die naar Nederland overigens).

Effect op de Israëlische economie lijkt me samen te vatten als: nihil.

Ik citeer even willekeurig een site van de overheid uit 2012.
Export:
Nederland exporteerde in 2011 in voor zo'n 1,3 miljard dollar naar Israël, vooral computers, elektrische apparaten auto's en vrachtwagens. Nederland importeerde voor zo'n 2,1 miljard euro uit Israël, vooral medicijnen, computers en groenten en fruit. Het is voor Israël de tweede exportbestemming in Europa.
Daar zit je dan dus.. zonder olijven.. te typen op een computer waarvan waarschijnlijk een aanzienlijk percentage van de software en hardware Israëlisch is en meer heeft opgeleverd dan alle olijven van 10 jaar bij elkaar. :lol:
Plaats reactie