Gepensioneerden zijn wederom de klos

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Cactus
Bevlogen

Re: Gepensioneerden zijn wederom de klos

Bericht door Cactus »

Dikkemick schreef:
Als ik zie wat mijn schoonouders te besteden hebben, is dat inderdaad niet veel, maar de beste mensen doen dan ook niets, behalve wonen, eten en drinken. Behoeften (als reizen en in overdadige luxe leven) blijken toch na pensioen kleiner te worden.
Dat kan voor een aantal gepensioneerden best waar zijn Dikkemick maar indien dit zo is dan mag dit nooit een reden zijn om gepensioneerden collectief zwaarder te belasten dan werkenden.
Ik vind dat iemands persoonlijke levenswijze niets te maken heeft met belastingheffing.
Je zou het ook kunnen omkeren: Iemand die er op los leeft , vaak op vakantie gaat en vaak dure auto's koopt , die moet maar minder belast worden.
Gepensioneerden hoeven niet minder belast te worden dan anderen maar ook niet zwaarder omdat die het volgens sommigen zo goed hebben.
Vergeet ook niet dat gepensioneerden die het redelijk goed hebben met een aanvullend pensioen kloppen ook niet aan voor huursubsidie, zorgsubsidie of welke subsidie dan ook. Sterker, zij komen hiervoor niet eens in aanmerking. Deze gepensioneerden zijn een voorbeeld van zelfzorgzaamheid en dat wordt willens en wetens door onze "fijne sociale" regering kapot gemaakt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Cactus schreef:Nou, Heeck, volgens mij is dit bericht nog niet in de krant te lezen geweest omdat het heet van de naald zojuist op het nieuws van de TV kwam (RTL7)
Verder zijn er veel meer topics die ook in de krant te lezen zijn maar hier gaat het om een discussie. Er zijn natuurlijk mensen die het wel prachtig vinden dat gepensioneerden wederom financieel gepakt worden en weer anderen zullen er hun schande en afkeuring over uiten.
Ik vind dat iedereen percentueel een gelijk deel van zijn of haar inkomen zal moeten inleveren en niet zoals nu bepaalde groepen zoals gepensioneerden, veel, terwijl andere groepen er zelfs op vooruit gaan. :o
Hierover zou ik de mening van anderen wel eens willen horen.
Cactus,
Dat is een heel beperkte visie.
Misschien is eerst het advies van Jagang opvolgen niet zo gek.

Mijn ORK kent ook nog de versie VORK voor situaties waarin slechts naar deelbelangen wordt gekeken.
Ongeveer zoals een advocaat voor zijn klant niet gaat doen alsof hij/zij rechter is die wel het hele plaatje in ogenschouw moet nemen.

De V van VORK staat voor Volledigheid. Daarmee kan je bij je overwegingen ook doen alsof je landsbestuurder bent die de oren niet alleen laat hangen naar: . . . Zijn WEER de klos.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Cactus schreef:Dikkemick schreef:
Als ik zie wat mijn schoonouders te besteden hebben, is dat inderdaad niet veel, maar de beste mensen doen dan ook niets, behalve wonen, eten en drinken. Behoeften (als reizen en in overdadige luxe leven) blijken toch na pensioen kleiner te worden.
Dat kan voor een aantal gepensioneerden best waar zijn Dikkemick maar indien dit zo is dan mag dit nooit een reden zijn om gepensioneerden collectief zwaarder te belasten dan werkenden.
Ik vind dat iemands persoonlijke levenswijze niets te maken heeft met belastingheffing.
Je zou het ook kunnen omkeren: Iemand die er op los leeft , vaak op vakantie gaat en vaak dure auto's koopt , die moet maar minder belast worden.
Gepensioneerden hoeven niet minder belast te worden dan anderen maar ook niet zwaarder omdat die het volgens sommigen zo goed hebben.
Vergeet ook niet dat gepensioneerden die het redelijk goed hebben met een aanvullend pensioen kloppen ook niet aan voor huursubsidie, zorgsubsidie of welke subsidie dan ook. Sterker, zij komen hiervoor niet eens in aanmerking. Deze gepensioneerden zijn een voorbeeld van zelfzorgzaamheid en dat wordt willens en wetens door onze "fijne sociale" regering kapot gemaakt.
Ho even. je slaat een stap over. Ik gun het die 65-plussers van harte en wat mij betreft wordt dit bij de 2-verdieners die goed boven modaal zitten weggehaald. En ja, dat komt omdat ik zelf alleenverdiener ben en ik (net als vele anderen) egoistisch denk. De 2-verdieners die ik ken (en dat zijn er in mijn branche behoorlijk wat) werken echt niet met z'n 2-en alleen om rond te komen en de hypotheek te betalen. De meesten kunnen er zo'n 5X/jaar EVEN tussenuit (ik verafschuw die term inmiddels), terwijl de 65-plusser dus zit te verstoffen omdat hij niets te besteden heeft. Ik stel een eerlijker verdeling voor.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

dikkemick schreef: Nou ja, IK heb in ieder geval niet op Mark gestemd. Maar als je over hypocriet begint, is de PvdA hypocrieter geweest dan de VVD. We zitten nu echt opgescheept met een omgekeerde Robin Hood en ik heb er alle vertrouwen in, dat zit zijn laatste regeer-periode is. Niet dat Nl. dan acuut uit de shit is, maar wellicht krijgen we een IETS socialer beleid.
Alle huidige "establishment"-partijen zijn op dit vlak even hypocriet.
Want geen enkele partij (zelfs de SP niet), trekt het kapitalisme in twijfel, en allen zeggen ze affiniteit met mensenrechten te hebben.

De partijen verschillen alleen van mening over hoe belastinggeld besteed moet worden, en wat er met de kruimels moet gebeuren.
Dat leidt vooral de aandacht af van het feit dat allen niettemin een op kapitalistische leest geschoeide economie voorstaan.
Laatst gewijzigd door Jagang op 17 sep 2013 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Kortom ik denk dat iedereen last heeft van economische tegenwind maar het is wel zo dat een steeds kleiner wordende groep de belastingen mag opbrengen voor het collectief. Heerlijk om zo een beetje te kunnen zeuren :wink:
De belasting wordt nog altijd opgebracht door een overweldigende meerderheid, namelijk door iedereen die niet bij de ca. 7% (anno 2013) werklozen hoort.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik ben benieuwd of iemand een redelijk argument weet om de gepensioneerden zwaarder te belasten. Cactus mag een beperkte visie hebben, maar ik zou wel eens willen weten hoe we het anders zouden moeten zien. De lasten worden niet bepaald op de sterkste schouders gelegd. Eerder op de meest weerloze schouders. Het is natuurlijk maar relatief, maar als deze trend doorzet cumuleert het wellicht tot een zeer aanzienlijk nadeel voor de gepensioneerden.

Ik heb gelukkig weer een ruim maandinkomen teruggekregen van de belasting over 2012, maar zo langzamerhand heb ik het echt nodig. . .
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Kortom ik denk dat iedereen last heeft van economische tegenwind maar het is wel zo dat een steeds kleiner wordende groep de belastingen mag opbrengen voor het collectief. Heerlijk om zo een beetje te kunnen zeuren :wink:
De belasting wordt nog altijd opgebracht door een overweldigende meerderheid, namelijk door iedereen die niet bij de ca. 7% (anno 2013) werklozen hoort.

Maximaal 70 procent van de totale inkomstenbelasting wordt betaald door de 10 procent hoogste inkomens op basis van het CBS-budgetonderzoek kan worden geschat dat de 5 procent hoogste inkomens zo’n 20 procent bijdraagt aan alle belastinginkomsten.
Afbeelding
Afbeelding
bron NRC next checkt
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Maximaal 70 procent van de totale inkomstenbelasting wordt betaald door de 10 procent hoogste inkomens
Waar tover jij die 70% vandaan?
Die zie ik in de tabel nergens terug.
Daar zie ik dat het totaal aan belastingen zoals bijgedragen door de 10% hoogste inkomens 34,2% is.
Overigens lijkt het me ook realistischer om naar het totaal aan belastingen te kijken, en je niet blind te staren op inkomstenbelastingen. (Belastinginkomsten zijn immers niet geoormerkt.)

Al zou het wel de vraag doen rijzen waar die 10% hun voordeeltjes vandaan haalt, als ze 70% zouden bijdragen op het gebied van inkomstenbelasting, maar slechts 34,2% op het totaal.

Hoewel het uiteindelijk natuurlijk toch bijzaak blijft als we ons de vraag stellen:
Valt er van kapitalisme een rechtvaardige economie te smeden?
op basis van het CBS-budgetonderzoek kan worden geschat dat de 5 procent hoogste inkomens zo’n 20 procent bijdraagt aan alle belastinginkomsten.
Dat is nog steeds een minderheid.
Wat overigens ook geldt voor die 34,2% van hierboven.
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef: Waar tover jij die 70% vandaan?
toveren gidswoord?

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... =G1,T&VW=T" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

k ben benieuwd of iemand een redelijk argument weet om de gepensioneerden zwaarder te belasten. Cactus mag een beperkte visie hebben, maar ik zou wel eens willen weten hoe we het anders zouden moeten zien. De lasten worden niet bepaald op de sterkste schouders gelegd. Eerder op de meest weerloze schouders. Het is natuurlijk maar relatief, maar als deze trend doorzet cumuleert het wellicht tot een zeer aanzienlijk nadeel voor de gepensioneerden.
Laten we nu niet doen voorkomen dat alle gepensioneerden nu zo weerloos en zielig zijn. Je bent in eerste instantie wanneer je werkt verantwoordelijk voor je inkomen en je pensioen wat je opbouwt. Als dat aan de magere kant is dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor geweest. Natuurlijk is je pensioen afhankelijk van wat voor werk je hebt verricht, welke opleiding je hebt genoten en welke kansen je hebt gehad. Maar er zijn ook talloze gepensioneerden die bijna geen opleiding hebben gehad en die de kansen hebben gegrepen in het leven en nu een riant pensioen hebben. Slachtoffer is immer de grijze muis die geen risico's neemt in het leven.

Je kunt op je klompen aanvoelen dat in tijden van crisis iedereen aan de beurt is. Ga me nu niet vertellen dat wanneer je met pensioen gaat dat je verwacht dat niemand gedurende mogelijk tientallen jaren aan je pensioen komt. Zo'n 20 jaar geleden voorzag ik zelf al dat met de vergrijzing en daling van het aantal geboortes dit niet houdbaar is. Het is echt niet iets wat plotseling een probleem lijkt te worden.

Veel gepensioneerden die ik ken zitten er warmpjes bij. Hypotheek is afbetaald, de kinderen zijn het huis uit en er hoeft weinig nieuws te worden aangeschaft. Uiteraard is dit niet overal het geval, maar met het aantal gepensioneerden wat er is en het totale vermogen wat ze bij elkaar hebben, is dat een bron van inkomsten van de regering waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. Veel vermogen zit vast in stenen, maar als de hypotheek is afbetaald dan ben je af van je grootste maandelijkse kostenpost. Heb je geen eigen huis, dan heb je daar in het verleden niet voor gekozen (of voor kunnen kiezen) en heb je daar geen vermogen in opgebouwd. Dat is een keuze.

Het lijkt heel leuk om 2-verdiener te zijn totdat één van beide wordt ontslagen. De hele maatschappij is tegenwoordig ingericht op 2-verdieners, een totaal andere situatie dan bijvoorbeeld de jaren 60 of 70. Het is vrijwel onmogelijk om plotseling rond te moeten komen van 1 loon voor een gezin met 2 kinderen. Aangezien er nog meer bezuinigingen aan zitten te komen en er meer ontslagen zullen vallen, zijn er veel families die hun hart vasthouden. Natuurlijk kun je een eventuele tweede auto de deur uit doen, maar de kosten van je kinderen lopen gewoon door. Waarom gaat het zo slecht met de economie? Omdat de 2-verdieners de hand op de portemonnee houden. Die geven relatief veel meer geld uit dan werklozen en gepensioneerden. Er wordt al veel bezuinigd op vakanties, reizen, maar ook op kleding, auto’s en aanschaf van meubels.

Ik lees regelmatig dat men het wegvallen van de Kinderopvang maar gezeik vindt. Maar vergeet niet dat de regering geen overgangsregeling heeft toegepast of dat de opvang is afgebouwd, welnee plotseling sta je voor een voldongen feit. Kinderen dan maar de deur uit, net als je auto? Ik ken talloze mensen die graag kinderen willen maar dit nu uitstellen of zelfs afstellen. Dat zijn wel kinderen die in de toekomst mijn pensioen moeten ophoesten. Zelf moet ik waarschijnlijk al t/m mijn 70ste doorwerken (wie van de huidige gepensioneerden heeft dat gedaan???) en dan is het maar de vraag of het pensioenstelsel nog wel bestaat. Ik zou wel gek zijn om af te zien van een eigen woning (en een woning huren) want dat is mijn spaarpot voor de toekomst. Echter, je neemt dan een risico want als één van beide werkloos wordt dan is de hypotheek niet meer op te brengen. Ik vind mensen naïef die denken dat ze nu pensioen opbouwen en daar straks 100% van kunnen genieten.
Kinderopvang is echt niet gratis en voor de gemiddelde 2-verdiener een hele grote kostenpost. Maar vaak is er geen alternatief. Als ouders al in de buurt wonen, dan wil dat niet zeggen dat ze altijd maar kunnen of willen oppassen. Werken is vaak iets structureels, dus week in en week uit moet er naar een oplossing worden gezocht. Er zijn genoeg gepensioneerden die vrij willen zijn en er opuit willen wanneer ze er zin in hebben. Je kunt niet tegen de Kinderopvang zeggen ‘ik breng ze wanneer het mij uitkomt’, je tekent een contract voor zoveel uren per week gedurende zoveel weken. Dat één van beide ouders dan maar minder moet gaan werken of zelfs moet stoppen met werken is zeer naïef gedacht. Je bent al blij dat je een baan hebt en je moet je vaste lasten betalen. Denk er aan dat het pensioenpotje je eigen huis is. Dan peins je er niet over om je huis te gaan verkopen en te gaan huren. Aangezien veel ouders plotseling voor een voldongen feit werden gesteld, kun je wel nagaan dat een oplossing vinden niet zo eenvoudig is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar wie gaat er volgens de krantenberichten het meest op achteruit?
Jawel...de alleenverdiener met kinderen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Peter van Velzen schreef:Ik ben benieuwd of iemand een redelijk argument weet om de gepensioneerden zwaarder te belasten. Cactus mag een beperkte visie hebben, maar ik zou wel eens willen weten hoe we het anders zouden moeten zien. De lasten worden niet bepaald op de sterkste schouders gelegd. Eerder op de meest weerloze schouders. Het is natuurlijk maar relatief, maar als deze trend doorzet cumuleert het wellicht tot een zeer aanzienlijk nadeel voor de gepensioneerden.

Ik heb gelukkig weer een ruim maandinkomen teruggekregen van de belasting over 2012, maar zo langzamerhand heb ik het echt nodig. . .
Wij zitten in een crisis die veroorzaakt is door de bankenwereld. De redding van de ABN Amro kostte ons al zo'n 30 miljard. Wie mogen nu die rotzooi opruimen? De banken? Welnee, daar gaan de toplieden nog steeds de deur uit met een royale gouden handdruk of krankzinnig hoge bonussen.
Ik heb geen beperkte visie Peter, dat maak jij er van. Ik ben en blijf van mening dat die lasten gelijkmatig verdeeld moeten worden waarbij de echt lage inkomens ontzien behoren te worden.
Waarom niet tijdelijk de 2 hoogste belastingschijven verhogen met enkele procentpunten? Dan draagt iedereen zijn steentje bij. De zwaardere belasting van AOWers is schandalig. Ik heb hier veel reacties gelezen en ik zie dat de algemene opinie is dat AOWers het zo goed hebben. Ja, er zijn AOWers die het goed hebben maar er zijn er ook velen die het veel minder goed hebben. In de naoorlogse jaren was het hard buffelen voor de mensen, 48 en later 40 uur p/w werk met 13 dagen vakantie. Vergelijk dit eens met de huidige situatie. Mogen de AOWers misschien een fatsoenlijke oude dag hebben na al die vele werkuren die zij gemaakt hebben ? De AOW is nooit volledig meegegaan met de inflatie. Pensioenen zijn sinds 2000 nauwelijks geïndexeerd. Dat wordt voor het gemak maar vergeten.
Maar waar ik mij aan erger zijn de opmerkingen dat ouderen geen behoeften meer hebben en daarom financieel maar eens flink moeten worden uitgeknepen.
20% van de NL bevolking schijnt enorm veel geld te bezitten als ik de reactie van Dr Who doorlees.
Maar vergeten wordt dat deze enorm rijken evenveel AOW premie betalen als Jan Modaal. Het maximum voor de AOW premie is iets van 5000 euro. Dat is voor Jan Modaal een flinke hap van rond de 14 a 15 % van zijn bruto inkomen. Voor iemand met een inkomen van 1 ton is dit nog maar 5% en ga zo maar door. M.a.w. Een Multi miljonair merkt die 5000 euro AOW premie niet eens terwijl dit voor Jan Modaal een rib uit zijn financieel magere body is. Zo is het met veel premies die tot 35.000 of 50.000 euro inkomen worden geheven. Zo ook met de Inkomens afhankelijke Bijdrage Zorgwet. Die bedraagt ook 5 tot 7 % die AOWers uit eigen inkomen betalen en gemaximaliseerd is tot ongeveer 3500 euro p/j. Dat stelt voor de puisant rijken niets voor maar voor de AOWers is dit een behoorlijke bijdrage.
Tenslotte vind ik dat het privé leven en uitgaven van gepensioneerden nooit een reden mogen zijn om deze groep maar eens flink "te pakken ". Als dit usance wordt dan kan je beter niet zorgen voor een aanvullend pensioen want dat wordt dan grotendeels later weer zo zwaar belast dat je er niets aan hebt.
Ik heb gelukkig een redelijk goed aanvullend pensioen en heb van niemand financiële bijstand nodig.
Nooit gehad trouwens. Mijn pleidooi doe ik voor andere gepensioneerden die er minder goed voor zitten.
Laatst gewijzigd door Cactus op 17 sep 2013 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

dikkemick schreef:Maar wie gaat er volgens de krantenberichten het meest op achteruit?
Jawel...de alleenverdiener met kinderen!
Dat is eveneens een grote schande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef:Slachtoffer is immer de grijze muis die geen risico's neemt in het leven.
Want iemand die risico's neemt, wordt geen slachtoffer..
Waarin zit 'm het risico dan precies?
Heb je geen eigen huis, dan heb je daar in het verleden niet voor gekozen (of voor kunnen kiezen) en heb je daar geen vermogen in opgebouwd. Dat is een keuze.
Hoe is iets een keuze wanneer je er niet voor hebt kunnen kiezen?
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:toveren gidswoord?
Nee, want het stond gewoon niet in de tabel die je eerder publiceerde.
Als je met een bron komt, ga ik daar in principe op af.
Akkoord.
Niettemin betalen die 10% hoogste inkomens dus ongeveer 34,2% van het totaal aan belastingen.
Zouden we belastingdruk niet beter als een totaal behandelen?
Het wordt namelijk in je eerste tabel ook al gezegd:

"Als gekeken wordt naar de totale vaste lasten van burgers, dus inclusief premies voor sociale verzekeringen, dan blijkt dat de lagere inkomens een ongeveer even groot deel van hun inkomen kwijt zijn aan collectieve lasten als de hogere inkomens"

Kortom: Er is op dit punt eigenlijk weinig aan de hand.
Henry Ford
Plaats reactie