k ben benieuwd of iemand een redelijk argument weet om de gepensioneerden zwaarder te belasten. Cactus mag een beperkte visie hebben, maar ik zou wel eens willen weten hoe we het anders zouden moeten zien. De lasten worden niet bepaald op de sterkste schouders gelegd. Eerder op de meest weerloze schouders. Het is natuurlijk maar relatief, maar als deze trend doorzet cumuleert het wellicht tot een zeer aanzienlijk nadeel voor de gepensioneerden.
Laten we nu niet doen voorkomen dat alle gepensioneerden nu zo weerloos en zielig zijn. Je bent in eerste instantie wanneer je werkt verantwoordelijk voor je inkomen en je pensioen wat je opbouwt. Als dat aan de magere kant is dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor geweest. Natuurlijk is je pensioen afhankelijk van wat voor werk je hebt verricht, welke opleiding je hebt genoten en welke kansen je hebt gehad. Maar er zijn ook talloze gepensioneerden die bijna geen opleiding hebben gehad en die de kansen hebben gegrepen in het leven en nu een riant pensioen hebben. Slachtoffer is immer de grijze muis die geen risico's neemt in het leven.
Je kunt op je klompen aanvoelen dat in tijden van crisis iedereen aan de beurt is. Ga me nu niet vertellen dat wanneer je met pensioen gaat dat je verwacht dat niemand gedurende mogelijk tientallen jaren aan je pensioen komt. Zo'n 20 jaar geleden voorzag ik zelf al dat met de vergrijzing en daling van het aantal geboortes dit niet houdbaar is. Het is echt niet iets wat plotseling een probleem lijkt te worden.
Veel gepensioneerden die ik ken zitten er warmpjes bij. Hypotheek is afbetaald, de kinderen zijn het huis uit en er hoeft weinig nieuws te worden aangeschaft. Uiteraard is dit niet overal het geval, maar met het aantal gepensioneerden wat er is en het totale vermogen wat ze bij elkaar hebben, is dat een bron van inkomsten van de regering waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. Veel vermogen zit vast in stenen, maar als de hypotheek is afbetaald dan ben je af van je grootste maandelijkse kostenpost. Heb je geen eigen huis, dan heb je daar in het verleden niet voor gekozen (of voor kunnen kiezen) en heb je daar geen vermogen in opgebouwd. Dat is een keuze.
Het lijkt heel leuk om 2-verdiener te zijn totdat één van beide wordt ontslagen. De hele maatschappij is tegenwoordig ingericht op 2-verdieners, een totaal andere situatie dan bijvoorbeeld de jaren 60 of 70. Het is vrijwel onmogelijk om plotseling rond te moeten komen van 1 loon voor een gezin met 2 kinderen. Aangezien er nog meer bezuinigingen aan zitten te komen en er meer ontslagen zullen vallen, zijn er veel families die hun hart vasthouden. Natuurlijk kun je een eventuele tweede auto de deur uit doen, maar de kosten van je kinderen lopen gewoon door. Waarom gaat het zo slecht met de economie? Omdat de 2-verdieners de hand op de portemonnee houden. Die geven relatief veel meer geld uit dan werklozen en gepensioneerden. Er wordt al veel bezuinigd op vakanties, reizen, maar ook op kleding, auto’s en aanschaf van meubels.
Ik lees regelmatig dat men het wegvallen van de Kinderopvang maar gezeik vindt. Maar vergeet niet dat de regering geen overgangsregeling heeft toegepast of dat de opvang is afgebouwd, welnee plotseling sta je voor een voldongen feit. Kinderen dan maar de deur uit, net als je auto? Ik ken talloze mensen die graag kinderen willen maar dit nu uitstellen of zelfs afstellen. Dat zijn wel kinderen die in de toekomst mijn pensioen moeten ophoesten. Zelf moet ik waarschijnlijk al t/m mijn 70ste doorwerken (wie van de huidige gepensioneerden heeft dat gedaan???) en dan is het maar de vraag of het pensioenstelsel nog wel bestaat. Ik zou wel gek zijn om af te zien van een eigen woning (en een woning huren) want dat is mijn spaarpot voor de toekomst. Echter, je neemt dan een risico want als één van beide werkloos wordt dan is de hypotheek niet meer op te brengen. Ik vind mensen naïef die denken dat ze nu pensioen opbouwen en daar straks 100% van kunnen genieten.
Kinderopvang is echt niet gratis en voor de gemiddelde 2-verdiener een hele grote kostenpost. Maar vaak is er geen alternatief. Als ouders al in de buurt wonen, dan wil dat niet zeggen dat ze altijd maar kunnen of willen oppassen. Werken is vaak iets structureels, dus week in en week uit moet er naar een oplossing worden gezocht. Er zijn genoeg gepensioneerden die vrij willen zijn en er opuit willen wanneer ze er zin in hebben. Je kunt niet tegen de Kinderopvang zeggen ‘ik breng ze wanneer het mij uitkomt’, je tekent een contract voor zoveel uren per week gedurende zoveel weken. Dat één van beide ouders dan maar minder moet gaan werken of zelfs moet stoppen met werken is zeer naïef gedacht. Je bent al blij dat je een baan hebt en je moet je vaste lasten betalen. Denk er aan dat het pensioenpotje je eigen huis is. Dan peins je er niet over om je huis te gaan verkopen en te gaan huren. Aangezien veel ouders plotseling voor een voldongen feit werden gesteld, kun je wel nagaan dat een oplossing vinden niet zo eenvoudig is.