Gepensioneerden zijn wederom de klos

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Cactus
Bevlogen

Re: Gepensioneerden zijn wederom de klos

Bericht door Cactus »

heeck schreef:
Cactus schreef:Zoals ik schreef waren de hoogste belastingschijven in de vorige eeuw 70 en later 62 % Dat zal jij je ook wel kunnen herinneren. Die werden toch ook zomaar verlaagd tot 52% !
Onlangs werd ook het plafond voor de bijdrage Inkomens Afhankelijke Bijdrage Zorgwet ook verhoogd van 35000 naar 50000 euro inkomen . Als dat zomaar kan dan kan de bijdrage voor de AOW ook best naar een veel hoger inkomensplafond worden verschoven. Daardoor kan het percentage omlaag hetgeen goed uitkomt voor de lagere inkomens en dan komt er voldoende AOW premie binnen zodat er geen AOW uitkeringen meer uit de algemene middelen hoeven te worden gehaald. Dat helpt weer om de uitgaven te verminderen en het budget beter sluitend te maken. Wie betalen dat dan ? Voornamelijk de echt hoge inkomens.
Cactus,

Zoals ik al schreef heb ik niets aan niet gekwantificeerde, nauwelijks geobjectiveerde, en slonzig gerationaliseerde opmerkingen.
En zelfs al had je dat allemaal wel aangeleverd dan ben ik niet in staat om dat alles zonder modellen te evalueren.

Houd er gewoon rekening mee dat ik maar beperkt slim ben.

Roeland
Je opmerkingen vind ik vaak erg denigrerend. Dit is een forum waar mensen zoals ik wat ideetjes in brengen die wellicht door een deskundige kunnen worden beoordeeld op haalbaarheid. Je begon al met je VORK en toen ik als voorbeeld aanhaalde dat er ook zomaar IB schijven konden worden veranderd met meer dan 10%, dat er zomaar een plafond tot waar men een bepaalde premie moet betalen van 35.000 naar 50.000 opschroefde betekenen voor jou dus niets. Die volgens jou "niet gekwantificeerde, nauwelijks geobjectiveerde, en slonzig gerationaliseerde opmerkingen "zijn wel gebaseerd op eerdere en recente veranderingen in het belastingsysteem.
Het zou je sieren hierop eens een reactie te geven ipv denigrerende opmerkingen over mijn voorstellen.
Verder zouden die z.g. kopstukken in de regering eens wat beter hun werk moeten doen want de huidige financiële puinhoop , enorme staatsschuld en het maar niet op gang komen van onze economie is voor een groot deel te wijten aan deze en voorgaande regeringen.
heeck schreef: Houd er gewoon rekening mee dat ik maar beperkt slim ben.
Dat is mij nu wel duidelijk. :wink:
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Samsa schreef:Niet om het een of ander, maar als men 70% gaat heffen weet ik wel wat ik doe: mijn werk zoeken in een ander land. Ik ben nou eenmaal niet zo'n solidair type met wildvreemden.. op een iets kleinere schaal heb ik er daarentegen geen problemen mee.
Ja, zo dacht ik er ook over in de vorige eeuw. Helaas wilde mijn vrouw daar niets van weten. Toch was die hoogste schijf echt 70% of 72 %. Fijne motivatie als je wat extra verdiend had. Die schijf trad n.l. vrij vroeg in. Je hield dan 30 gulden over van de 100 die je als extraatje had verdiend. :(
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Veel rijken zoeken nu al via e.o.a. constructie belastingvoordeel of verkassen naar het buitenland. In tegenstellingtot het buitenland zijn de voetballers hier maar armoedzaaiers. Zo betaalt Bayern Munchen de belasting van de voetballers. Geen wonder dat ze vroeg verkassen. De rijken hebben het niet zien komen aanwaaien. Vaak 70 of meer uur per week werken en geen CAO. Wie wil er ruilen?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Cactus schreef:
Samsa schreef:Niet om het een of ander, maar als men 70% gaat heffen weet ik wel wat ik doe: mijn werk zoeken in een ander land. Ik ben nou eenmaal niet zo'n solidair type met wildvreemden.. op een iets kleinere schaal heb ik er daarentegen geen problemen mee.
Ja, zo dacht ik er ook over in de vorige eeuw. Helaas wilde mijn vrouw daar niets van weten. Toch was die hoogste schijf echt 70% of 72 %. Fijne motivatie als je wat extra verdiend had. Die schijf trad n.l. vrij vroeg in. Je hield dan 30 gulden over van de 100 die je als extraatje had verdiend. :(
Het was nog iets extremer in het verenigd koningkrijk (95%); lang vervlogen tijden,

Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Cactus schreef:Het zou je sieren hierop eens een reactie te geven ipv denigrerende opmerkingen over mijn voorstellen.
Cactus,
Sieren?
Al mijn opmerkingen zijn reacties en gaan allemaal dezelfde kant op, namelijk dat het mij godsonmogelijk is een oordeel te geven over een verzameling losse opmerkingen.

Tussen de regels door mag je vanzelf ook lezen dat ik niet snap hoe jij of iemand anders dat wel zou kunnen. Maar missschien is dat gewoon afgunst, met als alternatief dat ik wat te serieus ben.

Roeland
PS
Wat zou ik moeten met
Cactus schreef:Verder zouden die z.g. kopstukken in de regering eens wat beter hun werk moeten doen want de huidige financiële puinhoop , enorme staatsschuld en het maar niet op gang komen van onze economie is voor een groot deel te wijten aan deze en voorgaande regeringen.
Niets toch.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Cactus schreef: Het zou je sieren hierop eens een reactie te geven ipv denigrerende opmerkingen over mijn voorstellen.
Je, in eerste plaats constructief lijkende ideeën, slaan helaas al vaak om in schaamteloze hoogmoed en het op de vingers tikken van allerlei mensen: die moet zus doen, die moet zo doen. Vaak vergezeld van het woordje 'gewoon' er tussen gezet, om het wat nonchalanter te doen overkomen, naar ik aanneem.

Obama moet maar even 'gewoon' z'n bewijzen laten zien.
Israël moet maar gewoon even stoppen met x en y.
De politici moeten maar even hun werk beter doen.

Emoties raken totaal verweven met argumenten, voor zover het meestal niet blijft bij fossiele resten van argumenten waar ik alle gaten er maar bij moet verzinnen en waar elke bijdrage weer een ander botfragment van een compleet ongerelateerd dier lijkt op te duiken.

Wat is het nut bijvoorbeeld van die 70% opduikelen? Ik heb een halve middag in de bibliotheek moeten zitten om het belastingstelsel uit die tijd op te hoesten en dat is in veel opzichten compleet onvergelijkbaar met nu. Aangezien je geen mooi gesloten systeem hier beschrijft met een proefberekening voor jou als individu en vervolgens dit ook nog eens aan de huidige begroting weet te matchen kan je álles wel roepen, er zit hier immers niemand die het kan tegenspreken omdat we de expertise missen en daarnaast de tijd om dit allemaal na te rekenen.

De kern van het probleem lijkt me gewoon dat jij al zo'n 10-15 jaar langer leeft dan ze vroeger hadden gehoopt, het economisch niet al te best gaat, er dus geld tekort is en daarom moet je nu Euroshopper eten i.p.v. AH Excellent. En dat is kut ja, want die olijven smaken gewoon naar smeerolie.

De vraag is kortom wat heb je fout gedaan of wat ís er fout gegaan (want niet aan alles heb je vast schuld) t.o.v. je leeftijdgenoten? Als ik dit soort artikelen lees lijkt het me wel weer mee te vallen.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Ik begrijp dat we op totaal verschillende golflengten discussiëren. Heeck vindt dat er niet zomaar bepaalde plafonds in heffingen kunnen worden veranderd toen ik het had over een verhoogd plafond voor de AOW premie. Ik toonde aan met bestaande voorbeelden dat dit gewoon wél kan. Bewijs toonde ik met die 72 % belasting in de vorige eeuw, die later gewoon verlaagd werd tot 60 en nu 52%. Ik toonde aan dat het plafond van de Inkomensafhankelijk bijdrage zorg gewoon werd verhoogd van 35.000 tot 50.000 inkomen. Dus met als gevolg méér inkomen voor de zorg.
Waarom ik dat graag zou willen zien met de AOW premies is omdat de huidige AOW uitkeringen voor 20% worden geput uit de algemene middelen. Die hap kan dus worden verminderd of zelfs geheel worden vermeden door meer premies AOW door een hoger plafond waarover de heffingen nu gaan.
Ik ga niet alles uitrekenen omdat een kind kan begrijpen dat er door een hoger plafond de AOW premies zullen stijgen. Dit zal dan vnl ten koste gaan van de echt hoge inkomens die dan evenveel procenten van hun inkomen aan AOW premie betalen als Jan Modaal. Kijk, als jullie dit niet willen of kunnen begrijpen dan kunnen we hierover beter ophouden.
Samsa schreef over mijn bijdragen:
1)Obama moet maar even 'gewoon' z'n bewijzen laten zien.
2)Israël moet maar gewoon even stoppen met x en y.
3)De politici moeten maar even hun werk beter doen.

1)Ja, voor mij is het gewoon logisch dat als je iemand ergens van beschuldigt je daarvoor ook de keiharde bewijzen moet leveren en niet alleen verdenkingen.
2) Hierover ga ik niet in discussie want anders heb ik Israel er weer bijgehaald!
3) Ja, natuurlijk moeten politici hun werk beter doen dan wat zij tot nu toe hebben laten zien. Het schip der staat ligt op de rotsen door een verkeerde koers. Het is een Schettino beleid!

En Samsa, mag ik misschien mijn eigen schrijfstijl gebruiken indien het zo is als jij mij aanwrijft?
Laat mij eens zien waar ik de dingen schreef zoals je hiervoor aangaf.

Maar waar het ook over gaat is de onevenredig hogere belasting voor AOWers met aanvullend pensioen.
Dat dit zo is kan je overal lezen en daarmee ga ik uiteraard als gepensioneerde niet akkoord. Waarom zouden deze gepensioneerden een percentueel zwaardere last moeten dragen dan andere groepen ?
Wat lees ik hier ? Ach, ouderen gebruiken veel minder en die hebben dat geld niet nodig. Wat een kul argument. Alsof alle ouderen hetzelfde zijn en alsof zij allemaal kapitalen op hun bankrekening hebben staan. Ik toonde aan dat wij ouderen in de vorige eeuw ons steentje hebben bijgedragen met enorm hoge belastingen, vele werkuren en weinig vakantie. Als je dan een leuk aanvullend pensioen hebt dat de laatste 10 jaren niet werd geïndexeerd ,dan word je dat ook nog misgund. :shock:
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Conclusie
Volgens persbureau ANP zei PvdA-leider Diederik Samsom gisteren dat ouderen de rijkste groep van Nederland vormen. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat de vermogens onder 55-plussers aanzienlijk hoger liggen dan onder de jongere groepen. De uitspraak van Samsom is dus waar.
Generaliseren is ook een politieke bezigheid.
Vergelijk de jongeren van NU eens met de jongeren van een generatie terug.Dat zou pas eerlijk zijn.
Ik had b.v. destijds geen andere keuze dan een flatje te kopen omdat huren gewoon onmogelijk was omdat er geen woonruimte beschikbaar was. Je moest gehuwd zijn en samen 60 jaar zijn om op een lijst voor een huurwoning te kunnen komen. Hoe kon ik een flatje bekostigen? Door op de grote vaart dag en nacht op zee te zitten, mijn werk a/b te doen en zuinig te leven en te sparen. Na de geboorte van ons eerste kind zijn wij verhuisd en konden van het geld van ons flatje een 1 gezinswoning kopen. In de jaren '80 kon ik dat huis verkopen en kocht een 2 onder 1 kap woning. Door de bubble in de huizenprijzen ben ik nu goed af maar ik kan het geld dat in mijn huis zit niet bij Appie Heyn in de vorm van stenen als betaling gebruiken. Jongeren , zoals onze 2 zonen hebben ook een woning gekocht en zijn natuurlijk bezig met de aflossing voor die woning. Logisch dat hun bezit uit schulden bestaat vanwege een "eigen huis".
Ouderen hebben wellicht een eigen huis maar wie zegt dat die allemaal afbetaald zijn ? En wat kan je doen met zo'n bezit? Het is kapitaal dat verborgen zit in stenen en grond tenzij je je huis verkoopt.
Maar er zijn ook veel ouderen die geen eigen huis hebben en dus niet zó "rijk" zijn.
Als de jongeren van nu die een eigen huis hebben gekocht oud zijn dan zitten zij er even goed bij als de ouderen van nu met een eigen huis.
Als ik dat lijstje van Dr Who lees dan schijnen die 20% rijken die de meeste belasting betalen allemaal ouderen te zijn. Of niet ?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In de toekomst is pensioen en zorg onbetaalbaar. Je kunt nooit verschillende generaties goed met elkaar vergelijken. Iedereen moet er altijd maar het beste van maken. :)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

lanier schreef:In de toekomst is pensioen en zorg onbetaalbaar. Je kunt nooit verschillende generaties goed met elkaar vergelijken. Iedereen moet er altijd maar het beste van maken. :)
Yep we kunnen niet allemaal babyboomers zijn.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Samsa schreef: Als ik dit soort artikelen lees lijkt het me wel weer mee te vallen.
Mooie generalisatie van Samson.
Kan ik ook hoor, zijn generatie heeft gestudeerd (hun ouders gingen soms al met 14 jaar naar een baas) van het geld dat de 'oudjes' verdient hebben.
Voorbeeld: mijn kinderen gingen studeren en pa ging meer overuren draaien omdat mogelijk te maken.

En dat vermogen van veel van die 'oudjes' is de som van nogal wat extreem rijken en heel veel ouderen die een pensioen hebben van onder de 450 euro.
En van een andere groep zit het gewoon in hun huis, daar kunnen ze dus weinig mee Ja, die zelfde generatie die straks erven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef:In de toekomst is pensioen en zorg onbetaalbaar. Je kunt nooit verschillende generaties goed met elkaar vergelijken. Iedereen moet er altijd maar het beste van maken. :)
Onbetaalbaar? Dat bestaat niet! Duur dat bestaat wel!
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef:In de toekomst is pensioen en zorg onbetaalbaar.
Maar gelukkig mogen de beursratten van pensioenfondsen straks nog meer risico nemen met het ingelegde geld.

http://www.iede.nl/news/2013_2866/pensi ... eer-risico" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verschil met een gokmachine is dat je in de laatste je geld vrijwillig kwijt kan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
lanier schreef:In de toekomst is pensioen en zorg onbetaalbaar.
Maar gelukkig mogen de beursratten van pensioenfondsen straks nog meer risico nemen met het ingelegde geld.

http://www.iede.nl/news/2013_2866/pensi ... eer-risico" onclick="window.open(this.href);return false;

Het verschil met een gokmachine is dat je in de laatste je geld vrijwillig kwijt kan.
Het enige doe het zelf product dat overblijft is banksparen nu spaarloon is afgeschaft en ook de levensloop in de toekomst stopt. Ik ben als zelfstandige niet van plan om ook maar iets aan een pensioenfonds over te laten. Het is vreemd dat je als werknemer tot een pensioenfonds veroordeelt wordt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Onbetaalbaar? Dat bestaat niet! Duur dat bestaat wel!
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... betaalbaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Yep we kunnen niet allemaal babyboomers zijn.
Dat betekent dat ik tot zeker m'n 70-72ste moet werken omdat voorgaande generaties verzaakt hebben om genoeg kinderen te nemen die mijn pensioen en die van mijn kinderen moeten betalen. Ook de huidige generaties nemen niet genoeg kinderen. Vraag is of er genoeg werk zou zijn voor al die mensen, maar we weten dat het inwoneraantal van Nederland op den duur zal dalen tot misschien wel 11 miljoen. Dus Zorg en Pensioen worden onbetaalbaar en het vermogen wat ik mijn eigen huis heb zitten heb ik misschien wel niets aan vanwege overschot aan woningen. Daarnaast MOET ik zeker 10 jaar langer werken dan mensen die nu met pensioen zijn.
Plaats reactie