Gepensioneerden zijn wederom de klos
Moderator: Moderators
Re: Gepensioneerden zijn wederom de klos
Er wordt veel te veel verspild in de zorg.
Toen mijn vader uit het ziekenhuis terug kwam om thuis in alle rust te overlijden, kreeg hij nota bene nog een bestellijst voor medicatie mee van heb-ik-jou-daar.
Medicamenten die hij niet eens meer tot zich wilde- en kon nemen.
Gelukkig was er een alerte huisarts die daar in ons geval snel tussen is gesprongen.
Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?
Toen mijn vader uit het ziekenhuis terug kwam om thuis in alle rust te overlijden, kreeg hij nota bene nog een bestellijst voor medicatie mee van heb-ik-jou-daar.
Gelukkig was er een alerte huisarts die daar in ons geval snel tussen is gesprongen.
Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
- Banned
heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef: Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?
appelfflap schreef:heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef: Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?
Jagang schreef:Toen mijn vader uit het ziekenhuis terug kwam om thuis in alle rust te overlijden,

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ja natuurlijk wel maar het moet wel binnen de perken blijven. Mijn schoonvader moest iedere dag 18 verschillende pillen slikken. Toen hij in het ziekenhuis werd opgenomen stopte de behandelende arts daar direct mee. Dat de goede man ook ouderdoms suikerziekte had , had de huisarts nooit ontdekt. En maar pillen voorschrijven die meer kwaad dan goeds deden.appelfflap schreef:heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef: Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?

Een arts die stopt met medicatie? Ik krijg juist het idee dat mensen in een ziekenhuis nooit meer dood mogen gaan. Dat er nog behandeld (ingrijpende onderzoeken worden gedaan) wordt vlak voordat iemand de koelcel ingeschoven wordt.Cactus schreef:Ja natuurlijk wel maar het moet wel binnen de perken blijven. Mijn schoonvader moest iedere dag 18 verschillende pillen slikken. Toen hij in het ziekenhuis werd opgenomen stopte de behandelende arts daar direct mee. Dat de goede man ook ouderdoms suikerziekte had , had de huisarts nooit ontdekt. En maar pillen voorschrijven die meer kwaad dan goeds deden.appelfflap schreef:heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef: Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
anecdotische bewijsvoering is soms problematischFish schreef:appelfflap schreef:heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef: Maar hoeveel medicatie kan na zo'n "grapje" de gehaktmolen in?Jagang schreef:Toen mijn vader uit het ziekenhuis terug kwam om thuis in alle rust te overlijden,
waarover gaat het?
tot wanneer moet je behandelen, hoever mag/moet je gaan, mag je de verzorging van oudjes herleiden tot een zuiver financiële kwestie, moet je ervan uitgaan dat artsen NIET het beste voor hebben met hun patiënten maar hen enkel willen uitzuigen,...
dat is een ethische heel lastige discussie
dit herleiden tot incompetente artsen lijkt me niet verstandig
tuurlijk moet je besparen maar we gaan toch geen maximumleeftijd invoeren hé? Dat zou nochtans heel veel oplossen
Het is toch echt gebeurd. Vanwege die niet door de huisarts ontdekte suikerziekte moest ook nog eerst een grote teen worden geamputeerd om dat die niet meer te redden was.dikkemick schreef: Een arts die stopt met medicatie? Ik krijg juist het idee dat mensen in een ziekenhuis nooit meer dood mogen gaan. Dat er nog behandeld (ingrijpende onderzoeken worden gedaan) wordt vlak voordat iemand de koelcel ingeschoven wordt.
Zijn longen waren door jarenlang zwaar roken niet meer in staat om het lichaam van de nodige zuurstof te voorzien en de man kon alleen nog zittend slapen omdat liggend de longen niet meer werkten.
Een week later overleed hij verbonden aan een infuus met een verdovend middel. Een soort passieve euthanasie denk ik.
Palliatieve zorg.Cactus schreef: Een soort passieve euthanasie denk ik.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat denk ik in dit geval ook. Want ALS er ook nog maar enigszins ergens een naald in gestoken kan worden...Fish schreef:Palliatieve zorg.Cactus schreef: Een soort passieve euthanasie denk ik.
(en ik VREES dat dit juist daar gebeurt waar maatschappen de dienst uitmaken, niet de artsen in loondienst).
En dit is geen vermoeden maar ondervind ik (bijna) dagelijks.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Appelflap, ik heb het nergens over een maximum leeftijd.appelfflap schreef:tuurlijk moet je besparen maar we gaan toch geen maximumleeftijd invoeren hé? Dat zou nochtans heel veel oplossenFish schreef:appelfflap schreef:heb je vanaf een bepaalde leeftijd geen recht meer op levenskwaliteit met behulp van onder andere medicatie?Jagang schreef:Toen mijn vader uit het ziekenhuis terug kwam om thuis in alle rust te overlijden,
Maar misschien moet er per geval wel overlegd worden over een "maximaal verslechterde conditie".
Als iemand op leeftijd is, ernstig ziek, er weinig zin meer in heeft, en naast uitgezaaide kanker ook nog eens kampt met invaliderende rugpijnen, wiens perspectief na veel leuren en trekken op zijn best misschien nog een paar maanden is...
Als zo iemand naar huis gaat om te overlijden, dan ga je daar toch geen grote zak pillen meer in stoppen, omdat dat nou eenmaal een formaliteit is?
Dan lijkt pijnbestrijding me afdoende.
Maar goed, dit raakt wel weer ver van de pensioenen af.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
- Banned
dat los je wel op met een maximumleeftijdJagang schreef: Maar goed, dit raakt wel weer ver van de pensioenen af.

het probleem is dat je nooit wetgeving op maar vh individu kunt maken
je hebt algemene grenzen nodig (waar wel/niet) en die grenzen zijn arbitrair
in Belgie heb je een relatief uitgebreide euthanasiewetgeving en voor mij is die te streng en andere zijn bang dat men de oudjes te makkelijk de nek zou kunnen omwringen
en over het thema
sociaal snijden is voor regeringen vaak de makkelijkste oplossing om te besparen. nu zijn het de oudjes, gisteren waren het de zieken (privatisering) en morgen zijn het misschien de gehandicapten.
toch af en toe nadenken in dat stemhokje (rechts bespaart graag sociaal)
Ik ben het er niet mee eens dat er een regel moet zijn om iemand die zeer binnenkort sterven gaat, een zak medicijnen mee te geven voor het ondersteunen van allerlei al enige tijd haperende lichaamsfunctie's. (Zoals thyrax voor de schildklier en plastabletten tegen een hoge bloeddruk. Who gives a fuck? Of morfinepillen terwijl al duidelijk was dat hij een pomp zou krijgen..)appelfflap schreef:het probleem is dat je nooit wetgeving op maar vh individu kunt maken
je hebt algemene grenzen nodig (waar wel/niet) en die grenzen zijn arbitrair
Volgens mij kunnen artsen daar met de patiënt en/of nabestaanden prima zelf uitkomen.
In mijn voorbeeld had mijn vader eigenlijk euthanasie gewild, maar daar is het niet van gekomen omdat zijn conditie dermate zwak was dat de aanvraag waarschijnlijk meer tijd zou kosten dan hij nog te gaan had.in Belgie heb je een relatief uitgebreide euthanasiewetgeving en voor mij is die te streng en andere zijn bang dat men de oudjes te makkelijk de nek zou kunnen omwringen
Dus hebben we daar toen van afgezien, en gekozen voor het natuurlijke proces van versterven (dat eigenlijk in het ziekenhuis al spontaan was begonnen), later ondersteund met sedatie.
Ik ben voor een hele andere economische inrichting (in tegenstelling tot het gehele huidige bestel, van links tot rechts), maar op dit moment zullen we het er nog even mee moeten doen.en over het thema
sociaal snijden is voor regeringen vaak de makkelijkste oplossing om te besparen. nu zijn het de oudjes, gisteren waren het de zieken (privatisering) en morgen zijn het misschien de gehandicapten.
toch af en toe nadenken in dat stemhokje (rechts bespaart graag sociaal)
Over die inrichting begin ik snel een topic (ben me nog even op eea aan het inlezen), en dan maar hopen dat er reactie's gaan komen.
Gezien mijn eerdere genegeerde kanttekeningen in dit topic, kan ik niet zeggen dat ik in dat laatste zonder meer vertrouwen heb.
Henry Ford
Henry Ford
Bij deze dus: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 12&t=12916" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
Henry Ford
Is dit artikel al langsgekomen?
Beste 60-plussers, ik schrik van jullie schaamteloze egoïsme en onwetendheid
Inclusief een punt-voor-punt verwerping van enkele argumenten die hier ook opdoken.
Beste 60-plussers, ik schrik van jullie schaamteloze egoïsme en onwetendheid
Inclusief een punt-voor-punt verwerping van enkele argumenten die hier ook opdoken.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Samsa,
Dat levert tenminste benoembare punten om op in te gaan!
Of om aan te vullen tot het ORK-nivo.
Roeland
Dat levert tenminste benoembare punten om op in te gaan!
Of om aan te vullen tot het ORK-nivo.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.