Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Roken

Bericht door Jinny »

Yep, ik heb gerookt omdat ik sociaal meedeed.
Maar ik heb privé redenen om het (vrijwel) niet meer te doen, en mijn lichaam heeft geen seconde last gehad van ontwenningsverschijnselen.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

Jin schreef:Yep, ik heb gerookt omdat ik sociaal meedeed.
Maar ik heb privé redenen om het (vrijwel) niet meer te doen, en mijn lichaam heeft geen seconde last gehad van ontwenningsverschijnselen.
Echt ontzettend knap hoor! Heb er grote bewondering voor! =D> =D> =D>
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
Jinny

Bericht door Jinny »

Zo knap is dat niet, gewoon stoppen, en het restant op de keukenkastjes laten liggen.
Het enige moeilijke moment had ik een poosje als ik in de auto stapte, gewoon als ik was om de auto te starten en iets op te steken.....
Maar dat was niets meer dan een gewenning die ik vlot kwijt was....
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

kiks schreef:
dikkemick schreef:Je opmerking m.b.t. roken: Men doet het gewoon omdat hij/zij het lekker vindt. wil ik tegenspreken, omdat men doorgaans rookt omdat met MOET! Het lichaam snakt (schreeuwt) naar de volgende nicotineshot en dan zegt men heel tevreden: "Mmmm wat lekker" "Wat ontspannend" terwijl het gewoon de volgende cold turkey tegengaat.
Maak van overdrijven niet je vak. Wat je beweert zal hier en daar wel opgaan, maar is niet vanzelfsprekend. Met name je uitdrukking "snakt (schreeuwt)" is klinklare onzin.

Groet

kiks
Misschien dat ik met "schreeuwen" lichtelijk overdrijf. Maar al sik mijn buurman iedere 20 minuten in de tuin (door weer en wind) zijn heerlijke stokje zie opsteken, dan heb ik niets teveel gezegd. Hij MOET roken.
Hij staat daar absoluut niet omdat hij het zo gezellig/sociaal vindt. Hij staat er immers alleen. M.a.w. Dat snakken waar ik het net over had geldt voor veel rokers zeker wel....
Het ongemakkelijke gevoel moet weggerookt worden. In mijn ogen nog steeds een zielige vertoning.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:
dikkemick schreef: Maar wat nou als je een medicijn voorgeschreven krijgt dat op dieren is getest?

Je opmerking m.b.t. roken: Men doet het gewoon omdat hij/zij het lekker vindt. wil ik tegenspreken, omdat men doorgaans rookt omdat met MOET! Het lichaam snakt (schreeuwt) naar de volgende nicotineshot en dan zegt men heel tevreden: "Mmmm wat lekker" "Wat ontspannend" terwijl het gewoon de volgende cold turkey tegengaat.
Zoals ik al zei: inderdaad zijn de meeste dingen op dieren getest. Maar dingen als medicijnen heb je in bepaalde gevallen gewoon nodig. Dat geldt natuurlijk niet voor sigaretten en alcoholische dranken.
En het is ook niet helemaal waar dat roken op een gegeven moment 'moet.' Want ik ken verschillende mensen die eerst ontzettend veel rookten, maar nu 100% gestopt zijn. Waaronder m'n eigen vader.
Ik zeg niet dat het niet ontzettend zwaar kan zijn hoor. Soms is het inderdaad te moeilijk en haken mensen af. Maar dan kunnen ze altijd nog hulp zoeken, bijvoorbeeld bij de huisarts, toch?
Zeker! Maar het blijft tussen de oren zitten omdat het BOCHT met hoofdletters is. Karakter is het enige dat telt, waarbij ik dan eigenlijk al snel denk: Iemand met karakter begint niet te roken...
p.s. gebruik je mascara e.d.? Zelfs dit wordt op dieren getest.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

dikkemick schreef:Het ongemakkelijke gevoel moet weggerookt worden. In mijn ogen nog steeds een zielige vertoning.
Dat geldt dan misschien voor je buurman, maar dergelijke kwalificerende opmerkingen richting alle andere rokers te maken gaat niet één, maar een behoorlijk aantal bruggen te ver. Doen of roken een ongemakkelijk gevoel zou moeten verdrijven? Ik ken dat gevoel als ex-roker niet, en heb dat ook nooit gehad. Als ik trouwens straks een biertje neem doe ik dat ook niet om een ogemakkelijk gevoel weg te krijgen. :wink:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

kiks schreef:
dikkemick schreef:Het ongemakkelijke gevoel moet weggerookt worden. In mijn ogen nog steeds een zielige vertoning.
Dat geldt dan misschien voor je buurman, maar dergelijke kwalificerende opmerkingen richting alle andere rokers te maken gaat niet één, maar een behoorlijk aantal bruggen te ver. Doen of roken een ongemakkelijk gevoel zou moeten verdrijven? Ik ken dat gevoel als ex-roker niet, en heb dat ook nooit gehad. Als ik trouwens straks een biertje neem doe ik dat ook niet om een ogemakkelijk gevoel weg te krijgen. :wink:

Groet

kiks
Wacht even. Bier en alcohol. Ik kan ook genieten van een biertje ALLEEN in het weekend. Als ik iedere 20 minuten een pilsje MOET drinken heb ik toch echt een probleem. De roker niet. Dat is maatschappelijk geaccepteerd. Nou, niet door mij.
Natuurlijk zijn er rokers die bij gelegenheid roken, maar die zijn op 1 hand te tellen. De meesten zijn toch echt verslaafd aan het stokje. De houding, de gewoonte, de nicotine! Waarom roken de meeste rokers? Omdat het echt zo lekker is? Omdat het sociaal is?? Nee hoor. Ook de overburen staan in weer en wind buiten, gezellig sociaal te zijn. Het is het bocht nicotine dat doet roken. De meeste rokers (die ene gelegeheidsroker daargelaten) rookt omdat hij of zij slaaf is van meester nicotine.
En excuus als ik mensen beledig, maar ik vind roken de meest irritante smerige asociale gewoonte waar ik mee bekend ben. Maar nogmaals: Dat is mijn mening. Dat het verslavend is, is dan weer niet een mening maar een feit.
Einstein/Mick
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

dikkemick schreef: Dat is mijn mening.
Daarmee moeten we het dan maar doen. :wink:
Dat het verslavend is, is dan weer niet een mening maar een feit.
Onjuist. Er zijn mensen verslaafd aan roken. Er zijn ook mensen verslaafd aan alcohol. Gelukkig niet iedereen. Ik drink met genoegen zo nu en dan een glas, en een paar keer per jaar geniet ik van het roken van een lekkere sigaar. Dat laatste meestal samen met iemand die nooit gerookt heeft. Gewoon omdat het lekker ruikt. Maar dat is een kwestie van smaak. :)

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

kiks schreef:
dikkemick schreef: Dat is mijn mening.
Daarmee moeten we het dan maar doen. :wink:
Dat het verslavend is, is dan weer niet een mening maar een feit.
Onjuist. Er zijn mensen verslaafd aan roken. Er zijn ook mensen verslaafd aan alcohol. Gelukkig niet iedereen. Ik drink met genoegen zo nu en dan een glas, en een paar keer per jaar geniet ik van het roken van een lekkere sigaar. Dat laatste meestal samen met iemand die nooit gerookt heeft. Gewoon omdat het lekker ruikt. Maar dat is een kwestie van smaak. :)

Groet

kiks
Tja, dat is het nadeel van een mening. niet wetenschappelijk gefundeerd en onwrikbaar.
Wikipedia begint als volgt:
Rookverslaving is de verslaving aan het roken van tabak, en wordt veroorzaakt door de stof nicotine en de daaraan gekoppelde geestelijke verslaving. Jaarlijks sterven steeds meer mensen aan de gevolgen van hun jarenlange rookverslaving[1], de verwachting
...
en
Nicotine is de snelst verslavende drug ter wereld. Nicotine activeert het beloningssysteem van de hersenen en het blokkeert tegelijkertijd het systeem dat de beloning moet afremmen. Het wordt daarom ook de snelst verslavende drug genoemd. Het roken van enkele sigaretten binnen enkele weken zorgt er al voor dat de hersenen een (licht) signaal afgeven, dat bij rokers die al wat langer roken als 'trek in een sigaret' wordt ervaren. Na 30-60 minuten...
En nu zal dit verslavende gedrag ongetwijfeld met de genen van de persoon samenhangen. De 1 zal gevoeliger zijn voor deze verslaving dan de ander, maar ik mag hopen dat we het er over eens zijn dat nicotine BOCHT is.
En uiteraard is alcohol dat ook, echter gaat dit topic over roken...
Nogmaals: IK (persoonlijk) heb er geen goed woord voor over.
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

maar ik mag hopen dat we het er over eens zijn dat nicotine BOCHT is.
Zondermeer, ik denk dat iedereen het daar wel over eensch is.
Alleen heeft de een minder last dan de ander.
Lucy
Forum fan

Bericht door Lucy »

dikkemick schreef: p.s. gebruik je mascara e.d.? Zelfs dit wordt op dieren getest.
Nee, ik gebruik geen make-up. Maar er is goed nieuws: sinds 1998 al is het verboden om cosmetica in Nederland op dieren te testen. En sinds maart 2013 is het verboden dat op dieren geteste cosmetica nog de EU in komt (m.u.v. Frankrijk). Dus als ik het goed begrijp is alle cosmetica, dus ook make-up, binnen de EU proefdiervrij! :)
-'Mits goed gelezen, is de Bijbel het beste argument
voor atheïsme ooit.' (I. Asimov)
-'Ik ben tegen religie omdat dat ons voorhoudt tevreden te zijn met het niet snappen van de wereld.' (R. Dawkins)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lucy schreef:
dikkemick schreef: p.s. gebruik je mascara e.d.? Zelfs dit wordt op dieren getest.
Nee, ik gebruik geen make-up. Maar er is goed nieuws: sinds 1998 al is het verboden om cosmetica in Nederland op dieren te testen. En sinds maart 2013 is het verboden dat op dieren geteste cosmetica nog de EU in komt (m.u.v. Frankrijk). Dus als ik het goed begrijp is alle cosmetica, dus ook make-up, binnen de EU proefdiervrij! :)
Tja Lucy, het blijft een lastig dilemma. Zoals met medicijnen welke b.v. duizenden/miljoenen mensen kunnen redden, maar waarvoor wel eerst uitgebreid getest moet worden. Helaas valt de keus in eerste instantie op dieren, daarna op vrijwilligers (mensen).
Ik zou geen andere (betere) manier weten...

Zie nu pas dat dit in het roken-topic staat...
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Lucy schreef:
Dat betekent dus dat het wordt uitgeprobeerd op de consument!
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

En van die consumenten hebben we er ook zat.... (DES dochters).....................
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Jin schreef:En van die consumenten hebben we er ook zat.... (DES dochters).....................
Alleen is dit lastig te testen. Moet je 20 tot 30 jaar testen...
Einstein/Mick
Plaats reactie