Ontwikkeling computermodel van menselijk brein van start

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Ontwikkeling computermodel van menselijk brein van start

Bericht door lanier »

http://www.nu.nl/tech/3596106/ontwikkel ... start.html" onclick="window.open(this.href);return false;

130 Europese onderzoeksinstituten zijn gestart met the Human Brain Project waarbij wordt geprobeerd het menselijk brein in een supercomputer na te maken.
hotmail
Geregelde verschijning

Re: Ontwikkeling computermodel van menselijk brein van start

Bericht door hotmail »

voor een goede, lees gezonde, ontwikkeling van het brein, is een verzorgende externe factor van levensbelang, een rol die vaak vervuld wordt door de moeder, die mede dankzij de draagtijd een zeer nauwe band heeft met o.a. de hartslag en dus bloedstroom van het te ontwikkelen brein.
maar de omgeving is ook erg belangrijk.

ik ben benieuwd wie deze taak op zich zou nemen...
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

hotmail schreef:voor een goede, lees gezonde, ontwikkeling van het brein, is een verzorgende externe factor van levensbelang, een rol die vaak vervuld wordt door de moeder, die mede dankzij de draagtijd een zeer nauwe band heeft met o.a. de hartslag en dus bloedstroom van het te ontwikkelen brein.
maar de omgeving is ook erg belangrijk.

ik ben benieuwd wie deze taak op zich zou nemen...
Bij een computermodel is het waarschijnlijk een computernerd die de rol van de moeder op zich gaat nemen.
Er zijn al een hoop vacatures geplaatst. Rotfl .

Moeder gezocht voor computermodel van het menselijk brein m/v . Academisch niveau is een vereiste.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

ehm, in het stuk staat:

Het uiteindelijke doel is niet om een menselijke robot te maken, maar een model dat door de wetenschap kan worden gebruikt om tests op te doen. Zo zou over tien jaar op zeer gedetailleerd niveau het effect van medicijnen of andere wijzigingen in de hersenen moeten kunnen worden gemeten.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef:ehm, in het stuk staat:

Het uiteindelijke doel is niet om een menselijke robot te maken, maar een model dat door de wetenschap kan worden gebruikt om tests op te doen. Zo zou over tien jaar op zeer gedetailleerd niveau het effect van medicijnen of andere wijzigingen in de hersenen moeten kunnen worden gemeten.
Denk men dat het effect heeft als een Robot medicijnen slikt?!?
Ik wens u alle goeds
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Dat weet ik wel want ik lees namelijk wel wat er staat , maar dit was gericht op onze nieuwe huistrol. Die interessant loopt te doen met nietszeggende bijdragen.
ik konhet niet laten om er op te reageren terwijl ik beter zou moeten weten . sorry :oops:
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Waanzinnig interessant bericht dit. Ik ben zeer benieuwd waar dit gaat eindigen over 10 jaar. Je moet je eens voorstellen wat dit kan betekenen om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in zaken als alzheimer.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Het effect van medicijnen of andere wijzigingen meten in een model, dat is inderdaad merkwaardig neergeplempt. Moet dat niet zijn: "een gedetaileerd beeld krijgen van het verwachtte effect van medicatie en andere wijzigingen".

Ik blijf vooralsnog skeptisch. Ik denk dat de ontwikkeling van dit model welleens meer van belang kan blijken de komende 10 jaar (en ik denk zelfs de 10 jaar daarna) dan het model zelf.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Cas schreef:Waanzinnig interessant bericht dit. Ik ben zeer benieuwd waar dit gaat eindigen over 10 jaar. Je moet je eens voorstellen wat dit kan betekenen om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in zaken als alzheimer.
Ik was even afgeleid, maar ik ben ook benieuwd waar dit toe zal leiden.

Het kan het begin zijn van een werkelijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen_in_een_vat" onclick="window.open(this.href);return false; , dan is het niet langer een gedachte experiment .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Hier is de website https://www.humanbrainproject.eu/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Krautsjo schreef: Het kan het begin zijn van een werkelijk http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen_in_een_vat" onclick="window.open(this.href);return false; , dan is het niet langer een gedachte experiment .
Dat denk ik niet, aangezien a brain in a vath feitelijk uitgaat van een brein wat in een lichaam gezeten heeft en als zodanig dus ontwikkeling door heeft gemaakt.

Groet,

Bob
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Krautsjo schreef:Bij een computermodel is het waarschijnlijk een computernerd die de rol van de moeder op zich gaat nemen.
Er zijn al een hoop vacatures geplaatst. Rotfl .

Moeder gezocht voor computermodel van het menselijk brein m/v . Academisch niveau is een vereiste.

De vraag is natuurlijk wel in hoeverre "nurture" invloed heeft op "nature", en daarmee ook op het effect van medicijnen. Verkeerde stimuli, of de afwezigheid daarvan. kunnen een brein behoorlijk verkloten.
(Er van uit gaande dat het genoemde model werkelijk het menselijk brein gaat representeren.)

MAW: Ontstaan hieruit wel werkelijk bruikbare theorieën?
De indruk ontstaat (maar wellicht dat men daarover onvolledig is geweest naar buiten toe) dat men hier een paar stapjes overslaat.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jagang schreef: De vraag is natuurlijk wel in hoeverre "nurture" invloed heeft op "nature", en daarmee ook op het effect van medicijnen. Verkeerde stimuli, of de afwezigheid daarvan. kunnen een brein behoorlijk verkloten.
(Er van uit gaande dat het genoemde model werkelijk het menselijk brein gaat representeren.)
Je moet ook afvragen in hoeverre medicatie, tot "nurture" aanzet, en inhoeverre dit een wenselijke invloed is op de nurture. Medicijnen en medicijngebruik staan, net zo min als allerlei ander "gezondheidsgedrag" niet buiten cultuur.

Groet,

Bob
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Blues-Bob schreef:Je moet ook afvragen in hoeverre medicatie, tot "nurture" aanzet, en inhoeverre dit een wenselijke invloed is op de nurture. Medicijnen en medicijngebruik staan, net zo min als allerlei ander "gezondheidsgedrag" niet buiten cultuur.

Groet,

Bob
Dat lijkt me weer een volgende stap, maar inderdaad.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Basis van dit project is om er achter te zien komen wat ons tot mens maakt. Opvoeding, karakter en ziektes spelen daarin geen rol. Ook al is iemand ernstig ziek, slechte opvoeding gehad en is psychopaat, dan nog is deze persoon een mens.
Plaats reactie