sjun schreef:Laat ik met een begrijpeleijk voorbeeld komen van waar ik me aan erger: De wijze waarop Heidegger tot definitief fout bestempeld wordt door mensen met een historische kennis die Heideegger op dat moment nog niet kon hebben omdat hij dacht in lotsbestemmingen. Hij meende daaraan actief vorm te moeten geven tijdens de jaren dertig voordat hij zich van de terecht in opspraak geraakte partij verwijderde.
Waar ik me vooral aan erger is dat mensen Heidegger nog steeds goedpraten terwijl Heidegger zich nog nooit heeft uitgesproken over die tijd, laat staan ook maar blijk gegeven te hebben dat hij dat niet bedoelde. Overigens hadden de Nazi's een prachtig manifest "Mein Kampf"
Bij onze afserveerders wordt de kreet fout in de oorlog driftig gereciteerd alsof daarmee recht gedaan zou worden aan de man en zijn situatie en alsof daarmee meteen maar alles is gezegd over wat de man aan gedachtenconstructies bouwde over het zjin en en zijnde. Dat resolute oppervlakkige afserverenHet doet me wat denken aan een cartoonrel waarvan de deelnemers zichzelf ook graag achteraf als aan de goede kant staand hoopten te profileren terwijl doorheen de opwinding al vlot zichbaar werd dat deze mensen vooral kabaal maakten, trachtten zichzelf te overschreeuwen voordat de ander dat lawaai eens kritisch zou bevragen en ze het antwoord schuldig zouden moeten blijven. Een oudhollands spreekwoord komt met een vergelijking van holle vaten die het hardst klinken. Het spreekwoord zou wel eens bijzonder van toepassing kunnen zijn al kan ieder dat natuurlijk het beste voor zichzelf uitmaken zolang deze zich niet te zeer door een opzwellend ego laat hinderen.
Geld dat voor de mensen die Heidegger denken te verdedigen met enorme lappen nietszeggende text, geheel in de stijl van Heidegger?
Zijn belangrijkste werk Sein und Zeit kwam ruim voor de oorlog in 1927 uit. Om nu dit werk vanwege wat dan ook rondom die oorlog plaatsvond af te serveren zonder er een woord aan te wijden komt op mij stompzinnig over. Alsof er even een 'aanwezig' geroepen kon worden door een populair geachte mening zonder p0lichtplegingen te reciteren.
Mee eens, niet alles hoeft de goot in, maar ik denk dat de kritieken omtrent Heideggers twijfelachtig gedrag terecht zijn.
Wie zich eventueel aangesproken voelt hoeft zich niet ongerust te maken. In de wereld van het filisterdom is het amper iemand opgevallen. Men is er, bang om buiten de boot te vallen, vooral bezig om elkaar te bevestigen. Juist daarom zullen gelijkgestemden zich verzamelen om dit ketterse geluid vlot geridiculiseerd te krijgebn voordat het hun ego publiek treft.
En hiermee wordt heideggers werk inhoudelijk verdedigt, krijg bijna het idee dat het geen inhoud heeft om te verdedigen. Op de tenen getrapt omdat mensen Heidegger op alle vlakken afserveren, qua inhoud en gedrag?
In 1928 werd Marin Heidegger hoogleraar in Freiburg en in 1933 werd Heidegger de eerste Nationaal Socialistische rector van sw Universiteit van Freiburg. In 1934 trad hij alweer af vanwege een conflict met de partij.
Maar niet vanwege een ideologisch conflict, Heidegger had ambities om de nieuwe Duitse filosofie vorm te geven...onder totalitaire regimes geld er maar één filosofie.
Hij heeft nooit ondubbelzinnig afstand van het Nationaal Socialisme genomen. Heidegger zet zich af tegen de katholieke kerk, had angst voor het Communisme en bestreed dat het leven om de economie zou draaien. Verder was hij Ant-Marxistisch, Anti-Amerikaans en had hij het helemaal niet op de voortschrijdende techniek omdat deze wel eens ten koste kon gaan van betaalde banen en samenlevingsverbanden.
Hij was dus een gewoon een Nazi (één zinnetje)
Het nationaal-socialisme leek in het begin een beweging te zijn die de maatschappelijke verhoudingen zou veranderen. Het nationaal-socialisme leek de bedoeling te hebben het onrecht in de wereld te niet te doen, het nationaal-socialisme zou alles beter en anders maken. In het begin werd het nationaal-socialisme gezien als de oplossing voor de zwak functionerende republiek van Weimar.
Sjung, hoor je jezelf praten, ben je nog wel bij de les? Ieder totalitair regime zou alles ten goede veranderen, er is in die tijd al kritiek genoeg geweest op de nazi's. De nazi's zijn zelfs met een minderheid aan de macht gekomen. Hitler werd pas inmens populair toen hij werkgelegenheid bracht, in die tijd werden de Joden al op elke manier dwarsgezeten!
Mensen die zonder kennis van de levensomstandigheden in Duitsland in die tijd menen Heidegger om deze keuze in die tjid en setting te moeten afserveren maken op mji een behoorlijk oppervlakkige indruk.
En andere mensen zonder kennis van Duitsland in die dagen denken Heidegger nog wat krediet te geven...
Heidegger gebruikte in zijn rectoraatsrede ideeën van Plato. Waar Plato sprak over en Staat van politici (filosofen), krijgers en arbeiders sprak Heidegger over wetenschappers (Wissendienst), verdedigers (Wehrdienst) en arbeiders (Arbeitsdienst). Hji stelde met Plato: ¨Alles Große steht im Sturm...¨. Volgens Heidegger moest er een storm over het land gaan om te zien wat sterk is en wat zwak. Er moest zich volgens hem een selectieproces voordoen om uit het oude model een nieuw model gemodelleerd te kunnen krijgen en dat modelleren zou onvermijdelijk slachtoffers kosten. Je zou dit een religieuze overtuiging kunnen noemen...
Ja, en als je Plato dan ook eens zou lezen dan kom je er al gauw achter dat Plato een totalitair regime wou hebben van een upperclass en slaven die koste wat kost verval (vooruitgang en democratie) tegen zo houden. Heelaas kwam het boek "The open society and his enemies"van Karl Popper te laat. Maar zelfs een kind kan begrijpen dat Plato's staat een totalitair systeem is, geïnspireerd op Sparta. Plato heeft zelfs met de tiran Dyonissus in zee willen gaan. Dus dat Plato aangehaald werd in deze rede is niet verbazend!
Beste Sjung, zelf hoor ik weinig inhoudelijks over het werk van Heidegger, geeft niet, maar ik denk dat het gewoon terecht is dat ik Heidegger een Nazi vind. Te meer Heidegger nog nooit is teruggekomen op die tijd, dat valt niet goed te praten in mijn ogen!
MvrGt,