MoreTime schreef:
Nee hoor, hij bedoelde: deze generatie die al de dingen ziet gebeuren die Jezus had aangekondigd. Dus al de rampen oorlogen, hongersnoden en ander ellende. Dat zijn wij dus, daarom is het nu eindtijd!
O ja? Is deze tijd dan zoveel anders dan vroeger ? Was het net 100 jaar gelden niet slechter en hadden de mensen dan minder honger ? Noem eens een tijd in het verleden wat beter was dan deze tijd ?
Daar komt nog bij dat alle zogenaamde eindtijdtekenen die genoemd worden in de eerste eeuw al uitkwamen.
Valse messissen, oorlogen en geruchten van oorlogen, hongersnoden, aardbevingen, tekenen aan de hemel, geloofsvervolging, afvalligheid, valse leringen en valse profeten, wetteloosheid, prediking van het evangelie over de hele wereld, het is allemaal overvloedig te vinden in die eerste eeuw, zelfs het nieuwe testament zelf maakt er melding van.
Dus mijn idee dat Jezus misschien al wel een keer wedergekeerd is, maar onverrichterzake weer weg gegaan is omdat er of geen eer meer aan te behalen was omdat je je niet als Heintje Davids moet gedragen of gewoon dat de messias niet te herkennen was tussen al die anderen die hetzelfde claimen te zijn. Maar misschien zou je tevreden moeten zijn met het concept en niet te veel de fantasie in vervulling willen zien gaan en gewoon echt een gelovige moet blijven die tot het einde der tijden mag blijven geloven en niet de zekerheid moet willen hebben dat wat hij of zij wensdenkt ook werkelijkheid zou kunnen worden. Bedenk ook als belovige wat de consequenties zouden kunnen zijn als je niet meer zou hoeven geloven, wat je dan allemaal ontnomen zou worden. Want dan zou je net als de niet gelovige atheïst geworden zijn, of misschien wel bijna.
Krautsjo schreef:Bedenk ook als gelovige wat de consequenties zouden kunnen zijn als je niet meer zou hoeven geloven, wat je dan allemaal ontnomen zou worden. Want dan zou je net als de niet gelovige atheïst geworden zijn, of misschien wel bijna.
De gelovige christen die inziet dat Jezus een valse profeet is kan zich altijd nog laten besnijden, kosher gaan eten, naar Israel gaan en op de eerste komst van de Messias gaan wachten.
Krautsjo schreef:Bedenk ook als gelovige wat de consequenties zouden kunnen zijn als je niet meer zou hoeven geloven, wat je dan allemaal ontnomen zou worden. Want dan zou je net als de niet gelovige atheïst geworden zijn, of misschien wel bijna.
De gelovige christen die inziet dat Jezus een valse profeet is kan zich altijd nog laten besnijden, kosher gaan eten, naar Israel gaan en op de eerste komst van de Messias gaan wachten.
Ik wilde het wat extremer laten voelen, maar zonder verdoving laten besnijden lijkt me ook wel wat als consequentie voor het corrigeren van hun dwaalleer.
Eigenlijk is het idee dat de messias nog moet komen en dus in de eeuwigheid op zich laat wachten( en dat is heel erg lang) een veel betere positie dan die van al die christenen die denken dat de messias maar op moet blijven komen draven voor iets dat ze zelf veroorzaakt hebben.
Maar dan moeten ze een hoop opgeven, alleen niet de hoop .
Alleen hopen is lastig, dat heeft de antichrist (lees het Rooms Katholicisme) beter begrepen.
@Aton en Rereformed:
Ik ben het met jullie eens hoor, gaf alleen de actuele mening weer van een grote groep christenen.
Zeker in de moderne kringen zul je dit zo horen verkondigen. De orthodoxen zeggen dat je voor Israel gewoon 'kerk' moet lezen, erg logisch allemaal. Dus zit alles anders.
Zoals ik al schreef heeft de gelovige dus meer aan ellende omdat dit de eindtijd bespoedigd. Dat de wereldwijde hongersnood afneemt komt dus ook niet gelegen.
Men is erg subjectief. Op dergelijke eindtijdsites vind je vooral een opsomming van ellendig wereldnieuws dat op een of ander manier hun theorie zou bevestigen dat Jezus er binnenkort weer is!
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Scherp.
Dit gebeurd ook! de 'messiasbelijdende joden' zijn een groep op zich.
Daarnaast heb je ook nog mensen als Jan van Barneveld die in Israël een appartement zou huren omdat daar binnenkort Jezus terugkomt.
De Amerikanen zijn het extreemst, de christelijke preppers zijn helemaal de mode. Je huis vol stoppen met blikken voedsel en wapens wachtende op het komende Armageddon. Ondertussen heb je voor je huisdieren al een service die voor ze zal zorgen zodra jij bent opgenomen met Jezus in de hemel. Dat moeten dan wel echte ongelovigen zijn die daarvoor iets ondertekenen, anders heb je d'r niks aan.
Zo zie je maar weer dat stromingen, zoals de Reformatorischen en de Evangelischen die claimen de bijbel van kaft-tot-kaft helemaal letterlijk te nemen, een totaal verschillenden uitleg geven.
De keuze tussen letterlijk en figuurlijk is altijd arbitrair geweest in de kerk.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Hij komt nog niet. Eerst nog 7 jaar een wereldwijde opwekking, want Hij is lankmoedig jegens u.
Iemand uit Engeland die ik van een forum ken brengt er nu honderden per week tot de Heer, gewoon op straat.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
coby schreef:Hij komt nog niet. Eerst nog 7 jaar een wereldwijde opwekking, want Hij is lankmoedig jegens u.
Iemand uit Engeland die ik van een forum ken brengt er nu honderden per week tot de Heer, gewoon op straat.
Nog steeds niet?
Hoezo: "Deze generatie?"
Heeft hij nog nooit gehoord, van "belofte maakt schuld?"
Ik vrees dat jij het ook niet gaat meemaken.
coby schreef:Hij komt nog niet. Eerst nog 7 jaar een wereldwijde opwekking, want Hij is lankmoedig jegens u.
Grappig dat je de 7 jaar aanhaalt. Je zegt 7 jaar opwekking, daar wordt nogal verschillend over gedacht. Het kan namelijk ook 7 jaar verdrukking zijn, of 3,5 jaar rustige periode en 3,5 jaar verdrukking.
Hoe kom je bij jouw uitleg?
Honderden per week? Lijkt me stug, heb je daar bewijs voor of geloof je die man op zijn blauwe ogen (die je niet kan zien op een forum )
Ik ken iemand op dit forum die elke week honderden van het geloof afhelpt, dus netto blijft er niet veel over.
Maar even zonder gekheid, kun je iets meer details over deze kinderlokker verstrekken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!