Monsanto krijgt patent op broccoli

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CXT
Bevlogen

Monsanto krijgt patent op broccoli

Bericht door CXT »

Vandaag kreeg ik een artikel in mijn newsfeed over het inmiddels behoorlijk beruchte bedrijf Monsanto dat weer een nieuwe duivelse streek zou hebben uitgehaald. Aangezien hun campagne voor patentrecht op zaaigoed zou zijn mislukt, is het nieuwe plan om bestaande natuurlijke producten te patenteren. Het artikel informeert dat dit inmiddels is gelukt voor broccoli, "niet alleen op de zaden, maar ook op delen van de plant, eigenlijk alles wat in de ruimste zin des woords met broccoli te maken heeft".

Mijn eerste reactie was: waar halen ze het lef vandaan? Maar direct daarna rees de vraag: hoeveel van dit artikel is waar? Dus ik ging wat verder door de gelinkte artikels en kwam uiteindelijk bij het originele artikel van de organisatie No Patents On Seeds. Daarin wordt verteld dat Seminis, onderdeel van Monsanto, inderdaad patent heeft gekregen op broccoli. Het artikel geeft zelfs een link naar het document van het European Patent Office (EPO) zelf: EP 1597965 B1.

Nu ben ik verre van een expert op gebied van patenten, maar wat ik begrijp uit het document is dat het slechts een bepaald soort broccoli betreft, uitgevonden door mensen van Seminis zelf ('broccoli type adapted for ease of harvest'). De hele heisa betreffende het duivelse bedrijf Monsanto dat alle broccoli patenteert lijkt me dus schromelijk overdreven. Maar, zoals ik al zei, patenten zijn voor mij onbekend terrein, dus besloot ik het hier te plaatsen. Heeft iemand hier meer informatie over? Moeten we ons zorgen maken over dit patent (en toekomstige acties van bedrijven als Seminis en Monsanto) of is het paniek om niks?

Gerelateerde discussies: patentrechten op zaaigoed
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Jinny

Re: Monsanto krijgt patent op broccoli

Bericht door Jinny »

Met dergelijk bedrijven zou ik altijd voorzichtig blijven...
En ik woon in 'seed valley'.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Als ik het document lees valtop dat het niet om broccoli gaat, maar om een bepaald type broccoli, dus een bepaalde variant die ze zelf hebben gekweekt.
Niets abnormaals, zoiets doen zoveel kwekers, om daarna patent aan te vragen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Heb je de film Food Inc. gezien? Daar komt dit onder andere aan bod als het gaat om graan. Boeren die niet mee willen doen met het Monsanto graan worden bedreigd en uiteindelijk kapot gemaakt.

Dat een nieuwsbericht bij nader onderzoek toch iets genuanceerder ligt is trouwens wel heel vaak zo, daarom moet je ook altijd de bronnen raadplegen als het om stellige beweringen gaat.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

MoreTime schreef:Heb je de film Food Inc. gezien? Daar komt dit onder andere aan bod als het gaat om graan. Boeren die niet mee willen doen met het Monsanto graan worden bedreigd en uiteindelijk kapot gemaakt.

Dat een nieuwsbericht bij nader onderzoek toch iets genuanceerder ligt is trouwens wel heel vaak zo, daarom moet je ook altijd de bronnen raadplegen als het om stellige beweringen gaat.
Maakt de situatie eigenlijk niet minder zorgwekkend, want het ligt namelijk niet echt genuanceerder.
Vanwege de aard van planten en hun wijze van voortplanten hou je ongewilde kruisbestuiving van gepatenteerde planten met niet gepatenteerde planten die op aanliggende percelen staan nooit honderd procent tegen en daar zit de crux van het verhaal. Monsanto legt boetes op aan boeren die toevallig een gepatenteerde plant op hun perceel hebben staan die aan is komen waaien, het gaat om heel erg legale middelen en helemaal niet om bedreiging maar boeren die niet kunnen betalen omdat ze buiten hun schuld om planten in hun bezit lijken te hebben worden op die manier wel kapot gemaakt op een manier waar wettelijk niets tegen in te brengen is.
http://www.gentech.nl/info/octrooi" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Krautsjo schreef:
MoreTime schreef:Heb je de film Food Inc. gezien? Daar komt dit onder andere aan bod als het gaat om graan. Boeren die niet mee willen doen met het Monsanto graan worden bedreigd en uiteindelijk kapot gemaakt.

Maakt de situatie eigenlijk niet minder zorgwekkend, want het ligt namelijk niet echt genuanceerder.
Vanwege de aard van planten en hun wijze van voortplanten hou je ongewilde kruisbestuiving van gepatenteerde planten met niet gepatenteerde planten die op aanliggende percelen staan nooit honderd procent tegen en daar zit de crux van het verhaal. Monsanto legt boetes op aan boeren die toevallig een gepatenteerde plant op hun perceel hebben staan die aan is komen waaien, het gaat om heel erg legale middelen en helemaal niet om bedreiging maar boeren die niet kunnen betalen omdat ze buiten hun schuld om planten in hun bezit lijken te hebben worden op die manier wel kapot gemaakt op een manier waar wettelijk niets tegen in te brengen is.
http://www.gentech.nl/info/octrooi" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is gebeurd, daar heb je deels gelijk in.
Monsanto kan zelf geen boete's opleggen. Ze kunnen mensen wel het schenden van een octrooi verwijten.
De afloop vermeld je er niet bij, en dat is voor een goede beeldvorming toch wel noodzakelijk.
Er volgde nóg een rechtszaak:
Zijn volgende oogst werd echter weer vanzelf besmet met gentechkoolzaad. Nu daagde Schmeiser Monsanto voor de rechter wegens deze besmetting. In deze nieuwe zaak schikte Monsanto, door te betalen voor het verwijderen van het gentechkoolzaad van Schmeiser's akkers (2008). Hierbij werd ook overeengekomen dat Monsanto opnieuw vervolgd kan worden als er weer besmetting optreedt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Dat beloof ik schreef:
Krautsjo schreef:

Dit is gebeurd, daar heb je deels gelijk in.
Monsanto kan zelf geen boete's opleggen. Ze kunnen mensen wel het schenden van een octrooi verwijten.
De afloop vermeld je er niet bij, en dat is voor een goede beeldvorming toch wel noodzakelijk.
Er volgde nóg een rechtszaak:
Zijn volgende oogst werd echter weer vanzelf besmet met gentechkoolzaad. Nu daagde Schmeiser Monsanto voor de rechter wegens deze besmetting. In deze nieuwe zaak schikte Monsanto, door te betalen voor het verwijderen van het gentechkoolzaad van Schmeiser's akkers (2008). Hierbij werd ook overeengekomen dat Monsanto opnieuw vervolgd kan worden als er weer besmetting optreedt.

De zaak Schmeiser is een van de zaken waarbij Monsanto een boer tegenover zich kreeg die wat assertiever was dan gemiddeld en niet over zijn koolzaad heen liet lopen.
Maar ik heb er niet voor niets een verwijzing in de vorm van een link bij gegeven met de veronderstelling dat die aangeklikt en gelezen wordt voor de volledigheid van de beeldvorming .
En inderdaad kan Monsanto zelf geen boetes op leggen, maar Monsanto hoeft ook niemand te bedreigen want die heeft waarschijnlijk een uitstekende juridische afdeling tot haar beschikking, dat was meer mijn punt, de rest van de informatie krijg je er gratis bij . :)
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik vraag me af wat de kosten zijn voor de ontwikkeling van zo'n ras, het hele proces van keuringen om zoiets te mogen telen in het wild, etc.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Op zijn minst zouden bij het aanvragen van (dergelijke) patenten, de ontvangen subsidies voor het ontwikkelen en verdere subsidies op het product moeten terugbetaald worden en stilgezet worden! Ik weet niet of er subsidies ontvangen zijn, maar grote kans in die sector.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie