Nooit geloofd, afvallig, of zich realiserend dat we nooit echt achter onze opvoeding hebben gestaan ook al gaven we onszelf uit voor gelovige.
Met als resultaat, afhankelijk van wat we meemaakten in onze eigen en nabije omgeving, dat we nu een hoeveelheid zeer verschillend denkende mensen zijn en daarmee ook verschillend reagerend op van alles wat met het geloof te maken heeft.
Wat mij opvalt is, steeds weer, dat in het subforum "getuigenissen van afvalligen" meestal met bijzonder veel begrip gereageerd wordt op mensen, die eerlijk hun verhaal doen.
Ook, als ze nog twijfelen en hun geloof nog niet helemaal vaarwel hebben kunnen zeggen.
Nu is mijn vraag:
Hoe vangen we twijfelaars in hun geloof op?
Doen we dat met al onze eigen overtuigingen, of kunnen we dat ook doen rekening houdend en met begrip voor de twijfelaar, die nog steeds in gewetensnood is.
Nav. het bericht dat "Goedgelovig" ermee gaat ophouden, vond ik een aantall interessante bijkomstigheden.
http://goedgelovig.wordpress.com/2014/0 ... na-7-jaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik stuitte op dit bericht.
http://www.twijfelliederen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als tegenhanger van opwekkingsliederen.
Wat mij opvalt is, dat hier niet gespot wordt met twijfelaars, maar dat zij aan het woord kunnen komen via deze twijfelliederen.
Let niet op de kwaliteit van de zanger.
Mij gaat het vooral om de tekst van bijv. deze lyric.
Wat als de genade uiteindelijk toch niet komt?Heer, ik twijfel, mijn hart voelt zo leeg,
Ooit evangelisch, een mond die nooit zweeg
Maar het prijzen is verstomd,
het verhaal klopt niet meer,
groot is mijn wond,
dit voel ik keer op keer.
Heer, ik twijfel,
Vaak voel ik mij alleen,
in mijn ellende verlang ik Uw armen om mij heen,
een teken van U Heer, maar U verbergt Uw gelaat,
Ik wil wel naar U toe, maar ik zit hier vast op aard'.
Heer, ik twijfel, waarom blijft U zo ver weg,
Waarom zo verborgen, Heer ik voel mij zo slecht,
Ik schreeuw het uit naar U, ben van moeheid uitgeblust, als ik roep antwoordt U niet, in de nacht vind ik geen rust.
Heer ik twijfel, kom mijn twijfel tegemoet,
ik wil U echt kennen, maar weet niet hoe dat moet,
ik heb geen antwoord meer, de hoogmoed is verstomd, maar juist nu ik twijfel, weet ik:
Uw genade komt.
Kunnen wij deze mensen, zolang ze nog twijfelen, ook opvangen?
Zoals we dat doen met mensen, die komen getuigen van het verlies van hun geloof en dan ook vaak getuigen van de gewetensnood, waarin ze lang hebben verkeert?