Laten we een 11 jarig jongetje pesten om zijn religie

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zennie
Forum fan

Laten we een 11 jarig jongetje pesten om zijn religie

Bericht door zennie »

NEW ORLEANS (AP) — The American Civil Liberties Union is suing a school board in Louisiana, alleging officials at one of its schools harassed a sixth-grader because of his Buddhist faith and that the district routinely pushes Christian beliefs.

The lawsuit was filed against the Sabine Parish School Board Wednesday in U.S. District Court in Shreveport on behalf of Scott and Sharon Lane and their three children. According to the complaint from the ACLU and its Louisiana chapter, the Lanes enrolled their son — a lifelong Buddhist of Thai descent — in Negreet High School and he quickly became the target of harassment by the school's staff.

"Public schools should be welcoming places for students of all backgrounds," said Marjorie Esman, executive director of the ACLU of Louisiana. "No child should be harassed and made to feel like an outsider in his own classroom, and students should not have to endure school officials constantly imposing their religious beliefs on them while they are trying to learn."

In addition to the school board, the lawsuit names as defendant Superintendent Sara Ebarb, Negreet High Principal Gene Wright and science teacher Rita Roark. An office worker who answered the phone at the district Wednesday said Ebarb was out of town and unavailable for comment. A message on an automated voice mail system for a home number listed for Ebarb in Shreveport wasn't immediately returned.

The lawsuit said Roark has "repeatedly taught students that the earth was created by God 6,000 years ago, that evolution is 'impossible' and that the Bible is '100 percent true.'

"She also regularly features religious questions on her tests such as "Isn't it amazing what the ______ has made!!!!"

When the Lanes' son "did not write in Roark's expected answer (LORD), she belittled him in front of the rest of the class."

While studying other religions, she also has told students that Buddhism is "stupid," the lawsuit said.

Beyond that, according to the complaint, the school regularly incorporates official Christian prayer into class and school events and scrolls Bible verses on an electronic marquee in front of the school that greets students as they enter the building.

When the Lanes objected, Ebarb told them that "this is the Bible belt" and suggested they change their son's faith.

"The school district's administration — all the way up to the superintendent of schools — not only knows about these activities, but endorses and encourages all of this," the lawsuit said.

The ACLU also asked the U.S. Department of Education and U.S. Department of Justice to investigate the school system.
Ik vind het altijd zo zielig als men vanuit een bepaalde levensovertuiging iemand anders gaat afzeiken, helemaal als je dat als volwassene tegen een 11 jarig jochie gaat doen. Ik hoop dat de rechter dit ook gaat inzien in de VS. Wat ben ik blij dat ik in Nederland woon en waar ik mijn kinderen naar een school kan sturen waar dit niet gebeurt, als dit het openbaar onderwijs is in de bible belt?
We zijn onze herrinneringen
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Laten we een 11 jarig jongetje pesten om zijn religie

Bericht door Dat beloof ik »

Religieuzen die elkaar aanvallen omdat ze vinden dat de ander hen onderdrukt.
Ja, daar zijn heel wat oorlogen over gevoerd.
Dit is weer zo'n mini-oorlog.
Dat kinderen daarbij het slachtoffer worden is ook niets nieuws.
Dat daarbij het conflict wordt opgezocht ook niet.
Een ouder die echt om zijn kind geeft, laat zijn kind niet in zo'n situatie komen.

Ik mag toch aannemen dat die ouders op de school zijn gaan kijken voordat ze hun kind daar naar toe sturen.
Dan zien ze toch ook de afbeeldingen boven de deur en de teksten in de school.
Nee, dan toch je kind daar naar toe sturen en klagen dat je kind het zo moeilijk heeft.
Dat slaat helemaal nergens op.
De normale weg is:
1. Situatie veilig maken
2. Je kind er in sturen.
In die volgorde.
En niet andersom.

Als de rechter echt slim is veroordeeld hij de school én zorgt hij dat het kind bij deze pleegouders wordt weg gehaald en bij mensen wordt geplaatst die de verantwoordelijkheid van een kind aankunnen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
zennie
Forum fan

Bericht door zennie »

Ligt toch wat ingewikkelder vrees ik. In andere nieuwsblogs gelezen dat de eerste de beste openbare school 25 km verder is en....jawel...bible belt....daar net zo goed het religieuze gezwijmel hoogtij viert. Het is niet zoals Nederland waar je de scholen voor het oprapen hebt die seculier les geven....

En aangezien het een openbare school is die niet kan waarmaken wat "openbaar" is gaat het ook om de kosten om dat kind daarheen te sturen (die inmiddels op die andere school zit), daar mag die school dan best voor opdraaien als zij niet naar behoren les kunnen en willen geven en het onmogelijk maken voor die jongen om normaal les te krijgen....
We zijn onze herrinneringen
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het zou daarom fijn zijn als scholen tot doel hadden: kennis en (feitelijke) informatie overdracht welke vandaag de dag werkt, waar we mee te maken, welke niet op persoonlijke overtuiging/geloof gebaseerd is.
Gebaseerd op de huidige KENNIS dus. Daar hoort een 6000 jaar oude aarde absoluut niet meer bij.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Precies, dus alleen nog neutrale openbare scholen en geen scholen meer op religieuze grondslag gebaseerd. Ik hoop dat we het gaan meemaken.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik heb wat nichtjes die op een streng christelijke school zitten.
Als er alleen maar neutrale scholen zouden zijn zouden ze de godsdienstlessen missen maar dat kan m.i.
ook op een zondagsschool.
Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat ze in een omgeving komen waar van alles gedaan wordt
waar ze van hun ouders niet aan mee mogen doen.
Ik denk hierbij aan de opvoering van een musical en dat soort "wereldse" zaken.
Ook de kleding bij die meisjes is wat anders.
Kinderen uit de bible belt komen dan wel alleen te staan als ze nergens aan mee mogen doen.
Een nadeel van beschermende scholen is wel dat wanneer deze kinderen later ineens overal mee in aanraking komen ze veel te verwerken krijgen.
En dat kan dan weer naar de andere kant doorslaan.
Blijft dus moeilijk.
Als de ouders maar wat makkelijker waren en inzagen dat "wereldse" zaken niet per definitie slecht zijn
zou het al een stuk makkelijk worden.
Ik mocht als kind niet met de klas mee naar een concert van klassieke muziek en mijn zusje mocht op school niet mee naar zwemles (wel meer dan 50 jaar geleden).............
Als dat het resultaat van neutrale scholen wordt weet ik niet wat het beste is.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Writer schreef:
Geindoctrineerde nichtjes dus die niet geleerd wordt zelf kritisch en logisch te denken. Nichtjes die op 2 jarige leeftijd al "amen" brabbelen, waarbij de ouders glunderend zitten toe te kijken?
Als er alleen maar neutrale scholen zouden zijn zouden ze de godsdienstlessen missen maar dat kan m.i. ook op een zondagsschool.
Wat mis je aan 1-zijdige godsdienstles? Wat is de meerwaarde van juist deze lessen op deze school? "Neutrale" scholen moeten wat mij betreft wel religie behandelen, maar dan breed!
Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat ze in een omgeving komen waar van alles gedaan wordt
En dat vind ik nou juist het minste van alle problemen. Je hoeft geen eenheidsworst te worden om ergens bij te (willen) horen. Draag je eigen mening juist uit en heb schijt aan de rest. En wat wereldse zaken zijn...Vroeger mochten de refo's in mijn dorp zondag absoluut niet met de wereldse auto naar de kerk. Nu kom je het dorp vanwege de file bijna niet uit.
Ook was de t.v. een duivelse wereldse uitvinding. Ik ken weinig refo's die geen t.v. hebben.
Kinderen uit de bible belt komen dan wel alleen te staan als ze nergens aan mee mogen doen.
Schuld ligt volledig bij de ouders! Zij willen zonodig indoctrineren.
Een nadeel van beschermende scholen is wel dat wanneer deze kinderen later ineens overal mee in aanraking komen ze veel te verwerken krijgen.
Dat laatste vind ik een voordeel! Er is meer tussen hemel en aarde dan alleen het dogmatisch gerefomeerde geloof.
Blijft dus moeilijk.
Als de ouders maar wat makkelijker waren en inzagen dat "wereldse" zaken niet per definitie slecht zijn
Ik mocht als kind niet met de klas mee naar een concert van klassieke muziek en mijn zusje mocht op school niet mee naar zwemles (wel meer dan 50 jaar geleden).............
Wat versta je precies onder doorslaan naar de andere kant? De wetenschappelijke kant? De criminele kant??
En je laatste zin begrijp ik ook niet. Resultaat van neutrale scholen? Wat moet ik me hierbij voorstellen??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef:Writer schreef:
Geindoctrineerde nichtjes dus die niet geleerd wordt zelf kritisch en logisch te denken. Nichtjes die op 2 jarige leeftijd al "amen" brabbelen, waarbij de ouders glunderend zitten toe te kijken?

Ja, zo is de situatie in die kringen vaak.
Als er alleen maar neutrale scholen zouden zijn zouden ze de godsdienstlessen missen maar dat kan m.i. ook op een zondagsschool.
Wat mis je aan 1-zijdige godsdienstles? Wat is de meerwaarde van juist deze lessen op deze school? "Neutrale" scholen moeten wat mij betreft wel religie behandelen, maar dan breed!

Gaf ik al aan, mag geen probleem zijn.
En dat vind ik nou juist het minste van alle problemen. Je hoeft geen eenheidsworst te worden om ergens bij te (willen) horen. Draag je eigen mening juist uit en heb schijt aan de rest. En wat wereldse zaken
zijn...Vroeger mochten de refo's in mijn dorp zondag absoluut niet met de wereldse auto naar de kerk. Nu kom je het dorp vanwege de file bijna niet uit.
Ook was de t.v. een duivelse wereldse uitvinding. Ik ken weinig refo's die geen t.v. hebben.

Jonge kinderen denken anders dan wij, de meesten willen "erbij" horen..

Het is voor mij de vraag of die indoctrinatie ophoudt als er alleen nog maar neutrale scholen zijn.
Dat laatste vind ik een voordeel! Er is meer tussen hemel en aarde dan alleen het dogmatisch gerefomeerde geloof.

Klopt, maar wel goed voorbereiden daarop en dat leren ze niet op een beschermende school.
Blijft dus moeilijk.
Wat versta je precies onder doorslaan naar de andere kant? De wetenschappelijke kant? De criminele kant??
En je laatste zin begrijp ik ook niet. Resultaat van neutrale scholen? Wat moet ik me hierbij voorstellen??
Op een christelijke school worden normen en waarden bijgebracht omdat hun God wil dat er zo geleefd wordt.
Op het moment dat ze van zo'n school af zijn moeten ze omschakelen dat diezelfde normen en waarden ook nageleefd kunnen en moeten worden voor een ordentelijke samenleving.
Als die link ontbreekt is alles mogelijk maar niet veel goeds.

Met een slecht resultaat van neutrale scholen bedoel ik dat de "streng christelijke" kinderen zich ongelukkig zullen gaan voelen zolang hun ouders hen hun geloof op blijven leggen.

ps.
Ik heb het steeds over streng gereformeerde scholen.
Christenen die minder streng zijn zullen denk ik minder belang aan bijzonder onderwijs hechten dan zij.
Ik sprak over mijn ervaring van 50 jaar geleden, gelukkig is er veel veranderd maar er zijn nog steeds mensen die net zo denken als toen.
Verder zie je regelmatig dat ouders een school uitkiezen met het beste onderwijs of die het makkelijkst bereikbaar is, los van het soort godsdienst waartoe de school behoort.
En zolang het kind zich er thuisvoelt, en dat staat bij mij voorop, waarom niet?
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

1 Korte reactie Writer. Moet morgen vroeg op.

Wat moraal betreft. Ik mag hopen dat op christelijke scholen de bijbel niet wordt gebruikt om moraal bij te brengen. Lees de bijbel van A tot Z en je weet wat ik bedoel.

Verder pik ik er even 2 antwoorden van je uit,
En dat vind ik nou juist het minste van alle problemen. Je hoeft geen eenheidsworst te worden om ergens bij te (willen) horen. Draag je eigen mening juist uit en heb schijt aan de rest. En wat wereldse zaken
zijn...Vroeger mochten de refo's in mijn dorp zondag absoluut niet met de wereldse auto naar de kerk. Nu kom je het dorp vanwege de file bijna niet uit.

Jonge kinderen denken anders dan wij, de meesten willen "erbij" horen..
Ik was qua "bijhoren" vroeger een buitenbeentje en ben dat nog steeds. Maar kinderen accepteerden mij en volwassenen vandaag de dag ook. Ik zit niet op facebook, hyves en al die andere sociale media (behalve hier dan...) heb geen mobiel, dus zou hopeloos buiten de boot moeten vallen, hetgeen niet zo is,
Als kind liep ik ook niet achter de horde aan en dit werd geaccepteerd. Ook mijn kinderen zijn zichzelf op school en hebben (gelukkig) schijt aan de mening van anderen.

Het is voor mij de vraag of die indoctrinatie ophoudt als er alleen nog maar neutrale scholen zijn.
Op school wordt ze geleerd kritisch te denken en niet alles op autoriteit, gezag en/of openbaring/traditie o.i.d. aan te nemen. Een leraar mag kritische vragen worden gesteld en is in die zin dus geen autoriteit. Een dominee heeft zoals Henk altijd gelijk.
Als ouders kinderen over god vertellen en kinderen leren op school dat er meer goden zijn, dat er een evolutietheorie is en ze leren hoe ze moeten afwegen, dan komen ze zelf tot een besluit.
Einstein/Mick
Plaats reactie