Bestaat de vrije wil?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Bestaat de vrije wil?

Bericht door heeck »

Peter schreef:Wederom is de vraag op dit moment niet of een computer zo ver kan komen, maar of wij een computer dan wel een computerprogramma kunnen bouwen dat zover kan komen.
Peter,

Je probeert opnieuw de ene vraag met de andere te verdringen.
Dat mag vanzelf.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Peter van Velzen schreef:Maar de vraag is inderdaad, of AI optimaal kan werken zonder een mate van vrijheid die voor een machine ongewoon groot is.
Stom toeval natuurlijk, maar ik bekeek vandaag het volgende filmpje dat deze vraarg beantwoord:

Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Leuk Peter,
Het is dezelfde die ik hier aanbeval:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31#p409031" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

dilbert1.gif
Hij is misschien al gepost maar toch kon ik het niet laten om deze te laten zien. Onze gedachten, emoties, handelingen, ect worden gemaakt in onze hersenen. Het lullige is ook dat het bewustzijn achter de feiten aan loopt. Er zijn experimenten gedaan waarbij de experimentator eerder weet dat jij een handeling gaan doen. Daarmee verdwijnt vrije wil wel als sneeuw voor de zon. Mensen die in vrije wil geloven zouden minimaal moeten toegeven dat vrije wil beperkt is. Er zijn zoveel voorbeelden op te noemen uit het dagelijks leven waar we geen keuze vrijheid in hebben. Zoals je seksuele geaardheid, wat je wel en wat je niet lekker vind, verliefdheid, ect.

https://www.youtube.com/watch?v=OtVgRY6zIuc" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, zoals jullie al raden, ik geloof niet in vrije wil. Persoonlijk denk ik dat de huidige wetenschappelijke kennis laat zien dat dit niet meer dan een illusie is. Wel een prettige illusie.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Peter van Velzen
Site Admin

Atheist_1984 schreef:
dilbert1.gif
Hij is misschien al gepost maar toch kon ik het niet laten om deze te laten zien. Onze gedachten, emoties, handelingen, ect worden gemaakt in onze hersenen. Het lullige is ook dat het bewustzijn achter de feiten aan loopt. Er zijn experimenten gedaan waarbij de experimentator eerder weet dat jij een handeling gaan doen. Daarmee verdwijnt vrije wil wel als sneeuw voor de zon. Mensen die in vrije wil geloven zouden minimaal moeten toegeven dat vrije wil beperkt is. Er zijn zoveel voorbeelden op te noemen uit het dagelijks leven waar we geen keuze vrijheid in hebben. Zoals je seksuele geaardheid, wat je wel en wat je niet lekker vind, verliefdheid, ect.

https://www.youtube.com/watch?v=OtVgRY6zIuc" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, zoals jullie al raden, ik geloof niet in vrije wil. Persoonlijk denk ik dat de huidige wetenschappelijke kennis laat zien dat dit niet meer dan een illusie is. Wel een prettige illusie.
De opvatting dat vrije wil een onderdeel van onze hersenen - of van hun werking - zou zijn, is waarschijnlijk inderdaad onjuist. Juridisch is het slechts het ontbreken van iets. Namelijk van doorslaggevende druk van buiten onszelf, en/of van een ernstige geestelijke verstoring. Het is een linguistisch monstrum, want het is helemaal niet de wil die ergens vrij van is, maar de persoon.

Die persoon is dan weer helemaal niet vrij van zijn wil. Die vormt wel een onderdeel van ons hersenproces. desalniettemin is er een mate van vrijheid in ons denken, die moeilijk te realizeren lijkt in machines of computerprogramma's. Hoe die ontstaat weten we nog altijd niet.

Dat heeft allemaal niets te maken met de vraag of iemand anders jouw toekomstige handeling eerder kan voorspellen dan jij. Ook als de rechter eerder weet dan jij, dat je in de toekomst een mmisdrijf zal begaan. Dat betekent niet dat hij jou daarom niet zal laten opsluiten. Integendeel! Hij zal je echter doorgaans pas opsluiten nadat je een misdrijf hebt begaan, want hij acht zijn voorspelling niet onfeilbaar.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter schreef:Die persoon is dan weer helemaal niet vrij van zijn wil. Die vormt wel een onderdeel van ons hersenproces. desalniettemin is er een mate van vrijheid in ons denken, die moeilijk te realizeren lijkt in machines of computerprogramma's.
Zie zelfs de goedkoopste schaakcomputers, die het gros van de mensheid ver achter zich laten in rating, als het bewijs van het tegendeel.
En houd het type programmering in de gaten, dat jij nog steeds wil zien als een soort tabelletjes nalopen.
Betere algoritmes bestaan al, -denk aan spraak en gezichtsherkenning- en kunnen dan vanzelf in andere machines worden opgenomen.

De ellende komt pas als je echt grotere entiteiten in elkaar wil flansen, waar tig algoritmes in en naast elkaar moeten functioneren.
http://www.theguardian.com/technology/v ... ship-video" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar nog bij komt dat mensen vaak stukken goedkoper zijn dan machines en ook nog dat kostenbesparende arbeidsopdeling bij het inzetten van slimme machines blijft spelen.

Verzorgingsrobots komen er pas als de mensen te duur worden.

Roeland
Peter van Velzen
Site Admin

heeck schreef:
Peter schreef:Die persoon is dan weer helemaal niet vrij van zijn wil. Die vormt wel een onderdeel van ons hersenproces. desalniettemin is er een mate van vrijheid in ons denken, die moeilijk te realizeren lijkt in machines of computerprogramma's.
Zie zelfs de goedkoopste schaakcomputers, die het gros van de mensheid ver achter zich laten in rating, als het bewijs van het tegendeel.
En houd het type programmering in de gaten, dat jij nog steeds wil zien als een soort tabelletjes nalopen.
Betere algoritmes bestaan al, -denk aan spraak en gezichtsherkenning- en kunnen dan vanzelf in andere machines worden opgenomen.

De ellende komt pas als je echt grotere entiteiten in elkaar wil flansen, waar tig algoritmes in en naast elkaar moeten functioneren.
http://www.theguardian.com/technology/v ... ship-video" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar nog bij komt dat mensen vaak stukken goedkoper zijn dan machines en ook nog dat kostenbesparende arbeidsopdeling bij het inzetten van slimme machines blijft spelen.

Verzorgingsrobots komen er pas als de mensen te duur worden.

Roeland
Alhoewel jij hier vrijwel allemaal dingen beweert die tot op grote hoogte waar zijn, is de vrijheid van een schaakcomputer toch zeer beperkt. Elk men is in staat om de regels van het spel aan te passen, Thais schaak te spelen, weggeefschaak, of welke nieuwe variant dan ook, De schaakcomputer zal ddaar grote moeite mee hebben. Ook expres verliezen behoort doorgaans niet tot zijn repertoire.'

Het is daarom altijd nog maar de vraag hoever onze machines gaan komen, met de ontwerpers zoals die nu denken.Ij ==k denk daarbij dus niet zozeer een altijd geldende beperking van machines alswel aan een wellicht tijdelijke beperking van de ontwerpers. Ik ga daar uiteraard geen uitspraken over doen, mijn inzichten zijn immers ook maar beperkt.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 13 feb 2014 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Inmmmiddels heeft Sam Harris gereageerd op de kritiek van Daniel Dennett.
Helaas, alhoewel beide heren erkennen dat ze langs elkaar heen praten, blijven ze dat doen (net als Heeck en ik). Ze zijn duidelijk in iets anders geinteresseerd, maar zijn er nog niet helemaal uit wat dat precies is. Elk denkt het te weten, maar denkt dat de ander het niet weet.

Misschien moeten we eens beginnen met te veronderstellen dat de ander het wel weet, en wij niet. Dan is het nog altijd mogelijk dat de ander desondanks ongelijk heeft, maar dan kunnen we misschien wel over hetzelfde praten.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter schreef:Alhoewel jij hier vrijwel allemaal dingen beweert die tot op grote hoogte waar zijn, is de vrijheid van een schaakcomputer toch zeer beperkt. Elk men is in staat om de regels van het spel aan te passen, Thais schaak te spelen, weggeefschaak, of welke nieuwe variant dan ook, De schaakcomputer zal ddaar grote moeite mee hebben. Ook expres verliezen behoort doorgaans niet tot zijn repertoire.'
Peter,

Elke keer opnieuw laat ik je zien dat er geen principe-verschil is en dan spring jij over naar het schaal-verschil.
Wanneer wij het hebben over de wil, dan hebben we het over het principe en niet over de schaal.

Hierboven probeer je een verschil aan te geven tussen mens en machine, waarbij het is alsof een mens wel al die souplessse zou hebben die de machine niet kan opbrengen. Alleen is dat maar zo als je een heleboel verschillende mensen vergelijkt met één enkele machine.

Wat een uitdaging zal zijn is het ontwikkelen van machines die spelletjes verzinnen. Maar als de werking van het menselijk brein in principe verklaarbaar is, dan is het hek van de dam.
En vanzelf goed kijken of er andere dieren zijn die spelletjes spelen, want er zijn andere dieren die wel degelijk willen zonder ooit spelletjes te spelen.

Roeland
Peter van Velzen
Site Admin

heeck schreef:
Peter schreef:Alhoewel jij hier vrijwel allemaal dingen beweert die tot op grote hoogte waar zijn, is de vrijheid van een schaakcomputer toch zeer beperkt. Elk men is in staat om de regels van het spel aan te passen, Thais schaak te spelen, weggeefschaak, of welke nieuwe variant dan ook, De schaakcomputer zal ddaar grote moeite mee hebben. Ook expres verliezen behoort doorgaans niet tot zijn repertoire.'
Peter,

Elke keer opnieuw laat ik je zien dat er geen principe-verschil is en dan spring jij over naar het schaal-verschil.
Wanneer wij het hebben over de wil, dan hebben we het over het principe en niet over de schaal.

Hierboven probeer je een verschil aan te geven tussen mens en machine, waarbij het is alsof een mens wel al die souplessse zou hebben die de machine niet kan opbrengen. Alleen is dat maar zo als je een heleboel verschillende mensen vergelijkt met één enkele machine.

Wat een uitdaging zal zijn is het ontwikkelen van machines die spelletjes verzinnen. Maar als de werking van het menselijk brein in principe verklaarbaar is, dan is het hek van de dam.
En vanzelf goed kijken of er andere dieren zijn die spelletjes spelen, want er zijn andere dieren die wel degelijk willen zonder ooit spelletjes te spelen.

Roeland

Toevallig gaat het - in dit topic - niet over schaal maar over vrijheid. Machines worden nog steeds ontworpen door mensen en die mensen bouwen doorgaans alle benodigde regels in. Ik zeg niet dat dat niet anders kan, maar in een topic over vrijheid (en daar gaat het hier over) is het verschil in vrijheid tussen mens en computer niet verwaarloosbaar. Nog niet althans. Wat de schaal van de vrijheid betreft. Absolute vrijheid bestaat niet en absolute onvrijheid ook niet. Er is slechts relatieve vrijheid. Als ik elk verschil in vrijheid moet negeren alsof het niet bestaat, dan heb jij natuurlijk bij decreet gelijk en zijn schaakcomputers net zo vrij als ik.

Maar het feit dat een schaakcomputer van mij wint bewijst niet dat hij enige vrijheid heeft, net zo min als het feit dat een bajesklant van mij zou winnen dat zou bewijzen.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:
heeck schreef: Peter,

Roeland

Toevallig gaat het - in dit topic - niet over schaal maar over vrijheid.
:?: :?: :?: Het lijkt me dat in een topic over vrijheid, de schaal van vrijheid een belangrijk aspect is.
Peter van Velzen schreef:Machines worden nog steeds ontworpen door mensen en die mensen bouwen doorgaans alle benodigde regels in.
Wat dan nog. Ook mensen hebben ingebouwde regels. Ook op informatica gebied is het mogelijk om regels te laten onstaan via evolutie-achtige processen, zodat de uiteindelijk regel niet meer ontworpen is. Dit is jouw steeds opnieuw weerkerende blinde vlek die niet naar de eigenschappen zelf kijkt (er is een zus of zo achtige regel) maar naar de oorsprong van die regel.

En waarom ben jij zo weigerachtig om te praten over (de mogelijkheid van) apparaten die vrij zijn? Als het onderwerp vrijheid is, hoort de vraag hoe we die vrijheid kunnen herkennen wanneer ze zich in apparaten begint te manifesteren, niet tot het te bespreken onderwerp? Maar iedere keer als we die richting uitgaan dan lijkt het dat je dat probeert te blokkeren. Alsof apparaten met een menselijke verantwoordelijkheid een taboe voor je is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Peter schreef:Toevallig gaat het - in dit topic - niet over schaal maar over vrijheid. Machines worden nog steeds ontworpen door mensen en die mensen bouwen doorgaans alle benodigde regels in.
Peter,

Hoe vaak heb je deze opmerking nu geplaatst?
En hoe vaak zal ik nog antwoorden met:
Of de interne mechanieken en algoritmen (regels) nu zijn ontworpen/gemaakt of zijn ontstaan, is sedert Darwin geen principieel onderscheid meer.

Ook bij jou zitten je regels in je bast en daar is alles mee gezegd.

Lees Harris na en zie hoe Dennett, met zijn kennis, belezenheid en eigen analyses pertinent wil vasthouden aan het oude begrip "vrije wil", dat niet meer past.
Daar heeft hij een reden voor en ook die heeft hij erg duidelijk gegeven in zijn Erasmus-lezing van afgelopen jaar: "Sometimes a Spin Doctor is Right".

Mensen ontdoen van het gevoel dat ze een vrije wil hebben dat vind hij onverantwoord.
Mooi te ïllustreren met de woorden dat je je kleindochter toch niet kan vertellen dat ze geen vrije wil heeft. *)

Roeland

*) Volgens mij heeft Dennett dat letterlijk zo gezegd, maar ik kan de ref. zo gauw niet vinden.
Wel vind ik in zijn speech de koppeling met het belang van zelf een kiezend iemand te zijn: p.23
. We are all rightly concerned to maintain our integrity as choosers so that we can be responsible for the actions our bodies engage in - so that we are not puppets, in other words, puppets, in other words, acting under the control of another agent.

Zie de recente Harris voor de foute beeldvorming van Dennett op dit punt.
En dat het voor een autonome energie verzamelende entiteit loont om het onderscheid te kennen tussen de effecten van eigen gedrag en andere oorzaken, is vanzelf het allerbelangrijkst.
R.

PPSS
http://studium.hosting.rug.nl/Programma ... urons.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wou dat ik tig keer zoveel in eenzelfde tijd kon absorberen.
R.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Extra kwoot uit Dennett's Spindoctors-speech:
P.25 schreef:. . . We don't want our children to become puppets! If neuroscientists are saying that it is no use -we are allready puppets, controlled by the environment, they are making a big and potentially harmful, mistake.

Deze tekst kon in mijn herinnering wel eens vervormd zijn tot wat ik het bericht hiervoor meldde en aan kleinkinderen verbond.

R.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Heeft iemand deze reactie van Harris op Dennett al gelezen?

http://www.samharris.org/blog/item/the- ... tes-lament
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ja
R.
Plaats reactie