Peter schreef:Toevallig gaat het - in dit topic - niet over schaal maar over vrijheid. Machines worden nog steeds ontworpen door mensen en die mensen bouwen doorgaans alle benodigde regels in.
Peter,
Hoe vaak heb je deze opmerking nu geplaatst?
En hoe vaak zal ik nog antwoorden met:
Of de interne mechanieken en algoritmen (regels) nu zijn ontworpen/gemaakt of zijn ontstaan, is sedert Darwin geen principieel onderscheid meer.
Ook bij jou zitten je regels in je bast en daar is alles mee gezegd.
Lees Harris na en zie hoe Dennett, met zijn kennis, belezenheid en eigen analyses pertinent wil vasthouden aan het oude begrip "vrije wil", dat niet meer past.
Daar heeft hij een reden voor en ook die heeft hij erg duidelijk gegeven in zijn Erasmus-lezing van afgelopen jaar: "Sometimes a Spin Doctor is Right".
Mensen ontdoen van het gevoel dat ze een vrije wil hebben dat vind hij onverantwoord.
Mooi te ïllustreren met de woorden dat je je kleindochter toch niet kan vertellen dat ze geen vrije wil heeft. *)
Roeland
*) Volgens mij heeft Dennett dat letterlijk zo gezegd, maar ik kan de ref. zo gauw niet vinden.
Wel vind ik in zijn speech de koppeling met het belang van zelf een kiezend iemand te zijn: p.23
. We are all rightly concerned to maintain our integrity as choosers so that we can be responsible for the actions our bodies engage in - so that we are not puppets, in other words, puppets, in other words, acting under the control of another agent.
Zie de recente Harris voor de foute beeldvorming van Dennett op dit punt.
En dat het voor een autonome energie verzamelende entiteit loont om het onderscheid te kennen tussen de effecten van eigen gedrag en andere oorzaken, is vanzelf het allerbelangrijkst.
R.
PPSS
http://studium.hosting.rug.nl/Programma ... urons.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wou dat ik tig keer zoveel in eenzelfde tijd kon absorberen.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.