Death bed conversions

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Death bed conversions

Bericht door Fish »

writer schreef: Dus voor alle zekerheid maar even geloven aan t eind, ook al geloof je er eigenlijk niet in.
Zo gaat het denk ik bij veel ongelovigen.
.
Ik denk dat ik een gebedje naar de Groote Manitou stuur als ik op sterven lig, de eeuwige jachtvelden dat lijkt mij wel wat. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit op angst gebaseerd is. Ben zelf opgevoed en opgegroeid als orthodox gelovige. (oud gereformeerde gemeenten in Nederland) En je wil niet weten hoe er daar over de hel en de hemel gesproken wordt. Vraag maar aan PietV. :D Het heeft mij jaren gekost om daar, door realistisch nadenken, vanaf te komen. Maar gebaseerd op angst moet je absoluut niet uitvlakken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Devious heeft hier indertijd een indrukwekkend artikel over geschreven, misschien iets buiten de discussie maar wel interressant.

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=41" onclick="window.open(this.href);return false;
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Uiteindelijk is het dus een emotionele en geen rationele conversie! Misschien nog begrijpelijk ook.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Is neit alles wat de mens doet geboren uit emotie en dus altijd verklaarbaar.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Vilaine schreef:De 3 genoemde namen kan ik nu niet "een heel aantal bekende intellectuelen/ wetenschappers, mensen van naam" noemen. Welk percentage is dat? 1%?, 10%, 50%?

Googlend kom je veel namen tegen met evenveel berichten, dat het maar broodje aap bekeringen zijn.

Overigens lijkt me een bekering op het sterfbed gevaarlijk. Stel je voor, dat ze zich tot Christus en de Heere bekeren en in de hemel komen ze Allah tegen!!

Met de woorden van Dawkins: What if you are wrong?
Dat kan niet, want dan kom je automatisch in de hel, als je al niet onthoofd bent ....
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef:Is neit alles wat de mens doet geboren uit emotie en dus altijd verklaarbaar.
Ik zelf maak onderscheid tussen emotie en ratio. Je kunt een rationeel verstandige, doch emotioneel zeer moeilijke beslissing (voor je gevoel onverstandig) nemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

dikkemick schreef:
Henry II schreef:Is neit alles wat de mens doet geboren uit emotie en dus altijd verklaarbaar.
Ik zelf maak onderscheid tussen emotie en ratio. Je kunt een rationeel verstandige, doch emotioneel zeer moeilijke beslissing (voor je gevoel onverstandig) nemen.
Toch betwijfel ik ten zeerste of de mens wel in staat is om rationeel te denken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef:
dikkemick schreef:
Toch betwijfel ik ten zeerste of de mens wel in staat is om rationeel te denken.
Laten we het zo rationeel als mogelijk houden. Uiteraard speelt emotie altijd een (kleine) rol, afhankelijk van de vraagstelling denk ik.
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Henry II schreef:
dikkemick schreef:
Kom je daar mee op het vraagstuk of een mens wel zelf denkt? Echt vrije wil?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Nee, op de vraag of de mens wel in staat is om een rationeel besluit te nemen.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Henry II schreef:Nee, op de vraag of de mens wel in staat is om een rationeel besluit te nemen.
Ik denk dat geen enkel besluit 100% rationeel is.

Er is ook geen enkel wetenschappelijk onderdeel waar iedereen (wetenschappers) het helemaal met elkaar eens zijn. Als iemand dan ergens een besluit over neemt, is dat altijd een keuze. Een eigen voorkeur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En dus houden we het zo rationeel als mogelijk is. We zullen het er mee moeten doen. Of de wil nu vrij is of niet. Het blijken werkende afspraken te zijn! Why change a winning team?
Einstein/Mick
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

dikkemick schreef:Richard Dawkins over zijn death-bed conversion:
http://www.youtube.com/watch?v=mzZ7VkDGuPc" onclick="window.open(this.href);return false;

Want als ik Dawkins mag geloven zijn er veel conversions door onze vriendjes en vriendinnetjes creationisten bij elkaar gelogen. Maar goed...ijlen blijft een optie.
http://www.youtube.com/watch?v=hrcQAYS9JtY" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik moest ook gelijk aan deze denken. What if you are wrong?
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Toen ik 17 was kwam ik in contact met dit forum. Toen ik 18 was kreeg ik last van m'n hart. Ik had een soort van paniekaanvallen waarbij ik dacht dat ik dood ging. Een paar keer met spoed naar de dokter gegaan omdat ik echt geloofde dat ik het niet lang meer zou maken. De ene keer was ik verdrietig dat ik nog zoveel wou doen in m'n leven, de andere keer wenste ik nog een keer de zonsondergang te zien (terwijl me dat normaal gesproken niet zoveel doet) En 1 keer, toen ik op m'n kamer zat meende ik de poorten van de hel te zien. Dat was een erg angstige ervaring maar tegelijkertijd geen stem, geen argument, geen god of engel die me zei wat ik dan wel moest geloven. Die ervaring is me wel altijd bijgebleven. :shock:

Toch is het wel interessant om je af te vragen waar al die gedachten, die ideeen vandaan komen en welk (evolutionair) nut ze dienen.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Plaats reactie