Wie is voor 1 wereldtaal?
Moderator: Moderators
- Jabba de Hut
- Forum fan
Wie is voor 1 wereldtaal?
Het zou zo veel makkelijker zijn als de hele wereld dezelfde taal sprak en gebruik maakte van het zelfde alfabet.
Ik bedoel bijvoorbeeld het Chinese alfabet met ideogrammen dat is toch zo achtergehaald.
Ik bedoel bijvoorbeeld het Chinese alfabet met ideogrammen dat is toch zo achtergehaald.
Re: Wie is voor 1 wereldtaal?
Hebben we die dan nog niet?
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Een hartewens van mij ook. En natuurlijk is dat door velen al gepropageerd. De keuze lijkt momenteel te vallen op Engels, maar dat geeft de native sprekers een oneerlijk voordeel, ook op cultureel vlak. Zamenhof, die Esperanto bedacht, was een heel eind op weg met dit ideaal, maar was helaas (voor het esperanto dan) van Joodse achtergrond, wat niet werd geaccepteerd in die tijd. Toch is het esperanto niet dood en je kunt heel veel Wikipedia pagina's lezen in deze taal. Het zit goed in elkaar en kan door bijna iedereen gesproken worden. Toch heeft dit ook zijn beperkingen, omdat de structuur van deze taal duidelijk indo-europees van signatuur is en derhalve voor oost-aziatische mensen lastiger te leren is. Het blijft een ideaal wat volgens mij nooit bereikt gaat worden, wat het lot is van elk ideaal denk ik. Ik ben zelf momenteel in een half dozijn talen redelijk vloeibaar geworden, maar nog steeds kom ik op plekken waar niemand iets spreekt buiten de moedertaal. Als we nu eens gaan propageren dat iedereen een beetje zijn best doet om in ieder geval één vreemde taal te leren, dan zijn we al een heel eind verder. Welke taal dat dan is maakt mij niet zoveel uit. Als het maar geen machtsmiddel wordt om een bepaalde cultuur te bevoordelen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
1 Wereldtaal, 1 wereldmunt, 1 wereldleider, desnoods 1 godsdienst (als daar behoefte aan blijkt te zijn). Het lijkt ideaal maar volgens mij niet echt te verwezenlijken. Hoe bereik je de wereld? En verscheidenheid maakt de mens.
Als we op aantallen moeten afgaan, gaan we Mandarijns spreken. Engels echter is wel wijder verspreid dus wat mij betreft een prima optie. Zitten wel alle tolken zonder werk
Als we op aantallen moeten afgaan, gaan we Mandarijns spreken. Engels echter is wel wijder verspreid dus wat mij betreft een prima optie. Zitten wel alle tolken zonder werk
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Eén wereldtaal zal niet lukken.
Iedereen eenzelfde tweede is allang aan het ontstaan en zal heel ver voldoen denk ik.
Wat vroeger misschien als machtmiddel gezien zou kunnen worden, een taal er doordrukken zodat een bewuste klasse-scheidslijn getrokken wordt, zoals dat vroeger met het frans is gebeurd, is in de wereld van internet een heel ander verhaal en globaal vanzelfsprekend geworden, door de begrijpelijke wens verstaanbaar te zijn voor mensen aan de andere kant van de wereld.
En dat dit nu het engels is geworden is ook vanzelfsprekend, omdat het al in alle uithoeken van de wereld eerste of tweede taal is.
Daar is sinds de laatste decennia geen kunstmatige druk van bovenaf voor nodig geweest.
Wat het schrift betreft:
In India is het engels, met onze lettertekens al veel langer geïntegreerd als 2e taal, wat ook op internet blijkt.
Maar ook China en Japan volgen nu.
De grootste gangmaker daarin is de commercie, want ook chinezen willen over de hele wereld verkopen en voegen steeds meer onze lettertekens en het engels in hun sites en zijn steeds vaker volledig engels.
In de wetenschappelijke lektuur was dat al zo, wat nu ook in China, nu ze met een intellectuele inhaalslag bezig zijn, met gretigheid omarmd wordt.
Ik geloof niet dat het Esperanto achterhaald is door de joodse achtergrond.
Ik wist dit niet eens.
Het is vnl. achterhaald doordat het eigenlijk van de zotte is dat iedereen een nieuwe taal zou moeten leren spreken, terwijl het engels, voorheen ook het duits, de wereldtalen voor de wetenschappers en het engels voor de handel was.
Maar de laatste decennia is de voornaamste reden de gemakkelijke manier, waarop de nieuwe jeugd zich het engels eigen maakt via film, games en internet.
Niet in het minst natuurlijk, door de basis, die al vroeg in hun jeugd gelegd wordt op de scholen.
Tot nog toe heeft iedereen de vrije keuze om te spreken, zoals hij denkt zich verstaanbaar te kunnen maken.
De term culturele machthebber zegt mij heel weinig.
Ik ben geen nationalist.
Wat mij veel meer stoort als het gaat om cultuurbarbarisme, zijn de ontzettende grote hoeveelheden anglicismen en andere zelfverzonnen woorden, die steeds meer Nederlanders bezigen, zodanig dat ze vaak niet meer verstaanbaar zijn in hun eigen omgeving.
Dan zeg ik:
Spreek je moerstaal of spreek het engels, zoals je over de hele wereld verstaanbaar bent.
Maar ga niet beiden verkrachten, zodat je voor niemand meer verstaanbaar bent.
Iedereen eenzelfde tweede is allang aan het ontstaan en zal heel ver voldoen denk ik.
Wat vroeger misschien als machtmiddel gezien zou kunnen worden, een taal er doordrukken zodat een bewuste klasse-scheidslijn getrokken wordt, zoals dat vroeger met het frans is gebeurd, is in de wereld van internet een heel ander verhaal en globaal vanzelfsprekend geworden, door de begrijpelijke wens verstaanbaar te zijn voor mensen aan de andere kant van de wereld.
En dat dit nu het engels is geworden is ook vanzelfsprekend, omdat het al in alle uithoeken van de wereld eerste of tweede taal is.
Daar is sinds de laatste decennia geen kunstmatige druk van bovenaf voor nodig geweest.
Wat het schrift betreft:
In India is het engels, met onze lettertekens al veel langer geïntegreerd als 2e taal, wat ook op internet blijkt.
Maar ook China en Japan volgen nu.
De grootste gangmaker daarin is de commercie, want ook chinezen willen over de hele wereld verkopen en voegen steeds meer onze lettertekens en het engels in hun sites en zijn steeds vaker volledig engels.
In de wetenschappelijke lektuur was dat al zo, wat nu ook in China, nu ze met een intellectuele inhaalslag bezig zijn, met gretigheid omarmd wordt.
Ik geloof niet dat het Esperanto achterhaald is door de joodse achtergrond.
Ik wist dit niet eens.
Het is vnl. achterhaald doordat het eigenlijk van de zotte is dat iedereen een nieuwe taal zou moeten leren spreken, terwijl het engels, voorheen ook het duits, de wereldtalen voor de wetenschappers en het engels voor de handel was.
Maar de laatste decennia is de voornaamste reden de gemakkelijke manier, waarop de nieuwe jeugd zich het engels eigen maakt via film, games en internet.
Niet in het minst natuurlijk, door de basis, die al vroeg in hun jeugd gelegd wordt op de scholen.
Tot nog toe heeft iedereen de vrije keuze om te spreken, zoals hij denkt zich verstaanbaar te kunnen maken.
De term culturele machthebber zegt mij heel weinig.
Ik ben geen nationalist.
Wat mij veel meer stoort als het gaat om cultuurbarbarisme, zijn de ontzettende grote hoeveelheden anglicismen en andere zelfverzonnen woorden, die steeds meer Nederlanders bezigen, zodanig dat ze vaak niet meer verstaanbaar zijn in hun eigen omgeving.
Dan zeg ik:
Spreek je moerstaal of spreek het engels, zoals je over de hele wereld verstaanbaar bent.
Maar ga niet beiden verkrachten, zodat je voor niemand meer verstaanbaar bent.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- Jabba de Hut
- Forum fan
laten we eerst beginnen met de taal, het andere zoals 1 wereldleider ben ik huiverig voor. De mensheid is hier nog niet rijp voor. Je hebt al gauw kans op dictatorachtige ondemocratische ontwikkelingen.dikkemick schreef:1 Wereldtaal, 1 wereldmunt, 1 wereldleider, desnoods 1 godsdienst (als daar behoefte aan blijkt te zijn). Het lijkt ideaal maar volgens mij niet echt te verwezenlijken. Hoe bereik je de wereld? En verscheidenheid maakt de mens.
Ik dacht een democratie toch wel de meest populaire vorm van leiden was.Jabba de Hut schreef:laten we eerst beginnen met de taal, het andere zoals 1 wereldleider ben ik huiverig voor. De mensheid is hier nog niet rijp voor. Je hebt al gauw kans op dictatorachtige ondemocratische ontwikkelingen.dikkemick schreef:1 Wereldtaal, 1 wereldmunt, 1 wereldleider, desnoods 1 godsdienst (als daar behoefte aan blijkt te zijn). Het lijkt ideaal maar volgens mij niet echt te verwezenlijken. Hoe bereik je de wereld? En verscheidenheid maakt de mens.
http://www.tns-nipo.com/kenniscentrum/n ... tuursvorm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Alleen al qua muziek zou dit een ramp zijn. Stel je voor alleen Hollandsche slagers, of tsjin tjan tjoeng en waarom niet klik klak klek. Daarnaast zit je nog met wat dikke nekken die Antwaarps DE wereldtaal vinden terwijl de West Vlamingen vinden dat gunder van Antwaarpe een pere op junder muile kunt kriegen.
Wat misschien wel geen slecht idee is, is iedereen dezelfde tweede taal aan te leren. Esperanto? Of is dat al eens geprobeerd?
Wat misschien wel geen slecht idee is, is iedereen dezelfde tweede taal aan te leren. Esperanto? Of is dat al eens geprobeerd?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
- Jabba de Hut
- Forum fan
Engels zou het voor mij moeten worden, zeg maar in een tijdsbestek van 15 jaar de voertaal. Ik heb niet het gevoel dat ik door het verlaten van het Nederlands of Turks iets waardevols verlies
- Jabba de Hut
- Forum fan
Je hebt een punt maar ook die pijn zal men vergeten. Bovendien staat het iedereen vrij om hobbymatig danwel voor wetenschap of godsdienst een taal te beoefenen.pallieter schreef:Alleen al qua muziek zou dit een ramp zijn. Stel je voor alleen Hollandsche slagers, of tsjin tjan tjoeng en waarom niet klik klak klek. Daarnaast zit je nog met wat dikke nekken die Antwaarps DE wereldtaal vinden terwijl de West Vlamingen vinden dat gunder van Antwaarpe een pere op junder muile kunt kriegen.
Dit is niet wat ik zei. Ik vermeldde dat Esperanto verdacht werd van Communistisch Zionistische politieke gedachten, mede omdat het door een Poolse Jood was bedacht. Hierdoor is het in 1936 door Himmler verboden. Niet achterhaald dus, maar als speelbal van de politiek gebruikt. Citaat uit Wikipedia: "In 1936 verbood Heinrich Himmler het gebruik van het Esperanto in het gehele Derde Rijk. Dit hing samen met de botsing tussen de Esperantocultuur en het gedachtegoed uit Mein Kampf. In het boek Mein Kampf staat dat elk volk alles moet doen om de eigenheid van het volkskarakter gezond en wel te behouden. De Esperantocultuur wil juist de volkseigenheid overstijgen en ziet haar taal als middel daartoe."Ik geloof niet dat het Esperanto achterhaald is door de joodse achtergrond.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Mariakat schreef:Eén wereldtaal zal niet lukken.
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik stem voor het Fins!
http://www.suberic.net/~tahnan/finnish.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://itre.cis.upenn.edu/~myl/language ... 00820.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.suberic.net/~tahnan/finnish.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://itre.cis.upenn.edu/~myl/language ... 00820.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed schreef:Ik stem voor het Fins!
http://itre.cis.upenn.edu/~myl/language ... 00820.html" onclick="window.open(this.href);return false;http://www.suberic.net/~tahnan/finnish.html schreef:Learning Finnish builds confidence. If you can learn Finnish, then you can learn anything.
Moet jij toch wel overlopen van zelfvertrouwenFinnish is the coolest language. And I did use it, impeccably, at least once. It felt so great.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.