Van kinderen kunnen we leren hoe antwoorden bij de meeste mensen het eerst over komt en dan verder zijn werk doet.
Of aan degene die op iets antwoordt autoriteit gegeven wordt is het eerst belangrijke bij het verdere proces.
Dan of de antwoorden opnieuw vragen kunnen opwerpen of dat ze voldoende duidelijkheid geven.
Bij kinderen is dat heel verschillend en afhankelijk in wat voor stemming ze zijn of er nieuwsgierigheid is naar meer gegevens.
- Krijgen ze de duidelijkheid, en voelen ze zich vrij aan antwoorden te gaan betwijfelen, dan volgt al snel de vraag: Waarom?
Of als ze niet twijfelen maar een vervolg willen: En dan?
- Krijgen ze duidelijkheid waar ze niet meer omheen kunnen, meestal omdat absolute autoriteit gegeven/geëist wordt aan/van de bron van de antwoorden, terecht of niet, dan zullen er minder gemakkelijk verdere vragen komen en gaan ze verder met hun leven.
- Krijgen ze duidelijkheid en het advies niet zo moeilijk te doen van een autoriteit en het maar gewoon aan te nemen om wat voor reden dan ook, zal dat zeker zijn uitwerking hebben op het verdere nieuwsgierigheid proces, nadenken en verder vragen.
In latere fasen bij onzekerheid zullen deze reacties op eerdere vragen zeker hun uitwerking hebben in een manier van denken en leven.
dikkemick schreef:Stel een kind vraagt oprecht: "Bestaat God" Zelfs als mijn kinderen dit vragen zal ik ze beide kanten vertellen. "Er zijn mensen die geloven...."
Maar dan wel in alle eerlijkheid. Er zijn altijd mensen geweest die geloofden. Ik zal ook proberen uit te leggen waarom (ik denk dat) mensen ooit in geesten.goden geloofden en waarom er nu zo'n gedonder is met al die verschillende goden en interpretaties.
Vanzelfsprekend vertel ik ze ook van de wetenschappelijke kant
Ik denk dat hun dit zeker zal leren nooit iets klakkeloos aan te nemen, ook als er een (vermeende) autoriteit is.
Maar als dit opgaat voor alle facetten van het leven, en dat zal misschien ook gemakkelijker bij kinderen erin gelegd kunnen worden, en kan ook heel vermoeiend zijn.
Soms denk ik ook wel eens bij mezelf als ik deze eindeloze vragen bij mezelf ontdek:
Je moet ook een keer iets aan kunnen nemen.

Waarom kan ik dat dan zo slecht?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.