Is God de schuldige?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieter
Forum fan

Re: Is God de schuldige?

Bericht door Pieter »

writer schreef:
Pieter schreef:.... De gedachten in overweging nemen, open laten, dat god je naar de hel kan sturen is al een hel op zichzelf. Dat die mogelijkheid zou bestaan is een helse gedachten.
Mee eens, daarom ben ik nog steeds elke dag blij dat ik mijn geloof heb afgezworen.
:) Ja, dat is dus ook mijn geloof niet meer.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

We moeten denken goed onderscheiden wat atheisten denken over god, wat gelovigen denken over god, en wat wij denken over wat anderen denken,

Atheisten denken dat god niet bestaat. Of althans dat er geen reden is om te geloven dat hij bestaat. Uiteraard kan een god die niet bestaat ook nergens schuldig aan zijn.

Wat in elk geval wel bestaat, is god als idee. Dit idee heeft wel degelijk gevolgen, en die gevolgen kunnen wij deels wijten aan het idee op zich. Veel van wat gelovigen verkeerd doen, kunnen wij dus wijten aan het idee god. Dat doe wij ook. Alle achterlijke praktijken die gelovigen vertonen, en die niet-gelovigen niet vertonen zijn in zekere zin de schuld van dit idee.

Maar de meeste fouten die gelovigen vertonen, vertonen atheisten ook. Atheistn mogen dan wel niet in een god geloven, ze geloven wel degelijk in andere ideeën, en die kunnen evengoed kwalijke gevolgen hebben. God - als idee - is nimmer de enige schuldige.

Iets anders is, dat vele gelovigen god als almachtig zien. Almachtig zijn betekent echter al-verantwoordelijk zijn. En dus stellen vrijdenkers vaak, dat als zo'n almachtige werkelijk zou bestaan, dat men hem alles kan verwijten, want hij had alles kunnen veranderen. Ondertussen geloven ze voor geen seconde dat er een almachtige is.

De consequentie van deze gedachte is echter, dat als er wel degeljk een almachtige god zou bestaan, de vrijdenker geen morele reden ziet om hem te vereren of te aanbidden. Het zou uit zelfbehoud wellicht verstandig zijn, hen te aanbidden en te vereren, als die god werkelijk zo ijdel en jaloers zou zijn, als de "heilge" boeken hen afschilderen. Hij zou echter vanwege zij karakter, zo'n verering absoluut niet verdienen, want hij zou veranwoordelijk zijn voor alle goeds, maar ook voor alle kwaad in de wereld, Wie werkelijk alnachtig zou zijn zou het toch beter moeten kunnen doen. Want hoe is het anders mogelijk, dat de mens de wereld heeft verbeterd? As wij de slavernij kunnen afschaffen, waarom kon god het dan niet? als wij de discriminatie van vrouwen en homofielen kunnen stopzetten, waarom kon god het dan iet? Als wij onszelf tegen natuurrampen kunnen beveiligen, waarom kon god het dan niet?

Wie machtig is, draagt meer verantwoordelijkheid dan wie onmachtig is en wie almachtig is draagt alle verantwoordelijkheid. Uiteraard, is god nergens schuldig aan, want hij heeft niet de minste macht. Maar het een is alleen waar, omdat en zolang het ander waar is. Wie beweert dat het niet waar is, kan niet anders dan niet alleen het goede, maar ook het kwade aan de almachtige te wijten..
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef: Wie machtig is, draagt meer verantwoordelijkheid dan wie onmachtig is en wie almachtig is draagt alle verantwoordelijkheid. Uiteraard, is god nergens schuldig aan, want hij heeft niet de minste macht. Maar het een is alleen waar, omdat en zolang het ander waar is. Wie beweert dat het niet waar is, kan niet anders dan niet alleen het goede, maar ook het kwade aan de almachtige te wijten..
Precies almacht heeft consequenties die veel aanhangers van de vermeende almachtige steeds over het hoofd zien.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Freefighter »

Bonjour schreef:
Freefighter schreef: Ik ben zo vaak teleurgesteld in mijzelf, omdat ik van Hem wegloop, omdat ik zoveel met mijzelf bezig ben.
Menselijk geredeneerd zou God dagelijks teleurgesteld moeten zijn in ons mensen, maar Hij blijft trouw,als wij tot Hem komen komt Hij tot ons.
Hoe weet je dat Hij ons trouw blijft. Wat kan jij zeggen om mijn stelling te weerleggen dat God al 2000 jaar op vakantie is?
Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?

Als je getuigenissen wilt van mensen die Gods trouw ervaren bezoek dan eens http://geloof.forum-xl.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. En dat is maar één van de vele communities waar mensen getuigen van hun God.
Laatst gewijzigd door Freefighter op 15 jul 2014 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Freefighter schreef: Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?
Ondanks mezelf, ondanks dat ik dacht dat ik me niet meer zou kunnen opwinden over dit soort zinnen, ben ik nu toch wel even hoogst ... :shock: :? #-o [-X .

Freefighter, voor je verder gaat...............
Realiseer je dat je op een forum bent, wat leden heeft, die niet enkel alleen tegen religie aantrappen en verder niets afweten van waar ze het over hebben.
Ga dan aub. naar FOK.

Lees eerst eens wat op het forum, waar je veel wijzer van kunt worden, iig. over veel leden van FT.
http://www.freethinker.nl/forum/viewforum.php?f=43" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Maria op 15 jul 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

@Mariakat, ik ben ook benieuwd naar jouw antwoord op mijn persoonlijke vraag.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kun je niet lezen?????????
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Mariakat schreef:Kun je niet lezen?????????
Jawel, maar komt mijn vraag te dichtbij misschien?
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Freefighter schreef:
Bonjour schreef:
Freefighter schreef: Ik ben zo vaak teleurgesteld in mijzelf, omdat ik van Hem wegloop, omdat ik zoveel met mijzelf bezig ben.
Menselijk geredeneerd zou God dagelijks teleurgesteld moeten zijn in ons mensen, maar Hij blijft trouw,als wij tot Hem komen komt Hij tot ons.
Hoe weet je dat Hij ons trouw blijft. Wat kan jij zeggen om mijn stelling te weerleggen dat God al 2000 jaar op vakantie is?
Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?

Als je getuigenissen wilt van mensen die Gods trouw ervaren bezoek dan eens http://geloof.forum-xl.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. En dat is maar één van de vele communities waar mensen getuigen van hun God.
Alsjeblieft zeg, moet ik nu zelf gaan leuren om de aandacht van iets dat voornamelijk een projectie is van de onmacht om zelf zin aan het leven te geven.
En mijn hart is een bloedpompende spier die ik liever niet openstel. En natuurlijk openbaart zich de eigen projectie want dat is onderdeel van het wensdenken, alleen stel je jezelf niet open. Integendeel zelfs ,je vernauwt je blik zodanig dat er nog maar een uitleg voor alles is , namelijk " God did it "
Hoezo zonder vooroordelen, het is een grote conformation bias , een grote niet te onderdrukken neiging om bevestigd te worden in jouw vooroordeel. Wat een onzin kun jij reproduceren .
Ik ben nooit gelovig geweest en ik moet er ook niet aan denken om samen met gelovigen het eeuwige leven te hebben, dan krijg ik eeuwig die lulkoek te horen, het moet maar eens een keer klaar zijn met die onbenulligheid .
Dacht je nu echt dat je iemand op dot forum kunt overtuigen met die betekenisloosheid ?
En dat laatste is een oprechte vraag, geen retorische .
Laatst gewijzigd door HankS op 15 jul 2014 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Freefighter schreef:
Mariakat schreef:Kun je niet lezen?????????
Jawel, maar komt mijn vraag te dichtbij misschien?
#-o ](*,) ](*,) ROTFL
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HankS schreef: #-o ](*,) ](*,) ROTFL

ROFL
Afbeelding
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Freefighter schreef:[@ Bonjour]Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?

Ja maar er zijn dergelijke gemeenschappen van veel verschillende goden. Ook moslims getuigen op deze manier van hun god of hindoes en die hebben heel wat goden om van te getuigen.

Hoe weet je nu dat je bij de juiste geloofsgemeenschap zit?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Freefighter schreef: Heb je God wel eens uitgenodigd Zichzelf aan jou te bewijzen en heb je je hart helemaal voor Hem opengesteld? Zonder vooroordelen, alleen maar vasthoudend aan Zijn belofte "Wie in Mij geloofd, heeft eeuwig leven"?
Stel dat God bestaat dan heeft ook degene die God niet uitnodigt Zichzelf te bewijzen en niet in Hem gelooft, het eeuwige leven. Als je tenminste gelooft in een God van échte liefde. Liefde die onvoorwaardelijk, om niet is. Dus dat is nog mooier dan de belofte die je schetst.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Samante schreef:
Stel dat God bestaat dan heeft ook degene die God niet uitnodigt Zichzelf te bewijzen en niet in Hem gelooft, het eeuwige leven. Als je tenminste gelooft in een God van échte liefde. Liefde die onvoorwaardelijk, om niet is. Dus dat is nog mooier dan de belofte die je schetst.
"Wat is het offer van Jezus waard als iedereen uiteindelijk toch bij God komt?"

En een veel belangrijker punt met de afschaffing van de hel is de uiteindelijk afschaffing van echte liefde. Hel geeft de mogelijkheid van een keuze tegen God. Dus ook een echte keuze voor God. Wanneer alle mensen uiteindelijk bij God komen is dat dus tegen hun wil, of hun wil is teniet gedaan. De hel is niet een plaats waar mensen zijn die graag bij God willen horen maar het gewoon niet zo goed hebben gedaan in het leven, maar met mensen die absoluut zonder hem willen leven. Ze willen zelf heersers zijn over hun leven. Door de vrije wil te geven maakt God de mogelijkheid open voor echte liefde, want liefde zonder vrije wil is hooguit inschikkelijkheid, niet echte liefde.

C.S. Lewis had zelf erg veel moeite met de hel. Een uitspraak die bovenstaande erg goed duidelijk maakt is deze:

Er zijn maar twee soorten mensen. Zij die tegen God zeggen "Uw wil geschiedde," en zij waar tegen God uiteindelijk zegt "uw wil geschiedde."
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

Freefighter schreef: "Wat is het offer van Jezus waard als iedereen uiteindelijk toch bij God komt?"
Dat is juist het mooie! Het offer van Jezus, het geloven in Jezus of zelfs in God, is niet van belang met betrekking tot het bij God komen. Eigenlijk is het zo, zoals ik dat persoonlijk geloof, dat God altijd bij jou is ook al zou je zelf God verlaten of zelfs volledig ontkennen. God zal nooit de verbinding vergeten tussen jou en Hem/Haar. En onvoorwaardelijke liefde zal wat dat betreft nooit een voorwaarde opwerpen waaraan moet worden voldaan.
Freefighter schreef: En een veel belangrijker punt met de afschaffing van de hel is de uiteindelijk afschaffing van echte liefde. Hel geeft de mogelijkheid van een keuze tegen God. Dus ook een echte keuze voor God. Wanneer alle mensen uiteindelijk bij God komen is dat dus tegen hun wil, of hun wil is teniet gedaan. De hel is niet een plaats waar mensen zijn die graag bij God willen horen maar het gewoon niet zo goed hebben gedaan in het leven, maar met mensen die absoluut zonder hem willen leven. Ze willen zelf heersers zijn over hun leven. Door de vrije wil te geven maakt God de mogelijkheid open voor echte liefde, want liefde zonder vrije wil is hooguit inschikkelijkheid, niet echte liefde.
Echte liefde schept niet zoiets als een hel. Dat zou échte liefde nooit doen. Als dat wel zo zou zijn zou God verlaagd zijn tot het niveau van een tiran als president Assad van Syrië. Het zou dan niet gaan om een God van échte liefde. Een onvoorwaardelijk liefhebbende God oordeelt niet (op grond waarvan dan, als er geen voorwaarden bestaan?) en dus is er ook geen straf. Begrippen als gebod, zonde en zondaar zijn dan ook regelrechte misvattingen.
Freefighter schreef: C.S. Lewis had zelf erg veel moeite met de hel. Een uitspraak die bovenstaande erg goed duidelijk maakt is deze:

Er zijn maar twee soorten mensen. Zij die tegen God zeggen "Uw wil geschiedde," en zij waar tegen God uiteindelijk zegt "uw wil geschiedde."
God zegt simpel tegen de mens "Jouw wil is Mijn wil". En daarmee is aangetoond dat een vrije wil ook echt vrij is. Vrij van elk gebod. En daarmee is de wil van de mens nooit in strijd met de wil van God.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
Plaats reactie