Periode van twijfel
Die periode die vooraf ging aan deze vraag (≈ een jaar), was gekenmerkt met de eerste symptomen van ongeloof. Toen begon al langzaam mijn christelijk perspectief te veranderen. Nu besef ik dat deze periode noodzakelijk is geweest, om later mijn geloof van een afstand te kunnen analyseren.
Één van de dingen die ik nu nog het beste herinner, is dat het vreemd werd om met anderen te bidden. Ik deed niet meer automatisch mee, maar ik werd me zeer bewust van wat ik aan het doen was. Het voelde aan alsof ik een buitenstander was, die meedeed om dit ritueel van deze bepaalde groep te analyseren.
Uiteindelijk zakte dit voor een deel weg, maar toch besefte ik dat ik nog veel twijfels had. Ik vroeg soms is een vraag aan een enkele christen, die me dan vol sympathie aan keek, soms een bemoedigend maar vaag antwoord gaf, en daar was het dan ook mee gedaan.
Zoektocht
In april-mei heb ik zeer veel gelezen en films, documentaires, filmpjes gekeken. Halverwege, heb ik me ook aangemeld op FT
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn geloof brokkelde met de minuut af. Waar ik rationele, verklarende antwoorden vond bij de ongelovige, stond daar vaak een zwak antwoord tegenover. Ik heb trouwens ook nog uit frustratie dit topic gemaakt (achteraf kan ik er wel om lachen ..)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 01#p416601" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn gedachten waren geen moment weg. Vragen over alles en nog wat! Wat een frustratie soms. Toen ik eenmaal mezelf de toestemming had gegeven om niet alleen twijfel toe te laten, maar ook deze twijfel te onderzoeken, brak de dam los en bracht het daarmee een passie in mij los om dit tot op de bodem te onderzoeken.
Ik probeerde er structuur in m’n vragen aan te brengen. Waar ging het nou eigenlijk om? Uiteindelijk kwam ik op een centrale vraag: Waar is mijn christelijk geloof op gebaseerd?
De videoserie door ‘Evid3nc3’, heeft me daar initieel bij geholpen.
https://www.youtube.com/watch?v=Dwno5iettvU" onclick="window.open(this.href);return false;
1. De bijbel?
Voor het eerst in 23 jaar durfde ik objectief naar de argumenten van de evolutie theorie te kijken. Genesis faalde. Je komt erachter dat de Thora niet door Mozes is geschreven. Breng nog naar voren dat men niet eens weet wie de evangeliën heeft geschreven, met dat ze geen ooggetuigenissen kunnen zijn. Dit zijn maar een paar dingen. Toen ik daarna nog leerde, dat er zoveel contradicties tussen verschillende delen van de bijbel zijn, werd de Bijbel niets meer dan een boek geschreven door personen uit het verre verleden.
Je kunt nog veel meer absurde dingen ter sprake brengen, maar dit waren initieel de punten die voor mij belangrijk waren.
Persoonlijke relatie met God / Jezus ?
Ik heb het geluk dat ik niet in een evangelische traditie ben opgegroeid, en geen ‘aanleg’ heb om God/bovennatuurlijke dingen te ervaren. Bidden was zo normaal, het voelde zo vertrouwd aan. Ik heb nooit vaak nagedacht of wat ik bad verhoord zou worden. Het was meer dat ik aan het eind van de dag over mijn dag vertelde. Vaak viel ik dan midden in een verhaal in slaap. Op het laatste moment van mijn twijfelen, heb ik nog 1 keer gebeden. Ik legde m’n hart bloot, en vertrouwde aan God toe, dat als hij, nog een relatie wilde met zijn kind, hij nu zijn hand zou moeten uitsteken. Goed, je kunt raden waartoe de daarop volgende radiostilte heeft geleid.
De kerk?
De kerk is voor mij nooit een autoriteit geweest, omdat de kerk door mensen is gecreëerd, en geleid.
Wonderen? Genezing?
Dit heb ik al in een andere post verwoord:
Na ongeveer 1-2 weken kwam ik tot de conclusie dat ik niet anders kan, dan te concluderen dat ik ongelovig was.Hier mijn getuigenis, die ik al vrij snel op Ex-C postte:Stampertje schreef:Ik geloof zeker dat deze mensen niet liegen, dat zij dat zo ervaren. Of het waar is is een tweede.Worteltje schreef: 2. Daarnaast zijn er veel verslagen en berichten van genezing van zieken in evangelische kringen. Ik heb zelf geen bewijzen. Maar de mensen zijn er zelf van overtuigd, ze liegen echt niet. Zou dat echt alleen maar psychische genezing zijn? En als dat zo is dan is het nog steeds een genezing, toch?
Ik zie verschillende verklaringen voor deze ´wonderen´. Ik studeer geneeskunde, en wat ik merk, is dat de het beeld van geneeskunde en dokters hebben, soms ver kan liggen van de realiteit.
- Een persoon heeft klachten, gaat naar de dokter en de dokter geeft een diagnose. De dokter heeft het verkeerd (ja dokter maken ook fouten). Terwijl het niet om een echte blijvende ziekte gaat, waarvoor een behandeling nodig zou zijn, gaat het om een tijdelijke klachten. De persoon ervaart echter (onder het label van de dokter) dat de hij werkelijk van een ziekte geneest.
- Een juiste diagnose van de dokter. De dokter waarschuwt: er is een hele kleine kans dat je van deze ziekte geneest. Er wordt een behandeling gestart (denk bv aan kanker). De persoon geneest. De patiënt ervaart dat het een wonder is omdat het (volgens de dokter) eigenlijk vrijwel niet kon. Hij trekt de conclusie: ik ben 'gered' terwijl 99% van de andere mensen dood ging aan dezelfde ziekte. Als je de hele groep samenneemt, dus zeg 100 mensen, dan zal er altijd 1 persoon moeten zijn (die volgens de statistiek) geneest. Dat hij diegene is, betekent niet dat er een wonder heeft plaats gevonden.
- Misschien heb je al gehoord van 'The God of the Gaps? Dat is het verschijnsel dat gelovigen gebruik van van het gegeven dat de wetenschap nog niet alles kan verklaren, en dat als argument voor God zien. Ironisch gezien wordt elke gap steeds kleiner, en daarom is religie ook geen fan van wetenschap!
Deze 'gaps' (gaten, nog geen verklaringen) zijn er ook nog in het de geneeskunde. Geneeskunde vordert nog steeds. Bedenk dat de huidige geneeskunde nog vrij jong is. Er is de afgelopen 200 jaar zoveel vordering gemaakt! We zijn er nog lang niet.
http://www.ex-christian.net/topic/62452 ... ntry949661" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat nu?
Ik vind het moeilijk te beschrijven wat ik afgelopen 2 maanden heb meegemaakt. Voor het eerst ben ik als eerst een mens, in plaats van een christen. Ik voel me vrij. Ik denk dat enkele keen God/christen zijn nog heb gemist, maar dat ebde snel weg met de rijkdom die ik er voor terug kreeg. Vol verwondering voor het ontstaan van het universum, voor leven, ontiegelijk klein en onbeschrijfelijk groot. Wat ben ik blij dat ik Carl Sagan heb ontdekt, en dat hij voor mij precies verwoord, wat ik bedoel.
Hoewel het begint te wennen, dat ik niet meer geloof, ben ik nog steeds veel mee bezig in mijn gedachten. Op dit moment zou ik het graag achter me willen laten. Ik heb trouwens wel de bedoeling om in de toekomst mijn verhaal online te delen, op Facebook, youtube. Ik hoop daarmee christenen in Nederland, Belgie te bereiken. Maar voor nu is het even genoeg, ik merk dat ik er nu nog te dicht op zit.
Dit loslaten, is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn leven is op dit moment verstrengeld met het christendom. Ouders, en een zus die christelijk zijn. Christelijke vrienden. Het gaat een uitdaging worden om eerlijk naar mezelf te kunnen zijn, zonder dat ik andere mensen onnodig kwets.
Maar toch in het algemeen, ben ik blij dat ik uiteindelijk met de realiteit geconfronteerd ben, dat ik niet in de zeepbel van religie ben blijven hangen.
Groetjes, Stampertje