ik ben Arjen2015

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

ik ben Arjen2015

Bericht door Arjen2015 »

Ik ben David 44 jaar en ben ooit met een blog begonnen die ik hier graag wil delen.

http://wakkerwordenblog.wordpress.com/2 ... r-trekken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het leek me leuk een blog te beginnen, om te schrijven over mijn ideeën qua geloof, maar hoe verder ik reis en leer voel ik steeds minder de behoefte om te laten zien dat het christelijk geloof er finaal naast zit. Ik voel die behoefte niet meer er tegen aan te schoppen , had wel duizend redenen om te schrijven wat er allemaal zo belachelijk is aan al die christelijke stromingen, de een nog gekker dan de ander maar ik heb het achter me gelaten, ben doorgetrokken, ben best bereid om te vertellen over mezelf, als iemand wil weten hoe ik zo verandert ben maar heb de behoefte niet (meer ) om anderen te overtuigen…..als iemand in het letterlijk verhaal van noach wil geloven…prima ….het is hun leven zolang ze de ander maar in hun waarde laten en hun zogenaamde waarheid niet opleggen aan een ander onder het mom van als je niet gelooft en jezus aanneemt ga je verloren voor eeuwig…daar kan ik me nog wel druk om maken, maar zelfs dat, doet me niet veel meer tegenwoordig…..hun pad is hun pad…ik heb de mijne en die is al moeilijk genoeg…liefde in eerste instantie voor jezelf en voor de ander……en als je dat dan heel dicht bij houdt dan heb ik al genoeg issues met mezelf in me eigen omgeving..;)

Dus je zal in mijn blogs waarschijnlijk niet veel getrap naar het christelijk geloof gaan lezen, gewoon mijn gedachtes en nuchtere kijk op de dingen……en ja als dat tegenstrijdig is met de christelijke waarden en normen dan is het maar zo…soms even een heilig huisje omverhalen…maar niet uit boosheid of bitterheid ..veeleer om terug te kijken met een vlaagje humor…een beetje de draak met mezelf te steken en met wat ik zelf geloofde…blij dat ik niet ben blijven stilstaan…blij met dat ik wakker aan het worden ben….

Toch een kleine eyeopener wat betreft het woord van god zoals de bijbel wordt genoemd.

Het woord van god. Dat impliceert al dat het woord van god in de bijbel staat. De vraag die je dan kan stellen als je de bijbel aanneemt als het woord van god, is, hoeveel is het woord van god, en heeft god zijn woord beschermd? Of heeft god toegelaten dat er fouten instaan?

Nu is het mij inmiddels wel heel duidelijk geworden dat er wel degelijk tegenstrijdigheden en zeg maar gerust 100% geverifieerde fouten in de bijbel staan. De vraag die dan overblijft is hoeveel fouten staan er in de bijbel? En als god dus zijn woord niet 100% beschermd heeft, hoeveel % heeft god dan niet beschermd? In mijn ogen is de denkwijze al absurd dat god zijn woord beschermd…..als god al toestaat dat er miljarden mensen door oorlog, honger en ziektes omkomen…zal hij dan wel al zijn moeite erin hebben gestoken om zijn woord te beschermen? Er zijn legio voorbeelden die je zelf kan zoeken.

Een 100% bewezen voorbeeld daarvan is de leeftijd van Achazja op het moment dat hij koning werd (22 volgens 2Koningen 8:26, maar 42 volgens 2Kronieken 22:2 (NBG)

Nu je overtuigd wordt van het feit dat er wel degelijk 100% bewezen fouten in de bijbel staan ga jezelf dus afvragen hoeveel % is wel correct in de bijbel? 0.1% ,5%, 50%? …dat proces is dus bij mij gaan werken…het begon in 2000 met de tienden geven, waar menig voorganger en pastor (inclusief mijzelf), de mensen manipuleerde, zelfs zo erg dat ik heb gezien dat mensen uit hun kerkelijke gemeente taken werden gezet omdat ze het niet eens waren met de (verplichte) afdracht van tienden…Later begon ik aan de hel te twijfelen , door nuchter na te denken hoe ik zelf als vader naar mijn kinderen kijk, en door studie en andere zienswijzes aan te horen over de vertalingen van het woord hel, kwam ik erachter dat het woord hel helemaal niet bestond. Mooie site uit die tijd http://www.hetbestenieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false; En begon ik te zien dat het hele plaatje van miljarden mensen met hun enige bestemming eeuwige hel een vreselijke dwaalleer is.

Elke week, elk jaar wordt ik weer een stukje meer bewust. En zie ik dat mijn denken zich losmaakt van oude visies en hoe ik tegen het geloof aankijk. En dat voelt aan als een enorme bevrijding, na zolang onder het juk gezeten te hebben. De afgelopen jaren ben ik vooral het contrast gaan zien tussen jezus die zegt,als je mij hebt gezien heb je de vader gezien. En hij zegt dat god dezelfde is toen nu en voor eeuwig. Jezus heeft het over de andere wang toekeren over vergeving ipv oog om oog tand om tand. Als god werkelijk als jezus is dan is de god van het oude testament iemand anders als jezus….ooit gehoord van principe..en ergens voor staan? Als god echt met mozes sprak van aangezicht to aangezicht zal hij dan niet hebben gezegd, je schrijft nu wel op oog om oog en tand om tand wetten, maar dat is eigenlijk niet wie ik ben, vergeeft elkaar en heb elkaar lief, heb je vijanden lief!……en wat betreft man en vrouw…….die horen 1 op 1 en niet veel op 1….

Ja …dan kan jezus wel zeggen dat god dat toestond vanwege de verharding van hun harten maar zou god niet veel meer principieel geweest zijn als hij dit in de 10 geboden had opgenomen ipv gij zult de naam van mij niet ijdel gebruiken?

Gij zult niet stelen……net daarvoor gaf hij nog de opdracht plundert egypte bij hun uittocht…

Exodus 3:22
… zo zult gij de Egyptenaren beroven.

Exodus 20:15
15 Gij zult niet stelen

Sommige zullen zeggen dat was hun verdiende loon voor hun slaven arbeid maar zei jezus niet, als iemand je hemd afneemt vraag het niet terug en geef hem ook je ondergoed?

Lucas 6:29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet.

…of gij zult niet moorden maar even later moeten ze iedereen afslachten inclusief vrouwen kinderen…allemaal een gebod en aanwijzing van god hemzelf!

Als je ogen echt open gaan zijn er zoveel mensen die meer principieel zijn dan de god van het oude testament! God in het oude testament lijkt wel rutte met zijn beloftes om verkozen te worden. Geen god van principes. Een man een man een woord een woord is toch het gezegde?

Of je staat ergens voor of je staat nergens voor. Blijkbaar is de god van het oude testament compleet anders dan de filosofie die jezus uitdraagt, vergeving, 1 man voor 1 vrouw….

Je vijanden liefhebben……als jezus als god in het oude testament zou zijn had hij dan niet een gideons leger bij elkaar moeten zoeken om met een paar kannen en kruiken de romeinen te verdrijven en af te slachten? Dat had god toch gezegd dat het land voor hun was? En dat ze vijanden moesten verdrijven?

Je karakter is een principe kwestie of je staat ergens voor of je staat nergens voor! Als we dat al van mensen verwachten hoeveel te meer van god?

Daarom ben ik gaan inzien dat de bijbel grotendeels door mensen geschreven en menselijk geinsprireerd boek is. Kortom de god in het oude testament is in mijn ogen niet principieel, niet eerlijk, niet recht door zee, een god om heel bang van te worden….en ja dat zie je vandaag nog steeds, mensen volgen god…uit hun diepste, omdat ze bang zijn…bang voor straf..bang voor de hel…niet uit vrije wil de liefde van hun schepper zoeken…want de verhalen van het oude testament zitten er goed in gestampt!!!
De accountnaam van davidt2014 is later gewijzigd in Arjen2015. De quotes worden niet automatisch aangepast.
Bonjour, mei 2015
Martim Cymbron -
PietV.
Erelid

Re: ik ben david

Bericht door PietV. »

Welkom David, we hebben een forumdrempeltje ingebouwd dat de eerste 10 berichten worden gekeurd voordat ze op het net komen. Een formaliteit om spammers, schoenverkopers en kwaadwilligen even in beeld te krijgen. Verdere betekenis heeft het niet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Welkom David!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom David. Je zult merken dat er meer zijn hier die jouw gevoelens delen.
Niet helemaal natuurlijk, wij hebben ook onze denominaties. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
3 uur
Geregelde verschijning

Bericht door 3 uur »

Welkom.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom. Ik zal je bijdragen met interesse lezen.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Isaac Asimov schreef:Properly read, the Bible is the most potent force for atheism ever conceived.
Welkom op het freethinker forum David!
Ik wens u alle goeds
MysticNetherlands
Forum fan

Bericht door MysticNetherlands »

Welkom David. Moge God je zegenen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom David.

Misschien heb je al wat gelezen op dit forum.
Je zult hier echte medestanders vinden.

Wat ik mooi vind is, dat je al zo ver bent dat je iedereen het zijne wil laten en niet met wrok om wil kijken naar het vorige gedeelte van je leven.
Laten we hopen dat dat ook wil lukken en blijft lukken.
Mijn ervaring is, dat het je leven lang soms de kop op kan steken als je wordt geconfronteerd met datgene wat je achter je wilde laten.

Dat je er over wil schrijven en over wil communiceren is al een teken dat het je nog niet los laat, ook al wil je zelf loslaten.

Dan ben je hier op de goede plaats.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MysticNetherlands
Forum fan

Dat laatste betwijfel ik. Als je t echt losgelaten hebt, ben je niet hier. Dan ben je emm.... je leven aan t leiden en met andere dingen bezig. Je verdrinken in anti-religie is nog steeds bezig zijn met religie. Nu gebeurt er uiteraard meer op dit forum dan anti-religie, maar het is wel een redelijk essentieel onderdeel ervan.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MysticNetherlands schreef:Dat laatste betwijfel ik. Als je t echt losgelaten hebt, ben je niet hier. Dan ben je emm.... je leven aan t leiden en met andere dingen bezig. Je verdrinken in anti-religie is nog steeds bezig zijn met religie. Nu gebeurt er uiteraard meer op dit forum dan anti-religie, maar het is wel een redelijk essentieel onderdeel ervan.
Dit is een voorsteltopic!! Als je hier een discussie over wilt starten ga je gang maar niet in deze rubriek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MysticNetherlands schreef:Dat laatste betwijfel ik. Als je t echt losgelaten hebt, ben je niet hier. Dan ben je emm.... je leven aan t leiden en met andere dingen bezig. Je verdrinken in anti-religie is nog steeds bezig zijn met religie. Nu gebeurt er uiteraard meer op dit forum dan anti-religie, maar het is wel een redelijk essentieel onderdeel ervan.
Het is hier natuurlijk off topic maar vrijdenken en hetgeen op dit forum de revue passeert is aanmerkelijk breder. Ik ben sterk gekant tegen zweefkezerij vooral als deze zich voordoet als een diepe vorm van wijsheid en kennis. Op andere fora is het vaak niet mogelijk om hier een discussie op basis van feiten en argumenten over te voeren. Hier gelukkig wel en als men zich een beetje aan de regels houdt kunnen daar zeer interessante geldachtenuitwisselingen uit voortvloeien. Ook een inkijkje in de beleving van een gelovige hoort daarbij. Maar zoals ik al schreef hier verder off topic dus mocht je hier op in willen gaan dan kan dat elders. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MysticNetherlands
Forum fan

Okidokie :P
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Welkom!
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Plaats reactie