dikkemick schreef:Het staat wel degelijk ter discussie.
Ja, bijna alles staat ter discussie, maar de consensus is dat Hij gewoon heeft bestaan. Als je ook ziet wie de meest hard schre.... emmm meest prominente wetenschappers zijn die Zijn bestaan ontkennen dan wel betwijfelen.... dat zijn meestal mensen die het op dit forum goed zouden doen: een anti-religie complex opgelopen door een problematisch gelovige opvoeding.
dikkemick schreef:(Christus is helemaal geen naam overigens).
Joh.... je meent het?
dikkemick schreef:(Als mens, zoals je al schrijft. En misschien wel een mens met aparte ideeën en had hij volgelingen. Echter, dit mens heeft zelf nooit iets opgeschreven, als ook zijn volgelingen niet! Als iemand zo ontzettend veel indruk maakt, waarom wordt er dan niets over opgeschreven? Ik vind dit vaag.
Tsja, in een tijd waar op iedere straathoek wel een Messias stond? Een profeet? Met allemaal ongeletterde volgelingen? Ik weet niet of dat wel zo onlogisch is.
dikkemick schreef:(De verzen waarop jij vertrouwd zou ik eens heel kritisch gaan bekijken. Jezus kan volgens deze verzen wel "zeggen " wat jij vindt, maar ik vind iets heel anders en nummer 3 denkt er ook weer anders over. Lekker betrouwbaar.
Tjsa, wat moet ik hier nou in vredesnaam op antwoorden. Ik vind wat ik er van vind. Net zoals bij iedere vorm 'wijsheden', esoterie, mystiek, levenslessen, etc hoe je t ook wil noemen, haalt iedereen er wat uit. Can I get a 'D0000h'? Dat jij gelijk over onbetrouwbaar spreekt is tekenend voor je (imho) radicale en (imho misplaatste) anti-religie knobbel/
dikkemick schreef:(En wat dat pad der liefde betreft: Ken je Jezus echt? Lees dat NT nou nog eens goed door. ALLE uitspraken van Jezus en dus niet cherry picken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Jesus" onclick="window.open(this.href);return false;
O nee, je doet niet aan link-lezen:
Nee, dus je had ook de link even kunnen weghalen en deze zin ook. Wou je even kritiek uitten? Of zie ik er te veel in? (Serieuze vraag)
Dit gezegd hebbende, voor je verder gaat met lezen. Ik hou met de gehele Bijbel een slag om de arm of wat er staat letterlijk zo gezegd is. We weten van weinig boeken, verzen etc de historische authenticiteit. Mensen gebruiken symboliek, overdrijven, horen via via via,, kopieren etc etc. Ik heb dus weinig zekerheid over de geschiedkundige waarde van ook t NT. En de meeste oude geschriften overigens die niet door veel andere bronnen worden gestaafd.
dikkemick schreef:(Het gaat o.a. over de zgn. mirakelen en uitbannen van geesten. De trucjes van JC zeg maar. "If Jesus could heal a blind person he happened to meet, then why not heal blindness?"
Omdat dat niet Zijn missie was? Waarom zou Hij dan uberhaupt hier komen? Waarom niet gewoon een toverstaf boven vanuit de wolken en 'poef' alle blinde mensen zien weer?
dikkemick schreef:Ook spreekt Hij (Ik type met moeite die hoofdletter "H") zich niet tegen slavernij uit! Ja, je mag ze niet te hard slaan!
Omdat slavernij in die tijd iets heel anders was. Het was eigenlijk gewoon arbeid, maar dan op een behoorlijk stricte basis. Vaak tegen inwoning, soms tegen kost en inwoning. En vaak zelfs als onderdeel van de familie, zelfde vertrekken, hoge status etc. Nu niet aan cherry picking doen, je hebt dit vast allemaal onderzocht. Mensen werden vrijwillig slaaf als ze geen geld meer hadden. En ze werden overigens, alkthans onder Joods bewind ieder 7e jaar vrijgelaten (als ze zelf wilden!), of als zodra ze hun schuld konden afbetalen. Volgens mij golden die wetten alleen niet voor krijgsgevangen, maar tijden t NT was dat al weer een tijdje geleden. Omnder t Romeinse bewind waren veel onderwijzers, doktoren etc allemaal slaven. Ze waren soms rijk tot stinkend rijk (als hun meester dit was). Is het vanuit ons perspectief verwerpelijk? Zeker. Was het compleet anders daar? Zeker. Het was meer een soort burgelijke staat dan anything else. Mochten ze gestraft worden? Ja, maar iedereen kon door de overheid gestraft worden. Als de overheid dit wou, of als je buurman je aanklaagde. Iedereen liep toen t risico op barbaarse behandeling.
dikkemick schreef:Vervloekt Hij een boom? Het was nogal een heet gebakerd baasje heb ik horen vertellen.
Ik vind dat ook een raar verhaal. Uiteraard weet je wat de symboliek (waar zo'n beetje alle christenen het over eens zijn) erachter? Dus zou ook zomaar kunnen dat het niet letterlijk gebeurd is, geen idee.
dikkemick schreef:Ook liegt Jezus. Hij zou zeer snel terugkomen. We wachten nog steeds.
Ik ook!
dikkemick schreef:Jezus introduceert de hel als geen ander.
dikkemick schreef:En hoe moralistisch is het je vijand (als je net verkracht bent) lief te hebben? Of je andere wang apathisch toe te keren?
Je kent uiteraard alle symboliek achter dat verhaal, zeker in de versie waarin staat dat men de LINKERwang moet toekeren? Maar goed, het heeft geen zin om met jou te discussieren want of je kent de symboliek niet (je rept er iig niet over), of je hebt niets met vergevingsgezindheid. Nee, natuurlijk moet een vrouw die net verkracht is meteen roepen "ik vergeef je lieve schat!". Doe toch eens normaal. Letterllijk, kom niet met van die achterlijke voorbeelden. Het de andere wang toekeren is een instelling, een streven, dat when due time comes, en afhnaklelijk van hoe dicht je bij God staat, je inziet dat God zelfs van deze mensen houdt, en je zelfs voor hen begrip kunt opbrengen en kunt besluiten hen te vergeven, zo het je lukt. Sorry, maar je kijk op de Bijbel is een overdreven, perverse, gefrustreerde. Ik betwijfel echter of je zelf enige waarde in die constatering ziet.
dikkemick schreef:En zo kan ik uit ieder religieus boek mooie uitspraken halen. Jij doet dit uit de bijbel en dus laat ik je zien dat ook dit boek zeker geen moralistisch hoogstandje is.
[/quote]In jouw wereld niet nee. En ik vind het niet getuigen van enig inzcht in de daadwerkelijke Boodschap, maar het er kinderachtig uitipikken van zorgvoldig gekozen verzen om je punt te maken. Dat mag uiteraard, staat je vrij, maar ik vind het typerend voor de meesten die ik 'spreek' hier. Ben jij gelovig opgevoed? Ben je ex-gelovige?