Sinds wanneer is de VS een dictatuur/politiestaat (van overheidswege geïnstitutionaliseerde onderdrukkingsapparaat) en a-democratisch? Laat staan een fascistoïde gedachtengangcultuur?Chronos schreef:Je bent zeker blind?Fresnich schreef:
In mijn ogen hebben Putin/Kremlin/ het nationalisme in Rusland ongeveer hetzelfde gestoorde niveau als de Jihadstrijders.
Allebei ontberen/onderdrukken ze zelfreflectie en trachten ze -zoals het onderdrukkers betaamt- daarom al hetgeen hen niet te pas komt, de kop in te drukken. W.o. geweld, moord, afnemen bezit, intimidatie, maar ook: fascistoïde gedachtegangen over land, cultuur enz..
De VS is de koploper met je lijstje. Zoals VS met bv. Nicaragua, Panama en Chili waren omgegaan. De lijst is langer dan je neus.![]()
Die horen dus niet op 'het lijstje' thuis, dacht ik zo.
Wel hebben ze in het verleden (heden?) menig goor huzarenstukje uitgehaald 'in andere landen. wat ik ook nergens wil goedpraten.
Ach welnee joh, wordt wakker! Het zijn gewoon vervelende mensjes, die zich kinderlijk afreageren op anderen. En zijn eveneens uit op de olie, de macht enzovoorts. Het zijn zgn. godsdienstige dictatortjes met een ideologisch geïnstitutionalieerd fascistoïde a-democratisch rechtssysteem als sausje. Het zijn gewoon egocentrische, onvolwassen mensen. Zonder al teveel zelfontplooiing en zelfreflectie. Overigens een heel christelijke en islamitische relogisctische eigenschap (Jezus en Mohammed): dat hebben deze mensen niet eens door, dat ze dat met voeten treden!Jihadstrijders vergelijken met nationalisten is onvergelijkbaar. Jihadisten doen dat alleen vanuit hun geloof
Door Gorbatsjov? IIk denk, dat Gorbatsjov de wens, de beheofte van het onderdrukte volk zeer el begreep en vertegenwoordigde.een nationalist doet het voor hun land en kan een geloof aanhangen. Nationalisten kunnen diverse geloven hebben.
Al die eigenschappen die je aangeeft kun je in principe toepassen aan alle regeringen van het westen in de afgelopen decennia. Zeker tot de jaren 60. Zulke schone handen hebben de westerlingen ook niet. De multinationals hebben inmiddels de vaandels overgenomen.
Gelul. Dat kwam door Gorbatsjov, onder Stalin had het volk nooit gewonnen. Was hij wat harder dan was er geen democratie geweest. Menselijkheid van Gorbatsjov?Dat zijn voor mij, hoe 'winstgevend' dit ook lijkt, echte losers.
Want op den duur raken ze toch weer alles kwijt.
Waarom denk je, dat de Sovjetunie eind jaren '80 ter ziele is gegaan?
Omdat uiteindelijk de onderdrukten wonnen. Die helemaal zat waren van dergelijke politiestaten.
En democratie wilden. Inspraak.
Het is na veel chaos en neerwaartse spiralen weer helemaal onderdrukt en wordt zienderogen teruggedraaid door Putin en het selecte volkje eromheen.
Vandaag las ik nog van een Ruslandkenner (Russin, die hoge functies had in Rusland), dat uiteindelijk de puinhoop, die Putin straks zal achterlaten heel groot zal zijn.
Het is juist de wens van elk mens, dus ook elke Rus om in een land met vrije meningsuiting te kunnen leven en gerespecteerd te kunnen worden in zijn geaardheid en welk geloof die aanhangt.
Dat wordt nu weer in toenemende mate onderdrukt.
Uiteindelijk zal de boel opnieuw ontploffen, dat krijg je met dictaturen, dat gaat stootsgewijs met crises.
Wat een grappige visie houdt Chronos er op na. En ook nog denigrerend taalgebruik om e.e.a. kracht bij te zetten?
Kun je niet zonder dat eens proberen te communiceren?