Zelf weten. Kwaliteit laat zich niet verrassen.

De wereld beroemd berucht geworden Pitdown Mens. De geëvolueerde mens die niet in God gelooft en zich dus maar
al te graag laat foppen met wishful thinking.
Moderator: Moderators

Ja en ?hans van de mortel schreef:Van de Piltdown Mens (Eoanthropus Dawsoni) werd ooit gedacht dat deze een 'ontbrekende schakel' was tussen mens en aap. De eerste Piltdown-fragmenten werden in 1912 ontdekt. Daarna werd over een periode van liefst 40 jaar in meer dan - toe maar - 500 wetenschappelijke artikelen over de Piltdown Mens geschreven. Door klootzakken? Nou nee hoor, door ‘wetenschappers’. In 1953 werd bewezen dat het ging om opzettelijk bedrog. Freethinker bestond toen nog niet.
De wereld beroemd berucht geworden Pitdown Mens. De geëvolueerde mens die niet in God gelooft en zich dus maar
Wetenschap is een proces van trial and error en dus maken ook wetenschappers soms fouten. Je doet alsof dat een doodzonde is, hetgeen nergens op slaat gezien de aard van het wetenschappelijke proces. Als je de geschiedenis van Piltdown Man hebt gelezen, weet je dat het behoorlijk lang geduurd heeft voordat er voldoende bewijs was om te kunnen constateren dat Piltdown Man geen voorouder van homo sapiens was. Dat is precies hoe wetenschap werkt: een theorie wordt aangepast of verworpen als die door nieuw onderzoek niet langer houdbaar is. Zoals HankS al opmerkte, waren het wetenschappers die tot de conclusie kwamen dat e.e.a. uiteindelijk niet klopte. Precies wat je mag verwachten van het wetenschappelijke proces.hans van de mortel schreef:Van de Piltdown Mens (Eoanthropus Dawsoni) werd ooit gedacht dat deze een 'ontbrekende schakel' was tussen mens en aap. De eerste Piltdown-fragmenten werden in 1912 ontdekt. Daarna werd over een periode van liefst 40 jaar in meer dan - toe maar - 500 wetenschappelijke artikelen over de Piltdown Mens geschreven. Door klootzakken? Nou nee hoor, door ‘wetenschappers’. In 1953 werd bewezen dat het ging om opzettelijk bedrog. Freethinker bestond toen nog niet.
Wie weet geloofden de onderzoekers allemaal wel in God? Gezien het tijdstip van de 'ontdekking' lijkt me dat niet eens vergezocht.hans van de mortel schreef:De wereld beroemd berucht geworden Pitdown Mens. De geëvolueerde mens die niet in God gelooft en zich dus maar al te graag laat foppen met wishful thinking.
Ik snap ook niet goed de " dus" in dit onderschrift, laat je eerder foppen als je niet in God gelooft en wat bedoel je met de geëvolueerde mens binnen deze context of is dit onderschrift niet van jou maar heb je wel de schrijffout daarvan overgenomen ?hans van de mortel schreef:
De wereld beroemd berucht geworden Pitdown Mens. De geëvolueerde mens die niet in God gelooft en zich dus maar al te graag laat foppen met wishful thinking.
Ik meen me twee dingen te herinneren, behalve de hoax,HankS schreef:En voor wie er meer over wil lezen http://www.talkorigins.org/faqs/piltdown.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het was trouwens " wetenschap" voor de wetenschappelijke methode en de vraag is of het nu nog zo stellig gebracht kan worden, mensen leren langzaam doch gestaag toch wel iets van hun fouten. Geloof en het daaruit vloeiende creationisme is een heel ander verhaal.
De beste uitspraak welke een wetenschapper kan doen?hans van de mortel schreef:Van de Piltdown Mens (Eoanthropus Dawsoni) werd ooit gedacht dat deze een 'ontbrekende schakel' was tussen mens en aap. De eerste Piltdown-fragmenten werden in 1912 ontdekt. Daarna werd over een periode van liefst 40 jaar in meer dan - toe maar - 500 wetenschappelijke artikelen over de Piltdown Mens geschreven. Door klootzakken? Nou nee hoor, door ‘wetenschappers’. In 1953 werd bewezen dat het ging om opzettelijk bedrog. Freethinker bestond toen nog niet.
Even afgezien van de eerder verwoorde observatie dat de miskleun mbt. de Piltdown Mens een voorbeeld is van het zelfcorrigerende aspect van de wetenschap is het ook een uitstekend argument voor de accuraatheid van fylogenetische analyses in de palaeontologie: men ging Piltdown uiteindelijk verdenken omdat steeds duidelijker werd hoe slecht het fossiel in de geneste hierarchieen van de groeiende boom van menselijke afstamming paste.hans van de mortel schreef:Van de Piltdown Mens (Eoanthropus Dawsoni)
Interessante link.doctorwho schreef:
Shared misconceptions:
Creationist myths:
1) Evolution must be wrong because the Bible is inerrant
2) Accepting evolution undermines morality
3) Evolutionary theory leads to racism and genocide
4) Religiën and evolution are incompatible
Ik weet niet wat precies een evolutionist is, maar voor me zelf sprekend zal een "Ontwerper" in beeld komen zodra daar aanleiding toe is. Propagandamateriaal van christendommisten die een Ontwerper als een zekerheid de wereld in slingeren is niet betrouwbaar gebleken, waarmee een ontwerper voorlopig(?) buiten beeld blijft.Karssenberg schreef:Maar misschien is dat wel mijn misverstand en zijn er ook evolutionisten, die best kunnen leven met een Ontwerper?
doctorwho schreef:Creationist myths:
1) Evolution must be wrong because the Bible is inerrant
2) Accepting evolution undermines morality
3) Evolutionary theory leads to racism and genocide
4) Religion and evolution are incompatible
Dan geef je wel een heel specifieke uitleg aan 'evolutionisme'. Het accepteren van de evolutieleer als accuraat is tenslotte an sich niet onverenigbaar met een geloof in goden. Daarnaast is [1] volgens mij eerder een kritiek op de onberedeneerde aanname dat de bijbel feilloos moet zijn.Karssenberg schreef:Ad 1) Evolutionisme met als implicatie dat er geen Schepper is
Het zijn in ieder geval drogredeneringen die keer op keer weer worden opgediept. Of dat ze tot 'standpunten van het creationisme' maken laat ik aan de lezer over.Karssenberg schreef:Ad 2 en 3) ik weet niet of dit standpunten zijn van 'het creationisme'.
Dat hangt een beetje van je perspectief af. Als je alleen naar specifieke stellingen en bevindingen kijkt, dan is er geen conflict tussen de stelling dat gemeenschappelijke afstamming klopt en de stelling dat er goden bestaan. Dat conflict treedt pas op als je de epistemologie van wetenschap en religie gaat vergelijken. In die zin zijn religie en wetenschap inderdaad te enen male onverenigbaar.Karssenberg schreef:Dus kennelijk zijn ze wel verenigbaar.