Job schreef:
En dat is ieder zijn keuze. De mens is en blijft toch een Godzoeker.
Hier haal je weer twee begrippen door elkaar; Wanneer je een godsbeeld bestrijd, dat je dan ook het NIET bestaan van God hebt bestreden. Godsbeelden kun je bestrijden. Dat is niet erg. Zelfs soms wenselijk. Godsbeelden veranderen tijdens een mensenleven. Dat is logisch. Want als mens blijf je geestelijk groeien en je omgeving verandert ook voortdurend en je komt in aanraking met andersdenkenden, enz...
Dit is echt de grootste onzin óóit. Wat is jouw beeld van de mens vertekend! Mensen zoeken niet naar goden... Ik ken niemand, op een paar mensen na, die in hun dagelijkse activiteit iets met goden hebben te maken. Politiek gezien hoor je er ook niets van, tot een van de minderheidspartijen weer met een onbenullig dom puntje komt wanneer de zoveelste religeus-geinspireerde domme wet wordt geschrapt...
Job schreef:Het bestaan van God is wetenschappelijk niet te beantwoorden. Ook de geesteswetenschappelijk niet, omdat godsbewijzen principieel onmogelijk zijn.
God is alleen maar een woordje met daaraan vast een definitie. Iets wat buiten tijd en ruimte is valt volledig buiten het bestaan. Je kan niet bewijzen dat ik géén tennisbal in m'n hand heb. Negaties bewijzen is onmogelijk. Het enige wat jij doet is met woordgegoochel jouw god op een voetstuk plaatsen en dan zeggen "nana het lukt je lekker toch niet." Kinderachtig. Datzelfde doe je door jouw god buiten religieuze context te plaatsen "nana zeur maar wat je wil, ik doe net alsof je het over iets anders hebt, nana".
Als je met geesteswetenschappelijk bedoeld psychologie, er zijn genoeg stukken geschreven over het nut van religie voor de mens.
Job schreef:In het bijbels-joodse denken speelt de vraag naar het bestaan van God geen rol, hoogstens de vraag naar Zijn aanwezigheid (Psalm 22). God is vanzelfsprekend. Je kunt Hem alleen leren kennen in het gewaad van de Schrift (om een uitspraak van Calvijn te parafraseren).
Job... Je moet wel rekening houden dat het knap is dat de mensen in die tijd en op die plek zelfs nogmaar konden tellen... Dat ze zich dus totaal niet afvragen of er wel goden bestaan is te danken aan hun intelligentie: de afwezigheid daarvan.
Job schreef:Je mag gerust God met een hoofdletter schrijven.
:')
Job schreef:Een passende term ?: Bijbels gelovig...
en evenlater stel je:
Dikkemick schreef:Leg eens uit waarom je Genesis niet als letterlijk mag interpreteren?
Genesis is daarom ook een leerverhaal; niet over wat er vroeger ooit is gebeurd, maar over wat er nu en altijd met mensen gebeurt.
Job
Dat mag je prima zo opvatten, maar dat is niet het doel van de originele schrijvers. Ze zaten niet op een dag op een steen buiten hun plaggehutje met het idee van "hmm... Hey Henk, zullen we eens een verhaal verzinnen, waarmee we kunnen laten zien, wat er nu en altijd met mensen gebeurt?"
-"Lijkt me een goed idee Gerard. Misschien moeten we het zo laten lijken alsof we óók feitelijk beschrijven hoe de mens is ontstaan. Dat spreekt meer tot de jeugd."
Het verbaasd me keer op keer hoe dom je uitspraken zijn Job... Daarom weerhoudt ik me er ook van aan jouw draadje mee te doen waarin je de woordengoochelaar uithangt en met semantische trucjes jezelf keer op keer ontrekt aan kritiek. Jij wil niets leren. Je wil gewoon lekker in je zelf bedachte leefwereldje blijven hangen en pikt hier en daar wat ideeën van mensen die dat ook willen en er boeken over schrijven. Daarnaast gebruik je de kritiek die je ontvangt negatief om je eigen ideeën wereldje nog meer te fortificeren. Hoe meer mensen tegen je ingaan, hoe sterker je alles cognitief dissocieert of "alles goedpraat".
http://www.palaverpsychologie.nl/2011/0 ... -reductie/" onclick="window.open(this.href);return false;