http://www.athenaeum.nl/shop/details/9789025303907" onclick="window.open(this.href);return false;Ergens rond het jaar 150 v.Chr. ontving de joodse hogepriester, Jonathan, een brief van
een voorname schriftgeleerde. De auteur was vriendelijk en nam de moeite de
geadresseerde te vleien: “wij zien bij u schranderheid en kennis van de Wet.” De
schriftgeleerde vond de hogepriester echter, zo krijg je de indruk, minder schrander in
het kiezen van zijn adviseurs, want op enkele punten zou hij de Wet niet goed uitleggen.
Om te beginnen volgde Jonathan een Babylonische kalender en niet de elegante variant
met 364 dagen, terwijl die juist zo handig was: de feestdagen vielen daarin nooit op
zondag, waardoor de sabbatsrust niet hoefde te worden verstoord met het
voorbereidende werk van een feestdag. Na de kalenderkwestie presenteerde de
schriftgeleerde puntsgewijs nog zo’n twintig onderwerpen, zoals de reiniging van
melaatsen, de aanwezigheid van honden in Jeruzalem, het overgieten van water en de
gedeeltelijke onreinheid van overigens reine dieren. Steeds plaatste hij de “zij” tegenover
de “wij” en probeerde hij de hogepriester van het gelijk van die laatsten te overtuigen.
Waarom Joden en Christenen gescheiden wegen zijn gegaan.
Moderator: Moderators
Waarom Joden en Christenen gescheiden wegen zijn gegaan.
Voorproefje op het boek 'Israël verdeeld', van Jona Lendering.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Re: Waarom Joden en Christenen gescheiden wegen zijn gegaan.
Ik zie dat er hierop geen reactie is. Ik vind het wel een razend interessant onderwerp. Het is mij ook duidelijk dat sinds de kerk zich (bewust) los heeft gemaakt van haar oorsprong, want dat is toch wat het jodendom is, zij een verkeerde richting is uitgegaan. Ik neem aan, gezien je citaat, dat je het niet allemaal onzin vindt wat er vroeger is geschreven? Dat is namelijk wel het geval met veel (amateur)atheïsten.
Ik neem wel een soort toenadering waar in de laatste decennia en daardoor een stadige verandering in denken van veel christenen, inclusief mijzelf. De kerkdogma's (allemaal) moeten dan wel worden losgelaten. Veel van ons hebben dat intussen al gedaan en dat leidt tot verrassende nieuwe (eigenlijk oude) inzichten. De kerk heeft zo ontzettend veel essentiële kennis verloren, juist door het loslaten van de joden. Het is in en in triest, zoals zoveel in de geschiedenis en het heden.
Hallo meneer God, met Anna.