Weer een cultuuruiting in het westen de nek omgedraaid
Moderator: Moderators
Is het niet de taak van de overheid om cultuur te beschermen, om de vrije meningsuiting te beschermen?
Als er werkelijk bedreigingen zijn dan is het hun taak de bedreigers op te snorren en te berechten te bestraffen en indien dat onmogelijk blijkt de opvoering te beschermen. Koste wat het kost.
We gaan verdomme toch niet zwichten voor een stelletje imbicielen die anderen hun kronkel gedachten willen opleggen?
Zo ben ik het helemaal oneens met onze nationale Ludwig von Wilders. Maar als hij bescherming nodig heeft omdat hij bedreigt wordt om wat hij zegt dan moet de staat hem die bescherming geven tenzij hij het, net als Fortuyn, weigert.
Voltaire schreef in de 17e eeuw al.
"Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen."
Zou dat ook niet het motto moeten zijn van een volwassen SGP in zake Madonna?
Als er werkelijk bedreigingen zijn dan is het hun taak de bedreigers op te snorren en te berechten te bestraffen en indien dat onmogelijk blijkt de opvoering te beschermen. Koste wat het kost.
We gaan verdomme toch niet zwichten voor een stelletje imbicielen die anderen hun kronkel gedachten willen opleggen?
Zo ben ik het helemaal oneens met onze nationale Ludwig von Wilders. Maar als hij bescherming nodig heeft omdat hij bedreigt wordt om wat hij zegt dan moet de staat hem die bescherming geven tenzij hij het, net als Fortuyn, weigert.
Voltaire schreef in de 17e eeuw al.
"Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen."
Zou dat ook niet het motto moeten zijn van een volwassen SGP in zake Madonna?
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Mee eens.Gerard schreef:Zo ben ik het helemaal oneens met onze nationale Ludwig von Wilders. Maar als hij bescherming nodig heeft omdat hij bedreigt wordt om wat hij zegt dan moet de staat hem die bescherming geven
Foutje. Je bedoelt Van Gogh. Fortuyn heeft geen bescherming aangeboden gekregen.tenzij hij het, net als Fortuyn, weigert.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Wat is vloeken? het gebruiken van woorden die een gelovige niet wil horen? Wanneer stoppen gelovigen met het gebruiken van woorden die ongelovige of andersdenkende niet willen horen?mustafa schreef:hé devious, niet vloeken asjeblieft!
maar verder ben ik het met je eens
mustafa
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Ach, dat "verdomme", Mustafa, wat stelt dat nou voor?
Ik kan me een interview met een vloekdeskundige herinneren, van een aantal jaren terug. Gevraagd naar de ergste vloek, antwoordde die, dat die uit het Hongaars kwam. Ging ongeveer zo (ik citeer uit mijn geheugen):
"Bah, je lul smaakt nog naar stront van het neuken van Jezus."
Geef toe, daar is dat "verdomme" toch kinderspel bij?
Ik kan me een interview met een vloekdeskundige herinneren, van een aantal jaren terug. Gevraagd naar de ergste vloek, antwoordde die, dat die uit het Hongaars kwam. Ging ongeveer zo (ik citeer uit mijn geheugen):
"Bah, je lul smaakt nog naar stront van het neuken van Jezus."
Geef toe, daar is dat "verdomme" toch kinderspel bij?
Rede
NRC schreef:Duitse rel over afgelasten opera
Berlijn, 27 sept. De afgelasting van de opera Idomeneo, uit angst voor reacties van moslims op een scène waarin Mohammed wordt onthoofd, heeft in Duitsland tot ophef geleid.
Zelfs bondskanselier Angela Merkel (CDU) heeft zich inmiddels in de zaak gemengd. „Onverdraaglijk”, noemt zij de afgelasting van de opera Idomeneo. „We moeten oppassen uit angst voor gewelddadige radicalen steeds verder terug te wijken.”
De Deutsche Oper in Berlijn kondigde eergisteren aan de Mozart-opera Idomeneo uit de programmering voor november te schrappen, nadat de regionale recherche erop had gewezen dat de voorstelling een „niet in te schatten veiligheidsrisico” met zich meebracht. Voor zover bekend beschikte het Landeskriminalamt (LKA) niet over concrete aanwijzingen dat er aanslagen op het operagezelschap en het publiek werden voorbereid. Weliswaar wees het op mogelijke risico’s, maar het adviseerde niet om de opera te schrappen.
De intendant van het operahuis in West-Berlijn, Kirsten Harms, verklaarde gisteren echter geen enkel risico te willen nemen. De veiligheid van publiek en personeel woog voor haar in dit geval zwaarder dan de vrijheid van de kunsten. Over aard en omvang van het risico wilde ze niet veel kwijt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken van stadsstaat Berlijn had Harms vorige maand laten weten dat „anonieme aanwijzingen” er op wezen dat een opvoering van de opera moeilijkheden zou kunnen veroorzaken.
De omstreden voorstelling is een enscenering van regisseur Hans Neuenfels, die ook in 2003 en 2004 in de Deutsche Oper werd opgevoerd. Toen leidde dit tot discussies in de zaal, maar niet tot protesten van islamitische organisaties.In de epiloog laat Neuenfels Jezus, Boeddha en Mohammed symbolisch onthoofden: pas als de goden en profeten dood zijn, is de mens vrij.
De Islamraad was blij met de afgelasting. Een opera waarin de gevoelens van moslims worden gekrenkt had volgens hem niet geprogrammeerd mogen worden. De Turkse Gemeenten daarentegen noemden de afgelasting „een schande” en riepen op de voorstelling alsnog te programmeren.
Regisseur Hans Neuenfels is verbolgen. Hij toonde weliswaar begrip voor de zorgen van intendant Harms van de Deutsche Oper, maar hij zei ook: „Men had juist wel moeten spelen en de omstandigheden ter discussie moeten stellen. In onze opvatting van kunst is dat bij uitstek de functie van theater.”
Minister van Binnenlandse Zaken, Wolfgang Schäuble (CDU), noemde het besluit van Harms „idioot” en „niet acceptabel”.
Vanmiddag heeft Schäuble een, al lang geagendeerde, ontmoeting met leiders van islamitische organisaties. De Bondsdagfractie van CDU/CSU ziet het besluit van Harms als een „knieval voor terroristen.”
En Wolfgang Thierse van de SPD zei: „Ik vind het een beklemmend bewijs van de angst voor islamitisch gemotiveerd geweld in Duitsland. Het is nu al zover gekomen dat de vrijheid van de kunsten wordt beperkt. Wat is het volgende? Zullen we de vrijheid van het woord of de vrijheid om te preken beperken, alleen maar omdat we bang zijn voor mogelijke aanslagen?”
Afgehakte hoofden, zoals regisseur Hans Neuenfels ze wil tonen in zijn regie van Idomeneo, ontbreken in het libretto van Mozarts opera, die in 1781 in première ging in München. Deze uitbeelding van de slotscène, met een eigentijdse duiding van het Grieks-antieke verhaal, is een typisch geval van ‘regisseurstheater’, een Duitse traditie die al decennia bestaat. Daarbij keert de regisseur zich bij voorkeur af van een conventionele voorstelling, en richt zich op de essentie van een stuk en op de actuele betekenis ervan. In het geval van Idomeneo is die essentie de rol van de goden en van de verlossers.
Idomeneo brengt een Grieks noodlotsverhaal uit de nasleep van de Trojaanse oorlog. Koning Idomeneo redt tijdens een storm op zee zijn leven met een onbesuisde gelofte aan de zeegod Poseidon: hij zal de eerste mens die hij aan land ziet doden. Dat is zijn eigen zoon Idamante. Idomeneo en zijn volk ontsnappen niet aan het door hemzelf opgeroepen noodlot. Uiteindelijk, als Idomeneo op het punt staat om dan maar zijn zoon te vermoorden, wil diens geliefde zich opofferen. De liefde overwint: Poseidon ontslaat Idomeneo van zijn belofte, in ruil voor zijn kroon. Idomeneo treedt af ten gunste van zijn zoon.

"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
-
Samante
Blijf een beetje on Topic.
Topic vloeken is al eens uitgebreid besproken in http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... odverdomme
Topic vloeken is al eens uitgebreid besproken in http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... odverdomme
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Op zich is dit het ultime terreur, geestelijke terreur, mensen die bij iedere zet gaan nadenken, zo van tsja kan ik
dat wel doen ,leuk hoor rekening houden met anderen. Die hele Islam heeft mensen al verandert. Psychologisch zit
de angst er blijkbaar al in. Nu vooral geen gelovigen meer storen met irritaties en en de vrijheid van expresie volledig
in lijn laten lopen met de nieuwe moraal. Nog even en lastering van Allah en Mohammed komen nooit meer voor.
Leve de nieuwe vrijheid.
Tis triest.
dat wel doen ,leuk hoor rekening houden met anderen. Die hele Islam heeft mensen al verandert. Psychologisch zit
de angst er blijkbaar al in. Nu vooral geen gelovigen meer storen met irritaties en en de vrijheid van expresie volledig
in lijn laten lopen met de nieuwe moraal. Nog even en lastering van Allah en Mohammed komen nooit meer voor.
Leve de nieuwe vrijheid.
Tis triest.
Natuurlijk, onlangs zijn er koffers met explosieven in Duitse treinen gevonden, een mislukte aanslag bedoeld om wraak te nemen vanwege de Deense cartoons die op een komische manier de gewelddadigheid van de moslimprofeet zichtbaar te maken.De intendant van het operahuis in West-Berlijn, Kirsten Harms, verklaarde gisteren echter geen enkel risico te willen nemen. De veiligheid van publiek en personeel woog voor haar in dit geval zwaarder dan de vrijheid van de kunsten.
Het is dus helemaal niet uitgesloten dat een massaslachting zal worden gemotiveerd door een dergelijke vorm van vrije expressie.
Maar aan de andere kant, wie een hond wil slaan, kan altijd wel een stok vinden. Een rechtvaardiging voor een aanslag vinden de moslimfundies toch wel, ze staan te popelen om zo snel mogelijk in het paradijs te worden opgenomen, en ze zullen zich echt niet laten ontmoedigen door een paar bibberende operaproducenten die zich terugtrekken in hun bunker.
In plaats van in je schuilkelder te gaan zitten is het juist van het hoogste belang om via de kunsten mensen ervan te doordringen dat wij de godsdiensten van ons af moeten schudden om eindelijk vrij te kunnen zijn om ons te ontplooien. Deze interpretatie van Hans Neuenfels was precies wat we nodig hadden. En hij zal door zoveel mogelijk kunstenaars moeten worden herhaald. Dat is de enige manier waarop we deze waanzin zullen kunnen doorbreken.
Een voordeel van deze verknipte idiotie is natuurlijk wel dat nu de hele wereld weet heeft van deze operaopvoering en de interpretatie van Neuenfels. Dus laten we daar maar eens uitgebreide bekendheid aan geven.
Op deze manier praten de mensen ten minste weer eens inhoudelijk over kunst.
- MOODY BLUE
- Diehard
Deense Dolle Mina vecht tegen islamisten
Van onze verslaggeefster Nanda Troost
AMSTERDAM - Bijna een jaar nadat in Denemarken de wereldberoemde spotprenten van de profeet Mohammed in het dagblad Jyllands-Posten verschenen, zijn de Denen opnieuw in de ban van een publicatie over de islam. Het gaat om het boek Islamisten of Naïevelingen van Karen Jespersen en Ralf Pittelkow.
* Print
* Nieuwsbrieven
* E-mail dit artikel
* Meer over dit onderwerp
Stuur me mail over
Uitleg
Islamitische fundamentalisten stellen ze gelijk aan communisten en nazi’s, ‘die niets anders willen dan totalitarisme’. De ‘naïevelingen’ zijn de Europeanen die de dreiging negeren die uitgaat van de islamisten. De Britse premier Tony Blair is er in hun ogen een. Hij staat toe dat moslims in Groot-Brittannië volgens het islamitisch recht, de sharia, mogen scheiden en erven en daardoor worden vrouwen benadeeld. Naïevelingen zijn gevaarlijk, schrijven Jespersen en Pittelkow.
Een beetje pikant: de auteurs komen uit het kamp dat jarenlang tolerantie heeft gepredikt. Jespersen is een sociaal-democratische oud-minister (Binnenlandse en Sociale Zaken), haar partner Ralf Pittelkow was adviseur van de sociaal-democratische premier Poul Nyrup Rasmussen. Hij is ook een in Denemarken bekend politiek commentator, onder andere in Jyllands-Posten.
Het boek gaat juist om tolerantie, vinden de auteurs. ‘Als wij misleid worden, moeten we ons te weer stellen’, zegt Jespersen, die met het boek niets anders doet dan ze ‘als Dolle Mina’ deed. ‘Ik vecht tegen onderdrukking. Want ik signaleer een groeiende trend: islamitische fundamentalisten willen anderen onderdrukken, niet in de laatste plaats vrouwen. En daar doen wij niet aan mee.’
Islamisten of Naïevelingen is een bestseller. In drie weken zijn er 16 duizend boeken verkocht en de vijfde druk van nog eens vijfduizend exemplaren komt eraan. ‘Er zijn ook veel moslims die blij zijn met ons boek’, zegt Jespersen. Kritiek van imam Wahid Pedersen, een tot de islam bekeerde Deen, als zouden Jespersen en Pittelkow ‘inbeuken op moslims’ wijst ze resoluut van de hand. ‘Hij geeft precies aan waarvoor wij vechten: vrijheid van meningsuiting. We hebben een lange traditie met een anti-autoritaire bevolking die niet gelooft in een sterke staat. Als wij het niet eens zijn met de machthebbers dan zeggen we dat.’
Juist dat verklaart volgens Jespersen de strenge Deense immigratiewetten. ‘We zijn niet tegen andere culturen, we zijn tegen degenen die niet willen integreren en ons in onze vrijheid willen beperken. Dat verdedigen we, zoals Ayaan Hirsi Ali dat in Nederland heeft gedaan.’
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... islamisten
Van onze verslaggeefster Nanda Troost
AMSTERDAM - Bijna een jaar nadat in Denemarken de wereldberoemde spotprenten van de profeet Mohammed in het dagblad Jyllands-Posten verschenen, zijn de Denen opnieuw in de ban van een publicatie over de islam. Het gaat om het boek Islamisten of Naïevelingen van Karen Jespersen en Ralf Pittelkow.
* Nieuwsbrieven
* E-mail dit artikel
* Meer over dit onderwerp
Stuur me mail over
Uitleg
Islamitische fundamentalisten stellen ze gelijk aan communisten en nazi’s, ‘die niets anders willen dan totalitarisme’. De ‘naïevelingen’ zijn de Europeanen die de dreiging negeren die uitgaat van de islamisten. De Britse premier Tony Blair is er in hun ogen een. Hij staat toe dat moslims in Groot-Brittannië volgens het islamitisch recht, de sharia, mogen scheiden en erven en daardoor worden vrouwen benadeeld. Naïevelingen zijn gevaarlijk, schrijven Jespersen en Pittelkow.
Een beetje pikant: de auteurs komen uit het kamp dat jarenlang tolerantie heeft gepredikt. Jespersen is een sociaal-democratische oud-minister (Binnenlandse en Sociale Zaken), haar partner Ralf Pittelkow was adviseur van de sociaal-democratische premier Poul Nyrup Rasmussen. Hij is ook een in Denemarken bekend politiek commentator, onder andere in Jyllands-Posten.
Het boek gaat juist om tolerantie, vinden de auteurs. ‘Als wij misleid worden, moeten we ons te weer stellen’, zegt Jespersen, die met het boek niets anders doet dan ze ‘als Dolle Mina’ deed. ‘Ik vecht tegen onderdrukking. Want ik signaleer een groeiende trend: islamitische fundamentalisten willen anderen onderdrukken, niet in de laatste plaats vrouwen. En daar doen wij niet aan mee.’
Islamisten of Naïevelingen is een bestseller. In drie weken zijn er 16 duizend boeken verkocht en de vijfde druk van nog eens vijfduizend exemplaren komt eraan. ‘Er zijn ook veel moslims die blij zijn met ons boek’, zegt Jespersen. Kritiek van imam Wahid Pedersen, een tot de islam bekeerde Deen, als zouden Jespersen en Pittelkow ‘inbeuken op moslims’ wijst ze resoluut van de hand. ‘Hij geeft precies aan waarvoor wij vechten: vrijheid van meningsuiting. We hebben een lange traditie met een anti-autoritaire bevolking die niet gelooft in een sterke staat. Als wij het niet eens zijn met de machthebbers dan zeggen we dat.’
Juist dat verklaart volgens Jespersen de strenge Deense immigratiewetten. ‘We zijn niet tegen andere culturen, we zijn tegen degenen die niet willen integreren en ons in onze vrijheid willen beperken. Dat verdedigen we, zoals Ayaan Hirsi Ali dat in Nederland heeft gedaan.’
http://www.volkskrant.nl/buitenland/art ... islamisten

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Cultuur
Gunst, mag er ook al geen opera van Mozart worden gebracht omdat Mohammed er in voorkomt? Waar gaan we met z’n allen heen en waar komen we terecht?Een Berlijns operatheater heeft een stuk van Mozart met de islamitische profeet Mohammed geschrapt.
Ooo… gaat het om de ‘hedendaagse culturele visie’ van Hans Neuenfels? Wat te denken van een uitvoering van Tod und Verklärung van Richard Strausz in de enscenering van Mohammed B.? Daar worden op het eind vier homo’s met het hoofd vooruit van een flat gegooid en daarna de keel doorgesneden.In de enscenering van Hans Neuenfels presenteert koning Idomeneo 4 afgehakte hoofden: die van Poseidon, Boeddha, Jezus en Mohammed.
Zeker wel! Cultuur moet beschermd worden. Wat zullen we nu krijgen?!Is het niet de taak van de overheid om cultuur te beschermen, om de vrije meningsuiting te beschermen?
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Re: Cultuur
In Amsterdam is enkele jaren geleden een uitvoering van Aicha afhelast vanwege onder andere inspanningen van de door de PvdA gekoesterde' stadsdeelpolitica Fatima Elatik. Die uitvoering interesseerde me overigens matig. Ik heb we echter hogelijk verbaasd over de aan anderen opgelegde vrijheidsbeperking van ontneming van de keuze om de voorstelling bij te kunnen wonen.FonsV schreef:Gunst, mag er ook al geen opera van Mozart worden gebracht omdat Mohammed er in voorkomt? Waar gaan we met z’n allen heen en waar komen we terecht?Een Berlijns operatheater heeft een stuk van Mozart met de islamitische profeet Mohammed geschrapt.
Ooo… gaat het om de ‘hedendaagse culturele visie’ van Hans Neuenfels? Wat te denken van een uitvoering van Tod und Verklärung van Richard Strausz in de enscenering van Mohammed B.? Daar worden op het eind vier homo’s met het hoofd vooruit van een flat gegooid en daarna de keel doorgesneden.In de enscenering van Hans Neuenfels presenteert koning Idomeneo 4 afgehakte hoofden: die van Poseidon, Boeddha, Jezus en Mohammed.
Zeker wel! Cultuur moet beschermd worden. Wat zullen we nu krijgen?!Is het niet de taak van de overheid om cultuur te beschermen, om de vrije meningsuiting te beschermen?
Groeten.
Fons.
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Voor de minder gezouten mening...
-
appelfflap
- Banned
pas als de profeten dood zijn is de mens vrij
in het boeddhisme is een gezegde bekend: "als je de boodschapper tegenkomt dood hem dan" of een andere variant:"....maakl dan dat je weg komt"
in het boeddhisme is een gezegde bekend: "als je de boodschapper tegenkomt dood hem dan" of een andere variant:"....maakl dan dat je weg komt"
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij