Religies in de toekomst -Wat kan ze samenbrengen?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Religies in de toekomst -Wat kan ze samenbrengen?

Bericht door dikkemick » 07 jan 2015 20:13

Religie in 2014
Misschien kan ik de discussie een andere draai geven naar religie in 2015?
Omdat meestal de negatieve aspecten van religie eruit worden gepikt (overigens terecht als de religie beweert over een algoede god te beschikken...)vraag ik me af:

Wat zouden de overeenkomsten zijn van de grote religies om zo mogelijk begrip voor elkaar te kweken in 2015?
Al eerder is het idee geopperd om religie in brede zin in het onderwijs te introduceren, omdat in ieder geval wel gebleken is dat het niet gunstig is een staatsreligie te hebben.
Ook de zeer veel diverse stromingen in religieus onderwijs doen m.i. geen goed aan begrip kweken voor anders denkenden.
Dus om de (godsdienst)moraal een zetje te geven: Wat zouden overeenkomsten zijn tussen de grote religies en hoe zouden deze dichter tot elkaar kunnen komen?
(Kijk alleen al naar de stromingen BINNEN het protestantisme in dit land). Zijn er überhaupt overeenkomsten?

Afgesplitst van Religie in 2014
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 46&t=14435" onclick="window.open(this.href);return false;
Maria
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Religie in 2014

Bericht door Dat beloof ik » 07 jan 2015 21:47

Dat lijkt me niks.
Die mensen laten ontdekken dat hun gezamenlijke standpunt er in ligt dat ze denken dat alle andersdenkenden moeten worden gedood.
Ze daarin dichter tot elkaar laten komen.
En daar dan begrip voor opbrengen.

Nahh, lijkt me niks.

Ik denk dat het goed zou zijn als er in 2015 een maatschappelijke discussie op gang komt over het afschaffen van vrijheid van godsdienst.
In een vrije samenleving als die van ons mag in principe iedereen vrij zijn, maar vrijheid brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee.
Als blijkt dat een bepaalde groep die verantwoordelijkheid niet aan kan, en zelfs levensgevaarlijk wordt voor anderen in de samenleving, zou dan hun bijbehorende vrijheid moeten worden afgepakt ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jan 2015 07:32

De Christenen kennen de naastenliefde. de Hindoes en de Boedhisten de medidatie, en de relatieteit van materiele rijkdom. de Moslims de fundamentele gelijkheid van elk mens (weliswaar tegenover hun god). Me dunkt dat we met die vier dingen wel wat kunnen om het geluk van de wereldbevolking te bevorderen. Alleen moeten ze wel ophouden exclusief te denken, en ook niet- en andersgelovigen als gelijkberechtigd medemens accepteren.

Ik denk daarbij niet aan 2015, maar eerder aan 2150, maar tegen die tijd geloof ik er wel in. . .
Ik wens u alle goeds

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 08 jan 2015 11:06

Peter van Velzen schreef: Alleen moeten ze wel ophouden exclusief te denken, en ook niet- en andersgelovigen als gelijkberechtigd medemens accepteren.
Als we met z'n allen de universele rechten van de mens constant en even heftig zouden promoten, dan hebben we een kans.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -mens.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.amnesty.nl/mensenrechten/enc ... senrechten" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeker ook als stukje bij beetje de moslims hun islamitische internationale rechten van de mens zouden willen aanpassen binnen het geheel van alle mensen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_en_mensenrechten" onclick="window.open(this.href);return false;
In die van oa. Caïro, in het kort de belangrijkste samengevat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ca%C3%AFro ... n_de_islam" onclick="window.open(this.href);return false;
De Caïro-verklaring wijkt op essentiële punten af van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Voorbeelden zijn:
##De vrijheid van meningsuiting komt bijvoorbeeld terug in artikel 22 en wordt hier beperkt tot meningsuitingen die in overeenstemming zijn met de sharia;
##Er zijn zeer ongelijke rechten voor mannen en vrouwen. Artikel 6 vermeldt dat de vrouw haar eigen rechten en plichten heeft en dat de man voor het onderhoud van de familie dient te zorgen;
##Er is geen vrijheid van godsdienst. Artikel 10 verbiedt expliciet het beoefenen van of bekeren tot een andere godsdienst dan de Islam; artikelen 19 en 22 bespreken straffen voor afvalligen.

De laatste 2 artikelen (24 en 25) van de verklaring geven aan dat àlle artikelen in de verklaring volledig ondergeschikt zijn aan de sharia:
##Art. 24: 'Alle rechten en vrijheden genoemd in deze Verklaring zijn ondergeschikt aan de Islamitische sharia.'
##Art. 25: 'De Islamitische sharia is de enige referentiebron ter uitleg en verduidelijking van alle artikelen van deze Verklaring.'
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

3 uur
Geregelde verschijning

Re: Religies in de toekomst -Wat kan ze samenbrengen?

Bericht door 3 uur » 08 jan 2015 11:17

Als er hier in het dorp elke keer afsplitsingen zijn in kerken omdat ze anders denken over dezelfde god of anders tegen bepaalde onderwerpen aan kijken, zal overeenkomsten zoeken tot samenwerking wel een groot probleem worden. Ik denk dat er alleen meer strijd ontstaat en er verder van elkaar afgedwaald wordt dan dat ze samen te brengen zijn.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 jan 2015 13:33

Dat beloof ik schreef:Dat lijkt me niks.
Die mensen laten ontdekken dat hun gezamenlijke standpunt er in ligt dat ze denken dat alle andersdenkenden moeten worden gedood.
Ze daarin dichter tot elkaar laten komen.
En daar dan begrip voor opbrengen.

Nahh, lijkt me niks.

Ik denk dat het goed zou zijn als er in 2015 een maatschappelijke discussie op gang komt over het afschaffen van vrijheid van godsdienst.
In een vrije samenleving als die van ons mag in principe iedereen vrij zijn, maar vrijheid brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee.
Als blijkt dat een bepaalde groep die verantwoordelijkheid niet aan kan, en zelfs levensgevaarlijk wordt voor anderen in de samenleving, zou dan hun bijbehorende vrijheid moeten worden afgepakt ?
Afschaffen of verbieden blijkt niet zo goed te werken. En religie verbieden is tevens onzin. Dat is reeds geprobeerd, lukt niet.
Ik vroeg me dus juist af, wat mensen bij elkaar zou kunnen brengen. Wat we als mens allemaal gemeen hebben...
Philip K. Dick

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 08 jan 2015 13:39

Dikkemick schreef:
Ik vroeg me dus juist af, wat mensen bij elkaar zou kunnen brengen. Wat we als mens allemaal gemeen hebben...
Wat mooi.. 8*) Het zal slechts lokaal lukken, met name als er wat tijd overheen gaat. :?
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans » 08 jan 2015 14:44

Bescherming van het menselijk (ongeboren) leven;
Bescherming van het huwelijk en het gezin;
Bescherming van de vrijheid van levensbeschouwing en meningsuiting;
Sterke gematigdheid in welvaart en rijkdom;
Technologie uitsluitend aanwenden voor zinvolle producten en diensten;
Meer gelijkwaardigheid tussen werkgever en werknemer;
Meer gelijkwaardigheid tussen man en vrouw;
Respectvolle omgang met elkaar, zonder beledigingen en gekwets;
Respectvolle omgang met dieren en met de natuur;
Fatsoenlijke hulp en laagdrempelige liefdadigheid voor mensen in nood;
Verantwoordelijkheid voor de sterken om de zwakken te beschermen;
Voortdurende stimulatie filosofie, wetenschap, kunst en cultuur.

Er zijn hier en daar al volop initiatieven die de dialoog tussen verschillende godsdiensten bewerkstelligen. Ook in het Vaticaan wordt er nog weleens samen met religieuze leiders van andere kerken en andere godsdiensten gebeden bij speciale gelegenheden en wordt er opgeroepen tot dialoog, respect en vrede.
Sowieso is hier in Nederland de verzuiling natuurlijk allang voorbij en kom je sporen daarvan enkel nog tegen op de publieke zenders en bij al te fanatieke lui op internet, zowel religieus als niet-religieus.
De enge doembeelden die sommigen schetsen van religieuzen, al ware het fanatieke strijders die alle andere mensen als inferieur zouden zien en die menen dat alleen zíj gered zullen worden, staven over het algemeen totaal niet met de praktijk van alledag.
De gemiddelde gelovige is als de gemiddelde burger, net zo fanatiek of niet-fanatiek als de gemiddelde niet-gelovige, en probeert gewoon een normaal, zo fatsoenlijk mogelijk bestaan op te bouwen. Dat geschreeuw en gediscussieer laten ze wel over aan die internetlui, of aan mensen die graag op straat van alles roepen om aandacht te trekken.
Pax et bonum

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 jan 2015 14:48

Robert Frans schreef:Bescherming van de vrijheid van levensbeschouwing en meningsuiting;
In de islam?

Geen vrijheid voor atheïsten?
Ongelijkheidsvoorschriften in de Koran ten aanzien van man en vrouw?
Ritueel slachten? Offerfeest?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 08 jan 2015 14:56

Robert Frans schreef:Bescherming van het menselijk (ongeboren) leven;
Bescherming van het huwelijk en het gezin;
Sterke gematigdheid in welvaart en rijkdom;
Technologie uitsluitend aanwenden voor zinvolle producten en diensten;
Meer gelijkwaardigheid tussen werkgever en werknemer;
Fatsoenlijke hulp en laagdrempelige liefdadigheid voor mensen in nood;
Verantwoordelijkheid voor de sterken om de zwakken te beschermen;
In feite zijn dit allemaal details over de invulling ervan.

Ik zie geen:
Respectvolle omgang met het godsbeeld van de ander.
Ontkennen van je eigen absolute waarheid/geloof.
Erkennen, maar minstens respecteren, dat de ander ook wel eens gelijk zou kunnen hebben in wat hij gelooft.

:wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 » 08 jan 2015 15:10

Robert Frans schreef: De enge doembeelden die sommigen schetsen van religieuzen, al ware het fanatieke strijders die alle andere mensen als inferieur zouden zien en die menen dat alleen zíj gered zullen worden, staven over het algemeen totaal niet met de praktijk van alledag.
Weet je dat zeker Robert ?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=14447" onclick="window.open(this.href);return false;

"Ik blijf dezelfde persoon die ik was, dezelfde gepassioneerd mens, dezelfde idealist, dezelfde mens die zijn leven wil gaan in alle oprechtheid en liefde, een mens die wil laten zien hoe hij echt is zonder de zaken mooier voor te stellen, een mens die het leven met al zijn ups en downs aanvaard wetende dat hij zich geborgen mag voelen in de liefde van vrienden die mij aanvaarden om wie ik ben en niet om wat ik ben.

Ondertussen wandel ik mijn weg door het leven, waarbij ik hoop oprechte liefde in mijn leven te mogen blijven ervaren en iets van die oprechte liefde aan andere mensen te tonen.

Vandaag 8 januari 2015 doe ik dus een nieuwe coming out: ik ben atheïst. Ik ontken het niet meer! Het is spannend, maar ook bevrijdend! Ik speel geen verstoppertje meer. Ik hoef mijn homoseksuele relatie niet meer te verdedigen tegenover christenen, die vinden dat ik geen ware gelovige zou kunnen zijn, ik hoef me niet meer in allerlei vage bewoordingen te uiten omdat ik anderen te vriend wil houden!"

Ik ben bang dat we al zo murw zijn gemaakt, afgestompt dat we eigenlijk alleen de aller aller grootste gevaarlijke gekken ( zoals die mannen van gisteren, of die met een bom zelfmoord plegen ) tot extremisten bestempelen, maar uit ervaring weet ik dat wat Raymond daar schrijft daar kan zo veel verdriet en leed achter zitten en ik hoop oprecht dat dat in zijn geval niet zo is. Maar zou je zo ver willen gaan Robert om zulke mensen in dit geval christenen ook van extreem gedrag te beschuldigen ?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 08 jan 2015 15:35

dikkemick schreef: Wat zouden de overeenkomsten zijn van de grote religies om zo mogelijk begrip voor elkaar te kweken in 2015?
Als religies wereldwijd van zichzelf zouden zeggen: "Wij zijn niet de betere weg, maar een andere weg". (vrij naar de God in de boeken van Walsch).

Verder is het zo dat de islam wordt gekaapt van de meeste moslims. ISIS misbruikt de islam en moordt zeer veel andere moslims uit in Syrië en Irak. Ik denk dat de meeste moslims zich ook bedreigd voelen door ISIS en het terrorisme dat we nu in Europa waarnemen.

Religies moeten zich ook bedenken dat een almachtige God geen enkele hulp nodig heeft, zelfs geen aanbidding of verering. En ook hoeven gelovigen niet plaatsvervangend boos te worden als God of een profeet wordt beledigd.

Religies zouden zich moeten beseffen, en ook uitspreken, dat de grootste eer die zij God kunnen doen het beschermen van het leven op deze planeet is.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Robert Frans
Forum fan

Bericht door Robert Frans » 08 jan 2015 15:35

Maria schreef:Ik zie geen:

Relativisme behoort mijns inziens niet als verplichting opgelegd te worden. Anders wordt zij net zo absoluut als het absolutisme, waarbij het absolutisme dan nog eerlijk is over het gegeven dat zij absoluut is.
Erkennen, maar minstens respecteren, dat de ander ook wel eens gelijk zou kunnen hebben in wat hij gelooft.

Vrede ontstaat waar mensen elkaar volkomen ongelijk kunnen geven, waar ze stevig kunnen twisten over wat waarheid is en wat niet, maar waar ze tóch normaal samen kunnen leven en elkaar vrijheid kunnen geven daarin. Vrede betekent niet dat je elkaar maar gelijk moet geven omwille van, wel, de lieve vrede.

En Beagle, dergelijke dingen zul je altijd tegenkomen, ook bij niet-gelovigen. Er zijn bijvoorbeeld ook (pasbekeerde) christenen die stevige moeilijkheden met hun familie of op de werkvloer ondervinden, omdat die de bekering dan absoluut niet accepteren. En ook onder niet-gelovigen worden homo's lang niet altijd geaccepteerd.
Het idee dat niet-gelovigen zo ruimdenkend zijn en gelovigen niet, kan behoorlijk genuanceerd worden. Beiden kunnen zowel kleingeestig als ruimdenkend zijn, hoewel ieder dan meestal bij andere dingen.
Pax et bonum

zennie
Forum fan

Bericht door zennie » 08 jan 2015 15:39

Robert Frans schreef:De enge doembeelden die sommigen schetsen van religieuzen, al ware het fanatieke strijders die alle andere mensen als inferieur zouden zien en die menen dat alleen zíj gered zullen worden, staven over het algemeen totaal niet met de praktijk van alledag.

De gemiddelde gelovige is als de gemiddelde burger, net zo fanatiek of niet-fanatiek als de gemiddelde niet-gelovige, en probeert gewoon een normaal, zo fatsoenlijk mogelijk bestaan op te bouwen. Dat geschreeuw en gediscussieer laten ze wel over aan die internetlui, of aan mensen die graag op straat van alles roepen om aandacht te trekken.
Dat vraag ik me ernstig af. Ik ben zelf zen boeddhist. Maar steek graag een handje in eigen boezem. De gewone gelovige heeft een trekje van exclusief denken en bekommert zich vaak niet al te vaak om wat echt beweert wordt. Zo worden in Birma moslims vervolgd door boeddhisten. Worden in Sri Lanka christenen en moslims ernstig bedreigt door fundamentalistische boeddhisten. En wordt je al veroordeelt voor een tattoo met boeddha erop. Heeft niets met de leer van de Boeddha te maken maar alles met het volksgeloof en de neiging tot exclusivisme van die doorsnee gelovige. Ik ben bang dat het in andere relgies niet veel beter is...

Niet gelovige hebben gewoon niets om zich op te beroepen behalve het feit dat zij zich willen beschermen tegen het vaak moraliserende karakter van de gelovigen met hun exclusivisme.
We zijn onze herrinneringen

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 jan 2015 19:22

Maria schreef:
Ik zie geen:

Juist. Dat was een beetje de richting die ik uit wilde. Iedereen wil te eten en te drinken hebben. Dat zijn basisbehoeften en zo zouden er bij iedere religie ook bepaalde basisbehoeften kunnen bestaan.
De problemen beginnen juist als er invulling wordt gegeven aan denkbeelden. Robert Frans roept b.v. direct al: Bescherming van (ongeboren) leven. Abortus en stamcel-onderzoek dus. En dan begint het gedonder dus al weer.

Maar welke basisbehoefte is niet aan kritiek onderhevig? Ik vind het b.v. zielig dat kinderen in gereformeerde gezinnen, gereformeerd worden opgevoed en later zelf nauwelijks een keuze kunnen maken.
Maar dat zou een basisbehoefte van iedere religie zijn!
Misschien is respect prima, maar hoe bereik je dit? Ik denk door onderwijs te geven voor wat betreft alle grote godsdiensten. Weet waarvoor je respect kan hebben en waarom. Mensen moeten in gesprek blijven en ook hier heeft de jeugd de toekomst.
Misschien een nieuw televisieconcept? Het grote reli-debat. Blijven praten! Overeenkomsten blijven zoeken.

Moeilijk moeilijk!
Philip K. Dick

Plaats reactie