Slavernij in de Bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Slavernij in de Bijbel.

Bericht door dikkemick »

Ieder normaal mens keurt slavernij af. Nu, maar vroeger ook. DAT het vroeger normaal was dat mag dan zo zijn, NU keuren we het af.
We zijn qua moraal ontwikkeld. Probleem met zij die de bijbel als Gods woord zien, die mogen slavernij ook in die tijd niet afkeuren!

Ook Jezus en de schrijvers van het Nieuwe Testament komen nl. niet in opstand tegen het onrecht van de slavernij maar doen hun uiterste best om de bestaande gezagsverhoudingen, hoe onrechtvaardig deze ook mogen zijn, in stand te houden.

(Mattheus 25:14-30) Jezus presenteert ons een wereldbeeld waarin de meester absolute zeggenschap heeft over zijn ondergeschikten en hij kan handelen zoals dat hem belieft.

(Lukas 12:47) Jezus heeft geen probleem met lijfstraffen.

(1 Timotheus 6:1) Slaven moeten, in naam van God en de leer, gehoorzamen aan hun meesters.

(Titus 2:9-10) Slaven moeten hun meesters gehoorzamen ter meerdere glorie van God.

En IK keur dit af! DAT ik het niet meer kan veranderen is iets anders, maar ik keur het ten zeerste af!
maar Karssenberg...die lult er omheen, want die MAG het niet afkeuren. het IS Gods woord.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: Een belangrijke aanzet tot afschaffing van de slavernij in Amerika was De Negerhut van Oom Tom van Harriet Beecher Stowe. Bijna verplichte literatuur op christelijke (basis)scholen. Misschien ook op andere scholen, maar wel indoctrinerend, kijk uit!
In Exodus schrijft Mozes, geïnspireerd door de Heilige Geest:

Wanneer nu iemand zijn dochter zal verkocht hebben tot een dienstmaagd, zo zal zij niet uitgaan, gelijk de knechten uitgaan.

Jammer dat de Heilige Geest toen geen stelling heeft genomen tegen het te koop aanbieden van je dochter.
Juist omdat dat in die tijd blijkbaar algemeen aanvaard werd zou het God gesierd hebben als hij een hoofdstuk aan dit onderwerp besteed zou hebben, voor toen en voor later.
Nooit je dochter te koop aanbieden en dat wie zo'n meisje koopt net zo schuldig is als de verkoper.
Nee, God beperkt zich tot het verplichten van wat verzachtende omstandigheden voor hen.
Terwijl Hij in zijn alwetendheid moet hebben geweten dat er vele onschuldige zwarte Tommies doodgeranseld zouden gaan worden (je suis Tom)
Zou God bang zijn geweest dat Mozes Hem bij een duidelijke stellingname tegen slavernij de rug zou hebben toegekeerd? :wink:
Ik probeer me de gedachtegang van K. in te leven maar dat valt niet mee.

Pas in de eerste helft van de 19de eeuw moest een gewone schrijfster, geen profeet, het gebruik uit die tijd een halt toe roepen met het hierboven vermelde boek.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een christelijke schrijfster was maar dat neemt niet weg dat de bijbel in het OT alle ruimte biedt om andere rassen als minderwaardig te zien.

De Amerikaanse schrijfster Harriet (Elizabeth) Beecher Stowe werd in juni 1811 geboren in Litchfield, Connecticut. Harriet groeide op in een streng puriteins gezin, waarin het geloof, de bijbel en de kerk de belangrijkste waarden en bezigheden vormden. Zij trad in 1836 in het huwelijk met de predikant Calvin Ellis Stowe. Samen kregen ze zeven kinderen
Laatst gewijzigd door writer op 11 jan 2015 18:29, 9 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
Karssenberg schreef: Een belangrijke aanzet tot afschaffing van de slavernij in Amerika was De Negerhut van Oom Tom van Harriet Beecher Stowe. Bijna verplichte literatuur op christelijke (basis)scholen. Misschien ook op andere scholen, maar wel indoctrinerend, kijk uit!
In Exodus schrijft Mozes, geïnspireerd door de Heilige Geest:

Wanneer nu iemand zijn dochter zal verkocht hebben tot een dienstmaagd, zo zal zij niet uitgaan, gelijk de knechten uitgaan.

Jammer dat de Heilige Geest toen geen stelling heeft genomen tegen het te koop aanbieden van je dochter.
Juist omdat dat in die tijd blijkbaar algemeen aanvaard werd zou het God gesierd hebben als hij een hoofdstuk aan dit onderwerp besteed zou hebben, voor toen en voor later.
Nooit je dochter te koop aanbieden en wie zo'n meisje koopt is net zo schuldig als de verkoper.
Nee, God beperkt zich tot het verplichten van wat verzachtende omstandigheden voor hen.
Terwijl Hij in zijn alwetendheid moet hebben geweten dat er vele zwarte Tommies doodgeranseld zouden gaan worden.

Pas in de eerste helft van de 19de eeuw moest een gewone schrijfster het gebruik uit die tijd een halt toe roepen met het hierboven vermeldde boek.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een christelijke schrijfster maar dat neemt niet weg dat de bijbel in het OT alle ruimte bood om andere rassen als minderwaardig te zien.

De Amerikaanse schrijfster Harriet (Elizabeth) Beecher Stowe werd in juni 1811 geboren in Litchfield, Connecticut. Harriet groeide op in een streng puriteins gezin, waarin het geloof, de bijbel en de kerk de belangrijkste waarden en bezigheden vormden. Zij trad in 1836 in het huwelijk met de predikant Calvin Ellis Stowe. Samen kregen ze zeven kinderen
En als inwoner van de 21e eeuw vindt Karssenberg dit (hopelijk) ook, echter als getrouw bijbelgelovige kan hij de wensen/opdrachten van zijn God niet afkeuren. Hoe barbaars ze ook zijn!
Dat wordt dus weer handig gebruik maken van begrippen als: allegorieën, mythen, figuurlijk, overdrachtelijk, tijdsgeest, onkenbaar etc...
Je zou eens een vent moeten zijn Karssenberg en slavernij AFKEUREN. Nu en toen ook!

Afbeelding

God is liefde....God is liefde...God is liefde...If a man beats his male or female slave with a rod and the slave dies as a direct result, he must be punished, but he is not to be punished if the slave gets up after a day or two, since the slave is his property...God is liefde....God is liefde...God is liefde.

Zie je: Als je het snel en veel zegt, ga het nog geloven ook.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 11 jan 2015 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef: Je zou eens een vent moeten zijn Karssenberg en slavernij AFKEUREN. Nu en toen ook!
K. neemt in zijn leven de God in de bijbel als voorbeeld: pappen en nathouden, er geen afwijkende mening op na houden en normen en waarden aanpassen aan de tijd waarin je leeft, dan houd je het het langst vol.
NB: Doe wel en zie niet om.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Beagle1831 schreef:
Bonjour schreef:Dit is een heel opvallend verhaal;
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... ernij-goed
Dus religie is zelfs in staat je zo ver te brengen dat je je eigen huidskleur en ras verloochent ... :shock:
Wat is dan jouw reden om eigen huidskleur en ras te stellen boven je eigen opvattingen?
Hallo meneer God, met Anna.
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Willempie schreef:
Beagle1831 schreef:
Bonjour schreef:Dit is een heel opvallend verhaal;
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... ernij-goed
Dus religie is zelfs in staat je zo ver te brengen dat je je eigen huidskleur en ras verloochent ... :shock:
Wat is dan jouw reden om eigen huidskleur en ras te stellen boven je eigen opvattingen?
huidskleur en ras= wat ik ben
eigen opvattingen= wat ik denk en vind

Zijn 2 verschillende dingen.

Maar het is dus normaal dat mijn opvattingen discriminerend en mensonterend voor mezelf zijn ?
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Beagle1831 schreef: Maar het is dus normaal dat mijn opvattingen discriminerend en mensonterend voor mezelf zijn ?
Je kunt je opvattingen toch ook los zien van jouw huidskleur en ras?
Beagle1831
Ervaren pen

Willempie schreef:
Beagle1831 schreef: Maar het is dus normaal dat mijn opvattingen discriminerend en mensonterend voor mezelf zijn ?
Ja hoor, en ik weet niet of zelfdiscriminatie strafbaar is maar of het nou verstandig of wenselijk is vraag ik me toch echt af.
M Smeets
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Beagle1831 schreef:
Willempie schreef:
Ja hoor, en ik weet niet of zelfdiscriminatie strafbaar is maar of het nou verstandig of wenselijk is vraag ik me toch echt af.
Je hoeft jezelf niet te discrimineren maar je bent gewoon een feilbaar mensje, net zoals alle andere mensjes. Er is een verschil tussen je jezelf superieur voelen en je gewoon een mens tussen mensen voelen. Huidskleur en ras hebben daar helemaal niets mee te maken. Mijn opvattingen worden niet bepaald door mijn huidskleur of ras. Dat zou toch van de zotte zijn? Ik kan dat verband eerlijk gezegd niet eens begrijpen.
Beagle1831
Ervaren pen

Willempie schreef:
Je hoeft jezelf niet te discrimineren maar je bent gewoon een feilbaar mensje, net zoals alle andere mensjes. Er is een verschil tussen je jezelf superieur voelen en je gewoon een mens tussen mensen voelen. Huidskleur en ras hebben daar helemaal niets mee te maken. Mijn opvattingen worden niet bepaald door mijn huidskleur of ras. Dat zou toch van de zotte zijn? Ik kan dat verband eerlijk gezegd niet eens begrijpen.
Ik weet niet precies waar je dit heen wil sturen willem maar ik heb het over een neger die discriminatie en slavernij van negers goed praatte, en ik vind dat niet normaal sorry.
M Smeets
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Beagle1831 schreef: Ik weet niet precies waar je dit heen wil sturen willem maar ik heb het over een neger die discriminatie en slavernij van negers goed praatte, en ik vind dat niet normaal sorry.
Dat is ook niet normaal, maar dat heeft niets met huidskleur of ras te maken. Van blanken was het net zo abnormaal en immoreel. Maar ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt. Het valt extra op en het is extra moeilijk te bevatten, net zoiets als antisemitische Joden (die bestaan echt).
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Beagle1831 schreef:
Willempie schreef:
Ik weet niet precies waar je dit heen wil sturen willem maar ik heb het over een neger die discriminatie en slavernij van negers goed praatte, en ik vind dat niet normaal sorry.
Aan de andere kant was hij op dat moment waarschijnlijk één van de 10 negers in Nederland. Dat moet raar zijn geweest. Het kan zo zijn dat hem ingefluisterd is dat alleen deze uitkomst iets voor zijn carrière kon beteken.
Wellicht was de uitkomst ook redelijk normaal voor de tijdsgeest.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Beagle1831
Ervaren pen

Bonjour schreef: Het kan zo zijn dat hem ingefluisterd is dat alleen deze uitkomst iets voor zijn carrière kon beteken.
Wellicht was de uitkomst ook redelijk normaal voor de tijdsgeest.
Natuurlijk heeft zelfbehoud en een (iets) beter leven een grote rol gespeeld, tenminste dat mogen we wel aannemen denk ik.
Maar het blijft toch heel erg raar dat je met het 'heilige' boek in de hand de discriminatie en slavernij van je eigen volk probeert goed te praten.
M Smeets
Plaats reactie