Robert Frans schreef: Maria schreef:Het kind heeft het recht algemeen onderwijs te krijgen, en idd. ook kennis te nemen van de diverse religies en zo niet opgesloten te zijn en te blijven in het kringetje, waarin hij wordt opgevoed en verre gehouden wordt van andere denkwijzen.
Daar heb je mijns inziens inderdaad gelijk in, maar hier in Nederland voorziet de wet daar volgens mij wel in. En zo niet, dan kun je dat aanpassen. Alleen hebben ouders mijns inziens dus ook het recht om hun kinderen naar een school te sturen die (ongeveer) dezelfde normen en waarden aanhoudt en leert als zijzelf.
De uren die worden besteed aan speciaal godsdienst onderwijs gaan ten koste van andere kennisoverdracht.
Niet met mijn geld en ander gemeenschapsgeld.
Dat kan binnen het gezin en/of in een zondagsschool al.
Wat als deze mensen kinderen zijn en door hun ouders gedwongen worden mee naar de kerk te gaan.
Over wiens vrijheid heb je het dan?
Kinderen zijn dan ook nog helemaal niet in staat om zulke ingewikkelde keuzes te maken en hebben veel meer baat aan zekerheid, duidelijkheid en kennis.
Helemaal mee eens.
Maar dan wel algemene kennis en geen op christelijke basis geselecteerde kennis.
De overheid doet daar ook vrolijk aan mee met kleutertoetsen (!), complete zelfstandige werkstukken op de basisschool, ingewikkelde profielkeuzes op de middelbare school, etc. Dat zijn en kunnen ze echter niet.
Toetsen zijn altijd aangepast aan de leeftijd en heel vaak ook op ontwikkelingsniveau.
Doet de christelijke school daaraan, met alle verhalen, ook de meest gruwelijke?
Ja, hoe minder algemeen ontwikkeld, hoe beter te beïnvloeden.
Over het algemeen zal dat echter ophouden als het kind ouder is en echt niet meer meewil.
Uiteindelijk wordt elk kind volwassen en kan het, met de kennis en waarden die het heeft meegekregen, zelf de keuze maken of het de overtuiging van diens ouders wil blijven aanhouden, of toch een andere leefwijze wil aangaan.
Moeilijke kwestie.
Wat als het kind geleerd heeft dat mensen uit een andere cultuur, normen en waarden niet de juiste mentaliteit hebben? Nooit hebben mogen omgaan met anders denkenden en dus enkel kennissen hebben in eigen kring.
Andere vrienden krijgen en erachter komen dat hun ouders altijd tegen hen gelogen hebben?
Maar nog steeds te horen krijgen:
Als je op jezelf woont kun je dat zelf beslissen, maar hier in huis geldt mijn wet.
Hoe kunnen zij in staat zijn daarmee te leren omgaan?
Het lijkt mij echt buitengewoon onverstandig om ouders die natuurlijke vrijheid te ontnemen en ze te verplichten hun kinderen op te voeden naar de idealen, normen en waarden van de staat of de meerderheid. .
Deze opmerking begrijp ik niet van jou.
Waar hebben we het hier nu over?
Dat is nu juist wat geleerd moet worden. Dat die altijd subjectief zijn. Dat niet iedereen hetzelfde gelooft, maar ieder zijn eigen mening mag hebben.
Zolang kinderen de wettelijk verplichte leerstof ontvangen, behoort er niets aan de hand te zijn
Precies.
Er is niemand die het ouders verbiedt hun normen en waarden voor te leven.
Dat is hun recht van vrije meningsuiting.
Ik heb het over het dwingen van een kind in een keurslijf en alleen selectieve kennis aanbieden en hen zeggen dat alleen hun normen en waarden de juiste zijn.
Wat subsidiëring betreft: elke school die de wet navolgt en kwalitatief voldoende goed onderwijs levert, behoort in staat te zijn subsidie te ontvangen. Onderscheid maken in scholen die de seculiere waarden leren en scholen die anderssoortige waarden leren lijkt mij onwenselijk, want dan gaat de staat dus bepaalde ideologieën voortrekken.
Helemaal eens.
Vandaar ook mijn wens, dat er alleen nog een algemeen basis onderwijs is, voor alle kinderen hetzelfde.
Tenzij die waarden natuurlijk tegen de wet ingaan, maar ik zei al dat de school dan dus wel de wet moet navolgen.
Openbaar onderwijs, zoals dat hier zo heet, is immers nooit neutraal, maar komt ook voort uit bepaalde overtuigingen, normen en waarden die toevallig nu gemeengoed zijn in de samenleving.
Hoe kom je op zo'n idee?
Dus een school die in beginsel niet speciaal wil zijn, wordt nu opeens aangemerkt als een school met een ideologie?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.