Ik heb geen afkeer voor andersdenkenden, integendeel. Ik zou het mooi vinden als de christelijke waarden worden gerespecteerd binnen een samenleving en zal daar ook voor blijven pleiten. Maar niet met geweld en met het zwartmaken van anderen. De menselijke waardigheid is belangrijker dan wat precies waar zou zijn en wat niet.Erik schreef:Je spreekt er geen kwaad over, je maakt een misleidende vergelijking die te walgelijk voor woorden is.Robert Frans schreef:Altijd aardig trouwens ook, meteen die agressieve woede hier na een uitdagende opmerking van mij. Is atheïsme dan zo heilig en zo volmaakt, dat men er vooral geen enkel kwaad over mag zeggen?
Ook in deze zinsnede presteer je het om een bepaalde emotie/bedoeling OP TE LEGGEN aan mensen die met AFSCHUW reageren.
Dat kan ik ook hoor .... jij bent het protoype enge gelovige waarvoor mensen een atheïstische staat zouden wensen.
Wat je wat nou zo ironisch is, dat door je poging bepaalde reacties te ontlokken je feitelijk je eigen afkeer van andersdenkenden bevestigd.
In deze pluriforme wereld is het inderdaad beter als godsdiensten en overtuigingen inderdaad gewoon vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan.
Daarom waarschuw ik dus voor mensen die roepen dat de staat zus en zo moet zijn en die en die specifieke overtuiging moet propageren. Ja, als de samenleving zelf dat wil, dan is dat prima, maar het moet niet opgedrongen worden. Staatsgodsdienten of staatsideologieën kennen wel degelijk hun valkuilen en de beste bedoelingen kunnen worden overschreeuwd door slechts een paar extremistische geesten die genoeg aanhang kunnen krijgen.
Dus stel dat een staat atheïstisch of katholiek zou zijn, dan moet er altijd alle vrijheid en ruimte zijn om ándere overtuigingen volop in het openbaar te belijden. De enige last die een dissident zou moeten ervaren, is het gegeven dat hij nu eenmaal bij een minderheid vormt en daarom meer uitingen van de leidende overtuiging zal moeten dulden.
Dus geen zwartmakerij, beschuldiging of nog erger. En het is dus zeker niet gezegd dat een atheïstische staat meer bestand zou zijn tegen extremisme dan een theïstische staat.