Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door Doppelgänger »

Of je iets niet kunt bewijzen is niet relevant. Zo kan ik ook niet bewijzen dat er geen onzichtbare blauwe bavianen op Mars wonen. Dat maakt het bestaan ervan echter nog niet aannemelijk, en de overweging ervan rationeel.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
dikkemick schreef:We wachten nu al 2000 jaar.
Een paar jaar langer kan ook nog wel. Maar het komt wel steeds dichterbij. Ik kan bijna niet wachten. :)
Dus jij gaat je stan verkneukelen als ik eeuwig brandt?
En verder vind ik je uitspraak een beetje vreemd dat als je iets gelooft het waar is...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Dus jij gaat je stan verkneukelen als ik eeuwig brandt?
En verder vind ik je uitspraak een beetje vreemd dat als je iets gelooft het waar is...
Nee, Mick, integendeel. :oops: Dan zou ik nog liever jouw plaats innemen. Vuur wordt in de Bijbel trouwens vaak als een metafoor voor reiniging gebruikt. Ik geloof niet in de middeleeuwse beelden die door de kerk werden (en nog wel worden) gebruikt om het volk onder de duim te houden. Ik vind dat ontzettend erg en meen ook dat God daardoor bijzonder veel onrecht wordt aangedaan.

En iets is natuurlijk niet waar omdat je dat gelooft. Je gelooft omdat je overtuigd bent dat het waar is.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Doppelgänger schreef:Of je iets niet kunt bewijzen is niet relevant. Zo kan ik ook niet bewijzen dat er geen onzichtbare blauwe bavianen op Mars wonen. Dat maakt het bestaan ervan echter nog niet aannemelijk, en de overweging ervan rationeel.
Ik heb geen informatie over onzichtbare blauwe bavianen op Mars.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Gralgrathor schreef:
Willempie schreef:Of vertrouw je op wat over hem is geschreven?
Tot op zekere hoogte. Als stellingen over Napoleon worden bevestigd vanuit meerdere onafhankelijke bronnen neig ik iets meer vertrouwen te hechten aan zo'n stelling dan wanneer het slechts uit één bron komt.[/quote
Dat is natuurlijk waar. De bevestigingen over Jezus komen trouwens ook van verschillende bronnen, maar die zijn bewust gebundeld in de Bijbel. Overigens zijn er ook verschillende niet Bijbelse bronnen maar die kunnen natuurlijk net zo hard worden neergesabeld, als je dat tenminste wilt.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Doppelgänger schreef: Waarom zou het dan wél aannemelijk zijn als het in bijbel staat? Of is iedere religieuze tekst waarin dergelijke abnormale gebeurtenissen beschreven worden automatisch waar? Welke criteria hanteer je om zoiets vast te kunnen stellen?
Welke criteria hanteer je om vast te kunnen stellen dat het allemaal verzonnen en gelogen is?
A. T. Jist
Ervaren pen

Bericht door A. T. Jist »

Willempie schreef:Vuur wordt in de Bijbel trouwens vaak als een metafoor voor reiniging gebruikt..
Wie zegt dat het een metafoor is? Misschien bedoelde god het wel letterlijk? God's wegen zijn immers ondoorgrondelijk. Wie geef jij zoveel vertrouwen dat hij/zijn de ondoorgrondelijke kan doorgronden? En is je ondoorgrondelijke god dan niet een illusie? Is hij toch wel te te doorgronden?
In een wereld waar alles mogelijk ZOU kunnen zijn, is er nog geen reden om alles maar aannemelijk te vinden.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Doppelgänger schreef: Verder zijn ooggetuigenverslagen vreselijk onbetrouwbaar, vanwege de manier waarop onze hersenen werken. Eén stuk fysiek bewijs zegt meestal meer dan duizend ooggetuigen.
Vooral van ooggetuigen die ook nog eens volgelingen zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Willempie schreef:
Doppelgänger schreef:Of je iets niet kunt bewijzen is niet relevant. Zo kan ik ook niet bewijzen dat er geen onzichtbare blauwe bavianen op Mars wonen. Dat maakt het bestaan ervan echter nog niet aannemelijk, en de overweging ervan rationeel.
Ik heb geen informatie over onzichtbare blauwe bavianen op Mars.
Ik wel maar ben dan ook lid van een select groepje ingewijden. Dankzij onze inspanningen stemmen we de onzichtbare blauwe bavianen gunstig en hebben zo de vernietiging van de mensheid weten te voorkomen. Waar dat malle idee vandaan komt dat het een onkenbare almachtige entiteit met de naam Gott of God, (waaraan vervolgens toch kenmerken en daden worden toegeschreven :? ) moet worden aanbeden is ons ingewijden dan ook een raadsel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Willempie schreef:Natuurwetenschappelijke bevindingen kunnen niet aantonen dat God niet bestaat
Natuurlijk niet. Wetenschap kan ook niet aantonen dat Zeus niet bestaat, of Brahma, of elfjes, eenhoorns en kabouters.
Willempie schreef:of dat de Bijbel niet waar is
Ah, maar dat kan wetenschap weer wel aantonen. We weten met zekerheid dat het scheppingsverhaal niet letterlijk waar kan zijn, evenals het zondvloedverhaal.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

Willempie schreef:De bevestigingen over Jezus komen trouwens ook van verschillende bronnen
Kun je die stelling onderbouwen met bewijs? Kun je aantonen dat die teksten zijn opgetekend van onafhankelijke getuigen en compleet ongewijzigd zijn gebleven gedurende de tussenliggende eeuwen?
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:Ik geloof niet in de middeleeuwse beelden die door de kerk werden (en nog wel worden) gebruikt om het volk onder de duim te houden.
Dat is nou precies het komische aspect aan gelovigen in het algemeen.
Er is er uiteindelijk geen 1 die hetzelfde gelooft als een ander, er gelooft geen 1 christen of islamiet hetzelfde als de volgende christen of islamiet.
Allemaal geven ze er hun persoonlijke draai aan, met maar 1 reden, het moet verenigbaar zijn met hun persoonlijke kijk op de wereld en hun persoonlijk geweten.
Het is niets anders dan geestelijke zelfbevrediging.
Dat die bevrediging ten koste gaat van een realistisch wereldbeeld en een realistische kijk op de door de mensheid vergaarde wetenschappelijke kennis, is ondergeschikt aan het religieus genot.
Reli-junkies die net als een alcohol of drugsverslaafde hun verslaving ontkennen en/of bagetalliseren.

Dat maakt ook dat ze onrealistische verhalen uit hun heilig boek en tegenstrijdigheden slikken voor zoete koek.
De Jezusfiguur is daar een voorbeeld van.
Op ieder ander gebied zijn ze (vaak) net zo veeleisend als ieder ander als het gaat om bewijzen voor fantastische verhalen, behalve als het aankomt op hun geloof, daar zit een gigantische blinde vlek.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Gralgrathor schreef: Ah, maar dat kan wetenschap weer wel aantonen. We weten met zekerheid dat het scheppingsverhaal niet letterlijk waar kan zijn, evenals het zondvloedverhaal.
Neuh, dat denk je maar.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Deja VU!!!

Willempie. De mate van waarschijnlijkheid doet toch zeer sterk vermoeden dat een god niet bestaat. Wij hebben hier nl. nog steeds die ene reden niet gezien. Hoe moeilijk is het?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef:Deja VU!!!

Willempie. De mate van waarschijnlijkheid doet toch zeer sterk vermoeden dat een god niet bestaat. Wij hebben hier nl. nog steeds die ene reden niet gezien. Hoe moeilijk is het?
En als de ene god wel bestaat is er ruimte voor alle andere mogelijke goden inclusief die je helemaal zelf mag bedenken. De rest is ook bedacht maar dan weer door anderen. Het is aannemelijker dat al deze goden uit onze fantasie ontsproten zijn dan dat dat niet het geval ware.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie