drosofila schreef:als ik had aangekondigd dat ik een boek zou lezen over de geschiedenis van het Tibetaanse of eender welk ander volk, had ik dan ook een gelijkaardige reactie gekregen?
Dat weet ik niet. Ik heb naar mijn weten niet gereageerd op jouw voornemen om dat boek te gaan lezen. Ik zou het zelf óók best willen lezen.
Ik bedoel maar dat iedere gelegenheid aangegrepen wordt om af te geven op alles wat ook maar enigszins met islam te maken heeft.
Zoals ik reeds zei; wat hier gebeurt is slechts een reactie. Als je overal op het internet, of fora en weblog's, in evangelisatiebrochure's, Harun Yahya boekjes, in kranten en radio en tv, te horen krijgt hoe fantastisch de Islam is, en hoe verlicht de Koran, en hoe decadent en verdorven het westen is, en hoe vreedzaam de Islam is, en hoe barmhartig Allah is, en dat de evolutieleer de bron van al het verderf is, ach, dan krijg je vanzelf zin om even lekker af te geven op de Islam.
En als de kritiek of feiten juist zijn, wat maakt het dan uit. Moeten feiten verzwegen worden? Moeten de polariserende, demoniserende, haatdragende teksten uit de Koran met de mantel der liefde bedekt worden?
Als ik al honderd maal gehoord heb hoe verderfelijk onze voorouders waren, de grootinquisiteurs, de kruisvaarders, de barbaren, mag ik dan niet even roet in het halal eten gooien, door te wijzen op de enorme legers arabieren en janitsaren die bijna duizend jaren lang moordend en verkrachtend door Europa trokken, totdat ze uiteindelijk bij Polen en Oostenrijk werden verslagen?
Dit gebeurt overigens niet alleen op dit forum, het gebeurt steeds meer in onze Westerse maatschappijen. Hoeft het dan te verwonderen dat men ginder ook op scherp gaat staan?
Sorry, maar het is precies omgekeerd. Ik stond niet op scherp. Ik leidde gewoon mijn leven, totdat opeens de vliegtuigen in de torens vlogen, Hirsi Ali werd bedreigd, Theo van Gogh werd vermoord, etc... Vervolgens zoek ik op een dag op de zoekmachine naar artikelen over evolutie, en kom ik terecht bij ene 'Harun Yahya', en wat lees ik daar? Ik word nog pissig als ik er aan terugdenk

. De holocaust (die Harun Yahya in een ander boek ontkent), de aanval op de twin towers, het fascisme... het is allemaal de schuld van de atheïsten en hun 'verfoeilijke' evolutieleer. Vervolgens zie ik dat de waanzin die deze Adnan Oktar (zo heet die fundamentalist in het echt) verkondigd algemeen geaccepteerd is in de moslimwereld. Op bijna iedere islamitische website staan links of artikelen van Harun Yahya, over de 'wonderen van de qor'aan', 'het bedrog van de evolutieleer', etc, etc, etc,,, en ik heb geen zin om me dan in te houden. Wie kaatst kan de bal verwachten, en hij krijgt hem keihard terug.
Door het lezen van de geschiedenis van een volk hoop ik meer inzicht te krijgen in de opvattingen en mentaliteit van een toch aanzienlijke groep mensen op deze aardkloot. Het gaat immers over een volk dat lange tijd zeer veel invloed heeft gehad, en die in de laatste eeuwen op een voor hen dramatische wijze is kwijt gespeeld.
Ik ben van mening dat die gebroken trots nog steeds een zeer grote rol speelt in de huidige situatie. Dan gaan mensen zich vastklampen aan datgene wat hen die trots nog verleent, en wat hen bindt en een identiteit geeft.
... en het is heel goed om dat eerlijk en oprecht te onderzoeken, vanuit meerdere gezichtspunten gezien. Ik veroordeel dat beslist niet, maar ik vind niet dat men de misstanden uit de geschiedenis van zo'n volk met de mantel der liefde moet bedekken (wat zeer waarschijnlijk ook niet jouw bedoeling is). Als iets waar is, moet dat gezegd mogen worden, en als iets niet waar blijkt te zijn, en men kan dat onderbouwen, dan neem ik mijn woorden terug.
Vriendelijke groet.