Nietzsche

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
grischa

Nietzsche

Bericht door grischa »

Beste mensen,
Voor mijn gemoedsrust schrijf ik 's avonds, als er tijd voor is, aan een werkje over religie en Nietzsche. Ik heb dat eens eerder op dit forum gepost, medio 2013, mede geinspireerd door rereformed, vanwege zijn mooie website over Nietzsche.
Ik heb wat op papier gezet op http://louisseeksunderstanding.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou zeer erkentelijk zijn als iemand van jullie forum en specifiek rereformed het nog een enkele keer zou willen bekijken. Het is een poging het atheïsme een fundament te geven, tegen enerzijds het traditionele geloof, anderzijds tegen het nihilisme, waar Nietzsche ook zo tegen was. Enerzijds tegen het traditionele geloof, wat gelooft dat God de grond is van alle dingen, anderzijds tegen het nihilisme, wat gelooft dat toeval de grond is van alle dingen, wat eigenlijk net zozeer een simplificatie is van de werkelijkheid. Zodat Nietzsche zich gedwongen zag met iets anders te komen (eternal recurrence of the same).
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik gebruik maak van dit forum (en verwijder het maar, als het niet gepast is). Het lastige is: christenen hebben allerlei fora en kerkgroepjes, nihilisten hebben niets want ze willen niets, maar voor die mensen die er ergens tussenin zitten vindt ik ook niets. Ja, behalve jullie forum.

Grischa
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Nietzsche

Bericht door Erik »

grischa schreef:Het is een poging het atheïsme een fundament te geven
Atheïsme behoeft geen fundament want het is een fundament.
Atheïsme is autonoom.

Masr dat neemt niet weg dat ik je tekst met interesse ga lezen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie