Peter van Velzen schreef:Jammer. Ze schijnen te denken dat Eldovani vraag 1 heeft beanwoord, maar zoals GerardR toegeeft. Het valt niet te begrijpen. En een onbegrijpelijk antwoord is niet beter dan geen antwoord.
Zoals Karssenberg ooit al toegaf: hij, en naar nu blijkt, eldovani, stellen simpelweg: ik wil geloven.
En et maakt niet uit wat voor tegenwerpingen er komen.
Tot zover kan k dat volgen. Net zoals voorkeur voor muziek, voor eten, voor kleding: dat is niet te beredeneren. Voor mij zit dat ergens in de genen opgeslagen.
Maar ......
Ga dan niet proberen te zeggen dat de bijbel (waarvan er vele zijn) het woord van jouw god is (waarvan er ook velen zijn). Ga dan niet proberen echte wetenschap onderuit te halen met kul-verklaringen. Ga, vooral, geen cirkelredenaties aan. En probeer niet recht te praten wat krom is. De inhoud van hun bijbel, bijvoorbeeld. Dogma' s.
Zeg niet: dit is DE waarheid, want het is alleen jouw waarheid.
Want daar ligt de wrijving met atheïsten.
Zodra een gelovige begint te redeneren gaat het mis. Want met toepassen van redeneren, logica en (zelfs) wetenschap kan de gelovige het niet winnen en zou hij, of zij, atheïst moeten zijn/worden.
Waarmee ik op mijn grootste bezwaar kom: laat kinderen zelf kiezen wanneer ze een overwogen keuze kunnen maken. Dwing anderen, ook je eigen kinderen, niet om wat jou gelukkig maakt als de enige en echte waarachtigheid te zien.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)