AtheistischVerbond schreef:Dit is het wat ik er zo van kan maken. Misschien is iets onduidelijk, dan wil ik graag verder toelichten.
Niet onduidelijk maar misschien wat onhandig geformuleerd.
Dit riekt naar: er is een doel in de natuur.Er is nog een belangrijk stuurmiddel in het menselijk brein en dat zijn de (oer)driften.
Elk dier heeft als oerdrift dat hijzelf wil overleven en dat hij ervoor moet zorgen dat zijn 'soort' moet overleven. Dit heeft Darwin op geweldige wijze aangetoond.
Om dat overleven te bereiken werd de mensachtige 'geholpen' door andere instincten maar ook automatismen (zoals het fight or run). Mensachtigen leerden van hun fouten, of van die van het voorgeslacht. Ze leerden ook welk gedrag en welke handelingen het beste waren om te overleven. En ze leerden hoe ze het beste een partner konden vinden waarmee ze voor het nageslacht konden zorgen.
Je kent het verhaal.
Er is geen stuurmiddel in het brein, hooguit in de genen. En dat alleen omdat genen die dat doen nog bestaan.
Dus ook daar geen bewust sturen.
Nog dit dan:
Al met al moet ik dus concluderen dat ons handelen grotendeels door ons fysiek gestuurd wordt.
Je bedoeld hier 'brein' lijkt mij?