HJW is het fundamenteel oneens met die achterdocht van ons. Jij niet dus?writer schreef: Kan het niet zo zijn dat die achterdocht van ons aan God zelf ligt?
200 vragen reacties van Eldovani en anderen
Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.
Ik heb een heel verhaal gehouden dat laat zien waarom ik hem respecteer. Kort samengevat: Wat Jezus in zijn naam heeft gedaan.writer schreef: Kun jij een reden opnoemen om respect voor Hem te hebben?
Oncontroleerbare dingen dus van 2000 jaar geleden. Heeft God recentelijk nog iets gedaan wat respect verdient?
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
writer geeft God de schuld van onze achterdocht. Het complete forum lijkt achter hem te staan. Jij vaart een andere koers?HJW schreef:Ben ik het fundamenteel mee oneens.eldovani schreef: Wij leven in het algemeen met een zeer diepgewortelde achterdocht ten opzichte van hem.
Ik zeg nergens 'alle', maar signaleer een verschijnsel - joden en heidenen slaan de handen ineen om die ene stem te smoren. Niks handelaren - het volk liet zich opstoken, lees maar. Niks risico voor de rust van de stad, je moet beter lezen. Pilatus vond geen enkel strafbaar feit. Hij bezweek voor de bedreiging van de volksleiders geen 'vriend van de keizer' meer te zijn als hij hun zin niet deed. Dat was een titel die je niet moest verliezen. Daarom is dat hele proces zo'n aanfluiting. Pilatus is overigens later desondanks verbannen door Tiberius.HJW schreef:Een beperkt aantal joden. Je stelt het hier veel te algemeen. Jezus had vijanden gemaakt in Jeruzalem door de tempeldienst aan te pakken. Hij kwam aan het brood van de handelaren, al dan niet terecht. Dat die hem een kopje kleiner wilden maken, was voor die tijd begrijpelijk. De romeinse heersers kruisigden hem zonder pardon, omdat hij een risico was voor de rust in de stad.eldovani schreef: Gelovigen en ongelovigen, joden en heidenen waren het ineens volkomen met elkaar eens om hem de mond te snoeren.
De uitspraak van HJW is mij niet geheel duidelijk.eldovani schreef:HJW is het fundamenteel oneens met die achterdocht van ons. Jij niet dus?writer schreef: Kan het niet zo zijn dat die achterdocht van ons aan God zelf ligt?
Jij stelt dat het zowel gelovigen als ongelovigen soms moeite kost de God uit de bijbel te vertrouwen (24 apr 2015 13:56)
Als ik het OT lees zie ik geen enkele reden om met zn allen op die God te vertrouwen, Hij is er slechts voor enkelen die Hij er willekeurig uit pikt.
Hoe denk jij dat de verdreven Kanaänieten tegen de God van Jozua aankeken?
Of de mensen aan de andere kant van de wereld toen het water alsmaar bleef stijgen en alleen Noach lekker weg kon varen?
Vandaar mijn vraag aan jou of de God uit de bijbel het er zelf niet naar gemaakt heeft dat het zowel gelovigen als ongelovigen moeite kost zo iemand onvoorwaardelijk te vertrouwen.
Je 2de opmerking over Jezus verandert daar niets aan, al komen er nog 100 Jezussen die in zijn naam "wonderen" doen.
En als je de opoffering van zijn zoon als verzoening bedoelt, wat zou er met jouw vertrouwen in je vader gebeuren als hij jou zou doodslaan om je broers te kunnen vergeven als die een onvergeeflijke misdaad tegen hem zouden hebben gepleegd?
Laatst gewijzigd door writer op 26 apr 2015 14:45, 9 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Wil je aub de moeite nemen deze compilatie van 10 min. te bekijken?eldovani schreef:Ik heb een heel verhaal gehouden dat laat zien waarom ik hem respecteer. Kort samengevat: Wat Jezus in zijn naam heeft gedaan.writer schreef: Kun jij een reden opnoemen om respect voor Hem te hebben?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Het is helemaal geen karikatuur die een tegenstander ervan gemaakt heeft. Het staat letterlijk steeds in de Bijbel. Denk je nou werkelijk dat kerkvaders en dergelijke zaken als hel en verdoemenis verzonnen hebben zonder dat ze er een jota van in de bijbel gevonden hebben? Dat jouw God in werkelijkheid een toffe peer is, maar dat hij een slechte PR heeft?Willempie schreef:Begrijp ik. Maar dat is dan ook alleen maar een door de satan (tegenstander) uitgedachte karikatuur ervan. Daar strijd ik ook tegen. Zonder overigens mijn respect voor de mensen te verliezen die hierdoor gevangen zijn. Je zal maar zo opgevoed zijn en met die ideeën gehersenspoeld zijn. Daar kan je zelf ook niets aan doen. Heb je trouwens wel eens van Dalits gehoord? Het gaat wel over zo'n 260 miljoen mensen, die alleen maar uit hun lot kunnen ontsnappen door zich te bekeren tot het boeddhisme of het christendom. Atheïsme is voor die mensen geen optie omdat ze van nature gewoon religieus zijn.
En Dalits/onraakbaren er met de haren bijslepen doet echt geen goed aan het christendom, als je dat soms denkt
Kun je dit ook nog ergens specificieren? Volgens mij zijn kinderen wel degelijk religieus, omdat ze overal een hoger verband in zien. Welke religie je dan kiest is dan weer aan de opvoeding en wat je leest en gelooft.Bonjour schreef:Niemand is van nature religieus. Religie wordt in opvoeding bijgebracht.
Het is voor hun geen oplossing omdat anderen religieus in het kastenstelsel blijven geloven.
Maar kan ook zijn dat men hier religieus en spiritueel door elkaar haalt. Spiritueel zijn kinderen in elk geval wel.
Dus je respecteert de vader om wat de zoon in zijn naam heeft gedaan? Logisch zegeldovani schreef:]Ik heb een heel verhaal gehouden dat laat zien waarom ik hem respecteer. Kort samengevat: Wat Jezus in zijn naam heeft gedaan.
En wie zegt dat Jezus zijn daden deed omwille van zijn God? Er zijn in die tijd duizenden mensen opgehangen, waarom heb je minder respect voor hen? Waarom denken mensen dat Jezus zoveel gedaan heeft voor hen, dat is toch enkel te wijten aan indoctrinatie?
Lees maar? Ik denk dat de mensen hier de tijd al voorbij zijn dat ze wat geschreven staat serieus nemen. In de Bijbel doet men alsof Pilatus een lieverdje was die zijn handen in onschuld waste. Misschien dat hij zijn handen in onschuldig vergoten bloed waste, maar niet in water!eldovani schreef:Ik zeg nergens 'alle', maar signaleer een verschijnsel - joden en heidenen slaan de handen ineen om die ene stem te smoren. Niks handelaren - het volk liet zich opstoken, lees maar. Niks risico voor de rust van de stad, je moet beter lezen. Pilatus vond geen enkel strafbaar feit. Hij bezweek voor de bedreiging van de volksleiders geen 'vriend van de keizer' meer te zijn als hij hun zin niet deed. Dat was een titel die je niet moest verliezen. Daarom is dat hele proces zo'n aanfluiting. Pilatus is overigens later desondanks verbannen door Tiberius.
En hoe de evangelisten over het proces schreven is een tirade op het joodse volk waardoor joden enorm vervolgd zijn geweest in de eeuwen die achter ons liggen. Het is geschreven omdat de joodse leiders niks zagen in die nieuwe mysteriecultus met een joods sausje. Als een soort wraak, zeg maar.
Dit verhaal heb ik niet gehouden. Ik voel me niet aangesproken. Of heb je het per ongeluk niet tegen mij?dikkemick schreef: Wil je aub de moeite nemen deze compilatie van 10 min. te bekijken?
Ik dacht altijd dat je in een gesprek hoort wat de ander zegt. Waar je nu allemaal heenzwabbert. Beetje hulpeloze monoloog hè. Geen idee waar dit aansluit op mijn verhaal.Berjan schreef: Lees maar? Ik denk dat de mensen hier de tijd al voorbij zijn dat ze wat geschreven staat serieus nemen. In de Bijbel doet men alsof Pilatus een lieverdje was die zijn handen in onschuld waste. Misschien dat hij zijn handen in onschuldig vergoten bloed waste, maar niet in water!
En hoe de evangelisten over het proces schreven is een tirade op het joodse volk waardoor joden enorm vervolgd zijn geweest in de eeuwen die achter ons liggen. Het is geschreven omdat de joodse leiders niks zagen in die nieuwe mysteriecultus met een joods sausje. Als een soort wraak, zeg maar.
De kans dat ze het lezen is klein, dat ze het begrijpend gaan lezen nog kleiner. De meest simpele controle is feedback, hoeveel mensen komen terug op een link of een boek dat is aanbevolen. Citeren de inhoud en hebben enkele punten waar ze nog aandacht aan willen schenken. Dat zijn dus veelal de personen die hun scepticisme verdiepen en hun boekenplank zwaarder aan het maken zijn. En ik heb tevens het idee dat mensen soms boeken aanprijzen die ze zelf niet eens gelezen hebben.HankS schreef:Ik denk trouwens ook dat mensen niet ineens inzicht krijgen vanuit een soort reflecterende introspectie als ze iets lezen dat nu juist hevige dissonanten oplevert. Daar is echt veel meer voor nodig,voor sceptische vrijdenkers is het echt iets anders al merk ik ook dat ook dat bij hen de eigen overtuigingen nogal harnekkig overtuigend blijven .
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
@Eldovani
De vraag die werd gesteld: Kun jij een reden opnoemen om respect voor Hem te hebben?
Jij antwoord: Ik heb een heel verhaal gehouden dat laat zien waarom ik hem respecteer. Kort samengevat: Wat Jezus in zijn naam heeft gedaan
Het verhaal heb ik niet terug kunnen vinden, maar ik heb de (wellicht verkeerde) conclusie getrokken dat je Jezus zo waardeert omdat Hij zichzelf (min of meer) geofferd heeft.
De vraag die werd gesteld: Kun jij een reden opnoemen om respect voor Hem te hebben?
Jij antwoord: Ik heb een heel verhaal gehouden dat laat zien waarom ik hem respecteer. Kort samengevat: Wat Jezus in zijn naam heeft gedaan
Het verhaal heb ik niet terug kunnen vinden, maar ik heb de (wellicht verkeerde) conclusie getrokken dat je Jezus zo waardeert omdat Hij zichzelf (min of meer) geofferd heeft.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Dit is een beetje een probleem met jou, als mensen kritiek hebben op jouw overtuiging dan is het nooit vanwege jouw overtuiging.eldovani schreef:Ik dacht altijd dat je in een gesprek hoort wat de ander zegt. Waar je nu allemaal heenzwabbert. Beetje hulpeloze monoloog hè. Geen idee waar dit aansluit op mijn verhaal.
En waar het aansluit op jouw verhaal?
Je doet alsof Jezus gekruisigd is door de mensen die opgehitst werden, oftewel de joden die Jezus kruisigden. Terwijl de verhaaltjes pas zijn opgeschreven toen de joden allang het christendom de rug toe hadden gekeerd. En omdat de schrijvers wisten dat als zij Pilatus de schuld gaven van de kruisiging, ze zelf problemen zouden hebben. 1 en 1 is nog altijd 2. Dus hebben de schrijvers gedaan als Pilatus zijn handen in onschuld waste en hij geen kwaad in Jezus zag. Dat is historisch gezien gewoon een lachertje. Maar wel een lachertje die menig joodse mens de kop gekost heeft toen zij vervolgd werden door christenen (omdat zij de messias omgebracht hadden).
Daarom moet je gewoon niet doen alsof de verhaaltjes op historie gebaseerd zijn, zeker niet op een forum waar ze allang door de zeepbel geprikt hebben.
Kom je daar nu pas achter ??eldovani schreef:writer geeft God de schuld van onze achterdocht. Het complete forum lijkt achter hem te staan. Jij vaart een andere koers?
Dan heb je vast de volgende bijdrage van mij gemist:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 43&t=14813" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Een beperkt aantal joden en de heersers uit Rome van die tijd.eldovani schreef:maar signaleer een verschijnsel - joden en heidenen slaan de handen ineen om die ene stem te smoren.
Verder hebben de joden niet getracht zijn stem te smoren. Ze hebben hem gewoon verder genegeerd, omdat hij niet voldeed aan de messiasverwachtingen.
Ik vrees dat je leest wat de evangelieschrijver je wil laten geloven.Pilatus vond geen enkel strafbaar feit. Hij bezweek voor de bedreiging van de volksleiders geen 'vriend van de keizer' meer te zijn als hij hun zin niet deed.
Pilatus liet zich niet leiden door wie dan ook. Het was een zeer wreed mens, die meerdere keren de joden volledig tegen de haren instreek.
Hij had lak aan alles wat joods was en bezweek helemaal nergens voor.
Het is historisch gezien zeer onwaarschijnlijk dat Jezus is berecht zoals in de bijbel is beschreven.
Er is bijvoorbeeld geen enkele traditie bekend dat het volk mocht kiezen tussen twee criminelen.
Laatst gewijzigd door HJW op 26 apr 2015 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken